... I am A restless brain ...

Saturday, November 3, 2012

.:: dulu jahil, sekarang faham ::.

Assalamualaikum,


Syndrome malas study menyerang. Malam ni memang tak rasa nak pegang buku. Kenapalah aku jadi budak malas sejak dua menjak nih. Macam mana nak grad dengan cemerlang, kerja bagus, jadi kaya dan tolong orang kalau asyik malas gini? (-_-')


Dah lama dah nak tulis entry ni tapi asyik tak tertulis, mungkin belum sampai seru. Malam ni boleh cerita. Yang baik ambillah, yang buruk tinggalkanlah. Aku, insan lemah penuh hina dina dan kekurangan, siapalah aku hendak dibandingkan dengan kalian. Tapi, bak kata Saidina Ali Bin Abi Thalib;

"Jangan melihat siapa yang bicara tapi lihatlah apa yang dibicarakan"


Hari ni, aku nak bercerita tentang bagaimana seorang aku yang dulunya jahil, bodoh, buta hati, perasan bagus dan penuh kekhilafan, merangkak-rangkak belajar untuk bercinta dengan agamanya sendiri. Akhirnya bertemu cinta hatinya yang paling membahagiakan, yakni cinta Allah.





Orang kata, bila kita mendapat kefahaman tentang indahnya Islam itu dengan cabaran yang getir, kita akan lebih menghargai iman yang dibina itu. Agreed!! Jujurnya, masa sebelum aku fly dulu, aku tak pernah betul2 menghayati nikmat Islam yang telah Allah beri pada aku. Masalahnya, aku bukanlah orang yang jahil atau bodoh dalam agama. Ibu dan ayah memang mencukupkan aku dengan ilmu agama yang sempurna. Disamping ibu dan ayah memang dengan dedikasinya memastikan aku belajar dengan penuh tekun, mereka pastikan pada umur aku 9 tahun aku sudah khatam alquran. Waima masa aku bersekolah rendah agama dahulu, alhamdulillah aku merupakan pelajar terbaik di sekolah itu sewaktu Sijil Pelajaran Rendah Agama, dan aku ditawarkan ke Maahad Hamidiah Kajang dan Sekolah agama berasrama batu 10 di hulu langat. Pada waktu itu, konon2 aku rasa aku sudah pandai agamalah sebab dapat score dalam peperiksaan. Tapi aku tak sedar bahawa aku pandai dalam jahil. Roh ilmu agama itu masih belum besatu dengan jasad.


Banyak sebenarnya beza antara faqih dan fahim, yakni antara tahu dan faham. Pada ketika itu aku mungkin tahu, tapi aku belum faham. Malu untuk aku ceritakan, tak sampai dua minggu di sekolah itu, aku membuat keputusan untuk keluar dan terus ke MRSM setelah mendapat tawaran MARA. Aku mungkin tak pernah beritahu sesiapa, tapi sebenarnya aku memang terkena 'culture shock' sikit masa aku masuk sekolah agama, dengan bertudung labuh yang amat labuh tu, dan segala2nya yang cukup islamik, aku jadi takut. Aku takut aku tak dapat ikut rentak yang sebegitu. Mana tidaknya, dilahirkan dan dibesarkan dalam ibu kota yang cukup melalaikan, setinggi mana pun ilmu agama tetap belum teguh membenteng diri. Ketika itu aurat pun belum sempurna, amalan ibadah masih compang camping. Hubungan dengan Allah tika itu belum intim, kasih sayang pada ummat juga tidak pernah aku peduli. Aku fikir aku sudah terang dalam cahaya ilmu didada, tapi sebenarnya mata hati masih silau dan sesat. Ilmu agama yang menggunung itu belum mendidik rohani.


Hari ini, aku wanita yang berbeza. Agama itu bukan lagi hanya di atas kertas, tapi ianya ialah AD DEEN, yakni cara hidup. Ia bukan sekadar ilmu yang hanya di register dalam akal, tapi ia dihayati dengan hati dan nurani. Hari ini, solatku bukan lagi sekadar ritual, tapi pertemuan cinta dengan DIA. Ya, aku berbeza.Dan aku bersyukur, dengan cara Allah mendidik dan membimbing aku untuk mencari Nya. Aku tidak memiliki semua rasa cinta dan keyakinan hari ini dengan percuma, aku tidak lahir dalam keluarga ulama yang terus membesar menjadi wanita solehah di bawah lindungan kaabah. Ibu dan ayah ku merupakan insan yang cukup mulia. Tapi bak kata Raihan, Iman tak dapat diwarisi. Atas nama cintaNya, kefahaman dan hidayah itu dapat dan perlahan membasuh kejahilan yang memalukan itu.


Baju yang ketat aku longgarkan, yang singkat aku labuhkan. Yang pastinya, cabaran tetap ada. Dulu masa dengan kawan2 'citygirl' ku, sibuk pakaian nak ikut bentuk tubuh, seksi! Makin dipuji, fesyen jadi makin berani. Lagipun, untuk merubah identiti berpakaian bukan mudah, lebih2 lagi masa kecil poket kita bergantung pada kewangan diberi mak ayah. Nak merubah fesyen satu almari dari dunia 'vogue' ke dunia 'modest' perlukan kos. Malah, semakin aku melabuhkan pakaian, aku kadang2 di sindir sinis oleh sepupu sepapat, atau insan2 yang mungkin masih belum memahami maksud aurat. Kata mereka, aku tak cantiklah, tak nampak shape badan, tak nampak menarik. Kadang2 mmg sakit gak telinga ni orang duduk komen2, yelah perempuan sensitif kot isu2 sebegini. Tapi, kalau orang tak nampak kecantikan aku pun sebab aku tutup dan longgarkan, aku tak kisah! haha Janji, aku jelas dengan matlamat dan tujuan. Janji, Allah happy dengan aku.






Dulu aku seronok berhias untuk menjadi tatapan, bila nak bersiap, fikir cara terbaik untuk tarik perhatian. Berjam2 pilih baju, belek muka depan cermin. Iyalah, niat berhias diri bukan kerana Allah, tapi kerana manusia. Berbaloikah? Bila sang adam tertarik, apa yang aku dapat? DOSA. Kini cara aku memandang kecantikan sudah berubah. Penampilan kini bukan lagi untuk mendamba perhatian manusia, kerana cantik itu subjektif. Kalau nak nampak cantik tak payah solekan bagai nak gila; tampil sopan, bijak, confidence berserta kesederhanaan ialah kombinasi yang sempurna untuk tampil cantik. Solekan bagi aku paling berjaya ialah solekan wudhu, wajah kita akan berseri dan bercahaya. To be honest nak make up pun aku memang tak reti, dulu rasa cam sedih je nak pakai eyeliner pun tak pandai, mata asyik kelip2 je bile nak lukis eyeliner tu kat mata, sampai adik aku pun naik menyampah bila nak touch up muka ni. Sekarang rasa cam tak kisahpun aku tak pandai bermakeup! Seorang wanita yang baik, simpan segala yang cantik pada dirinya, hanya untuk yang halal buatnya. Diri kita ni mahal. Harap bakal suami tak kisah ye aku fail bab make up ni. Pakai natural beauty udah ye cik bakal suami? (^-^)


Yang ni yang aku malu nak cerita. Masa kecil2 dulu, aku ni memang cukup garang, maklumlah turun perangai ayah. Budak lelaki kata aku ni cukup sombong, pernah dapat gelaran anti lelaki. haha. Tapi jauh disudut hati aku sebagai gadis remaja yang tak matang langsung, mereka tak tahu, ada jugaklah sikit2 rasa seronok bagai kalau sekiranya kehadiran aku dapat mencuri pandangan si adam. Excited sorang2 kalau pergi kelas PREP malam2 dapat surat ka, coklat ka, bunga ka bawah meja. Makin dapat surat2 peminat, makin rasa seronok, makin nak buat perkara2 yang dapat curi perhatian. Contohnya, aktiviti usha mengusha ketika hari sukan ka, pasar malam pelajar ka, majlis2 kat sekolah ka. Tapi kini rasa teruja itu hilang. Terasa makin aku expose diri aku, makin turun nilai diri. Bukankah permata yang cantik itu, letaknya dalam cengkerang yang melindungi? Lagipun, perhatian siapa sangatlah yang harus aku curi? Perubahan paling dasyat, ketika aku di dublin. Teringat ketika aku berborak dengan seorang rakan lelaki sekelasku sewaktu aku transit di London, dah setahun satu kelas, tu kali pertama aku berbicara dengannya, dia kata semua budak lelaki kata aku sombong, sebab tak bercakap langsung dengan mereka. Aku senyum je dengar dia bercerita. Tak apalah, janji Allah tahu, aku sedang berusaha untuk menuju ke arahNya. Dapat perhatian penuh dari suami nanti sudah lebih dari cukup! (^_^)





Dulu mungkin aku bimbang, tak dapat cinta dari manusia. Hati rasa gementar bila diri masih belum dinikahi. Lebih2 lagi, kini teman2 sedang rancak membina mahligai rumahtangga. Ibu pula tak habis2 bimbang aku membujang hingga ke tua. Katanya wanita berpelajaran tinggi peluang cerah jadi andartu. hik hik comel je ibu aku ni. Dulu, ada juga rasa kelam kabut nak cari pemilik tulang rusuk ni. Yet, aku sedar. Cinta manusia, makin dikejar, makin ia menyakitkan, mengecewakan. Tak ada ke lelaki yang tak akan melukakan, yang tetap setia walau kita dalam keadaan paling buruk dan hodoh? Jawapannya, memang tak ada. Sebab hakikat kejadian manusia yang bersifat lemah dan tidak sempurna. Hakikatnya, kita manusia terlalu asyik nak kejar cinta manusia tanpa disedari, ada satu cinta yang sepatutnya kita cinta lebih dari segala-galanya. Yang tak akan melukakan, yang akan bersama kita dalam apa jua keadaan. Yakni cinta pada Pencipta kita. Yang sentiasa sayang, kasih dan cinta pada kita. Yang kasihNya, tidak terkira, tidak terhitung banyaknya. Bagaimana layaknya kita menyintai yang lain sebelum kita menghayati cinta paling agung ini? Fitrah, memang kita perlukan pasangan, sebab kita diciptakan untuk berpasangan. Tapi, selagi kita belum belajar untuk menyintai Pencipta kita sepenuh hati kita, kita tidak akan pernah benar2 memahami erti cinta sesama manusia. Kerana cinta pada Allah buat kita rasa cukup, rasa selamat, rasa berteman, rasa kita tidak keseorangan. Kerana kita yakin, selagi kita ada Dia, kita cukup segala-galanya.



Tuntasnya, setiap dari kita punya masa silam yang membentuk siapa kita hari ini. Tapi itu bukannya alasan untuk kita terus kekal dalam kesilapan, dan hanya mengambil jalan untuk menanti hidayah datang. Kita semua punya kekuatan untuk merubah kisah silam yang jahiliyah kepada masa depan yang penuh dengan cahaya islam. Ada banyak beza antara faqih dan fahim, antara tahu dan faham. Dulu aku tahu, sekarang aku faham. Kalaulah kita betul2 dapat menghayati Islam, pasti kita rasa kitalah orang yang paling beruntung sebab memilikinya. Aku rasa sangat syukur dengan Islam bila perhatikan rakan2 irish yang sesat dalam dunia mereka sendiri. Lebih2 menyedihkan kalau kita yang cukup ajaran Islam, masih degil tak mahu pulang ke jalanNya. Islam cukup sempurna. Cukup sempurna. Lebih2 lagi saat kita benar2 menghayati cinta yang agung itu, pasti tiada apa lagi yang lebih kita mahukan selain cinta dariNya. Pilihan di tangan kita. Selagi jam hayat kita masih berdetik. Sebelum terlewat.

No comments: