... I am A restless brain ...

Friday, November 16, 2012

I don't want a "NORMAL" life. Palestin, kami datang =)

Assalamualaikum,


Im avoiding my blog recently because my exam is just around the corner. But, I couldn't concentrate on my books and notes anymore. My head keep on thinking about things happen in Palestin at the moment. Hati terasa panas membara marah dengan tentera durjana zionis yang ketika ini sedang galak membunuh anak2 kecil Palestin. Jari pula asyik2 scrolling my newsfeed y kini penuh dengan update terkini dari bumi Palestin. Sunyi sepi malam ini tidak sedikitpun menenangkan perasaan. Bumi Palestin sedang berdarah. DURJANA kau ZIONIS! SHAME ON U MEMBUNUH KANAK2 YANG TENTU2 BUKAN LAWAN KEPADA PELURU DAN BOM YANG KAU BEDIL KETIKA INI! SHAME ON U!!!!!!


Sahabat2, dunia sedang memanggil. Dengarkah kalian semboyan Islam sedang berbunyi memanggil kebangkitan kita? Dengarkah kalian saudara2 kita di Palestin sedang melaung kehadiran kita? Mereka sedang menuntut hak mereka dari muslim sedunia. Kita tidak akan dapat lari dari tanggungjawab kita terhadap mereka. Tanggungjawab bersaudara.


Ya, pada ketika aku menulis ini seluruh rakyat malaysia sedang bangkit dari tidur yang nyenyak, masing2 berangkat ke tempat kerja dalam keadaan yang aman, harmoni. Dengan sarapan pagi enak, nasi lemak roti canai bersama teh tarik, dihirup sedap sungguh apabila ia menyentuh tekak kita. Pada bila kita menjamah makanan enak itu ingatkah kita kepada saudara2 kita dibumi Palestin yang kini sedang dihentak dan ditabrak? Sudahkah kita mendoakan mereka sewaktu kita berdoa kesejahteraan hidup kita ketika solat subuh pagi ini?


Bedilan peluru Israel tidak menyentuh bumi Malaysia. Tidak juga menempias ke bumi Dublin. Tapi darah yang mengalir dari jasad saudara2 kita disana membakar perasaan kita. Mayat2 yang terkujur menggoncang semangat kita. Luka peluru yang menembus kepala mereka menembus jiwa kita! Mereka sebahagian dari jasad kita. Israel! Jika kau sakiti tubuh2 mereka bermakna kau sakiti tubuh2 kami! Jika kau berniat untuk menjahanamkan Palestin bermakna kau juga berniat untuk menjahanamkan kami!




Kadang2 bila begini kita akan jadi helpless. Saya juga jadi sangat helpless. Saya diperkenalkan dengan Palestin sewaktu ditingkatan 1, ketika peperangan antara Israel dan Palestin sedang rancak bermula. Menonton paparan penderitaan umat Islam yang dilanggar hancur musuh2 Islam, apa yang mampu saya lakukan hanyalah menangis dan menangis. Jiwa kita marah seakan sekiranya ketika ini ada sepucuk senapang ditangan kita, dan ada pula seorang tentera ISRAEL durjana ini berdiri dihadapan kita sambil membakar anak2 Palestin, pasti sudah kita tembak2 dia hingga hancur. Tapi hakikatnya selain doa dan wang bantuan, kita rasa kita tiada upaya meringankan penderitaan Palestin dan umat Islam yang ditindas seluruh dunia.


Siapa kata kita tiada cara lain untuk kita menjalankan tanggungjawab kita untuk umat Islam dunia?? Banyak caranya, cuma kita tidak mencari bagaimana.


Sahabat. tujuan saya menulis entry kali ini, ialah untuk mengajak kalian meninggalkan kehidupan "normal" yang kita sedang lalui kini. Kehidupan normal yang saya katakan ialah mentaliti hidup kita. Impian dan cita2 kita yang biasa yakni;


LAHIR DARI PERUT IBU >> MEMBESAR >> BELAJAR>> MASUK UNIVERSITI >> KERJA >> KAHWIN + SANGAT BAHAGIA (^_^) >> DAPAT ANAK >> TAMBAH ANAK LAGI >> TUA >> PENCEN + MASA UNTUK BEREHAT >> DAPAT CUCU >> MENEMUI ALLAH.


Semua orang akan melalui fasa hidup yang sama. Saya juga akan melalui fasa yang sama seperti orang lain. Tapi kita boleh jadikannya berbeza. Break the cycle. Add some contributions to ummah. Impian dan cita2 kita selalunya akan berlegar2 untuk memenuhi keperluan dan kebahagiaan diri dan keluarga kita sahaja. Tapi jangan lupa, kita punya tanggungjawab sebagai seorang Islam. Tanggungjawab kepada saudara2 seislam yang lain. Setiap dari kita harus menyumbang walau sedikit. Sekiranya kita masih belum mampu turun ke medan perang berjihad bersama rakyat Palestin, bersama rakyat Iraq, bersama muslim Syria, kita tunaikan tanggungjawab mengikut kemampuan kita.


Kalaupun kita tidak mampu turun kesana berjuang, tidak bermakna kita boleh sahaja lepas tangan. Dalam pada kita sibuk menunaikan tanggungjawab kepada ibu ayah dan keluarga, juga pada negara, kita tidak boleh hanya menutup mata menyaksikan keadaan masyarakat dan umat yang tenat diracuni agenda barat, mengagungi HEDONISME. Kita perlu mencari inisiatif lain, berfikir dan terus mencari cara untuk menyumbang kepada Islam. Di bumi Dublin ini contohnya, banyak gerakan Islam antarabangsa yang bergerak kukuh untuk mengembalikan sistem khalifah, mewarisi perjuangan Hassan Al Banna, saya turut menyertai salah satu darinya, begitu juga rakan2 yang lain. Untuk pengetahuan rakan2 di malaysia, di luar negara biasanya mengamalkan kebebasan bersuara, jadi gerakan2 Islam contohnya dapat bergiat aktif dan berusaha membangkitkan agenda2 yang mungkin tidak dapat dilakukan secara terang2an di malaysia. Saya paling berminat dengan gerakan yang ingin membangkitkan sistem khalifah semula, berusaha membentuk generasi yang tidak hanya ingin sekadar berhibur semata. Realitinya, umat Islam kini lemah kerana terlalu disibukkan dengan perkara2 dunia.


Saya masih rasa belum cukup, hati rasa belum puas, sesuatu perlu dilaksanakan dari akar umbi. Ahli gerakan persatuan2 Islam antarabangsa biasanya terdiri daripada individu yang mantap dan mempunyai kesedaran yang tinggi, tapi saya terfikir, bagaimana pula masyarakat di luar sana yang masih jauh dari kesedaran sebegini. Bukan mereka tidak mahu, cuma mereka tidak didedahkan. Saya terfikir, perlu ada juga individu dengan kesedaran sebegini turun ke dunia sebenar dan menarik lebih ramai Muslim untuk turut sama menyumbang. Jadi saya rasakan dengan kelebihan ilmu dan pengalaman yang Allah beri sepanjang saya melihat dunia luar, saya perlu melakukan sesuatu supaya suara kebangkitan ini sampai kepada sahabat2 saya yang lain. Kerana itulah juga saya yang serba daif ini menulis entry supaya mesej ini sampai kepada sahabat2 semua.


Untuk para wanita, sudah tentunya, Allah telah beri kita cara paling direct dan mudah untuk menyumbang kepada agama, sekiranya kita tahu caranya. Jadikan diri kita ibu-ibu kepada bakal2 pejuang Islam yang bakal lahir dari rahim kita. Teringat satu quotes kegemaran saya, "You educate a man; you educate a man. You educate a woman; you educate a generation.” Jadikan diri kita ibu2 kepada pejuang2 islam. Kalau kita nak jadikan anak2 kita doktor, engineer, lawyer, jadikan anak kita doktor tahfiz, engineer tahfiz, lawyer tahfiz. Dont underestimate our power to change the generation. Rakan2 wanita, kita penuhi diri kita dengan ilmu agama, agar kita membentuk generasi Islam yang lebih kuat dan kukuh.




Ada lagi satu cara yang saya suka untuk kongsikan dengan rakan2. Lets do this together. Together, we are stronger. Sejak beberapa tahun yang lepas, saya cuba meneroka secara kecil2an dunia anak2 yatim di beberapa pusat sekitar kediaman saya, dan saya rasakan terlalu sedikit kesedaran masyarakat tentang tanggungjawab mereka terhadap populasi anak2 yatim ini. Pada hemat saya, anak2 yatim ini ialah permata2 Islam yang kita selalu terlepas pandang. Mereka punya potensi yang sangat besar untuk menjadi rijal2 barisan hadapan, yang perlu digilap dan dibentuk dengan sempurna. Masalahnya cuma, mereka terlalu diabaikan oleh masyarakat, sehinggakan cahaya potensi mereka malap dan hidup mereka tiada tujuan. Sayang sangat2, sayang bakal2 pejuang Islam ini tidak dididik dan digilap dengan sempurna. Jadi sahabat2 yang bekerjaya hebat2 belaka, ayuh jalankan tanggungjawab kita, ambil inisiatif dalam kesibukan kita memenuhi keperluan diri, kita turun padang meluangkan sekali seminggu mungkin, atau sekali sebulan kalau kita terlalu sibuk. Turun memberi inspirasi, turun memberikan kasih sayang agar mereka juga terdidik menjadi insan yang membesar sempurna seperti anak2 kita sendiri.

Just remember, "There's no need to be perfect to inspire others. Let others get inspired by how you deal with your imperfections."


Kalau tak meluangkan masa, kita berikan kasih sayang. on the way pergi kerja, kita singgah beri beras, makanan, sumbangkan buku, al quran, upah guru mengaji atau kelas tambahan. Banyak yang kita boleh buat, kalau kita mahu insyaAllah.


Sebelum saya berundur, dan membuka balik nota2 study yang ditinggalkan tadi, dengan rendah hatinya, saya ingin berkongsi impian2 kecil yang saya pasang. Sekadar berkongsi, agar sama2 kita dapat usaha kearahnya. Mohon doa sahabat2 untuk impian2 kecil saya ini.


....Saya pernah memasang cita2 yang saya akan belajar bersungguh2 menjadi seorang doktor, dan menyertai misi2 keamanan bumi2 Islam bergolak. Impian saya, untuk berada di medan jihad sana dan sekiranya saya mati, saya mati dalam jihad. Kerana hakikatnya, saya berasa cemburu amat dengan rakyat palestin, yang tujuan lahirnya mereka bernafas sementara dibumi ini, adalah untuk dihantar pulang sebagai syahid. Kita rasa mereka sengsara, tapi mereka lebih rela begitu kerana dunia ini nikmatnya sementara, nikmat akhirat sana selama2nya. Jadi mengapa mereka mahu memilih dunia seperti kita kan?

....Pernah saya suarakan niat ini kepada ibu, ibu menentang keras impian kecil ini. Kata ibu, saya perempuan, bahaya, dan banyak lagi cara lain untuk membantu. Saya faham niat ibu, dia menyayangi anak perempuannya ini, dia masih tidak mampu kehilangan anak yang dicintainya. Sejak itu saya tidak lagi suarakan impian ini pada sesiapa, tetapi seandainya suatu hari seru itu memanggil, saya memohon kepada Allah agar saya diberi kekuatan untuk melaksanakannya. Demi Allah yang memegang setiap hati dan mendengar setiap bisikan.

.... Dan sekiranya saya diberi kekuatan, rezeki yang banyak, dipanjangkan umur, dianugerahkan suami yang memahami suara perjuangan saya, kalaupun saya tidak mati di medan jihad seperti rakyat palestin, saya berdoa agar Allah menetapkan hati saya, agar Allah memberi saya keupayaan untuk saya membina sebuah pusat pendidikan ISLAM untuk anak2 yatim dan miskin, agar saya dapat mendidik, menggilapkan justeru 'melahirkan' lebih ramai pejuang2 Islam yang dapat menjadi barisan hadapan sekiranya satu hari nanti kita juga perlu ke medan jihad seperti rakyat Palestin. Sekiranya saya tidak mampu ketahap itu, masih saya akan berusaha melakukan sesuatu. Ya, sesuatu. Tolong doakan saya. Doakan kita semua.


....Kerana, kita tidak mahu kitaran hidup yang NORMAL itu. KIta mahu melakukan sesuatu, yang dapat menyelamatkan diri kita yang penuh dosa ini dari jamahan api neraka. Supaya apabila kita dihadapkan dihadapan Allah, kita boleh berkata, "Ya Allah, inilah apa yang saya dapat lakukan untuk saudara2 seislam saya, saya tidak lari dari tanggungjawab saya."


Hidup ini, bukan berlegar tentang diri kita sahaja. Saya beritahu satu rahsia peribadi, saya pernah putus asa dengan cinta manusia. Tapi, apa yang membuatkan saya tidak tergolek nangis2 frust menonggeng sampai nak hancurkan pelajaran saya ialah kerana matlamat saya untuk berbakti kepada manusia lain. Saya sedar kalau saya kalah, kalau saya lemah, impian2 saya tadi akan hancur. Impian2 kecil saya itu, telah menjadi kekuatan paling kukuh dalam hidup saya.


Saya harap, mesej saya sampai kepada sahabat2. Semoga, kita sentiasa diberikan kekuatan olehnya. Dunia dan akhirat.


No comments: