... I am A restless brain ...

Saturday, September 29, 2012

...ter'ASING'.."KESIAN aku.."...

Assalamualaikum..


Alhamdulillah, its weekend again. weekend yang teramat besar maknanya bagi aku dgn pekerjaan student medic sepenuh masa. weekend yang maknanya time untuk berehat dan bangun lambat, tak payah fikir nak present case, clerking patients,tak payah fikir nak amek hati consultant, tak payah meredah hujan dan kaki tak payah mengayuh penat ke hospital! -_-


.....Sejak kebelakangan ini, aku setiap hari asyik menghayati, mendalami, mengalami, dan semakin semakin jatuh cinta degan sebuah hadith kesukaanku sejak sekian lama. Begitu terasa 'roh' hadith ini sejak aku mula menjalani setiap rotationku secara solo terpisah dr rakan2 malaysian yang lain. Hadith yang bunyinya begini ;


“Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali pula dalam keadaan asing, maka berbahagialah orang-orang dikatakan asing.” (HR. Muslim dari hadits Abu Hurairah dan Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma)




Teringat-ingat aku kepada reaksi pertama aku mendapat tahu yang aku akan memulakan rotation sub-specialties ku terpisah dari rakan2 malaysian yang lain, mungkin awal mac yang lalu. Terpisah dari rakan studyku nabila dan teman2 lain yang banyak memberi kekuatan dan semangat untuk meneruskan perjalanan medic ku yang semakin sukar. Dapat tahu pula 3 atau 4 orang rakan lain dapat bersama dalam rotation yang sama tambah merunsingkan aku. Aku tertanya2 mengapa aku? Mengapa aku yang KAU pilih untuk perjalanan sukar ini? Namun itulah keistimewaan Islam yang sifatnya syumul, Allah menjawab pantas soalanku tanpa aku sedari, dan jawapan ringkas dr Allah itu telah menyiram 'jiwa kacau' aku dgn sejuta ketenangan, itupun dlm sekelip mata;


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..” (2:286)

Maka sesungguhnya sepotong kalimah Allah inilah telah menjadi sumber kekuatanku sejak sekian lama. Kekuatan untuk menempuh perjalanan penuh onak liku ini. Betapa hebatnya Islam, betapa hebatnya kuasa iman sekiranya kita benar-benar menghayatinya. Sebesar mana ujianpun kita bisa tempuh, asalkan Allah bersama.




Apapun pada hari ini, setiap kali aku bermuhasabah mengapa aku yang terpilih untuk bersendiri dalam kelompok komuniti yang tidak sehaluan agama dan kepercayaan, pasti kesyukuran juga yang dapat aku panjatkan. Dulu aku takut, takut berasa TERASING. Takut rasa tak kuat. Takut rasa tersisih atau tertinggal. Takut sunyi. Siapa lagi yang nak buat study group dengan aku? Mampukah aku berlatih osce communication tanpa nabila lagi? Perlukah aku ubah cara hidup sikit untuk aku get along well dengan rakan2 omputih satu rotationku yang lain, supaya they can regards me as one of them? Macam2 lagi ketakutan dan keraguan sang durjana syaitan letak dalam hati aku. Supaya aku lemah, supaya aku hilang arah.


Bukannya aku tidak berkawan baik dengan rakan2 Irish, tp not to the extent yang aku kena buat semua yang mereka buat. We can get along really well, tapi minta maaflah siang2, perkara yang aku tak boleh buat, aku tetap tak akan buat even untuk so called mengambil hati supaya tak hilang kawan. Bukan aku tak pernah nak ditarik paksa ke pub, siap mereka datang menjemput dirumah, aku tolak tegas. Bila away ke luar dublin, selalu diajak having a night out sambil 'minum2', aku tolak juga. Diajak main tennis malam2 buta oleh pemilik hostel dengan 5 rakan lelaki yang lain, aku tolak tegas juga, sampaikan aku dituduh pak cik tu sebagai anti social. Haha maaflah pak cik, mak ayah memang dah didik saya tak keluar malam2 tanpa tujuan, apatah lagi dengan lelaki semuanya. I will never buy the INTERNATIONALISME mentality. Duduk sini bukan bermakna aku perlu mengubah atau mengorbankan cara hidup dan jati diri.





Ya Allah, segala ketakutan TERASING itu telah berubah menjadi satu macam KEKUATAN dalam diri, kekuatan yang sukar aku jelaskan. Semakin aku melaluinya seorang diri, semakin aku terasa kuat. Bukan lagi farah syazana yang dulunya banyak keraguan dan ketakutan. Perasaan IZZAH sebagai the only muslimah in the team begitu membuak2, rasa macam nak menjerit satu dunia nak beritahu mereka betapa beruntungnya aku mendapat nikmat Islam. Betapa bahagianya aku menikmati kelazatan iman. Betapa terlindungnya aku dalam pakaian hijab. Terasa macam nak je ajak kawan2 irish aku sama2 menikmati indahnya Islam yang aku anuti ini. Betapa indahnya kasih cinta pada Allah, Tuhan yang aku sembah ini.


Aku tahu je, kadang2 mereka ni pandang simpati pada aku. Dah sebab aku sorang je muslimah berhijab dalam team besar kami yang sebesar 40 orang itu, tentulah gerak geri aku selalu jadi perhatian. KESIAN AKU.. kena tutup sana sini, tak boleh pakai seksi2 hot2 cam diorang, dah tak nampak cantik dah. KESIAN AKU.. bila waktu solat, kelam kabut ambil wudhu dan cari tempat solat, solat tepi koridor, dalam stor kosong, lapik kertas je kat kepala. KESIAN AKU.. tak boleh makan burger, spageti, lasagna semua2 lah yang sedap2 kat kantin, yelah, makan pun kena yang halal je. KESIAN AKU.. kena puasa ganti ikat perut sampai petang, penat lari2 dalam ward round, berdiri 80 tahun dalam klinik tapi tak boleh makan. Pendek kata semua KESIAN tu kat aku jelah..


Tapi bagi aku lain pulak ceritanya. KESIAN aku pada mereka jauh lebih besar dari mereka kesiankan aku. Tahukah mereka betapa IZZAH dan seronoknya aku menikmati semua perkara yang mereka kesiankan tu. Hijab, solat, puasa, menjaga makanan yang halal, semuanya aku buat atas dasar cinta rindu kasih sayang love2 kepada Pencipta aku. Dan ganjaran untuk semua itu besar nilainya, yakni ketenangan, keyakinan, ketenteraman, dan insyaAllah syurga.. Aku yang kesiankan mereka kerana tak dapat menikmati semua itu. Kan seronok kalau mereka dapat rasa apa yang aku rasa..





Actually sejak aku sorang2 je melayu dalam group, aku memang start kamcinglah dengan rakan2 irish. Makan pagi pun ramai2, layan je sembang. Dulu kalau ade melayu, mesti nak melekat gak ngan melayu tu haha. Tapi sekarang kalau nak gi hospital jauh2, dorg mesti nak bawa aku naik kereta sekali. Tak yah susah2 naik bas hehe Alhamdulillah, Allah permudahkan (^_^)


Lagi satu isu yang agak kelakar sebenarnya aku nak sebut, tapi cerita jugalah. Ehehehehe Dah lama aku menetap kat sini, aku memang boleh berkomunikasi dengan baik dalam english. Bersembang pun memang layan je dengan kawan2 lain. Tapi at times, pelat2 melayu tetap keluar. HAHA Maklumlah, dibesarkan dalam keluarga penuh sederhana dan tak pernahlah nak speak english time duk malaysia dulu, nak bercakap fluent gila macam native speaker tu memang tak mampu. Tapi aku tak pernah rasa cam nak segan gila dengan mereka, sebab at least aku mampu berbahasa inggeris ape.. siap belajar medicine kat sini lagi haaaaa ingat senang ke clinical sini communication ngan patient, team dan segala bagai haaaa? Irish boleh cakap melayu ke ekekekekeke =p


So dipendekkan cerita berada dalam psychiatry rotation memang mencabar sebab banyak komunikasi. Bukan komunikasi biasa2, siap kena communicate bahasa kias2 omputih lah sebab patient yang datang semua patient yang depressed, mania, schizophrenia, so good effective communication is the key. Kalau english concise medicine straightforward insyaAllah aku dah master, tapi nak berkias2 pusing2 bagai ni adooiihhhh! (-_-') Banyak ayat2 kias omputih aku kena belajar, tapi tak kisahlah, Allah kan ada selalu tolong aku(^_^) Teringat aku masa kelas dengan Prof macnicholas, kelas dia serius seram sebab memang banyak kena interact. Soalan pula soalan mencabar yang ken elaborate panjang lebar. Orang putih layanlah, boleh goreng ape2 je kalau tak tau sbb dah kata native speaker. Aku ni nak goreng ape? Apa nak goreng pun aku kena fikir camne nak jawab in ayat proper.. haha So, aku memang selalu kena tanya lah soalan2 'critical thinking' ni, dan bile aku kena tembak dalam kelas, tergagap2 gak nak jawab soalan dia. Kadang2 rasa down jugak, tapi aku ni memang cukup pantang dipandang remeh, aku memang working hard gila untuk take part dalam perbincangan dan alhamdulillah aku dapat banyak jawab soalan y kawan2 lain tak tahu. Dorang tak tahu aku tak tido malam prepare untuk discussion keesokan harinya haha Naik lebam mata aku ni mengantuk! haha






Aku selalu risau juga untuk upcoming psychiatry osce exam seminggu lebih lagi ni, akan ada 4 communication stations with actors. Aku kena explain diagnosis, treatment, management yang memerlukan aku fasih dan lancar with good background knowledge. Knowledge tu insyaAllah ada, tapi kdg2 dlm keadaan panik 7 minit setiap station, takut sangat aku tergagap2 dan tak dapat find ayat cantik on that time. Tapi again, berkat perjalanan berliku yang telah aku tempuh sebelum ini, Allah telah menjadi kekuatan dan tempat kebergantungan paling mujarab dalam segala situasi. Ini ialah doa aku untuk malawan ketakutan aku, setiap kali, setiap waktu, setiap pagi aku ke kelas;

"Demi Allah yang memegang lidahku, fasihkanlah lidahku, permudahkanlah urusanku, peliharalah aku, berikanlah kami kejayaan dunia akhirat. Cukuplah Allah bagiku dan tiada Tuhan lain selain Engkau".


Benarlah, dengan mengingati Allah, setiap jiwa itu menjadi tenang.


Tiada keraguan, Allah telah membawa aku flying hingga aku berjaya masuk ke final year. Cuak tu adalah sikit, OSCE kan.. Tapi insyaAllah, aku percaya yang aku perlu berusaha sedaya yang mampu, kebergantungan pada Allah itu mesti selalu hadir. Ya, mungkin aku tidaklah dapat speaking sehebat rakan2 irish yang lain, tapi aku ada Allah. Allah akan bantu aku melaluinya. Keindahan tawakal itu mengatasi segala keraguan.


Kalau orang tanya aku apa kah perkara terbaik yang aku dapat sepanjang aku menuntut di tanah asing ini, jawapan aku, perkara paling terbaik yang aku dapat ialah RASA KEBERGANTUNGAN, KEINTIMAN HUBUNGAN DENGAN ALLAH itulah perkara terbaik yang aku dapat. Kat Malaysia aku tak pernah rasa serapat ini dengan Pencipta aku, tetapi rasa TERASING bila aku disini, telah membawa aku dekat terlalu dekat denganNya. Terlalu dekat. Allahlah teman aku disaat menangis dan ketawa, disaat tiada ibu atau ayah disisi untuk mengesat air mata, disaat tiada saudara seislam lain untuk memahami keyakinan yang ada didada. Disaat tiada siapa yang memahami aku, Dia hadir memeluk aku dalam makrifahNya, sehingga aku kembali teguh. Allahlah tempat aku bertawakkal, disaat aku takut ada bencana yang menimpa tika aku terpaksa away dan travel sendirian. Dialah pelindung, Dia lah segala-galanya.






TERIMA KASIH YA ALLAH.. <3



No comments: