... I am A restless brain ...

Thursday, February 2, 2012

im not stupid! grrrrrrrrr (-_-")

Assalamualaikum..

St Vincents Hospital, 11.50 pagi.

Grrrrr ni yang best ni tengah-tengah beremosi boleh menulis. Sementara nak pergi lunch and surgical tutorial niamh bambury sekejap lagi. Terasa panas hati sikit, tapi cuba kawal emosi. Nabi cakap manusia paling gagah ialah manusia yang mampu mengawal emosi ketika marah. Aku nak jadi manusia gagah.

Tadi, aku ada clinic colorectal. So padanlah muka aku duk gatal nak masuk bilik yang ada consultant, Prof Hyland. Orang kata kalau duduk dengan consultant lagi best, yelah sebab depa ni yang paling terer kalau nak compare dengan doktor di bawah dia. Aku dan gerard (teammateku) tunggulah prof ni nak dekat sejam baru dia sampai di klinik tersebut walhal klinik dah lama bermula. Tak apalah kot sebab dia ni prof.

Orang kata prof ni baik, so i presume that way jugaklah. hik hik tapi yang aku sedihnya, aku tak tahu kenapa prof ni macam anggap aku ni macam lagi bodoh sikit lah dari gerard. Mungkin jugak sebab gerard ni orang putih cam dia. Mula-mula aku tak perasan lah persepsi dia pada aku macam tu, tapi as we go along dan bila dia start soal menyoal, aku perasan yang dia cam anggap aku ni blur dan tak tau apa-apa from the start. Contohnya;

prof : ok what are the symptoms of diverticular disease?
aku : nausea vomitting ( aku pun satu hal pergi cakap rare symptoms dulu)
prof : Oh come on. Very basic!
aku : abdominal mass..
prof : oh come on dont make me cry! thats is not symptoms that is a sign! (aku da terkedu) Ok, you gerard! come on!
gerard : abdominal distention.
prof : exactly! thats right! (kata dia dengan happynya)

Padahal abdominal distention tu pun bukan symptom tapi sign jugak. So aku pun dah start lah cam terasa macam didiskriminasi kan. Kenapa jawapan gerard salah pun diiyakan tapi aku ni pulak bila salah dia nak nangis pulak.




Untuk case yang sebelum tu jugak, aku dan gerard di asak dengan teruknya sebab tak dapat jawab. Adalah dalam 20 minit jugak aku dan gerard main guessing game dengan dia. And he kept on staring at us sampailah jawapan yang dia nak keluar dr mulut kitorang. Tapi yang peliknya kan, kalau jawapan aku tu salah reaksi dia macamlah aku ni bagi jawapan yang ridiculous gila, reaksi dia macam nak cakap " apa yang kau merepek ni budak!!!"

Tapi jawapan gerard pun ada yang merepek, nape die relaks je bila dengar.. Tu yang buat aku sedih sangat. Dan last2 tu, aku jugak yang dapat jawab dengan betul pasal 'colonic dismotility and colonic spasm', tapi dia tak bagi kredit pun kat aku, tapi gerard jugak yang dapat. And aku jugak yang bagi jawapan 'bombastik' pasal Hinchy classification diverticular disease tu kat dia bila yang lain tak dapat jawab, tapi still dia rasa aku ni paling SLOW kat situ.(T_______T)

Ini bukan masalah aku nak dipuji or whatever. Aku ni masih belajar, Of course banyak benda aku tak tahu. Cuma janganlah buat aku terasa paling blur atau slow. Just treat us equally as a student. Aku bukan nak tuduh dia racist atau whatever, mungkin dia tak maksudkannya. Aku tak nak bersangka buruk. Cuma aku betul2 terasa yang he was doing that until the end of that session. Biasalah kan mestilah kita lebih sayang bangsa dia sendiri dan menganggap anak-anak bangsa dia lagi hebat dari orang Islam macam aku ni. Lagi-lagi aku ni pakaian pun biasa je ke hospital, macam bebudak (tapi kemas ok).Tapi, dia kena tahu yang comot2 aku yang bertudung yang tak pandai pakai skirt dan kasut cecantik macam yang lain-lain, aku tak bodoh. Aku bukan tak belajar bersungguh2.

Kadang2 mestilah ada communication barrier. Aku ni lidah belacan. Aku tak malu mengaku kadang2 cakap english ada lagi yang terbelit2 walau dah empat tahu duduk sini. Buat apa nak malu, aku patutnya bangga sekurang2nya aku mampu menguasai bahasa inggeris disamping memartabatkan bahasa melayu dan bahasa arab. Orang sini bahasa Gaeligue (bahasa kebangsaan) dorang pun dorang tak lepas. Sekurang2nya aku can communicate well insyaAllah dengan izin dan rahmat Allah, dengan pertolongan Allah juga. Apa nak takut lidah aku ni dipegang Allah jua, kalau Allah mahu, sekelip mata aku boleh bercakap accent london tau! haha

Cuma kadang2 bila depa duk cakap pelan sangat, sometimes aku tak dengar apa yang dia soal. Tu yang jadi masalah. But I tried hard to stay active and tak stay passive in the team. Aku cuba yang terbaik! Nawaitu aku nak belajar, nak menuntut ilmu! Tu yang kadang2 kawan2 aku ni suka gelakkan aku bila aku tersalah cakap, atau tersalah pronounce. Kira jadi bahan ejekan la. Tapi aku sedikitpun tidak susah hati tentang itu, kerana aku bangga menjadi orang asing yang mendapat nikmat Islam dalam kalangan mereka. Aku yang seharusnya bersimpati dengan mereka kerana mereka tidak mendapat nikmat Islam seperti aku. Gelaklah sepuas hati kamu semua, kerana aku bangga menjadi asing yang berpegang teguh dan percaya bahawa perjuangan aku yang sukar berliku ini sentiasa ada Allah mengiringanya. Teringat aku suatu hadis Nabi Muhammad saw;

“Sesungguhnya Islam itu pada mulanya datang dengan asing (tidak umum), dan akan kembali dengan asing lagi seperti pada mulanya datang. Maka berbahagialah bagi orang-orang yang asing“. Beliau ditanya, “Ya Rasulullah, siapakah orang-orang yang asing itu ?”. Beliau bersabda, “Mereka yang memperbaiki dikala rusaknya manusia”. Dan di lain riwayat beliau ditanya (tentang orang-orang yang asing), beliau menjawab, “Yaitu orang-orang yang menghidup-hidupkan apa-apa yang telah dimatikan manusia daripada sunnahku”. [HR. Muslim, Ibnu Majah dan Thabrani]

Di akhir session itu, prof pandang tepat padaku seorang, "U need to learn basic things first!". Aku tersenyum dan menjawab tenang, " Thank you prof!". Mungkin aku sedikit terluka dengan perbuatannya, tapi ibu dan ayah selalu berpesan, we must respect our teacher no matter how she/ he is! So aku menghormati guru-guruku kerana disitulah salah satu punca berkatnya ilmu yang kita timba, insyaAllah!

I can say to him, " Im not stupid prof! ". But I didnt sebab aku tidak mahu mengambil apa yang berlaku hari ini sebagai sesuatu yang men demotivated kan aku. Ill take it positively. Sebaliknya, aku akan sahut cabaran dan layanan prof itu sebagai pembakar semangat untuk aku lebih maju dan bersemangat dalam mengahbiskan perjalnan yang banyak likunya ini. Orang yang unggul dan berjaya, tidak selalu menang, tapi mereka banyak belajar dari kegagalan dan kekalahan yang telah mematangkannya!

Apa yang penting, dalam setiap detik dan waktu, Allah itu ada. Ingat Allahlah yang memberi ilmu dan kejayaan pada kita, bukan manusia!

FISABILILLAH!!!!!!!!!


wallahualam

No comments: