... I am A restless brain ...

Tuesday, November 1, 2011

its a HALLOWEEN night..( "_" )

Assalamualaikum,

8.43 malam, fosterbrook neighbourhood.

Fine, malam ni malam halloween. Dari jendela kamar aku ni, kelihatan bunga-bunga api tengah meletup-meletup tidak jauh dari kawasan perumahanku. Cantik. Macam kita beraya kat Malaysia gayanya. Berantai-rantai dan tidak berhenti, mungkin dah hampir setengah jam dari pukul 8 malam tadi. Kedengaran juga suara-suara meriah anak-anak muda dan kanak-kanak terutamanya, bersorak sorai riang menyambut malam halloween.

Masuk kali ini, ini ialah Halloween kali keempat dapat aku perhatikan. Dah hampir empat tahun aku disini rupanya. Hampir tak terasa masa yang pantas membuat aku semakin tua.hoho.



Kedengaran juga suara excited housematesku dr bilik sebelah, menikmati cantiknya bunga api. Terhibur juga malam kami yang penuh dengan nota-nota medic. Maklumlah, esok mereka semua nak exam. Tapi sebenarnya kami serumah ada kisah lucu yang pasti akan berlaku dirumah kami setiap kali menjelang malam Halloween.

Sebelum itu,alang-alang bercerita tentang Halloween, ini ialah serba sedikit informasi tentang perayaan Halloween ni. Halloween disambut pada 31 Oktober( seperti malam inilah kan)... Perayaan ini juga dikenali sbg All Saints’ Day. (Saint = St = org yg diisytiharkan oleh gereja kristian sudah mendapat ketakriman melalui kehidupan suci, melalui mukjizat dsb.) Secara umumnya Halloween juga adalah perayaan yang berasal dari Gereja Kristian. Antara tradisi perayaan Halloween ini adalah “trick-or-treating”, “ghost tours”, “bonfires”, “costume parties”, “visiting haunted houses”, “carving Jack-o’-lanterns”, membaca kisah seram dan menonton filem seram.

Apa yang penting, kita mesti tahu menyambut Halloween adalah dilarang sama sekali dalam Islam. Ini kerana perayaan ini adalah diatas kepercayaan bahaya pada tarikh 31 oktober, jurang antara dunia nyata dan dunia roh adalah agak samar. Maksudnya, roh boleh berkomunikasi dengan manusia. Dipercayai pada malam halloween adalah malam dimana ruh kembali kerumah masing-masing untuk melawat sanak saudara dan kaum kerabat. Malam Halloween juga merupakan malam untuk menilik nasib, perbuatan menilik nasib dan mempercayainya adalah jelas bertentangan dengan ajaran Islam. ;

Firman Allah swt,

“Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.”




Kami serumah biasanya memang tergelak setiap kali tiba malam Halloween. Ini kerana mungkin jiran tetangga kami selalu salah faham dengan kami yang kami juga mungkin menyambut Halloween. Tidak, kami tidak menyambut Halloween. Kisahnya begini. Kanak-kanak perumahan kami biasanya akan memulakan misi "trick or treat" mereka seawal pukul 6 malam. Disini pada waktu begini malam kami sudah semakin awal, kami magHrib lebih kurang pukul 5 petang begitulah. So seperti biasa kami akan bersolat jemaah. Teringat tahun lepas, pada malam Halloween, selesai kami bersolat jemaah, loceng dipintu kedengaran. Kami pun pergilah buka pintu dalam keadaan bertelekung. Terkejut kanak-kanak yang berpakaian Halloween dimuka pintu apabila melihat kami dalam pakaian telekung. Ada gaya-gaya hantulah kan kami ni dalam telekung itu agaknya, walhal inilah pakaian ibadah kami hoho..Perkara sama juga berlaku malam ni, sebentar tadi, pintu kami diketuk dan disinggahi ramai kanak-kanak yang berpakaian berbagai gaya. Ada jadi hantu ini dan hantu itu. Tapi ternyata, telekung kami lebih 'menakutkan'!



Sempat juga housemates ku keluar dari rumah bertelekung, hanya untuk melihat-lihat suasana malam Halloween. Rumah-rumah mereka biasanya akan dihiasi berbagai gaya-gaya yang menakutkan. Macam-macam. Tiba-tiba terdengar jiran kami menegur kami dari jauh, "Hey, you guys look scary!!"............LOL.....(0_0)

Pernah juga aku bertanya kepada rakan ku dihospital, tentang sejarah Halloween dan mengapa mereka meraikannya. Rakanku sendiri tidak tahu mengapa mereka meraikannya. Katanya, ia sekadar sambutan suka-suka sahaja. Seperti yang sudah aku agak jawapan darinya. Kadangkala aku cuba mengorek makna agama mereka pada mereka, tapi kelihatan mereka juga kabur dengan kepercayaan mereka sendiri.Dari situ sahaja aku bole ambil ibrah betapa indahnya Islam, maka tidak ada satupun yang kita amalkan itu sia-sia. Semuanya mempunyai hikmah dan tujuan. Seperti mengapa kita meraikan sambutan Hari raya, dan Hari aidil Adha contohnya. Maka mengapa kita masih mahu mempersoalkan keindahan Islam yang telah memberi sejuta makna keatas diri kita. Why we put a question mark where Allah put a fullstop on it? Sungguh Islam itu cantik dan sempurna!

Firman Allah dalam surah al Maidah ayat 3;

“Pada hari ini telah Kusempurnakan untuk kamu agamamu, dan telah Ku-cukupkan kepadamu nikmat-Ku, dan telah Ku-redhai Islam itu jadi agama bagimu”

Islam itu indah dan sempurna subhanallah!


p/s : kepada mereka-mereka yang nak mabuk dijalanan pada malam Halloween ni, please3 janganlah buat fiil suka campak botol arak atas jalan sampai pecah. Aku baru saja tukar tayar basikalku y pecah dek tergelek banyak sangat botol kaca arak dijalanan. Tukar tayar baru bukan murah okay! Arak itu HARAM dan tak bagus untuk kesihatan!! (+_+)

2 comments:

farizamm said...

Hehehe. Nice! Kite pun boleh main hantu2 jugak tauuu.. Hehe

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

kami lebih menakut kan! heheheheheheh (hilaian pontianak..) depa x tengok lg hantu melayu....=p