... I am A restless brain ...

Tuesday, March 26, 2013

siapa mulia? kita atau anak lorong?

Assalamualaikum,



Sebuah entry di tengah minggu. Ralat. Apa nak buat? Selagi tak muntah apa yang ada dikepala, selagi itu otak tak berhenti memikir. Mandi tak basah, tidur tak lena.


Mari aku nak cerita. Kuasa 'first impression' kita sebagai manusia terhadap manusia lain. Sebagai manusia kita suka sungguh membeza-beza. Apa yang kita nampak itu yang kita percaya. Apa yang tak kena pada kita, kita kutuk, hina, pulaukan. Tak payah ada law degree, kita memang pantas menghakimi tanpa bukti. Kesalahan orang sebesar kuman pun kita boleh nampak, kesilapan sendiri sebesar pulau kita terlepas pandang.


Begini,

... Aku ke wad, memulakan patient hunting. Routinelah, as a medical student. Cari patient, clerking their history, do some physical exam, read their chart, learn how to manage them. Tips cari patient ; cari yang muka nampak baik, yang nampak 'sihat' sikit, yang boleh senyum2. Jalan punya jalan dekat wad surgery, aku ternampak seorang lelaki muda, tengah menguis2 sesuatu di atas meja makanan di katilnya. Okeh! He looks nice to me. I bet he is willing to have a chat with me. Lagipun dia seorang je yang tak ada visitor. Kebanyakan yang lain semua tengah ada visitor.


Aku menghampirinya. Dia terkejut bila aku menegur. "Hi, my name is farah, a final year medical student. Would u mind having a chat with me?". Dia pandang mata aku dalam2, teragak2 namun akhirnya mengangguk2 perlahan. Aku menarik curtain sekeliling katil, mencipta ruang selesa untuk kami berborak secara confidential. Dia masih nampak awkward, takut. Aku sedikit pelik dengan reaksinya, tapi aku pura-pura selamba.


"Would u mind telling me what brought u into the hospital?" Soalan cliche' medical student.

Dia teragak-agak untuk menjawab. Tangannya masih menguis-nguis sesuatu yang rupanya macam 'habuk2' serunding. Menggulung 'habuk2' itu ke dalam sehelai kertas empat segi kecil. Dah macam gulung rokok daun dah aku tengok. "Im here because I have some pain". Pendek jawapannya.


"Can you tell me more about the pain.." Tanyaku lagi. Mengharap jawapan padat dan mantap. Iyalah, biasanya pateint muda2 ni memang pantas bertenaga melayan medical student macam kami. Aku berdiri agak rapat dari tempat duduknya kerana dia bercakap seolah-olah berbisik-bisik. Puas aku cuba menangkap percakapannya.


Dia diam lagi. Matanya memandang tepat mataku. Seakan mencari sense of TRUST. "Actually Im taking heroine..Im here because the injection sites have been infected.."


Aku terdiam. Tanpa aku sedari aku berundur setapak ke belakang darinya. Tindakan refleks mungkin?


"I was here a month ago because I was trying to kill myself by taking too much heroine. I went into coma the last time. Unfortunately, Im still alive.." Sambungnya lagi. Matanya mula berkaca. Suaranya putus-putus.


Ok. Aku berundur setapak lagi. Mengambil sedikit jarak selesa antara aku, dan dia. Hai.. Takkan refleks lagi kali ini? Di dalam compartment kecil yang bertutup dengan langsir itu hanya ada aku, dan dia. Tiba-tiba perasaan insecure timbul. First impression ku sewaktu mula aku menegurnya kini berubah. Aku memandang kembali habuk-habuk yang digulung2nya di atas meja tadi. Apakah itu? Berbagai-bagai persoalan dan tanggapan bermain-main dikepala. Adakah ini memang primitive response as a human being towards something conflicting to our belief? IV DRUG USER atau bahasa melayu, orang yang mengambil dadah. Aku tak nak guna istilah penagih dadah. Teruk sangat bunyinya. Kat Malaysia kita memang cukup takut nak dekat dengan pengambil dadah. Kita kata mereka ini sampah masyarakat, jahat, teruk, tak ada masa depan. Berkawan dengan mereka pasti masa depan akan hancur. Pendek kata, orang yang ambil dadah ni memang tak ada tempat dalam masyarakat. Tapi, adakah semua yang mengambil dadah ini memang betul2 jahat dan hancur?





For that moment, seolah aku seorang wartawan sedang mengambil wawancara khas seorang pengambil dadah. Hanya aku, dan dia.


Untuk seketika aku dihempuk pelbagai prasangka buruk terhadap dirinya. Is this a normal human reaction? Mungkin itu yang menyumbang kepada dua langkahku kebelakang tadi. Namun apabila aku melihat wajahnya yang berkerut-kerut menahan sakit, timbul rasa kasihan dan perikemanusiaan. Tong! Aku ketuk kepala. Apa yang aku fikirkan ini? Aku tak kenal dia. Tak tahu masalah dia. Berani betul aku menghakimi dia!


Aku menarik nafas panjang. Memulakan perbualan panjang dengannya dengan hati terbuka tanpa prasangka. Satu demi satu kisah hidupnya aku buka. Ya, dia mengambil dadah sedari umurnya belasan tahun. Tapi bukan untuk suka- suka. Dia punya sejarah hitam yang panjang. Pahit. Perit. Dia tiada keluarga untuk pergi dan mengadu. Dia rasa jalan hidupnya gelap, mara kedepan dia tewas, berpusing kebelakang dia tumbang. Mana hendak pergi?


Ya, kisah hitam yang ngeri. Kisah hitam yang belum tentu aku dan kamu mungkin mampu hadapi. Tinggal dengan pak cik yang pemabuk. Tiada kerja kerana he is socially isolated. Tidak pernah merasai nikmat kasih sayang baik dari seorang isteri, ataupun keluarga. Yang paling menyedihkan, he was severely sexually abused since he was a kid. Sampaikan dia dapat jangkitan hati sewaktu dia masih belasan tahun, menderita penyakit kronik hati sehingga sekarang. Dan mungkinkah sudah dijangkiti HIV?


Tadinya dia nampak awkward, kerana mungkin dia sudah menjangka tidak semua orang akan memandang dia dengan hormat selepas mengetahui sejarah hitam hidupnya. He was looking for that trust in my eyes. Ya, dia bercerita panjang lebar. Dan aku berulang kali cuba menenangkan, meyakinkan, gave him my empathy, i told him that I feel sorry to hear what he already went through all his life. Memandangnya sebagai seorang manusia dan bukan seorang pengambil dadah.


Aku tanya. "Have u ever tried to kill yourself?". Dia tunduk. "Yes, I did. Couple of times. But never succeeded. I took those heroine, just to forget what had happened to me. I dont even know why Im still here..." Perlahan jawabnya.


Kalaulah dia seorang muslim, pasti aku dah ingatkan dia kepada Allah. Pasti aku ingatkan dia kepada tujuan hidup. Allah tempat bergantung dan tempat untuk pergi. Pasti sudah aku tarbiyah dia. Namun, apa lagi yang boleh aku katakan selain bersabar. Perbualan kami berakhir dengan baik. Dia yang tadi nampak awkward akhirnya nampak begitu selesa. Biarpun berlatarbelakang sebegitu, dia melayan aku dengan sangat baik. Berulangkali dia mengucapkan terima kasih kepada aku entah untuk apa. Mungkinkah untuk layanan dan pandangan tanpa prejudis dan prasangka?


Sepanjang perjalanan pulang aku berfikir. Selalu bila aku tengok cerekarama atau cerita-cerita melayu, contoh filem JUVANA, atau kisah anak-anak lorong, golongan sebegini sering dianggap sampah dalam masyarakat. Sekali mereka terpalit dalam kegelapan, selamanya mereka akan tetap tenggelam dalam kegelapan. Bagai tiada jalan pulang. Contoh bekas banduan, sekali mereka masuk penjara, kehidupan apabila mereka bebas akan lebih teruk dari dalam penjara. Seolah macam ada cop di dahi mereka, 'bekas banduan'. Tak ada orang nak ambil bekerja. Satu kampung dah tak lagi jadi kenalan mereka. Anak-anak dinasihat jangan bergaul dengan mereka, nanti terpengaruh. Dengan tiba-tiba tercipta satu genetik baru, 'genetik penjenayah'.


Contoh yang lebih buat aku rasa pelik bila aku tengok satu cerita melayu ni, kisah benar. Kisahnya apabila seorang wanita tabah menubuhkan sebuah pusat perlindungan untuk anak-anak gadis terlanjur dan mengandung anak luar nikah di sebuah kampung. Ingatkan masyarakat sekeliling rasa bangga dengan jerih payah wanita tadi membela anak-anak gadis yang tersalah langkah ini, tapi sebaliknya. Masyarakat kurang senang pula dengan institusi tersebut dan bertanggapan penubuhan pusat tersebut akan memberi pengaruh buruk kepada anak-anak mereka. Mereka memaksa institusi itu ditutup. LOL.


Adakah itu semua reaksi defensive manusia? Cuba mem'protect' keluarga sendiri dengan cara menguburkan kehidupan manusia lain yang tersungkur dalam hidup mereka. Kita lupa yang kehidupan kita telah awal-awal direncana dalam kitab Lauh Mahfuz disisi Tuhan. Kita lupa perjalanan ini telah Allah tentukan. Kehidupan mereka begini, kehidupan kita begitu. Bahagian mereka begitu, bahagian kita begini. Yang baik tak semestinya kekal baik. Yang buruk tak semestinya terus buruk.



Kita cenderung menghukum mereka dengan neraka. One simple question that really strikes me. Kalau seandainya perkara yang sama berlaku kepada lelaki tadi berlaku kepada kita? Bagaimana agaknya hidup kita? Better or worse than him? Kita tak pernah fikir kan. Sebab bagi kita, hidup aku, hidup aku. Hidup kau, hidup kau. We are not related. We claimed that we are good and nice people. Dari keluarga yang baik-baik dan terhormat. Kita tidak terjebak dengan kancah jijik dan busuk sebegitu. Yes, sebab kita tidak diuji Allah dengan ujian yang sama seperti yang diberikan kepada lelaki tadi.


Sebaliknya kita diuji Tuhan dengan kesenangan. Keselesaan. Sedar tak bahawa ujian kesenangan dan kekayaaan ini lebih sukar dari ujian kesusahan? Fikir, kita hanya bernasib baik kerana tidak diberi ujian sebegitu. Think twice before you want to make an impression to people around u. Do we really think that we are that good? Think again. Segala yang berlaku di atas dunia ini mempunyai hikmah untuk difikirkan. Yang baik disyukuri, yang tidak baik kita ambil iktibar.


Kenapa kita tak contohi Rasulullah? Sentiasa berprasangka baik. Tidak menghakimi dan sentiasa melihat setiap manusia dengan hati yang bersih. Penduduk Taif yang kejam melempar baginda dengan batu pun baginda maafkan. Baginda siap doakan. Yahudi buta yang siang malam duk umpat keji baginda pun baginda siap suap bagi makan setiap hari. Wanita yang setiap hari letak tahi di jalan baginda ke surau pun baginda maafkan, baginda siap pergi melawat apabila dia sakit.


Lihat sahabat-sahabat Nabi. Abu Sufian yang dulunya paling hebat menentang Islam pun akhirnya masuk Islam dalam penuh kemuliaan. Sayidina Umar, sebelum mendapat cahaya Islam merupakan orang paling benci dengan Rasulullah, namun setelah mendapat hidayah Allah, menjadi tunjang penggerak berkembangnya Islam menggegar setiap pelusuk dunia. Sebelum Khalid al Walid disentuh cahaya Islam, beliau panglima kuffar menentang Rasulullah, namun sebaik pengislamannya, beliaulah fisabilillah terunggul.



Setiap orang dengan masa silam yang hitam, tidak semestinya mempunyai masa depan yang kelam. Orang itu jahat hari ini, tidak semestinya dia jahat sampai mati. Kalau kita alim ulama beriman ketika ini, belum tentu dalam syahadah kita mati.


"Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan; dan kepada Kami-lah kamu semua akan dikembalikan." [Al-Anbiyaa’: 35]



Aku berazam. Berhenti menghakimi. Berhenti mencipta first impression yang 'membunuh'. Sentiasa berprasangka baik. Setiap dari kita mempunyai jalan cerita yang berlainan, ini semua jalan cerita dari Allah. Yang hitam tak kan kekal hitam. Yang putih takkan selamanya putih. Allah Yang Maha Kuasa pun bersifat memaafkan, Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Dosa membunuh pun Allah tetap maafkan selagi kita taubat nasuha. Allah Maha Lembut, Maha Pengampun. Siapa pula kita yang pandai-pandai hendak menghukum manusia lain?


Excuse me. Jangan ingat diri kita baik dan mulia dari orang lain. Selagi kita belum diuji. Ya, belum diuji.


.."Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: “Kami beriman”, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)?Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta." (QS. al-Ankabut: 2-3)


Hujung jalan tetap satu. Jalan menuju Allah. Ya Allah, jadikan kerjaya ku ini kerjaya ahli-ahli syurga.
Jadikan aku ahli perubatan yang bukan sahaja dapat merawat fizikal pesakitku, tetapi juga rohani dan jiwa mereka. Berikan aku kekuatan untuk membawa mereka lebih dekat denganMu.

No comments: