... I am A restless brain ...

Sunday, October 30, 2011

..Im sorry..I cant be PERFECT..(T_T)..

Assalamualaikum,

7.44 pagi, fosterbrook neighbourhood.

Pagi Ahad yang indah..Alhamdulillah aku masih bernafas, syukur aku masih mampu melihat, syukur aku masih sihat dan mampu menggerakkan halus jari jemariku menari-nari diatas papan kekunci laptop miniku ini..syukur..syukur..alhamdulillah...

Seharusnya pagi ini aku terus menelaah buku2 medicku yang bertebaran di atas meja studyku, namun serasa lebih ingin aku mencoretkan sesuatu didalam blogku yang serba kekurangan ini..

Sebelum aku meneruskan perjalanan entry ku ini, ingin aku perdengarkan kepada sahabat semua sebuah lagu yang amat aku gemari, lagu ini sebenarnya ialah lagu kegemaran abangku juga sewaktu beliau masih dibangku sekolah, sewaktu beliau berhadapan dengan konflik jiwa remajanya.Sewaktu ayah kami masih garang.Malas belajar, pasti kami dimarahi. Sewaktu beliau merasa tertekan dengan harapan setinggi gunung yang telah disandarkan oleh kedua ibu bapa kami pada kami.Cuba hayati liriknya betul2, agaknya inilah suara hati kita yang selalu ingin kita luahkan kepada kedua ibu bapa kita. (tersengih aku saat tersedar bahawa rock juga aku meminati lagu sebegini..hehe)




Aku tidak menulis entry ini sebagai aku..Alhamdulillah, ibu dan ayahku sangat menyayangi dan memahami kami adik beradik..'AKU' dan 'Kami' dalam entry ini ialah sesiapa sahaja yang mungkin mempunyai masalah ini..Aku cuba menyelami perasaan mereka sahaja..


Aku punya seorang teman, sekarang dia sepertiku, dalam perjalanan untuk menamatkan pengajian untuk menjadi seorang doktor. Namun hidupnya selalu tertekan lantaran tekanan dari keluarganya. Dia selalu berkata kepadaku yang ibu bapanya terlalu meletakkan harapan yang tinggi padanya, ingin beliau berjaya dalam hidup, tetapi kadangkala ibu bapanya terlalu menyusun kehidupannya sehinggakan ibu bapanya terlepas pandang bahawa anak mereka ini ialah insan yang serba kekurangan, WE JUST CANT BE PERFECT..

"Hey dad look at me, think back and talk to me did I grow up according to plan?
And do u think im wasting my time, doing things I wanna do, but IT HURTS when U DISAPPROVE all along.."

Ibu bapa mana yang tidak mahu anak mereka berjaya dalam hidup. Semua ibu bapa mahukan yang terbaik untuk anak-anaknya. Ibu bapaku jua. Even apabila aku mempunyai anak sendiri nanti pun, aku mahu anak-anak yang aku kandung selama 9 hari 9 bulan dan aku lahirkan itu menjadi manusia yang hebat, malah kalau boleh menjadi manusia terbaik! Itulah naluri yang telah anuegrahkan kepada setiap ibu bapa.Saat pertama kali anak yang dilahirkan itu digendong dan diletakkan dekat dihati, terlalu banyak hajat yang dipohon dari Yang Esa..Melihat keajaiban ini yang baru saja melihat dunia..

"Ya Allah, semoga anak ini menjadi penyejuk mata dan hati kami..Semoga anak ini membesar menjadi seorang anak yang serba sempurna..Berjaya dunia akhirat.."

Agaknya itulah yang dihajatkan oleh setiap ibu saat pertama kali beliau melihat manusia kecil itu bergerak-gerak halus didalam pangkuan buat kali pertama. Ada juga yang berkata, " Anak ibu ini akan jadi seorang doktor dewasa kelak!" Ada juga, " Anak ini akan jadi manusia cemerlang, akan mewarisi hajat ibu dan ayah.."Tapi kadangkala,kita sering terlupa yang setiap manusia yang dilahirkan itu mempunyai 'bahagian' dan 'cabaran' masing2 saat pertama kali mereka melihat dunia.. Adakah anak ini akan membesar according to plan?

Aku tahu aku bukanlah siapa-siapa, malah aku sendiri belum berkahwin apatah lagi memiliki seorang anak. Aku belum layak untuk berkata apa-apa, bak kata ibuku, "Adik belum jadi seorang mak, kalau adik dah jadi, adik tahulah apa perasaannya nanti!"

InsyaAllah ibu, kalau Allah masih panjangkan umur adik dan ada jodoh adik, insyaAllah, adik juga terlalu ingin untuk menjadi seorang ibu, dimana saat itu telah sempurnalah diri ini bergelar seorang wanita, saat adik mampu melahirkan zuriat untuk seorang lelaki yang dicintai bergelar suami. Tapi mungkin belum sampai masa dan ketikanya, kalau masih panjang waktuku didunia, insyaAllah. Maka sekarang saat aku sedang menulis entry ini, anggaplah aku sedang menulis dari sudut hati seorang insan bergelar ANAK..dan mungkin 10 tahun dari sekrang saat aku mungkin sudah bergelar ibu, akan kutulis dari sudut hati seorang insan bergelar IBU..

"And now I try hard to make it,I just want to make you proud,I'm never gonna be good enough for you,I can't pretend that I'm alright..And you can't change me.."

"Cuz we lost it all..Nothing lasts forever..I'm sorry..I can't be perfect
Now it's just too late and..We can't go back..I'm sorry..I CANT BE PERFECT.."

Dan kami kini sudah dewasa hai ayah dan ibu..Adakah kami masih membesar sepertimana yang ibu dan ayah mahukan saat kali pertama ibu dan ayah melihat kami..??..Maaf kami tidak sempurna.. Maaf sekiranya kami tidak mendapat nombor satu didalam kelas seperti yang ibu dan ayah hajatkan..Maaf sekiranya kami tidak berjaya mendapat semua A dalam UPSR,PMR atau SPM seperti anak-anak kawan-kawan ibu dan ayah.. Maaf sekiranya kami tidak dapat mewakili sekolah dalam pasukan debat sekolah.. Maaf sekiranya kami tidak berjaya menjadi olahragawan sekolah seperti ayah dulu..Maaf sekiranya ibu dan ayah terpaksa dipanggil menghadap cikgu kerana keputusan peperiksaan kami yang corot.. Maaf sekiranya ibu dan ayah malu dengan kami yang dicop penghuni kelas paling corot di sekolah.. Maaf sekiranya kami tidak secantik atau sehensem rakan-rakan seangkatan kami..Maaf sekiranya kami cacat dan tidak sempurna..Maaf sekiranya kehadiran kami menambah beban dan membuat ayah dan ibu menanggung malu..Maaf..maaf..maaf..

Anakmu telah berusaha untuk membuat ibu dan ayah bangga dengan kami, tapi kadangkala WE CANT JUST BE GOOD ENOUGH FOR U, AND WE CANT PRETEND THAT WE ALRIGHT..
We cant just be perfect..Maaf sekiranya anakmu ini tak dapat menjadi pelajar terbaik dan bergelar doktor seperti anak kawan-kawan ibu itu.. Maaf sekiranya anakmu ini hanya mampu bekerja sebagai kerani disebuah syarikat kecil..Maaf..Maaf..

"I try not to think..About the pain I feel inside..Did you know you used to be my hero?..All the days you spend with me..Now seems so far away..And it feels like you don't care anymore.."

Tahukah ibu dan ayah bahawa anak mu ini juga punya keinginan dan impian seperti orang lain..Cuma kadangkala sekuat manapun usaha itu telah anakmu ini beri, hanya sampai takat itu saja bahagian kami yang telah Allah beri pada kami..Itulah rezeki yang Tuhan beri..Kami tahu ibu ayah sering mahu kami jadi seperti anak kawan-kawan ibu dan ayah, yang belajarnya hingga ke OVERSEA..yang belajarnya hingga keperingkat PHD..yang anak mereka kaya dan mampu membelikan ibu bapa mereka kereta, jam dan handphone berjenama..

Kami tahu ibu dan ayah mahu yang terbaik buat kami.. Dan Allah telah beri dan bahagian masing2..Ada orang rezekinya begini..ada orang rezekinya begitu..sudilah sekiranya ibu dan ayah menerima anakmu yang serba kekurangan ini.. Yang tidak pernah mungkin sempurna..Kerana terlalu ibu dan ayah mahukan kami menjadi yang terbaik sehingga mungkin ibu dan ayah terlepas pandang yang sebenarnya kami mahu ibu dan ayah menerima kami seadanya..Ibu dan ayah mungkin tidak perasan yang kami sebenarnya terluka..Kami sebenarnya berkecil hati bu dan ayah tidak menghargai kehadiran yang begini.."Do u know u used to be my hero..."


"Nothing's gonna change the things that you said..Nothing's gonna make this right again..Please don't turn your back..I can't believe it's just hard to talk to you..But you don't understand.."

Kadangkala ada kata-kata ibu dan ayah itu amat melukakan..Tahukah ibu dan ayah yang apabila ayah mula membanding2kan kami dengan orang lain, itu amat melukakan...Bencikah ayah dan ibu kepada kami..Menyesalkah ayah dan ibu membesarkan kami yang tidak sempurna ini..

Satu kesilapan yang mungkin terlepas pandang oleh ibu dan ayah ialah mungkin ibu dan ayah kurang mendengar..Ibu dan ayah keep on nasihat itu dan ini..Memberi guidance itu dan ini..Mmeberi jalan itu dan ini..Tapi ibu dan ayah tak mendengar..Take just 10 minutes just to listen..Tahukah ibu dan ayah besarnya makna sekiranya ayah dan ibu meluangkan masa hanya 10 minit untuk mendengar..

Ambil masa tonton sejenak video ini, bukan keseluruhan video cuma dari minit 07.45 ke 09.30..kisah seorang anak kecil mencuri untuk membeli sejam masa ayahnya yang berharga 500 ringgit..Terusik hatiku saat aku menontonnya..



Untuk video ini pula cuba tengok dari minit 01.00 hingga ke 03.00..lihat luahan seorang anak yang kecewa dengan ibu bapanya, yang terpaksa mencuri untuk menyelesaikan masalah yang ditanggungnya sendirian..




Bukan semua ibu bapa begini..Alhamdulillah, kedua ibu dan ayahku sangat peyayang dan memahami..Ibu selalu cakap, " Setiap anak dikurniakan rezeki masing-masing..Anak yang ini Allah beri kelebihan begini, anak yang itu, Allah beri bahagian yang lain.."..Seperti abangku, aku tahu dia lebih bijak dari aku cuma mungkin rezekinya di tempat lain, walau dia tidak menjejak ke luar negara seperti aku, dia akhirnya bergelar seorang pegawai tentera laut juga. Contoh adik di bawahku anis, mungkin dia tidak diberi kelebihan untuk masuk asrama seperti kami yang lain dan dia sering berasa rendah diri dan sensitif kerana mungkin terasa seperti dibanding2kan dengan yang lain, tapi Allah beri dia kelebihan yang lain seperti dia sangat pandai dalam seni dan berkemahiran menghasilkan barang yang kemas dan cantik, tidak seperti aku yang buta seni ni hoho..Aku teringat kata-kata ibu, " Ada hikmahnya anis tidak ke asrama, sekurang2nya Allah beri seorang anak untuk berada dirumah to look after your parents..Kalau semua ke asrama siapa yang nak gosok baju ibu dan ayah..?" jenaka ibu lagi hehe..

Dan sering aku kata pada anis, kau kena bersyukur duduk rumah dapat kumpul banyak pahala tolong ibu dan ayah!

Tambah ibu lagi padaku, "Bila kita jadi seorang ibu nanti, sekiranya anak kita tidak dapat mencapai seperti yang kita inginkan, jangan sesekali putus harapan pada mereka. Teruskan menyokong dan menjadi tulang belakang paling kukuh buat mereka. Setiap anak itu Allah telah beri rezeki masing2.Setiap anak itu Allah telah letak potensi dan kemahiran masing2. Manalah tahu anak yang paling corot dalam kelas itu, sekiranya kita maksimumkan kebolehannya, dia bermula dengan business ladang kecil2an jadi lebih kaya dari anak kita yang pintar yang bergelar doktor itu. Manalah tahu anak yang doktor itu yang kita bangga2kan sangat, buang kita setelah kita tua (nauzubillah min zalik..), dan anak kita yang hanya bergelar kerani biasa itulah yang setia menjaga kita hingga ke akhir hayat..Kita tidak tahu..Maka kasihilah anak kita itu, kelebihan dan kekurangan mereka seadanya.."

Dan bagi aku juga, tinggi rendah darjat seseorang itu bukanlah terletak kepada tingginya sijil2 dan anugerahnya, atau kekayaannya..Tapi ia terletak kepada budi bahasanya, kerendahan hatinya, dan taatnya ia kepada kedua ibu bapanya dan bakti mereka pada orang sekeliling dan masyarakat keseluruhannya..Bak kata entryku sebelum ini, " Ikutlah resmi padi makin berisi makin tunduk".. Setiap dari kita punya potensi masing2, punya bahagian masing2, punya ujian pada kita untuk mencai potensi diri dan memaksimumkannya..Apa guna muka cantik, otak pandai, kaya raya tapi tak guna kalau kedekut miskin hati dan budi pekerti..

Anak ialah anugerah Tuhan..Isi hati mereka dengan makrifatullah (mengenali Allah yang Esa), mengenali iman dan agama..Bimbing supaya mereka bukan sahaja berjaya didunia alam fana ini, tapi menjadi khalifah yang membawa ibu bapa mereka ke syurga..

Aku sering berjenaka pada ibu;

" Ibu, ibu tahu tak yang ibu sebenarnya dah kaya.."
Ibu jawab, " Mana ada kita kaya, kia sederhana.."
"Tak..ibu sebenarnya dah sangat kaya..Lebih kaya dari apa yang ibu bayangkan.."
Ibu pandang aku..Hairan tengok aku merepek..
" Ini harta ibu dan ayah..Anak-anak ibu yang comel lote ni (perasan! (0_0)hehe..) Anak-anak ibu yang ibu besarkan ini, yang ibu telah didik dengan agama dan ilmu dunia..Anak-anak ibu inilah harta sebenar ibu..Yang akan tidak putus-putus mengirim doa semoga ibu dan ayah sentiasa sejahtera dan dipanjangkan umur, dimurahkan rezeki..Yang apabila tempat dunia ini sudah tamat, doa-doa anak-anak soleh solehah inilah yang akan menyelamatkan ibu dan ayah dari azab Allah yang maha berat..Inilah harta ibu dan ayah yang amat-amat bernilai.."

Sebab itulah, aku sangat berharap semoga ada rezeki, berikanlah aku walau hanya seorang zuriat (kalau boleh nak ramai! hehe), supaya ada orang yang mendoakan aku diselamatkan dari azab kubur dan api neraka yang tak tertanggung itu..

Wahai ayah dan ibu, aku amat menyintaimu..Terima kasih buat jutaan kalinya kerana telah mendidik aku dengan sempurna dan sudi menerima anakmu ini yang punya jutaan kelemahan ini..seadanya..

Oklah, sampai disini sahaja..Aku kena belajar hehe..


SAYANGILAH IBU BAPA ANDA!!


Wallahualam.

No comments: