... I am A restless brain ...

Sunday, September 9, 2012

dunia dari perspektif itu.. (^_^)

Assalamualaikum,


Tengah duk seronok buat assignment psychiatry tiba2 dapat mesej dari adikku yang kini berada di UITM kuala pilah. Katanya, ada perkara yang mahu dia ceritakan padaku. Baru siang tadi aku ber'skyping' dengan dia dan family, dari riak gembiranya aku tahu, dia menyimpan sejuta satu rasa. Adikku yang seorang ini nampak saja gagah dan garang dari luarannya, tapi hatinya boleh jadi cair seperti ais krim paddle pop pelangi kegemaranku itu. huahua (marah mak cik tu kalau dia baca ni =p ).




Aku tahu, kalau dia mahu bercakap denganku, pasti dia punya masalah yang menyerabutkan akal dan mindanya. Aku kenal sangat wawa, dari kecil, dia seorang pemendam rasa. Kalau masa dia sekolah dulu, susah benar nak tunggu dia buka mulut dan bercerita tentang kisah hidupnya. Wawa saling tak tumpah perangaiku sewaktu aku remaja dahulu, panas baran tetapi cukup lembut dalamannya, saling tak tumpah macam perangai ayah kami yang merupakan seorang pegawai tentera. Macam buah kelapa, keras benar kulit luar tetapi isi dalamnya lembut dan manis (perasan =p). Tapi kalau nak compare garang aku dan wawa, wawa ternyata jauh memintas aku.


Tak lama selepas mesejnya aku terima, dia menelefon aku dan meluahkan perasaannya. Kisah dan masalah dia yang sebenarnya, biarlah menjadi rahsia antara kami adik beradik. Tapi apa yang paling jelas yang dapat aku simpulkan ialah, dia masih belum dapat melepaskan impiannya pergi. Impian yang telah diidaminya sejak dia masih dibangku sekolah. Walaupun sekarang dia telah mendapat tempat yang baik di UITM dalam bidang yang bagiku menjanjikan masa depan yang sebaik bidang perubatan yang kuambil kini, dia masih belum bersedia untuk merapikan dirinya dalam perjalanan yang cukup berbeza dari apa yang diimpikannya sebelum ini.Mana pernah dia sangka perjalanan nya akan jadi berbeza seperti yang dirancang dulu. Dia merasa tertekan, dan kadangkala terasa samar akan masa depan yang dikejar. Dia merasa rendah diri bila membandingkan dirinya dan diriku, seorang pelajar perubatan luar negara dan pelajar tempatan sahaja.


Buat adik yang kakak sayangi, who says that we are different? Who says that I am better than you? Kita keluar dari perut yang sama, kita berkongsi darah dan genetik yang sama. We are just the same. Our abilities are more or less the same, but the capabilities might be slightly different. U might be capable of doing something that I couldn't do and vice versa. Apa yang penting kita kena percaya yang Allah itu Maha Adil dan Maha Penyayang. He knows whats best for us.


Lebih2 lagi kita sama2 percaya kan, "Allah gives us what we need, not merely what we want".



Tak semestinya bila seseorang tu jadi doktor, maka dialah yang terbaik dari orang lain. Imbas balik sejarah Islam, dulu masa zaman Nabi, profesion yang paling tinggi dan paling berjaya ialah para ilmuwan dan cendiakawan, orang2 yang mengkaji al-quran dan as sunnah. Doktor dan tabib ni dulu, bekerja di kedai2 kecil di bandar sahaja. Namun zaman telah berubah. Masyarakat kita kini memandang profesion perubatan sebagai profesion yang mempunyai ranking tertinggi, apatah lagi nak masuk ke bidang perubatan u have to get super duper excellent results, apatah lagi yang nak menuntut di tanah barat. Tu yang duk berlumba-lumba semua orang mendapat result terbaik, untuk mendapat peluang dan ruang, meneroka dunia perubatan yang dikatakan mempunyai antara tempat tertinggi dalam masyarakat.



But my lil' sista, akak nak bawak kamu melihat dunia dari sudut yang berbeza.Kita lihat dari perspective berbeza. Mungkin kadangkala kita lupa, bahawa ilmu Allah penuh rahsia. Cuba kita fikir kejap, takkanlah Allah nak letak semua budak2 bijak pandai ni dalam bidang medic sahaja, dunia kita takkan balance. Mesti kena ada juga manusia2 berotak geliga dalam bidang2 lain seperti bidang bussiness, akaun, engineering, perhotelan dan hospitaliti, bidang masakan even bidang perguruan. Dunia kita mesti seimbang. Maka Allah merencanakan qada dan qadar manusia, mengatur rezeki manusia yang kita sedia maklum, adalah aturan terbaik dariNya.


Sebab itulah tiba2 budak yang paling genius di sekolah kita dulu ada yang tersungkur keputusannya, ada yang tidak disangka2 tidak mendapat semua A. Maka mereka dialih ke bidang berbeza selain bidang gilaan ramai itu (bidang perubatan), dan mereka mula menceburi bidang2 berbeza. Agar kebijaksaaan dan kepakaran itu dapat diseimbangkan dalam semua aspek kehidupan.



Seperti yang akak sudah ceritakan pada kamu, setiap manusia, ada rezeki masing2. Ada rezeki mereka lambat sedikit, ada rezeki mereka cepat benar tibanya. Ada yang cemerlang dan keluar negara, tetapi perlu balik kerana masalah yang tidak disangka-sangka. Ada pula yang hanya sederhana di bangku sekolah, tetapi kini kaya-raya kerana kepakarannya dalam bidang perniagaan contohnya. Kita tidak tahu what future brings, so it is very important for us to hold tight to what we have at the moment, make the best of it, because success can only happens when ORDINARY PEOPLE DOING EXTRAORDINARY THINGS.


Dan jangan lupa, setiap dari kita ada jatuh bangunnya. Mungkin this is not the best time for u, but time heals everything. Time can change everything. U just have to be patient but DON'T EVER QUIT. Bila dah belajar tinggi mana pun, sangat penting juga untuk kita tidak memandang rendah kepada sesiapa kerana pada hakikatnya di hadapan Allah, bukan sijil MBBS, MD, ACCA, phD, masters, Professor itu yang membezakan kita, tetapi ketaqwaan dan keyakinan kita pada Allah swt.


Hakikatnya kenapa Allah aturkan kehidupan ini kadangkala sedikit berbeza dr apa yang kita mahukan ialah kerana setiap orang dalam dunia ni ada fungsi dan peranan masing2, yang telah Allah tetapkan. It is essential for us to give the same level of respect to everybody no matter who we are. Even mereka hanya seorang pengutip sampah ditepi jalan, atau orang yang membersihkan loji kumbahan. Mereka semua amat penting dalam kitaran kehidupan kita. Mesti ada sebab kenapa Allah jadikan orang ini pandai, orang ini sederhana, orang ini lemah sedikit. Semuanya tersimpan dalam rahsia ilmuNya. Jadi janganlah kita berjalan bongkak di atas muka bumi, atas kelebihan yang Allah beri pada kita, kerana sekiranya nikmat itu Allah tarik, sekelip Mata saja terjadi. Kun fayakun. Lagipun kalau semua nak jadi doktor, siapa pula nak jaga bank, siapa nak bersihkan bangunan, siapa nak masak sedap2 bagi perut kita suka hati kan? =p kih2.





Cuba lihat dunia dari perspective itu ok sayang?


Ingat contoh terbaik yang akak bagi, about my friend hidayah. Dulu, mungkin orang lain tidak perasankan dia, kerana mungkin orang mengira dia hanyalah pelajar perguruan yang biasa. Malah ada yang menyisihkan dia kerana mereka mengira seorang guru biasa tidak setanding para doktor, akauntan dan sebagainya. But she did make the best what she has. Tengoklah siapa dia sekarang, masuk paper lagi. Im so proud of u my dear friend nor hidayah hamzah!



So my dear sista, jangan rasa inferior or all sort of things lagi. Sekiranya ini yang Allah tentukan untuk kamu, maka yakinlah inilah yang terbaik yang Allah ingin berikan pada kamu. Prove yourself, buat yang terbaik in your own field, trust me kamu boleh jadi lebih berjaya dari akak. Lagipun, even akak dah jadi doktor pun, kalau akak bila dah ramai anak nanti akak plan kerja klinik sendiri jah, nak jaga keluarga muahahahahaha (*_*)


Remember my lil' sista,





Many of the most successful people in the world aren’t much different than you. The key characteristic that sets them apart, though, is that they have a SUCCESS MINDSET. Salah satu seven habits of successful people by Stephen Covey ialah, begin with the end in mind that is, HAVING A GOAL. Jangan ragu2 dah ok. Ubah mindset, then go towards ur goal, DON'T QUIT! Sentiasa bersyukur dengan nikmat yang ada dan berdoa ok (^_^)




Apapun, remember, akak dan keluarga kita, sentiasa menyokong wawa dari belakang, tak kira dalam jatuh bangun, dalam apa jua keadaan. All of us always support and love u, unconditonally <3