... I am A restless brain ...

Thursday, November 3, 2011

I need good friends and...some ENEMIES too! V(^_~)V

Assalamualikum...

3.25 petang..fosterbrook neighbourhood.

Aku pulang awal dari hospital hari ini.. Terasa bahagia dapat balik awal hari ini, memonteng kelas di sebelah petang..kuikuikuikui....takpelah, aku kena stay back malam esok untuk on call, harini mau beristirehat bersama aiskrim mint kegemaranku..(^_^)

Sebenarnya aku agak susah hati hari ini. Semalam, aku terjaga seawal pukul 3 pagi. Celik sahaja, mataku melekat terus ke papan skrin laptop miniku, terpapar profile facebook ku; "One message received". Pantas aku membukanya, dari adikku wawa yang lebih kurang seminggu lagi akan menghadapi SPM. Sayu saat membaca bait-bait ayat yang ditulisnya, dia mempunyai masalah disekolah...

Maafkan kakak kerana tak dapat berada disamping wawa, di saat wawa memerlukan akak. Akak jauh diperantauan, merantau menimba ilmu sebanyak boleh. Kakak tulis entry ini, khas untuk wawa, supaya apabila wawa membacanya, hati wawa akan sedikit tenang..dan bertambah tabah! Ini untuk anis juga..(>_<)



bersama wawa, my beloved sister..

bersama anis, my beloved too..



My beloved sister,

Masalah wawa ni masalah biasa, yang semua orang pun akan pernah melaluinya. Masalah persahabatan, dalam erti kata lain, 'friendship'. Suatu masa dulu, akak dah lalui semua ini. Kita pernah ada kawan yang baik dan setia, ada juga yang asyik melukakan hati kita.Namun percaya atau tidak, dalam hidup kita ni, kita sangat memerlukan kawan-kawan yang baik di samping kita, dan dalam masa yang sama, kita memerlukan kawan-kawan yang tidak baik juga, yang sesetengah orang gelarkan sebagai 'musuh'. Bila kakak cakap yang kita perlukan kawan yang baik, mesti ramai yang ingat yang akak ni memilih kawan, nak kawan, kawan yang baik-baik je. Macamlah kakak ni bagus sangat kan. 'Baik' yang akak katakan disini, bukanlah kena cari kawan-kawan yang pakai tudung je, kawan-kawan yang seksi, kita jangan kawan. Bukan macam tu maksud kakak. Kawan yang baik, ialah kawan-kawan yang memberi pengaruh yang baik pada kita. Kalau dia rajin, kita nak jadi rajin macam dia. Kalau dia pemurah, kita nak jadi pemurah macam dia. Kalau dia rajin solat dan ke majlis-majlis ilmu, kita mesti akan ikut dia buat sekali..Inilah pentingnya kawan yang baik..

Akak suka sangat satu hadith Nabi ni, sangat memberi kesan kepada kehidupan akak;

Dalam sebuah hadits yang shahih disebutkan:

“Permisalan teman duduk yang baik dan teman duduk yang jelek seperti penjual minyak wangi dan pandai besi. (Duduk dengan) penjual minyak wangi bisa jadi ia akan memberimu minyak wanginya, bisa jadi engkau membeli darinya dan bisa jadi engkau akan dapati darinya aroma yang wangi. Sementara (duduk dengan) pandai besi, bisa jadi ia akan membakar pakaianmu dan bisa jadi engkau dapati darinya bau yang tak sedap.” (HR. Al-Bukhari dan Muslim)


Lebih-lebih lagi, ingat lima ubat hati;

1) Baca al quran dan terjemahannya
2) Solat malam dirikanlah
3) Berkumpullah dengan orang sholeh !!!!!!!
4) Perbanyaklah berpuasa
5) Zikir malam perpanjanglah

Tuntutan mencari sahabat-sahabat yang baik dan solehah adalah dituntut dalam agama dan merupakan salah satu ubat hati. Ramai orang kini selalu katakan yang ini semua mendiskriminasi, yang baik nak berkawan dengan yang baik saja, tak mau berkawan dengan yang nakal.Bagi akak, akak bukannya hendak mengatakan orang ini atau itu tidak baik, malah kita sendiri mempunyai banyak kekurangan dalam diri. Suatu masa dulu kita sendiri mungkin bukanlah tergolong dalam golongan yang baik, tapi ia terpulang ada kita untuk berubah menjadi baik seterusnya masuk kedalam golongan yang baik.

Dalam pada kita bersahabat, seawal mulanya kita memasuki alam asrama contohnya, tentulah mempunyai kawan itu suatu yang penting buat kita. Saat kita belum mengenali hati budi masing2, kita cepat menaruh kepercayaan, sedangkan kita tidak tahu bahawa ada antara sahabat kita yang bagaikan musuh dalam selimut. Baik didepan tetapi sibuk membawa mulut dibelakang kita. Kakak pernah lalui semua itu, seawal kakak ditingkatan satu, didepan kita mulut manis amat, dibelakang kita, kita ini dicelanya. Kita sangka dialah sahabat dunia akhirat, tetapi dibelakang difitnah2nya kita.




Tapi wawa, disinilah kakak katakan tadi, sometimes dalam kehidupan kita, kita perlukan kawan-kawan yang begini, UNTUK MEMBUAT KITA LEBIH KUAT DAN MATANG DALAM HIDUP! Remember I always tell u that, YOUR EXPERIENCE IS YOUR BEST TEACHER. Disitulah bermulanya pengembaraan kita menadi seorang yang lebih dewasa. Kita akan mula mengenal dunia, dan mengena manusia yang hadir dalam hidup kita dengan pelbagai ragam dan character. Disinilah kita belajar bagaimana untuk mengenali hati budi seseorang. Wawa tau, time akak kat sekolah dulu, kakak ni mejadi kesayangan cikgu-cikgu akak, kalau akak tidur atau masuk lambat kekelas, akak tak pernah kena marah. Kalau kakak tak siap homework, akak tak kena cubit pun macam kawan-kawan akak yang lain kena, tu yang kadang2 buat orang lain makan hati dengan akak. Akak faham perasaan kawan-kawan akak, kalau akak jadi mereka, confirm akak pun panas hati. Tapi nak buat macam mana.. Akak ingat lagi disebabkan kerana jarangnya akak kena denda bila buat salah, akak punyalah happy bila kena berdiri luar kelas sekali dalam hidup akak. Tersengih-sengih berdiri luar kelas kena denda, excited pulak first time kena denda..lol..



Adik kakak yang amat kakak kasihi..

Tapi tula, mungkin itulah antara sebab yang buat orang tak puas hati. Time akak sekolah, akak tak pernah ada geng. Wawa tau kan akak ni susah nak ada kawan baik, Kawan baik akak tak ramai. tapi kawan-kawan baik akak tu masih kekal sampai sekarang, kira siapa-siapa yang dapat title kawan baik akak tu, kira memang akak trust mereka ni. Tapi serius tak ramai. Sebab akak ni sangat berhati-hati. Akak masih ingat masa kat asrama dulu, ada yang pernah panggil akak ni 'jalang' dan 'gatal'. Katanya akak merampas pakwe depa nih, kelakar bila teringat sampai sekarang. Yang peliknya, pakwe dia pun akak tak tahu siapa. Dahlah akak ni nama lelaki memang akak susah nak ingat, akak berkawan pun, dengan mana-mana yang akak kenal je. Terkejut tapi tak sedih,cuma sedikit geram. Tapi tak mahu cepat melatah. Akak ni tahu pun tak, bila sampai kat telinga akak, memang akak pergi menghadap face to face. Akak ingat lagi, akak seorang, mereka sekumpulan. Tapi akak tak takut, sebab akak tahu akak tak salah, so akak pergi berdepan dengan mereka, sebab akak tak suka cara mereka menghina akak. Akak masih ingat akak cakap begini pada mereka,

"Saya tak pernah mengutuk atau menghina sesiapa. Tak pula nak bawa mulut jahat kepada sesiapa. Tentang pakwe awak, terima kasih banyak2, saya sedikit pun tak berminat pada dia, tidak walau sekecil kuman, u can keep him."

Siasat punya siasat, rupa-rupanya yang membawa mulut jahat tentang akak adalah kawan baik akak sendiri, dan akak pergi berdepan dengan dia. Akak masih ingat, dia menangis depan akak, meminta maaf. Akak tak marah, cuma akak sedih. Akak cakap, tak pernah sekali akak bawa cerita bukan2 tentang dia, tapi mengapa dia memburuk2an akak? Dan dia berterus terang, dia tidak senang dengan kelebihan akak. Jauh disudut hati akak, akak tak pernah rasa akak lebih bagus dari orang lain. Bagi akak, setiap orang punya kelebihan masing2. Bagi orang yang berlapang dada, bagiku ini bahagianku, dan aku redha dengan bagimu bahagianmu.Memang kadang kala kita rasa tidak senang dengan kelebihan orang lain, tetapi itulah ujiannya. Tapi akak tak pernah berdendam dengan kawan-kawan akak yang pernah melukakan hati akak. Malah akak rasa berterima kasih, terima kasih kerana telah membuat akak lebih matang dan berhati-hati dalam hidup.

Adik kakak yang kuat lagi tabah,

Kakak tahu, bagaimana sakitnya apabila rakan baik kita sendiri tikam kita dari belakang. Kakak tahu bagaimana sakitnya apabila rakan yang kita sangka akan bersama kita disaat dan senang, meninggalkan kita terkapai-kapai saat kita memerlukan. Kakak tahu, kakak pernah merasainya. Tapi wawa, look at the positive side. Bila wawa sakit hati, ingat quotes ni;

Thank you to those who GOSSIP about me - you are only making me the centre of your world!
Thank you to those who HATE me - you are only making me a stronger person!
Thank you to those who LOVE me - you only make me love more!
Thank you to those who ENVY me - your only making my self esteem grow!
Thank you to those who LIE to me - you only make me see the truth and the truth about what kind of person that you are!


Wawa dan anis yang cantik dan solehah..

Sekiranya kita berdepan dengan seseorang yang ingin bermusuh dengan kita, kita jangan membalas permusuhan mereka dengan permusuhan juga. Ingat, ayah dan ibu telah mendidik kita dengan baik. Lihat contoh ibu, biarpun saat ketika dia muda, dia selalu di persendakan orang kerana ibu miskin dulu, tapi pernahkah ibu berdendam pada mereka? Pernahkah ibu membawa mulut jahat tentang mereka pada kita? Tidak pernah. Kita ambil sifat ibu itu, sifat ibu yang lembut dan memaafkan, tanpa ada sekelumit dendam. Kejahatan orang atas kita, jangan dibalas dengan kejahatan, kita balas dengan kebaikan. Tapi dalam masa yang sama, kita perlu pandai mempertahakan diri dari dipijak2 oleh orang lain. Sebagai contoh, cara akak menangani orang-orang sebegini ialah akak belajar pandai2. Orang2 yang iri hati ni, mereka memang tidak sabar lihat kita gagal dalam hidup. So jangan bagi mereka peluang untuk lihat kita gagal!



Kita belajar sehabis baik, wawa usaha yang terbaik dalam SPM. Show them that you are not weak. Show them that you are not a fragile little baby that cries everytime they hurt you. You are a strong girl darling! Dalam masa yang sama, kita jangan mencela atau menghina orang lain. Ayah dan ibu telah didik kita untuk berbuat baik pada orang lain dan tidak menghina sesiapa jua, menghormati orang lain, tidak kira walau hanya seorang peminta sedekah. Sekiranya mereka memaki hamun kita, kita jangan balas dengan cara begitu jua, jika tidak, kita tak ubah sama seperti mereka. And definitely, we are not like them! Kita buat hal kita, jangan layan mereka, and always smile, and focus to what more important and priority! They are not worth your tears at all!!

Stay focus my sister, my darlings! Remember yang kita ada tanggungjawab terhadap ibu bapa kita, dan keluarga kita. Jangan bazirkan masa kita melayan orang yang nak menghancurkan kita. Adik-adik kakak dah besar panjang, kakak yakin kamu berdua dah boleh bezakan yang baik dan yang buruk. Dan boleh menjaga diri. Kakak yakin kamu berdua kuat dan tabah, kita kena warisi semangat perwira ayah sebagai pejuang bangsa, dan kelembutan hati ibu. Nasihat kakak, sekiranya ada sesiapa pernah melukai perasaan kita, sekiranya boleh, maafkan mereka, dan doakan semoga mereka berubah. Jangan sesekali menaruh dendam, kerana dendam hanya membuatkan kita tidak tenang. Ingat, fokus dan sekiranya terasa lemah, ingat wajah ibu dan ayah, insyaAllah kita akan kuat selalu!

Tentang persahabatan, janganlah bimbang, suatu hari nanti, sahabat yang baik itu akan tiba. Pilihlah sahabat yang baik kerana mereka akan banyak membentuk siapa kita hari ini..Bersahabatlah dengan orang yang selalu dekat dengann Allah, supaya kita juga lebih dekat padaNya..



"SAHABAT yang baik apabila dipandang wajahnya, membawa mengingati Allah..
mendengarkan kata-katanya, menambahkan ilmu..
melihat gerak gerinya menambahkan takut kepada Allah..
berkawan dengannya, berjuang kejalan Allah.."


Terima kasih sahabat..(to my best friend too,not in picture, nurazila zakaria)

Kakak sayang kamu berdua selalu, ingat walau kakak jauh, kakak sentiasa ada untuk kamu berdua sayangs!!

Lots of love,
Your naughty sister =)

4 comments:

GaD!s_ BuNg@ said...

kak farah..sy yg bace ni pon sedar bahawa sahabat sukar dicari kan...btw,,akak gmbar akak 2 gmbar kawen ke??

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

akak belum kawen yang...tu gambar majlis pertunangan akak..=)

farizamm said...

Sahabat sama-sama ketawa senang dicari, sahabat sama-sama menangis sukar dicari. Full of motivations and advices! Untung anis n wawa ada kakak macam fasya.. :)

*Btw i look fat in that picture! T.T

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

btol2 far...hehehe

mane ade gemok sayang, u slimlah dear!
far...setiap kali kite nak g ur blog x dpt masuk..nape, ade sekatan ISA ke hehehehe