... I am A restless brain ...

Tuesday, November 8, 2011

manusia tak nampak..but Allah DOES SEE u...

Assalamualaikum..

1.15 pm..fosterbrook neighbourhood..

Short entry please farah syazana..hang kena belajak...hok next week hang nak exam..tangan duk gatai nak tulis jugak...kui3..

ok, but I think i still wanted to share this with all my fellow friends..today, Ive being tested by three tests from Allah.. teguran dan ujianNya..nak muhasabah diri..

first test

Minggu ni minggu dermatology..so aku yang tengah buat medicine kenalah duk pergi attend sessions yang telah diatur...so kalau ikutkan hati memang malas nak attend sebab bebudak surgery lain tak kena attend pun budak medicine je yang kena..disebabkan exam yang semakin hampir semua dah kelam kabut buat intensive study..tak terkecualilah aku..aku tak pergi dua sessions semalam and more importantly, they were taking attendance for that!!!




So tadi seawal 830 pagi aku pergilah attend lecture session, and right after that tutorial sessions in dermatology department..ok, sebelum masuk tuto, aku kena sign attendance sheet..aku nampak ade 4 columns untuk disign mengikut empat hari yang perlu dihadiri...jeng2..ada peluang ni nak sign yang semalam punya, bukan orang lain perasan pun aku tak ada semalam..lagipun mat2 saleh ni ramai je yang tak attend tapi main sign je..teringat aku masa satu rotation orthopaedic kat luar bandar beberapa minggu lepas, yang mana hospitalnya jauh sangat yang aku terpaksa pergi balik naik 2 bas selama sejam perjalanan untuk sign attendance..tapi mat2 saleh ni ramai je yang tak datang tapi attendance penuh sebab member depa tolong sign kan..yang lagi buat panas hati aku je yang turun naik bas depa semua berkereta!

so agaknya keluar makhluk bertanduk sebelah aku tadi menghasut supaya aku sign je attendance untuk semalam walaupun aku tak datang..hua3 (gelak aku sambil sepasang tanduk keluar diatas kepala!)Aku pun signla untuk dua2 hari, pastu aku masuklah dalam tuto yang pertama ( ada 3 tutorial semuanya..) Hati aku mula rasa tak enak..rasa bersalah entah kenapa..rasa berdosa pula sign..macam menipu orang..yang paling penting aku menipu diri sendiri..rasa berdosa..

Aku ni memang style yang cepat rasa bersalah lagi2 bila aku buat salah dengan orang..Yang paling aku rasa ialah keberkatan tu tak ada bila aku buat macam ni..Rasa bersalah aku mula menghentak2 hati dan kalbuku...eceeewaaahhh... Tiba-tiba iman ku bersuara..

"Memang manusia tak perasan aku tak ada semalam..Tak nampak aku menipu..Tapi.. Allah nampak semuanya..Tak malu ke dengan Allah.."

Tersentap hati aku ini..Astaghfirullah..Tak berkat ilmu aku kalau aku tak jujur pada diriku..pada Allah..pada orang lain..

Habis je tutorial terakhir..Pantas aku menuju ke tempat attendance sheet tadi.. Aku padam sign aku yang aku tipu tadi..

Keluar je dari department aku tersenyum puas...Walaupun aku risau gak diambil tindakan ke..Tapi.. Alhamdulillah.. Allah selamatkan aku dari menipu orang lain..yang paling penting, daripada menipu diriku sendiri....


Second test

Masa aku nak keluar nak balik rumah tadi, aku terus menuju ke tempat aku kunci 'motorbike' ku..yakni basikal tuaku itu..hehhehe Sampai je kat tempat basikal tu, jeng3...Ada sebuah basikal cun yang di park disebelah aku tidak berkunci huauahuahuahua Kalau nak ikutkan aku rasa 200 euro jugakla harga basikal tu..Berani betul tak kunci, dahlah kat sini memang banyak kes hilang basikal( sekali lagi makhluk bertanduk berperut buncit menjelma membisikkan hasutan supaya aku meng'songlap' basikal yang cun itu..) Tapi sory eh encik tanduk, jangan kata basikal ni, kalau duit seribu pun orang bagi kat aku, kalau bukan hak aku, aku takkan ambil..Aku bab2 hak2 orang ni memang sangat strict, jadi darah daging kita ambil atau makan hak orang lain.. Nauzubillah.. Yang paling penting, darah haram tu akan mengalir ke seluruh generasi anak cucu cicit ku... Nauzubillah...Tulah penyebab hati tak tenang, ilmu susah nak masuk, hidup tak bahagia..Sebab tu aku ni pun jenis susah nak berhutang, pendek kata aku sanggup berlapar kadang2 seboleh2 nak elak berhutang..Aku takut lupa.. Sebab kalau aku lupa, hutang itu boleh heret aku masuk neraka! So sahabat, jangan pandang remeh soal2 macam ni..Ya Allah kuatkan iman kami agar kami teguh dan dijauhi perkara2 sebegini..




Makhluk betanduk itu tambah menghasut.. " Kau tak ingat farah dulu basikal kau lesap orang curik..." Syaitan itu masih setia menghasut. Tidak! Aku takkan ambil hak orang, biarpun aku kebuluran, aku takkan ambil benda yang bukan hak aku!

Dan aku pun dengan muka bahagia sambil meng'dush'kan makhluk bertanduk itu, aku pulang kerumah....Ibu ayah, malah agama aku tak pernah ajar aku ambil barang orang, maka aku takkan ambil walau aku susah...Lagipun, kalau manusia tak nampak aku ambil basikal tu, ALLAH NAMPAK...

Third test

Actually benda ni hampir setiap hari kat hospital aku akan alami.. Kat hospital aku ni, tiap2 petang hospital aku ni bermurah hati bagi free scones and sandwiches untuk students.. Scones ni roti orang putihlah..sedapla kalau beli kat kedai satu tu 1 euro la (ada gambar dia kat bawah)..tapi aku lagi suka sandwiches yang mahal la gak kalau beli, lebih kurang 3 euro satu..so kalau convert memang mahallah kan, tapi sandwich tak banyak ada enam je..Dan makanan2 ni limited la diletakkan dalam restroom pelajar, kami semua ada seratus lebih orang.. So berebut la..




Huih.. aku memang suka free2 ni..kui3...so kan aku selalunya jugak setia menunggu makanan ni diletakkan dalam bilik pelajar lebih kurang pukul 415 petang setiap hari gitu..Haaa yang jadi isunya, mesti kadang2 kan bila tak ada orang dalam bilik tu, kita tend untuk ambil 2 3 sekali..Yelah free kan, tak dosa pun nak ambil banyak2...Lagi2 time tengah tak ramai orang kat situ, bukannya orang nampak pun kita ambil banyak, boleh jadi bekal kita esokkan..Kalau beli kat kedai mahal kot...Yang ini free..

So kat sinilah sebenarnya Allah uji kita dengan perasaan bertimbang rasa pada orang lain. Kalau ikut nafsu makan dan sifat pentingkan diri, peduli apa dengan orang lain, lagipun nasiblah siapa dapat dulu.. Free kan.. Aku tengok ramai je mat saleh yang ambil 2 3 sekali sampai orang lain tak dapat..Aku selalulah dapat ambil satu, tapi Alhamdulillah aku tak pernah lagi ambil banyak, aku ambil satu je..Adalah sekali aku ambil dua sebab time tu ramai yang dah balik, dah lewat so possibility untuk membazir tu tinggila..Kadang2,walaupun time aku ambil tu aku tengok banyak lagi, dan tak ada orang,aku fikir, kalau aku ambil lebih, orang lain tak dapat rasa, so aku selalu refrain diri aku daripada mementingkan diri sendiri..Aku ambil satu bahagian aku, cukuplah. Nanti orang lain tak dapat pula..Jangan ikut orang lain, kita mesti ada nilai dalam diri yang membuatkan kita sentiasa memikirkan tentang kepetingan orang lain juga..

...............................................................

So kesimpulan dari semua kisah aku tadi ialah sebenarnya kan..banyak..hehe.. Salah satu cara untuk kita tahu yang kita still ada iman dan taqwa ialah, kalau kita buat salah, kita akan rasa tak tenang, tak sedap hati.. Sebab kita tahu, ada suatu kuasa hebat yang sedang memerhatikan setiap gerak geri kita... Waima kita berada di suatu lembah yang tak pernah orang sampai sekalipun, Allah ada dan melihat kita..Allah ada, Allah mengetahui even setiap helai daun yang gugur ke bumi, begitulah hebatnya Allah taala..

Firman Allah s.w.t. dalam surah Al-An’aam ayat 59:

Yang ertinya: “Dan pada sisi Allah kunci-kunci segala yang ghaib, tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia. Dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya. Dan tidak jatuh sebutir biji pun di dalam kegelapan bumi, dan tiada sesuatu yang basah ataupun kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata (iaitu Lauh Mahfuz).”




Maka berbahagialah bagi orang2 yang dalam hatinya ada perasaan takut walaupun kita melakukan sekecil2 kesalahan.Kerana apabila kita rasa bersalah, maknanya kita masih ada iman, alhamdulillah. Dan perasaan takut itu akan membuatkan kita menjauhi perkara yang Allah benci.. Maka orang yang begini, sekecil2 kesalahan pun mereka takut, apatah lagi perkara2 besar yang Allah larang..


So bila kita nak buat jahat, fikirlah, kalaupun manusia tak nampak, tapi Allah nampak.. Kita kena malu dengan Allah yang menciptakan kita..Malulah kita.. Sesungguhnya we are 24 hours in ALLAH'S SURVEILLANCE..subhanallah..

Dan kisahku tentang scones tadi, kalaulah semua orang mempunyai sifat bertimbang rasa, dan sentiasa memikirkan kemaslahatan (yakni kepentingan) orang lain seperti yang telah diajar dalam Islam, pasti dunia ini lebih indah untuk dihuni..Tidak mementingkan diri, dan saling memikirkan tentang orang lain, pasti dunia ini akan aman dan tenteram..

Sabda Rasullulah S.A.w.."Umatku masuk syurga bukanlah kerana banyak solat dan puasa tetapi disebabkan selamatnya hati dan kemurahan jiwa dan kasih sayang kepada sesama muslim.."

Aku hambaNYA yang lemah, banyak kekurangan.. Ya Tuhan, kuatkan hati ini supaya aku keluarga dan sahabatku semuanya menjadi manusia yang lebih baik soleh dan solehah.. Ingatkan kami pada apa yang kami lupa, dan tunjukkan kami kepada apa yang kami tidak tahu..Kami ini lemah dan memerlukan bimbinganMU..

Sampai disini saja, aku harap masa study yang aku curi untuk berkongsi entry ini dengan rakan-rakan tidak sia2..mari bermuhasabah dengan teguran Allah..


Sebelum berundur, satu untaian kata yang amat menyentuh hatiku buat sahabat yang membaca;

'Ukhuwah persis untaian tasbih..ada awal dan akhirnya..dicantum kerana-NYA..diratib juga kerana-NYA..."

No comments: