... I am A restless brain ...

Saturday, April 13, 2013

'HADIAH' dari sekuntum bunga seri pagi untuk ibu dan ayah =)

Assalamualaikum..


Final exam hanya 2 minggu dari sekarang. Aku tidaklah sebegitu bimbang sampai tidak tentu hala, aku tenang. Namun getarannya tetap ada. 7 tahun perjuangan bakal dijayakan, in sha Allah dengan izinNya. Di saat ini, Allah lah penyembuh segala kebimbangan. Kejayaan itu adalah hak milik mutlakNya. Jatuh aku, bangun aku. Dialah penentunya.


Bahana exam. Blog terbiar sepi. Inipun sebab otak dah tepu, dan hati melonjak gembira atas tibanya satu lagi 'HADIAH' tidak ternilai harganya bagi kami sekeluarga. Alhamdulilah. Ibrah 'hadiah' ini, ingin aku kongsi di titipan kali ini. Membuat aku tambah bertambah jatuh cinta dengan Penciptaku, buat jutaan kalinya. Intinya >> "We plan, Allah plans too. But Allah is the best planner!"


Aku ada empat orang adik-beradik perempuan. Aku kakak yang paling tua. Selepas aku anis, wawa dan ina. Setiap dari kami berbeza, baik dari segi cara, perwatakan dan sifat. Sebagai kakak sulung, aku bunga yang tegas, disiplin namun sangat sayangkan adik2 aku, anis bunga yang lembut, rapi, buah hati ayah, wawa bunga yang manis, manja namun garang dan cukup 'protective', ina pula... hmmm masih kecil dan selalu dibuli kakak-kakaknya! =p




Namun kami permata, penyejuk hati ibu dan ayah. Perbezaan kami yang melengkapkan keluarga. Kamilah bunga, yang telah dididik membawa nama baik keluarga, dibesarkan sebagai penyeri bait yang dikemudi ayah.


Untuk kali ini, aku mahu cerita tentang anis. Sempena 'hadiah' darinya untuk kami sekeluarga. Kakak so proud of u my dear sister!


... Syukur, Allah mengurniakan ibu dan ayah yang terbaik buat kami. Dari kecil, ibu dan ayah cukup menekankan aspek pendidikan. Mereka bukan sahaja mementingkan pendidikan dunia, malah mereka turut memberi kami rapi pendidikan akhirat. Ayah dan ibu memang tak pernah putus berhabis harta dan tenaga untuk memberikan pendidikan yang sempurna untuk kami.


Dulu kami orang susah. Ayah seorang pegawai tentera, asyik dihantar kesana kesini untuk berkhidmat. Kadang2 ayah tak balik sampai setahun atau berbulan-bulan. Pernah di hantar ke negara barat, pernah juga dihantar ke negara bergolak bosnia hergezovina. Susah betul nak jumpa ayah. Ayah gigih mencari rezeki, untuk memberi kesempurnaan pada hidup kami. Namun ketiadaan ayah untuk membesarkan kami adik beradik tidak pernah mematahkan semangat ibu. Semasa ibu membesarkan kami dengan seringnya ketiadaan ayah, ibu jarang mendapat bantuan dari sesiapa melainkan dari sebuah keluarga jiran kami yang kami panggil mama dan abah, yang menjaga kami kalau ibu terpaksa bekerja. Even semasa kami dilahirkan, ibu selalu berjuang sendirian di bilik bersalin. Ketika aku dilahirkan, ibu sendirian sedang ayah punya latihan di dalam hutan. No wonderlah darah pejuang ibu dan ayah, mengalir dalam sifatku. Kami membesar menjadi insan dengan kegigihan ayah dan ketabahan ibu.


Ketika ayah tiada dirumah, ibu tetap cekal. Aku tidak pernah boleh lupa bagaimana gigihnya ibu seorang menjaga yang ketika itu kami empat beradik tanpa ayah disisi. Pagi kami dihantar ke sekolah kebangsaan, kami tak balik rumah mandi di sekolah, kemudian terus disebelah petang ke sekolah agama. Habis sekolah agama ibu hantar terus kekelas mengaji al quran, balik sekejap mandi2 dan makan2 kami terus ke kelas tuisyen malam. Begitulah rutin kami setiap hari tanpa gagal.


Masih jelas terbayang di fikiran aku bagaimana bilamana kami tertidur selepas tuisyen malam ibu terpaksa mengangkat kami masuk kerumah seorang demi seorang. Walau ketika ibu demam sekalipun, tuisyen kami tetap berjalan, jelas terbayang satu ketika ibu menggigil2 demam panas namun tetap menunggu kami pulang dari kelas malam di dalam kereta. Zaman kami masih berkereta proton saga, setiap kali ke sekolah kami terpaksa melalui jalan tinggi curam yang mana setiap kali melalui bukit curam itu kereta kami buat hal. Pernah juga ibu terpaksa turun kereta meminta bantuan orang, sebab itulah kami kesekolah setiap pagi dengan debaran, takut2, kereta kesayangan kami itu buat hal. Namun ibu tidak mengeluh. Minda dan rohani kami terjaga rapi, biar apapun rintangannya.


Motivasi kegigihan ibu ialah kisah silamnya. Ibu aku dibesarkan dalam keadaan yang memeritkan, terpaksa berpisah dari keluarga tercinta atas desakan hidup. Beliau terpaksa dijaga oleh neneknya dalam keadaan yang cukup daif. Namun ibu ialah pelajar pintar dalam kampung, ditawarkan melanjutkan pengajian ke universiti, tapi terpaksa menguburkan impian dan cita-cita kerana tiada wang. Jika tidak hari ini pasti ibu sudah bergelar seorang doktor. Namun Allah sayangkan ibu, ibu tetap melanjutkan pelajaran ke maktab perguruan. Allah tahu yang terbaik untuk ibu. Namun, ibu tidak sekali-kali akan membenarkan keperitan dan 'kandas' hidupnya berlaku kepada anak-anaknya.


Ibu dan ayahlah motivasi kami. Kebahagiaan mereka, kebahagiaan kami.


Anis, punya kisah yang tersendiri yang istimewa dalam keluarga. Berkat kegigihan ibu dan ayah, kami semua alhamdulillah ke hadratNya, sering berjaya dalam peperiksaan. Kami semua ditawarkan melanjutkan pelajaran ke asrama penuh, kecuali anis. Anis hanya melanjutkan pelajarannya ke sekolah menengah seri hartamas, sebuah sekolah harian biasa.


Kerana hanya anis sahaja yang tidak menyambung 'tradisi' keluarga melanjutkan pelajaran ke asrama penuh, padanya diletakkan stigma. Kata orang luar, anis sedikit tertinggal. Tapi pada kami sekeluarga anis hebat dalam caranya yang tersendiri, cuma perancangan Allah penuh rahsia. Kami tidak pernah menganggap anis kekurangan dari kami, kerana kami percaya rezeki dan ketentuan Allah adalah yang terbaik. Kata ibu, dalam sebuah keluarga, akan ada seorang anak yang akan lain rencana dan laluannya, kerana Allah mahu seorang dari kami untuk tinggal dirumah, boleh menjaga ibu ayah dan adik2 yang kecil. Dah kalau kami semua ke asrama, siapa pula yang hendak menjaga kebajikan ibu dan ayah? Nak2 lagi sejak kelahiran ami dan ina, ibu dan ayah pun sudah berusia. Maka anislah orangnya, yang diberi 'kelebihan' untuk membuat lebih pahala, dapat berbakti sepenuhnya kepada keluarga dalam usia remaja. Namun sedikit sebanyak dengan cakap2 orang dan melihat kami yang terbang tinggi menembus awan, aku tahu, semangat anis sedikit patah dan goyah.



Jalan anis berbeza. Ibu dan ayah tidak pernah meng'anaktiri'kan anis dalam perbezaannnya itu. Bagi ibu dan ayah, kejayaan tidak diukur hanya dengan sijil sederet 'A'. Kita berusaha, Allah penentunya. Bagi ibu dan ayah, setiap anak ada rezekinya masing2. Biarpun anis tidak secekap kami dalam akademik, tapi dia cukup mahir dalam bidang seni. Beri apa saja di tangannya, pasti benda itu akan menjadi cantik. Sekarang siap boleh berniaga kraftangan secara kecil-kecilan. Kami sekeluarga tidak putus memberi sokongan dan menghargai setiap bakat yang ada. Kejayaan datang dalam pelbagai cara, hanya pabila kita pandai menghargai indah rencana yang diatur Allah. Begitulah kami dididik ayah dan ibu, tidak membeza, tetap positif dengan apa yang datang.


Sewaktu anis mendapat keputusan SPM, keputusannya tidak begitu baik. Ketika itu, aku dan abang sulungku yang menemani anis mengambil keputusan di sekolahnya di damansara. Semangatnya patah berkecai, apalagi mungkin tekanan baginya agak tinggi setelah aku meletakkan benchmark yang tinggi untuknya setelah kejayaanku mendapat 10A1 dalam spmku yang lalu. Namun aku dan along tenang, meminta dia redha dan tetap bersyukur, siap kami bawa lari anis pusing2 kl pada hari tersebut sebelum pulang kerumah menghadap ibu dan ayah. Kami redha. Anis tetap istimewa walau apapun.



Selepas spm, anis dalam dilema. Dia mendapat tawaran dalam bidang accountancy dan physiotherapy. Ayah tegas menyuruh dia menyambung accountancy kerana pada hemat ayah, masa depan anis akan lebih terjamin. Anis pula ingin menyambung physiotherapy. Sejak result spm keluar, ayah lebih serius dalam percaturan hidup yang ingin dibuat anis. Pada ketika itulah aku terpaksa berdebat hebat dengan ayah, meminta restu ayah untuk membiarkan anis dengan jalan yang disukainya. Siap mengalir air mata, dan terpaksa sedikit melukai antara kami. Mana tidaknya, hanya aku sahaja yang berani bersemuka dan 'membantah' keputusan ayah kami yang sangat garang itu. Namun aku tahu, terguris kami adalah untuk memberi yang terbaik untuk masa depan anis.


Satu perkara yang sering aku pesan pada anis sepanjang perjalanan hidupnya yang berliku itu. Pesan aku, biar apapun kata orang, kita kena tahu yang setiap dari kita istimewa. Jangan memandang rendah kepada diri sendiri kerana setiap dari kita punya kekuatan dan kekurangan masing2. Contoh, anis hebat dalam seni, aku pula buta seni. Aku ni nak balut hadiah pun tak reti. Allah itu Maha Adil. Apa yang paling penting , apapun bidang kita ceburi, buat yang terbaik. Just buat yang terbaik. Kita tidak dibeza dengan kehebatan profesyen. Biar aku jadi doktor, dan dia jadi physiotherapist, mari, kita hebat dengan cara kita tersendiri, dalam bidang masing2. Yang membezakan setiap dari kita ialah taqwa, ketinggian akhlak dan peribadi. Mari kita sama2 membalas jasa ibu dan ayah yang telah banyak berkorban untuk kita. Kenang setiap keringat dan air mata mereka yang tumpah dalam membesarkan kita. Sekiranya terjatuh dalam perjalanan, kenangkan mereka. Itulah motivasi aku dan aku ingin itu juga menjadi motivasi adik2ku.


Contoh yang sering aku guna. Lihat albert einstein. Sebelum beliau menjadi manusia hebat, beliau hanyalah seorang pembantu makmal yang berkali-kali gagal dalam peperiksaan. Yang membezakan beliau dengan manusia lain ialah beliau tidak mengukur kejayaan dengan sekeping sijil. Manusia hebat bukan dilahirkan hebat. Manusia hebat ialah manusia biasa yang melahirkan kehebatan dalam setiap gerak lakunya. Ubah perspektif hidup kita dan barulah kita akan merasa betapa luas dan banyaknya peluang dan jalan di bumi Allah ini.


Anis, adik kakak yang seperti bunga seri pagi. Disentuh ia kuncup dan ronyok namun tidak pernah putus menyerikan setiap pagi. Kerana sifat lembut dan 'ronyok'nya, dia selalu di'buli' oleh kami hahahaha. Dulu semangatnya lemah dan goyah, namun sekarang dia sudah gagah melangkah. Aku sering mencabar anis demi menaikkan semangatnya, "Kakak dulu disekolah menengah tidak pernah miss anugerah dekan untuk sepuluh semester, pointer paling tinggi 3.90. Lawan tengok, ade braaaan?". Aku mahu ia kedengaran sakit di cuping telinga anis, supaya semangatnya akan lebih julang terbakar membara atas ke'berlagak'kanku. Panas je hati dia kakak dia poyo =) Namun anis sudah kalahkan kakak sebenarnya sebab anis pernah dapat 4.0 even untuk ur short sem and now u are keep on getting 3.70 and 3.80 for every semester. I am defeated by u my girl. A doctor is being defeated by a physiotherapist. =)



And now, u are giving us the best gift. Adik kakak dapat tawaran skim pelajar cemerlang untuk melanjutkan pelajaran ke luar negara dari MARA. U are among the top 5 who got this opportunity. Kami tidak pernah terbayang semua ini, namun Allah is the best Planner. Bak kata ibu, setiap anak dengan rezeki masing2, bezanya cepat atau lambat. Inilah berkat keyakinan kami pada anis yang tak pernah putus. Tak terkata betapa kakak sangat bangga dengan anis. See, when u have faith in Allah, and when u never give up, Allah sentiasa ada untuk memberi. Ibu dan ayah must be very proud of u. Thank you for making my parents bahagia dan gembira. Ini memang tugas kita kan adik beradikku?


Perjalanan anis masih panjang. Nak melalui proses nak ke oversea ini pun banyak rintangannya dengan exam english, temuduga dan sebagainya. Namun kakak yakin, selagi mana anis melangkah dengan gagah, berusaha dan berdoa tanpa henti, Allah akan mempermudahkan urusan anis. Kami tidak akan henti menyokong anis, dalam jatuh bangun anis, kami ada bersama. Apa yang penting, anis telah melakar sejarah dalam perjalanan kehidupan anis sendiri. Melangkahlah adikku tanpa henti. Ingat, kejayaan dan segala rezeki dan kemewahan bukan hak mutlak kita, ia semua datangnya dari Allah. Dari Allah ia datang, pada Allah ia kembali. Allahuakbar.


Sesungguhnya Allah menjanjikan yang terbaik untuk orang yang sabar;

“Sesungguhnya Kami akan uji kalian dengan suatu cobaan berupa ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa, dan buah-buahan. Berikanlah kabar gembira kepada orang-orang yang sabar. Yaitu, orang-orang yang ketika ditimpa kesusahan (musibah) mereka berkata,”Sesungguhnya kami adalah milik Allah dan kepadaNya pula kami akan kembali.” Mereka adalah orang-orang yang mendapatkan karunia, kehormatan, dan rahmat dari Allah dan merekalah orang-orang yang memperoleh hidayah.”[al-Baqarah:155-157]


Dan pada adik-beradikku yang lain, yang amat aku cintai. Along, wawa, ami dan ina, kita sangat beruntung dikurniakan ibu dan ayah yang cukup sempurna. Tugas kita, ialah untuk memadam keperitan sejarah silam ibu dan ayah, dan melakar yang manis2 sahaja untuk mereka dengan keberadaan kita. Buatlah mereka bangga dengan kita. Supaya sejuk perut ibu yang melahirkan kita. Kita tidak akan mampu membalas segala penat lelah jerih perit mereka membesarkan kita. Ini salah satu cara untuk membahagiakan mereka. Jangan sesekali buat mereka menangis. Redha Allah adalah dalam keredhaan mereka. Setinggi manapun kita terbang, biar kita tetap bertapak di bumi. Ingat asal usul kita.



Ya Allah, kami tidak memegang apa2pun dari hidup kami. Itulah yang dididik ibu dan ayah sejak kecil. Dalam jatuh bangun, kami yakin semuanya adalah dariMu, namun kami memohon kekuatan dan ketabahan dariMu untuk semua ini. Alhamdulillah atas nikmat dan rezeki dan berkatilah ia Ya Allah. Tetapkan kami di atas jalanMu selalu. Berikan kami kekuatan untuk membahagiakan kedua ibu bapa kami sehingga keakhir hayat mereka. Alhamdulillah. Allahuakbar.


No comments: