... I am A restless brain ...

Saturday, October 27, 2012

...tak tahu 'malu'...

Assalamualaikum,


Salam aidiladha, harap semua sahabat berada dalam keadaan sihat sejahtera, sentiasa dibawah lindungan kasihNya.


Malam ni rancangnya nak study dgn dasyatnya, konon2nya lah sesudah seharian sibuk makan dan beraya sakan di Malaysia Hall. Tapi, sudah hampir 2 jam aku menghadap meja studyku sesudah aku berwudhu dan membersihkan diri, seru 'buku' itu masih belum datang. Aku menghadap screen laptop dengan fikiran kosng. Hati rasa bergetar, kadangkala terasa seperti ia sedang menangis. Sedih entah kenapa.






Bukan aku sedih kerana beraya diperantauan, aku sudah lali tentangnya. Bukan aku sedih kerana pelajaran, sudah berusaha sehabis daya, pada Allah juga kupulangkan segalanya. Bukan juga aku sedih kerana putus cinta atau tergolek kecewa, aku tahu Allah sebaik-baik Perencana.


Aku masih kaku menghadap meja studyku, masih dengan perasaan yang sama. Buku sudah ready saja didepan mata, entah, tangan ku kali ini mengikut perintah hati dan tidak akal, untuk aku terus kaku begitu. Sedih, sayu. Amat sayu. Tiba2 bahu ini seakan ada beban, terlalu berat untuk aku tampung. Mataku memandang tajam satu nota diatas kertas A4 dihadapan mejaku, yang kutampal tidak lama dulu. Cuba men'digest' mesejnya untuk jutaan kalinya. Tiap2 hari aku pandang nota ini, namun, terkesankah aku olehnya?




Tanpa disedari air mata menitis, perlahan. Terasa hangat namun ketika titisan itu mengalir, separuh beban itu seakan hilang. Aku cuba menampung air mata yang seterusnya dari jatuh, namun aku mengalah. Sekelip mata aku teresak2, sendirian. Aku menangis tanpa sebab, tapi dengan tangisan itu, ia seakan membasuh segala lelahku dan debu2 hidupku setakat aku hidup hingga hari ini.


Kehidupan,
Nama aku farah syazana. Saat air mataku masih mengalir, aku menitip nota ini. Aku tahu mengapa aku sedih. Aku tahu mengapa aku letih. Aku tahu mengapa bebanan yang berat tiba2 datang menindih. Saat aku kaku dan kelu itu, iman dan roh sedang berkomunikasi denganku. Mungkin sudah lama 'mereka' mencari peluang untuk ini, tapi selalunya gagal. Kerana aku terlalu sibuk dengan dunia. Aku terlalu sibuk bergelak ketawa. Aku busy benar dengan buku dan sains2 logika. Sibuk. Sibuk. Sibuk benar dengan dunia. Namun saat aku sendirian dan dalam damai sunyi itu, Allah menyentuh hati, meng'kaku'kan seluruh anggota, dan seolah membawa aku, mengingati kembali segala dosa dan kesilapan. Ya, mungkin ini request dari malaikat 'Atid yang mencatit khilaf dosaku, mungkin 'beliau' letih benar mencatit list2 dosaku yang bergunung tinggi, sepanjang aku bernafas kehari ini.


Kehidupan,
Aku bukan seorang manusia yang sempurna. Aku banyak dosa. Terlalu banyak dosa. Kalau dibilang pepasir di pantai itu, mungkin banyak lagi dosaku. Kalau dikira jutaan helaian daun yang gugur dibumi, berjuta lagi salahku. DIA saja tahu, betapa banyaknya dosaku. Yang TERANG, apatah lagi YANG TERSEMBUNYI. Kamu semua tak tahu, tapi DIA tahu. Larilah walau kehujung dunia, perbuatan kita takkan terlepas dari pandanganNya. Allah Maha Melihat.


Selalu, aku malu dengan DIA. Aku malu untuk menadah tangan memohon itu dan ini dariNya. Aku malu, malu sungguh. Mana tidaknya, DIA beri aku segala nikmat dunia. Namun aku selalu lupa melakukan suruhanNya, malah dengan selamba aku melakukan tegahanNya. Solatpun, khusyu'nya tenggelam timbul. Zikrullah, belum setiap saat meniti bibir. Aurat, belum sesempurna waliMu. Akhlak, belum secantik kekasihMu Ya Rasulullah. Ibu dan ayah didik aku untuk jadi insan yang tidak lupa diri, sentiasa mengenang budi, jadi anak yang taat dan berbakti. Namun mengapa kepada Allah yang telah membenarkan setiap helaan nafas ini, aku menyombongkan diri? Dah lah begitu, tidak segan silu berbuat dosa dibumi ciptaanNYA. Plus, muka tak malu, dengan nikmat yang ada lupa disyukuri, mahu diminta2 lagi itu dan ini. Nak cantiklah, nak pandailah, nak kahwinlah, nak kayalah, nak itulah nak inilah.. Aku, muka tak tahu malu.


Kehidupan,
Tiada siapa boleh beri jaminan, aku masih bernyawa pada jam seterusnya, malah, mungkinkah aku mati ada detik berikutnya. Aku akui, selama aku hidup, aku banyak tersesat dari jalanNya. Bukan setakat sesat, kadangkala hanyut, kadangkala tenggelam, tak timbul2. Namun DIA tetap terus membimbing, membawa aku kembali kepada cahaya. Manusia mungkin menyanjung, memuji, mengagumi, apa jua yang mungkin tercapai pada hari ini. Mereka kata aku beruntung, bahagia, gembira, cukup segalanya. Syukur, alhamdulillah. Alhamdulillah atas segalanya. Namun kehidupan, kadangkala aku tidak bahagia, mengenangkan banyaknya dosa. Kadangkala aku rasa aku ni hina, hina sangat. Hina, lemah, muflis. Tanpa DIA, aku tak punya apa-apa. KOSONG. ZERO. YILEK. Aku mengejar redhaNYA, aku mendamba cintaNYA.


Kadangkala aku jadi sedih sangat mengenangkan kelemahan diri. Cepat sangat lemah iman, cepat sangat terpedaya hasutan syaitan. Cepat sangat tertipu indahnya dunia. Walhal aku tahu, dunia ini sementara, kematian itu pasti. Azab kubur itu pedih, azab neraka itu masyaAllah! Aku tahu. Aku yakin semua itu benar. Tapi kenapa diri tetap lemah? Kenapaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!! Kenapa aku tak boleh jadi sehebat Saiditina Khadijah, seteguh Asiah, sekental Sumayyah.. Kadangkala aku terfikir, di padang mahsyar nanti, saat semua amal kejahatan dan kebaikan ditayangkan dihadapan semua makhluk, mana aku nak tanam muka aku ni sebab malu. Aku dah tak kisah pandangan manusia pada aku, tapi aku terbayang, adakah Allah akan pandang aku dengan kasih sayang, ataupun dengan kemarahan? Yang paling aku takut, Allah tak nak pandang aku langsung! Nauzubillah. Nauzubillah. Saat tu, mesti aku rasa akulah manusia paling rugi, pathetic! Kalau Allah yang Maha Penyayang pun dah tak mahu tengok aku, tiada apa lagi yang boleh selamatkan aku. Nothing.





Allah, bagi kita banyak masa. Allah, bagi kita banyak peluang. Allah, bagi kita banyak kasih sayang. Malah sebesar mana pun dosa kita melainkan syirik, Allah sedia memaafkan, asalkan kita kembali kepadaNya. Kenapa kita tetap degil? Kenapa tetap tak mahu solat? Kenapa tak mahu tutup aurat? Kenapa tetap nak buat dosa? Kenapa? Kenapa? Kenapa?!!!!!!!


Ya Allah, aku ni lemah, hina. Aku tak punya apa2. Aku tahu aku banyak buat dosa. Aku selalu kembali kepadaMu, tapi kadangkala saat mentari dunia memancar indah, aku sesat semula dari jalanMu. Ampaunkan aku Ya ALLAH. Berilah secebis cintaMU, agar aku dapat merasai nikmatNya jalanMu dan mengecap syurgaMu, yang paling penting, mencapai redhaMu.

"Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. Az-Zumar: 53)

Dari Abu Hurairah r.a, katanya: “Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: “Allah menjadikan kerahmatan itu sebanyak seratus bahagian, olehNya ditahanlah yang sembilan puluh sembilan dan diturunkanlah ke bumi yang satu bagian saja. Maka dari kerahmatan yang satu bagian itu sekalian makhluk dapat saling sayang-menyayangi, sehingga seekor binatangpun pasti mengangkat kakinya dari anaknya karena takut kalau akan mengenai -menginjak anaknya itu.”


See, Allah sayang kita. Kenapa kita angkuh dengan melakukan laranganNya? Selagi jam hayat kita berdetik, kembalilah kejalan Allah swt. Allah, Maha Pengampun, Maha Penyayang. Maha Lembut, kelembutannya membelai, menenangkan. Subhanallah. Kekalkan air mata ini, agar ia menjadi perisai dari aku disentuh api nerakaMu. Selamatkan aku...(T_T)

No comments: