... I am A restless brain ...

Friday, October 28, 2011

indah dunia TANPA agama? huh?! (o_o)`

Assalamualaikum..

28 Oktober 2011, 11.34 pagi

Hariku tak berapa indah. Walaupun sinar suria cukup terang pagi ini tapi kedinginan angin itu tetap terasa. Pagi ini aku bangun dengan hati yang separuh rela, terasa tidak mahu aku bangun dan meninggalkan selimut yang enak dan nyaman itu. Tapi hati digagahkan jua, "Sahaja aku berjuang pada hari ini kerana Allah taala".

Pada entry kali ini, aku ingin berkongsi dengan sahabat semua satu juadah pengisian hati yang perlu aku kongsikan. Aku dihantar kesini ada tujuan dan tugas. Maka salah satu tugasku ialah menimba sebanyak pengalaman yang mungkin tidak aku jumpa ditanah airku..

Pada hari Rabu yang lalu, aku telah menghadiri sebuah debate yang diadakan oleh Literature and History Society di universitiku yang sudah lama tidak aku kunjungi semenjak praktikalku bermula kurang setahun yang lalu. Pada mulanya terasa sangat berat hatiku untuk menghadirinya kerana ceramah itu bermula pukul 7 malam, dan aku harus menghadiri 4 jam klinik cardiology yang tamat sekitar 6 petang. Dari hospital, aku harus menaiki bas selama lebih kurang 40 minit untuk ke universiti selepas klinik, ditambah lagi dengan perut ku yang sudah berdondang sayang kelaparan dan tubuhku lesu keletihan yang amat. Aku berkira2 untuk pergi atau tidak tetapi entah mengapa biarpun kebuluranku hampir buat aku pengsan tetapi aku tetap mahu menghadirinya kerana tajuk perdebatan ini saaaaaaaaaanggggggggaaaaaaaattt kontroversi bagiku..Tajuknya;

'THIS HOUSE BELIEVES THAT THE WORLD WOULD BE A BETTER PLACE WITHOUT RELIGION'



Maka Allah tetap menguatkan hati aku untuk terus menuju ke universiti.Kata orang, jika kita berada dalam majlis2 ilmu, bersyukurlah kerana Allah telah memilih kita untuk berada di taman-taman syurga. Alhamdulillah, housemateku, Nasuha dari rumah membawakan sedikit roti untuk aku mengalas perutku yang kosong dari pagi, dan aku segera menuju ke tandas berdekatan di dalam fakulti untuk mengambil wudu dan seperti biasalah, kami mencari bilik atau ruang2 kosong untuk bersolat magrib.

Selesai aku mengerjakan solat magrib disebuah kelas kosong, aku dan Nasuha terus menuju ke Lecture Theatre di mana perdebatan itu akan berlangsung. Ramai! Kebanyakan terdiri daripada pelajar-pelajar muda dan ada juga golongan-golongan tua yang bertongkat turut meramaikan audients yang turut hadir. Aku berbisik kepada Nasuha, "Rasa-rasa ada gaduh-gaduh tak harini?" Nasuha tersenyum. Banyak juga perdebatan sebegini diadakan, pernah sekali perdebatan antara ISLAM dan golongan ATHEIS. Pernah juga berkenaan isu Palestin. Panas dewan dibuatnya, seolah-olah mahu bergaduh. Tetapi setakat ini, semua hanya pertengakaran lidah, belum pernah ada pertumpahan darah. Itulah kelebihan bumi barat ini, mereka bebas bersuara maka kita dapat mendengar dengan jelas pandangan kedua2 pihak yang bertelagah.Kami mengambil tempat didalam dewan, muslim arab dan malaysia semuanya duduk di satu site, dan site lain dipenuhi mat-mat saleh yang lain. Manalah tahu kan, kot ada yang emosional ke, tak adalah kita kena tarik tudung ke apa ke kan..huhu

Sesi perdebatan bermula dengan pengerusi majlis memperkenalkan barisan pendebat. Barisan penyokong diwakili oleh 4 orang wakil yang tidak percaya pada agama, dalam erti kata lain mereka ialah golongan Atheis. Barisan pembangkang pula diwakili oleh 3 penganut Kristian dan seorang muslim, Salem Ali namanya.



Ini adalah antara hujah yang dibentangkan oleh pihak penyokong;


1) Pendebat pertama bangun, muda orangnya. Agresif. Dia mengatakan bahawa agama ini hanyalah satu penyekatan, satu peraturan yang telah ditetapkan oleh sebuah buku yang telah ditulis beribu tahun dahulu oleh seorang lelaki dipadang pasir yang dikatakan 'hebat' (Nabi Muhammad,Nabi Musa, Nabi Isa, Buddha). Tambahnya lagi,"Masalahnya, hebatkah mereka ini? Mereka juga manusia seperti kita, banyak kesilapan. Kenapa kita perlu mengikut peraturan yang mereka tetapkan? Mmebiarkan mereka mengawal kehidupan kita?"


2) Pendebat kedua bangun, dia muda dalam sekitar 22 tahun rasa aku. Dia kata begini, "Saya tak ada masalah dengan sesiapa sahaja yang nak beragama. Tapi masalahnya, orang yang beragama ini yang ada masalah dengan aku bila mereka tahu aku tak ada agama. Mereka kaa pada aku begini, Kau buatlah baik macam manapun, tapi sekiranya kau tak ada agama kau tak akan masuk syurga!" Macam-macam lagilah pendebat kedua ini mempersoalkan itu dan ini. Dia juga mengatakan yang kerana agamalah, ada peperangan disana sini. Orang agama ni, kena bunuh orang agama tu. Mereka takkan pernah bersatu, jadi buat apa nak ada agama!!

4) Pendebat ketiga seorang wanita, dengan lantang dia mengatakan rasa tidak puas hatinya kepada agama yang telah membuatkan manusia berpecah belah. Katanya, mengapa perlunya agama sekiranya manusia tidak boleh hidup dalam keadaan aman dan berbunuhan. Dia juga katakan kenapa kita percaya kepada buku yang dikatakan datang dr Tuhan tetapi Tuhan itu tidak ada pun! Mana Tuhan?, katanya. Aku tidak berapa ingat sangat point2nya yang dia utarakan, mgkn bagiku apa yang dikatakannya semua mengikut hati tanpa fakta yang jelas, tapi yang aku perasan, dia tidak mahu mengambil sebarang soalan dari audients. Mengapa? Takut tak terjawab ke? hehe...

4) Pendebat keempat aku kenal amat. Dia seorang Atheis tegar, keana sebelum ini dengan teruknya dia telah menghentam agama Islam dalam hujah2nya.Katanya, agama telah membuatkan manusia berfikiran sempit dan tidak dapat memaksimumkan daya kemampuan otak manusia untuk berfikir secara kritis dan kreatif. Kenapa kita perlu menjadi manusia yang hanya mengikut apa yang disuruh oleh orang lain, sedangkan manusia mampu menggunakan akal secara rasional. Kita boleh buat dunia ini lebih baik tanpa agama yang hanya hendak mengongkong membuta tuli dan menyuruh itu dan ini. Kita ada hak untuk hidup sebagaimanapun yang kita mahukan. Kita boleh gunakan pemikiran kita yang rasional untuk membentuk kehidupan yang lebih baik dan bukannya hanya mengikut apa yang orang lain suruh. Dua point ketidakpuas hatian dia terhadap Islam yang sering dia bangkit2kan setiap dalam hujahnya dalam apa jua perdebatan, yang pertama, Islam kejam kerana didalam Islam, suami boleh memukul isteri. Dan yang kedua, mengapa sekiranya seseorang keluar dari Islam, dia harus dibunuh.

Begitulah antara2 point yang mereka utarakan. Tergelak juga aku mendengarnya. Tapi seriusly bagiku, tidak mustahil akan ada jua hati anak2 muda Islam yang mungkin sedikit goyah apabila mendengar hujah2 mereka, sekiranya mereka masih Islam hanya pada nama, dan keyakinan pada Tuhan belum utuh. Nauzubillah min zalik.

Maka pendebat2 dari yang menentang bangun satu persatu. Pendebat pertama seorang kristian, antara point yang diutarakan olehnya ialah agama itu memenuhi hati yang kosong. Tidak banyak hujah, lebih kepada hanya luahan perasaan. Pendebat kedua aku suka, dia mengatakan pencarian manusia kepada agama ialah soul-searching buat hati-hati yang kosong. Dia juga ada mengatakan bahawa memang sifat manusia bersifat ingin tahu, ingin mempersoalkan. Selalu ada saja yang tidak memuaskan hati mereka, point itu juga aku setuju. Pendebat ketiga seorang ahli Theologi dari universiti Oxford London. Masalahnya kami audients kurang faham sikit tentang apa yang dicakapkannya kerana dia menerangkan agama dari sekadar eksperimen dan kajian serta buku2 yang dibacanya dan ditulisnya.. Adoyaii pak cik..Di quotenya lah satu persatu ayat2 buku Theologinya..Agama bukan ilmu dunia pak cik, ia pengisian hati..

Akhir sekali bangunlah Salem Ali, wakil tunggal dari agama tercinta kita, Allahuakbar, yakni agama Islam. Aku yakin memang semua audients menantikan hujah dari wakil Islam, yang selama ini menjadi penghujah paling mantap, yang sukar mereka patahkan. Saat Salem Ali menerangkan mengapa manusia memerlukan Islam dan apa itu Islam, hatiku meruntun dan sayu. Segenap dewan sunyi, yang bergema hanyalah suara Salem Ali dan kebenaran Islam yang sedang diperdengarkan kepada hati-hati yang belum kenal kepada Islam. Masa yang hanya 7 minit itu seolah-olah Allah panjangkan untuknya. Subhanallah. Terasa begitu izzah aku menjadi seorang muslim yang bertudung kepala ditengah2 keramaian manusia yang masih samar tentang kebenaran Islam. Terasa bagai aku berada di kota Madinah saat pembukaan negara Islam pertama didunia dibuka, tidak tergambar perasaan apabila syiar Islam di perdengarkan..Subhanallah, terima kasih Allah atas nikmat Islam dan Iman ini buatku..

Sudah aku agak, bangun saja Salem Ali, banyak yang bangun untuk bertanyakan soalan. Tetapi Salem Ali tidak kisah dan tidak bimbang sekiranya masanya habis untuk menjawab soalan saja, dia tidak bimbang sekiranya point2 nya tidak habis diperdengar. Begitulah Islam, Islam bukan fakta untuk didebatkan. Ia adalah kebenaran. Antara soalan yang ditanya;

1)Mengapa dalam Islam wanita ditindas kerana perlu bertudung?
Jawab Salem Ali- Ia bukan penindasan malah suatu penghormatan. Its a symbol of modesty. Wanita Islam kami cantik, seharusnya kami pelihara. Sama seperti paderi perempuan kamu yang kamu anggap mulia. Mereka juga bertudung kan?
.....Aku dan aku percaya rakan-rakanku yang bertudung disitu terasa ingin bangun sahaja dan berkata, " Kami rasa dihormati dalam hijab ini, dan kami merasa izzah(bangga) dengan hijab kami!"

2) Kenapa dalam Islam, wanita yang terlanjur dan harus melahirkan anak luar nikah akan dibunuh oleh ahli keluarga?
Serentak dari site muslim kedengaran 'No!!!!!!!!!!!!!!!!!!' Bagai semua yang muslim disitu menjawab bagi pihak Salem Ali. Ternyata fakta itu suatu fitnah yang dasyat untuk kaum muslimin!

3) Kenapa dalam Islam, wanita belasan tahun akan dipotong kemaluannya secara paksa. (pada yang tidak tahu,Ini ialah genital mutilation,suatu budaya yang diamalkan di Arab Saudi untuk menghalang anak gadis mereka berzina sebelum berkahwin.)
Jawab Salem Ali- Ini bukan Islam. Ini ialah budaya. Islam itu sendiri amat suci dan sempurna, hanya penganutnya yang mungkin salah tafsir dan membuat undang-undang sendiri!

4)Mengapa seorang seorang suami boleh memukul isteri?
Jawab Salem Ali- Inilah masalahnya apabila agama itu diambil hanya keratan demi keratan. Kita tidak boleh mengambil agama hanya pada mana-mana bahagian yang kita suka. Kita harus mengambil keseluruhan ajarannya. Dalam Islam, isteri merupakan tanggungjawab kepada suami. Firman Allah dalam satu ayat yang maksudnya, (aku tidak berapa ingat tapi beginilah maksudnya), "Maka sesiapa yang melayan isterinya dengan baik bahawa mereka dijanjikan tempat yang baik di akhirat kelak".

Dan diakhir perdebatan, pertikaman lidah berlaku. Penganut kristian berdiam diri kebanyakannya. Pertikaman lidah ini di antara ISLAM dan kaum-kaum muda yang sudah lama tidak berpuas hati dengan Islam. Tidak dapat aku tuliskan kesemuanya, terlalu banyak. Tapi aku berasa sangat bangga melihat anak2 muda Islam yang bangun dengan berani dan petah membidas segala fitnah-fitnah kejam yang dilemparkan oleh bukan ISLAM. Subhanallah. terasa malu aku dengan diriku kerana tidak mempunyai keupayaan seperti mereka.

Suatu point yang aku ingat yang diberi oleh seorang audient, dia mengatakan begini. 'Allah itu wujud, dia yang menurunkan Al-Quran sebagai panduan kepada manusia tentang bagaimana untuk menuju alam akhirat yang pasti. Sekiranya manusia mahu hidup tanpa agama, bermakna tiada yang salah dan tiada yang betul. Masing2 boleh membuat peraturan masing2. Maka Hitler yang telah membunuh beribu2 manusia itu belum tentu dianggap salah sekiranya kita hidup tanpa beragama. Kerana manusia tidak mempercayai agama tidak percaya kepada hari pembalasan di mana hari kita akan dipertanggungjawabkan atas segala perbuatan kita.'

Dan satu lagi anak muda muslim bangun dan berkata berani;
'Cuba anda buka al-quran, dan cuba buktikan satu fakta yang salah dalam al-quran. Anda mahu bercakap tentang big bang theory, beribu tahun lamanya teori itu sudah ada didalam al-quran. Al Quran itu bukan dari manusia, ia dari Tuhan!' subhanallah kulihat ada jiwa umar al khattab dalam diri pemuda itu..


Sepanjang perdebatan itu hangat berlangsung, aku keep on memandang wajah-wajah naif anak-anak muda mat saleh yang hadir ini. Jelas dari wajah mereka suatu kekosongan dan tidak tahu. Mereka tidak tahu tentang kebenaran agama Islam. Mereka sering diceritakan dengan fitnah-fitnah tentang Islam sebab itu mereka tidak tahu.Mereka memberontak kerana mereka tidak mendapat nikmat Islam. Kalaulah mereka dapat merasai betapa indahnya Islam dan Iman itu..Kasihan mereka, syukur yaAllah nikmat ISLAM ini Kau beri buat kami...

Sahabat..tahukah sahabat bahawa nikmat Islam itu ialah nikmat terbesar.. Maka mengapa kita ingkar lagi..Mengapa kita tidak mahu menurut perintahNya...sombongnya kita bergelar manusia ini..kasihan mereka, mereka perlu mencari kebenaran Islam sedangkan kita telah diberi percuma sejak lahir..Islam itu agama yang benar dan satu. Kita hidup didunia bukan sekadar suka-suka dan membuang masa. Kita ada tugas. Kita ada tugas yang perlu dilaksanakan..Ingat sahabat, jika kita Islam hari ini, belum tentu kita masih Islam sewaktu kita mati.

Segala yang didunia ini ada penciptanya dan tidak ada satu pun diciptakan dengan sia-sia..Allah..Allah..

Sebelum aku berundur dan berkejar kekelas pada pukul 2, aku ingin berkongsi sebuah video yang begitu menyentuh perasaan. kisah seorang lelaki yang disentuh hatinya untuk memeluk Islam. Tolonglah tonton hingga habis bagi hati-hati yang masih ragu-ragu kepada Islam.. Subhanallah..





Ya Allah, Kau jadikanlah kami insan-insan yang mempertahakan agamaMu, menyintaiMu setiap detik dan waktu.. Allah, padaMu kami serahkan segalanya..

No comments: