... I am A restless brain ...

Wednesday, November 7, 2012

... the story of my guardian angel...

Assalamualaikum,


Dari dalam bas, tangan aku tak sabar nak menconteng ruang blog ini. Suddenly today, I miss someone soo much! He is the hero of my heart. My guardian angel. Let me tell you a story about my 'guardian angel'.


This is my first week doing my GP placement after two weeks in the hospital for General Practice rotation. Minggu ni, aku akan attach pada seorang GP (general practitioner), agak jauh dan ceruk dari bandar Dublin, dan minggu depan aku akan dihantar ke clinic yang lebih jauh di luar Dublin. Haaaa pandai2 lah nak hidup Joyah! (^_^) hehe Pagi2 dah keuar, naik bas, turun bas dan dari bus stop, aku kena berjalan kaki agak jauh dari jalan besar menuju ke klinik y ditetapkan untuk aku. Dalam hati berdebar-debar, berharap agar doktor yang ditetapkan untuk aku ni baik, tak garang, dan 'pedulisme' terhadap aku. Iyalah, seminggu kot akan bersama dengan dia dalam klinik setiap hari! Lagi2 dengar cerita dari Ida dr rotation GP yang lepas, doktornya lelaki tua, garang! haha


Sampai je klinik, aku disambut mesra oleh dua receptionists comel, Lynn dan Michelle. They are supernice! Alhamdulillah, kurang sikit rasa bimbang. Penting sangat tau environment nak belajar ni. Tak lama lepas tu, muncullah Dr Matt Corcoran dari biliknya bersama seorang patient selepas habis consultation. Aku dijemput masuk. Alhamdulillah, Dr Matt also supernice!


Alhamdulillah, we got along really well. Aku ni pun memang mesra alam, jadi tak susah kalau dia pun jenis yang ramah. Dr Matt mengajar aku di setiap consultation dengan patients, he let me assists him in many procedures, he chit-chatting a lot of non medical things with me, and, he even bancuhkan coffee untuk aku. Eh segan kot, aku pun meluru ke kitchen clinic, giving a hand. On my way home, he gave me a lift to the bus stop, as he knows yang clinic dia memang terpencil yang tak ada public transport and u have to walk quite a distance from jalan besar. He is nice, alhamdulillah. It is such a relief for the whole week!


Yang paling aku touching sangat hari ni ialah, he just reminds me of someone! he reminds me of my dad a lot. Lelaki yang paling aku sayang dalam hidup aku. Kenapa? Sebab, masa aku berborak dengan dia, he keeps on telling me about his four gorgeous daughters, how he loves them so much! From the way he talks, I just know how he loves them.


He is exactly just like my dad. My dad have four daughters as well! And to my dad, we are his little fairies! Walaupun kami semuanya dah meningkat dewasa. Dr Matt betul2 mengingatkan aku pada ayah hari ni. Homesick! (T_T)


Aku ada satu persepsi yang cukup hebat tentang hubungan kasih sayang antara seorang ayah dan anak2 perempuannya. Setiap lelaki di muka bumi ni, aku pasti, mesti ada keinginan nak memiliki anak perempuan, sebab, anak perempuan ni, umpama kuntuman bunga yang mekar dalam sesebuah keluarga. Mereka ni penyeri, mereka ni pelembut, kadang2 mereka ni madu, kadang2 juga racun. Sifat manja, sifat merengek, merajuk, keras kepala, mengada2 yang dimiliki oleh seorang anak perempuan kepada ayahnya, benar2 mempengaruhi personaliti seseorang lelaki.


Tengok saja ayah aku, dia seorang pegawai tentera, sebelum dia bekerja di HQ sekarang, ayah aku is supergarang! Dia pernah ditugaskan mengetuai unit dan kem, dan dia memang terkenal dengan bengis dan garang. Kadang2 menangis jugala staff2 wanita kalau kena sound dengan ayah.


Tapi dirumah, ayah berbeza. Dulu memang masa kecil2, time ayah muda, masa hanya ada aku dan along, ayah memang garang tahap moksya. Tapi sekarang, ayah dikurniakan Tuhan empat orang bidadari, ayah jadi seorang lelaki yang berbeza. Ayah jadi lembut hati, ayah jadi sangat sensitif dengan perasaan kami. Ayah jadi lelaki paling penyayang dalam dunia!




Disebabkan dulu, saat aku membesar era kegarangan ayah, saat lebam pukulan ayah masih bersisa bila aku degil, saat ayah sentiasa ke luar negara berjuang demi negara, aku tak rapat sangat dengan ayah. Kadang2, banyak lukakan hati ayah. Aku sayang ayah, cuma kami tidak menzahirkan kasih sayang kami. Lain cerita dengan adik2 perempuanku yang lain, yang memang cukup manja dengan ayah. Minta apa saja pasti dapat, berbeza dengan aku, yang tidak suka meminta2 dari ayah, cuba berdikari. Lagipun sebab dari aku kecil ayah sangat garang, aku tidak semanja adik2 perempuanku yang lain dengan ayah.


Namun, hubungan kasih sayang seorang anak perempuan dan ayahnya cukup istimewa. Garang2 seorang lelaki, mereka sebenarnya manja. Manja dengan isteri, manja dengan anak2. Labih2 lagi, anak2 perempuan. Buktinya? Bila ayah hendak makan, ayah mahu kami hidangkan, kami masakkan, kami sediakan semuanya. Dulu sewaktu mula2 belajar masak, makanan tak sedap, ayah telan jua. Mengambil hati kami. Janji, anak2 perempuan ayah yang masak. Kata ibu, ayah suka anak2 perempuannya buat semua kerja, dia seronok tengok anak2 gadisnya telah dewasa, pandai mengurus rumah, pandai memasak. Daripada sekecil2 manusia yang ayah tatang, ayah mandikan, ayah dukung, kini semuanya sudah besar, cantik, amat sempurna di mata ayah. To him, we are his angels, penyeri, kebahagiaan dan senyuman buat ayah.



Lagi satu yang buat aku tersenyum bila teringatkan ayah, ayah dan ibu sangat suka kami mengurut apabila badan mereka lenguh di malam hari, berbeza dengan ibu selalu minta diurut apabila kami dirumah, ayah pula jarang 'merequest', dia hanya diam dan tunggu kami offer servis urut padanya. Maklumlah lelaki, mereka tidak suka meminta2, ayah kan masih 'muda' dan macho. (^_^)haha, kami ni pula bila badan letih, volunteer work tu memang kuranglah. Kalau minta, kami urut, kalau tak, kami dah diam dalam bilik masing2. Esok2nya, ayah sudah merajuk, katanya, 'semua sayang ibu saja, ayah ini dibiarkan'. hahahaha ayah2, tak cakap pun ayah nak diurut. Dah tu, time urut ibu, ayah diam je kat sebelah. Lama-lama, kami faham2lah, macho2 ayahpun, hatinya lembut dan manja. Ayah tidak akan meminta, tapi kalau dah berbakti pada ibu, ayah janganlah dilupakan. hehe Nanti merajuk pula, rajuk ayah tidak dicanang2, disimpan lama2, tau2 saja, rajuk ayah sudah teruk. Semakin kami dewasa, kami mula memahami, ayah yang kami amat sayangi ini. Makin usia meningkat, makin kuat rajuknya! (^_^)





Satu perkara aku paling kagum tentang ayah, aku masih ingat, ayah amat jarang kecewakan permintaan kami. Sebagai anak perempuan paling tua, aku amat cekap membaca hati ibu dan ayah. Terutamanya, masa zaman keluarga kami masih susah. Dan aku ada satu perangai yang susah sangat aku nak buang dari kecil, iaitu, aku cukup tak suka ayah berhabis2 duit untuk manjakan aku dan adik2. Walaupun keluarga kami dah tak sesusah dulu, aku memang rasa sakit tengok ayah habis duit memenuhi kehendak kami yang entah apa2 ni. Tapi ayah, memang cukup manjakan kami. Adik2 aku ni pula, memang terlebih manja. Minta apa saja, ayah akan belikan. Sekarang kami dah senang, aku tak kisah. Tapi masa dulu2, aku memang makan hati dengan adik2 aku yang tak reti2 ke ayah tu tengah tak ada duit, suka suki je minta barang mahal2. Tak reti2 nak berpada2. Time kami semua di asrama, kalau shopping, tak sah kalau tak habis beratus2, makan pakai nak branded2 je, maklumlah, duk tengah2 bandar KL ni. Last2, akulah yang kena amek makanan tesco brand, dan berusaha mengurangkan portion barang asrama aku supaya jumlah akhir tak terlalu mahal. Tapi aku tak boleh salahkan adik2 aku, mereka masih kecil , mungkin belum faham, dan mereka tak membesar dalam keadaan aku membesar dulu, sewaktu keluarga kami masih susah. Sebagai kakak, aku tak kisah berkorban sedikit. Tapi hati aku sangat hiba, mengenangkan kasih sayang ayah, biarpun kadang2 dompetnya kering, ayah tidak pernah menghampakan kami. Ayah tak pernah marah kalau kami nak makan yang sedikit mahal, pasti ayah tunaikan. Sesusah manapun ayah, senyuman dan kebahagiaan kami merupakan syurga buatnya.


Alhamdulillah, sekarang kami dah senang sedikit, dan ayah masih tak berubah. Ayah sangat pemurah dengan kami, ayah sentiasa memenuhi keperluan kami, sedaya upayanya. Sekarang, kami membesar menjadi gadis yang sempurna dimata ayah, cantik di mata ayah. Kalau bab nak belikan baju untuk kami, ayah tak pernah lokek, minta saja, harga beratus2, ayah tak kisah. Ayah suka tengok anak2 gadis ayah pakai cantik2, ayah tak pernah hampakan kami. Tapi, aku juga masih tak berubah, aku masih anak gadis ayah, yang tetap cekap membaca hati ayah. aku masih begini, walaupun ayah bukan lagi sesusah dulu, aku masih tak suka ayah berhabis2 untuk kami. Banyak kali jugaklah aku bertekak dengan adik2 yang memang kaki bergaya dan kaki shopping, yang kadang2 shopping tak ingat dunia, sampai beribu2 shopping baju dan aksesori wanita sahaja. Tapi mereka memang cantik pun, pandai bergaya, tak macam aku, yang memang slow tentang hal fesyen. Teringat aku, tahun lepas, aku sampai menitis air mata tengok adik aku beli sehelai baju blouse sampai 200 ringgit. Tak tau kenapa aku pula yang nak hiba sangat sebab yang bayarnya ayah, bukan aku. Aku rasa nak bertekak je dengan adik aku, mahal la ngek! Kesian ayah! Habis duit ayah! Tapi, respons ayah biasa saja, belilah katanya. Hai, adik2 aku ni memang terlebih manja!


Walaupun ayah macam tak kisah, entah kenapa hati aku masih sakit tengok ayah berhabis duit untuk kami. Dari kecil sampai besar, duit ayah habis untuk kami, jarang sekali ayah berbelanja untuk dirinya. Aku nak ayah simpan duit untuk dirinya, memenuhi keperluannya, beli kereta BMW yang diidamkannya, beli rumah besar untuk hari tuanya. Beli apa saja yang diidamkannya. Jangan habiskan duit ayah untuk kami, kami dah besar, kami boleh cari duit kami sendiri. Sekarang giliran kami yang beri ayah duit, bukan sebaliknya. Jangan ikut sangat anak2 gadis dia yang mengada2 ni!


Sebab tu aku tak kisah biarpun bila aku balik malaysia, orang asyik complaint akulah yang paling fesyen outdated nak dicompare dengan adik2 ku yang lain. Patutnya duduk oversea, fesyen paling dasyat, pakai barang2 oversea. Tapi prinsip aku berbeza. Aku simpan duit aku setiap tahun, setiap kali balik, aku belikan hadiah mahal2 untuk ibu dan ayah. Untuk adik2. Setiap kali aku teringin nak pakai handbag mahal2, wajah ibu akan terpampang. Aku takkan beli untuk diri aku selagi aku belum beli untuk ibu. Sama juga tentang ayah. Disitulah duit shopping yang aku kumpul habis, sebab tu kadang2 aku ni memang slow sket menghias diri. Bila beli untuk diri, hati rasa biasa je. Tapi bila beli untuk ibu dan ayah, kepuasaannya menembus langit! Cukuplah ibu dan ayah je yang menanggung aku dan adik2,sekarang giliran kami!


Tapi ayah selalu cakap pada aku, sampai buat aku menangis;

"Mana lagi akan perginya harta ayah, kalau bukan pada anak2 ayah. Duit yang ayah cari, untuk bahagiakan anak2 ayah. Kalau ayah simpan duit berjuta pun, kita tak tahu sampai bila kita akan hidup, biarlah ayah belanjakan untuk anak2 ayah yang cantik ni. Bahagia anak2 ayah, bahagialah ayah. Esok, bila ayah tua, jangan asyik ingat ibu je, ingat ayah sekali.."


Dan teringat aku sewaktu aku berangkat pulang ke Dublin dari cuti Summer yang lepas, sewaktu aku nak masuk ke balai perlepasan, aku salam ayah, ayah bagi aku duit. Ya, duit tu dari ibu dan ayah katanya. 240 euro = seribu ringgit. Aku terkejut, aku cakap aku tak nak duit ni. Aku menangis, hati aku jadi sebak. Aku tak nak, aku ada duit sendiri. Duit aku masih banyak. Aku tahu perkahwinan along makin dekat, ibu ayah banyak pakai duit. Simpanlah duit ini buat belanja kahwin semua. Tapi ibu ayah kata, ambil duit ni. Katanya aku masih anak kecil mereka. Aku masih tanggungjawab mereka. Walaupun aku kini sudah meningkat dewasa, aku dah menjelajah hampir keseluruh eropah, aku menuntut ilmu jauh dari mereka di benua yang berbeza, bagi ayah dan ibu, aku masih lagi anak gadis mereka, yakni tanggungjawab mereka. Aku nak ayah simpan duit ayah, aku nak ayah dan ibu enjoy hari2 tuanya setelah penat membesarkan kami. Aku tahu, adik beradik yang lain pun cintakan mereka, dan mereka juga satu hari nanti akan memahami mengapa hati aku rasa sakit bila ayah dan ibu bersusah2 untuk kami. Sudah cukuplah aku menerima kebahagiaan, aku pula yang mahu membahagiakan mereka.


Sememangnya, aku yakin ayah cukup faham tentang perintah Allah pada dirinya;

Daripada Aisyah r.a, dari Nabi S.A.W baginda telah bersabda yang maksudnya:”Sesiapa yang diberati menanggung sesuatu urusan menjaga dan memelihara anak-anak perempuan, lalu ia menjaga dan memeliharanya dengan baik, nescaya mereka menjadi pelindung baginya daripada api neraka.” (Bukhari, Muslim dan Tirmidzi)

"Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah. Orang yang menangis kerana takutkan Allah diharamkan oleh Allah akan api Neraka ke atas tubuhnya."





Ibu always said, bagi ayah, anak2 gadis ayah, ialah his little angels. Even kami dah besar, bakal berkahwin, bakal punya keluarga sendiri, he will always be our 'guardian angel', that will proetct us, will always love us unconditionally, will always be there whenever we need him. He might never tells us how much he loves and he cares, but I just know it. Ayah sembunyikan sedih duka ayah, ayah tak pernah merungut kesusahan ayah, ayah tetap penuhi permintaan kami walau ayah tak ada duit, demi melihat kami membesar dengan penuh kesempurnaan. Now its my turn, its our turn, ayah jangan lagi berkorban untuk kami, biar kami pula tunaikan tanggungjawab kami. Biarpun satu hari nanti aku akan bersuami, ayah dan ibu tetap keutamaan aku dunia akhirat selepas suami.

“YA Allah, ampunilah aku dan ampunilah kedua-dua ibu bapaku dan berilah rahmat kepada mereka sebagaimana mereka mencurahkan kasih sayangnya memelihara dan mendidikku ketika kecil.”

Rasulullah saw bersabda, “Barang siapa yang menajalani pagi harinya dalam keredhaan orang tuanya, maka baginya dibukakan dua pintu menuju syurga. Barang siapa yang menjalani malam keredhaan orang tuanya, maka baginya dibukakan dua pintu menuju syurga. Dan barang siapa menjalani pagi harinya dalam kemurkaan orangtuanya, maka baginya dibukakan dua pintu menuju neraka. Dan barang siapa menjalani maam harinya dalam kemurkaan orangtuanya, maka baginya dibukakan dua pintu menuju neraka ”.(HR. Darul Qutni dan Baihaqi)



Ya Allah, jadikan kami anak yang sentiasa berjasa kepada kedua ibu bapa kami. Kesejahteraan merek ialah kebahagiaan kami. Im not the best daughter, as I know, I sometimes being too stubborn, sometimes I hurt their feelings. But, I just want them to know, that they mean a world to me. Bahagia mereka, bahagialah aku. I just miss u so much mom. I just miss u so much dad, my guardian angel!

No comments: