... I am A restless brain ...

Thursday, September 20, 2012

'affection' yang 'RAHSIA' (^_-)

Assalamualaikum,

I couldn't stop myself from writing this entry, makin nak ditahan jari ni, makin ia meronta2 nak menaip=p


Maaf sekiranya karanganku ini menyinggung hati mana2 pihak. Jujur aku katakan bukanlah niatku menujukan pada sesiapa, namun sebagai 'pemerhati bebas' cereka pentas dunia ini, aku terpanggil untuk berkongsi rasa dan pendapat. Maklumlah aku suka memikir!


Ibu selalu pesan jangan banyak memikir nanti cepat tua, kedut2 cepat naik. Haiyak! (=_=")






Hmm tak kisahlah, kerana tua itu pasti. Semua org akn pasti meniti usia tua (kalau panjang umurlah!). Bagi aku berfikir diibaratkan sebagai cermin, dengan cermin kita dapat melihat yang mana cantik dan yang mana buruk.
Sabda Rasulullah yang bermaksud :"Berfikir sesaat itu lebih baik daripada ibadah setahun."
Dan apabila Lukman Al Hakim ditanya, mengapa ia suka bersendirian, beliau menjawab:
"Lamanya bersendirian itu lebih memahamkan lagi berfikir dan lama berfikir itu menunjukkan ke jalan syurga."

Jangan fikir saja, tapi tak buat dan tak ambil pengajaran! (^_^)

Back to my 'overthinking' story. Begini, semua maklum kan, 2012 ni memang boleh dikatakan tahun kahwin bagi muda mudi yang sebaya aku. Dengan teknologi facebook yang 'canggih' amat ini, orang itu kahwin, bertunang, dapat anak, dapat cucu, dapat apa semua kita boleh tahu dengan hanya klik di hujung jari. Seronok tengok kawan2 sudah memulakan hidup baru, tambah seronok melihat mereka menimang cahaya mata, BABIES wuuarrghhh! (0_0)


Dalam keghairahan itu juga, ada beberapa perkara yang mungkin kita terlepas pandang. Aku tidak menafikan, kegembiraan dan keseronokan itu buat kita mahu sangat kongsi kepada rakan2 di facebook. Bila kita gembira, satu dunia tahu kita gembira, bila kita kena marah dengan lecturer atau bos, satu dunia boleh tahu. Aku yang dekat dublin ni, boleh tahu kawan aku yang tak dapat makan lunch sebab keje di pelusuk labuan sana. Hebat, sungguh hebat kuasa facebook.


Tapi, entah mengapa, aku berasa ada yang tak kena dengan trend zaman kini, yang terlalu meng'ekspresi'kan segalanya, kehidupan dari setiap segi. Baik rasa marah, rasa kecewa, lebih2 lagi perasaan cinta, kasih sayang semuanya kini siap terpapar di ruang maya facebook. Bagi yang ada buah hati, sekiranya, kita rindu, semua tahu kita rindu banget sama dia. Sekiranya kita sayang dia separuh nyawa, semua teman tahu how deeply 'dead'ly our love for him. Kalau kita nak jumpa dia di hujung mggu, semua akn tahu apa plannya, dimana dan masanya. Kalau si dia memberi kita nota2 cinta dan teddy bear tanda rindu, maka satu maya jugalah tahu isi bait setiap madah kata manisnya yang tertulis di nota cinta itu, walhal ianya hanya utk tatapan kita.


Aku faham. Faham benar rasa dilamun cinta itu. Bukannya aku tidak memiliki perasaan itu. Bukannya aku tak pernah mengalami. Aku tahu benar 'dunia cinta' itu. Aku wanita normal, dikurniakan perasaan ingin menyintai dan dicintai. eeceewaaahh! Apatah lagi sekiranya si dia itu romantik bangat, rajin menghantar nota2 cinta madah rindu dendam. Menyatakan betapa dalamnya perasaannya pada kita, mengisythiharkan di khalayak umum betapa kitalah permaisuri yang menerangi seluruh hidupnya! Wah! Terasa dunia bagai ana yang punya! (8_8)


Apatah lagi si dia menge'post' madah itu di ruangan facebook. Berduyun-duyun 'LIKE' mengagumi cinta suci yang dimiliki. Rakan-rakan lain menjerit2 ke'jeles'an, mencemburui kita betapa beruntungnya kita memiliki sang pencinta yang cukup romantis, yang menyayangi kita satu-satunya. Tambah berbunga hati sang wanita tadi. Indahnya, indahnya.


Alhamdulillah, aku gembira buat rakan2 yang telah menemui cinta sejati, apatah lagi yang cukup sayang menyayangi seadanya. Bagi yang masih belum berumahtangga, semoga kalian menjejak alam perkahwinan secepat yang mungkin. Bagi yang sudah berumahtangga, semoga kalian terus melayari bahtera perkahwinan dalam mawaddah dan keredhaanNya.





....Ketahuilah, dalam keghairahan kita melayari keindahan bercinta itu, berpada-padalah. Janganlah terlalu 'open-minded' tentangnya, terutamanya untuk memaparkan semua 'affection' di ruang maya facebook. Berhati-hatilah. Kita tidak tahu, dalam pada rakan-rakan kita yang 'LIKE' untuk yang tersebut, kita kena tahu mungkin ada di antara mereka yang berasa kurang senang tentangnya, tersinggung, terluka, cemburu, boleh kepada dengki khianat.


Sebenarnya, aku sudah lama tergerak untuk menulis entry ini sejak aku menonton filem SAM (Saya Amat Menyintaimu) di internet minggu lepas. Sekiranya ada yang belum menonton, dalam filem ini, diceritakan sepasang kekasih yang sama cantik sama hensem yang sangat bahagia melayari alam percintaan. Mereka ni bagi aku, 'over mesra' kat pejabat pun nak hantar nota cinta (padahal meja sebelah2), bersuap2 dikhalayak ramai, ber'sayang2' sehingga menimbulkan banyak cemburu dan kurang senang rakan2 pejabat. Nak2 lagi yang si wanita ni (lisa) cantik jelita digilai ramai. Jadinya ramai yang makan dalam sampaikan di satu part cerita seorang peminat rahsia lisa ni dah tak sabar kerana di reject dan cuba merogol lisa dan cuba membunuh si kekasih (shaheizy) tadi. Di akhir cerita ini, shaheizy sam yang sebenarnya ada masalah mental telah membunuh lisa, kekasihnya sendiri kerana semua tekanan dari org sekeliling mengenai hubungannya dengan lisa telah menyebabkan penyakit lamanya datang kembali.




Ramai yang skeptic dengan cerita melayu, tapi aku suka menonton cerita melayu kerana ia menggambarkan realiti masyarakat kini. Maklumlah, aku penganalisa masyarakat tak bertauliah kan. Filem ini sebenarnya menyampaikan mesej yang besar, apa yang disampaikan benar. Manusia, rambut sama hitam, hati lain-lain. Mana tahu dalam sejuta orang yang merasa bahagia dengan kebahagiaan kita, ada seorang yang cukup benci dan tidak suka dengan rezeki anugerah yang kita miliki. Manalah tahu ada yang tidak senang dan ingin melihat kita hancur dan rumah tangga kita porak poranda. Jadi berhati-hatilah. Berhati-hatilah. Berpada-padalah dalam mengekspresikan cinta yang kita miliki.



Dan kita harus ingat juga, kita mesti juga menjaga hati dan perasaan orang-orang yang masih belum bertemu teman hidup atas beberapa halangan. Kata orang masih belum ada jodoh. Dalam kebahagiaan kita memiliki kasih sayang seorang adam, kita kena ingat, apabila kita terlalu memaparkannya pada ruangan facebook yang dpt dibaca ramai, yang belum berteman itu mungkin rasa sedih, kecewa dan tersinggung. Nak2 lagi sekiranya kekasih kita itu punya ramai peminat, kita bersyukurlah kita dapat menambat hatinya tetapi dalam masa yang sama kita menghormati perasaan orang lain yang mungkin pernah ingin memiliki si dia. Bukankah lebih elok begitu.


Kalau yang sudah mendirikan rumah tangga hendak berkasih sayang, aku tumpang jeleslah bila tengok! haha Yelah, sang suami romantik benar even after berkahwin. Tapi yang belum berkahwin, berjaga-jagalah apabila menutur cinta, takut kita membuka aib sendiri atau membuat dosa tanpa disedari. Mungkin, kita tidak mempunyai apa-apa niat, malah rasa bersahaja apabila menulis komen-komen serta meletakkan gambar. Tapi jangan sampai kita membuka keaiban diri kita sendiri, dengan menghebahkan perkara yang tidak sepatutnya kepada pengetahuan umum. Dari sebuah hadis ;


......."Aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: "Semua umatku diampuni kecuali orang-orang yang melakukan perbuatan maksiat secara terang-terangan. Salah satu contoh perbuatan maksiat ialah, seseorang melakukan suatu perbuatan pada malam hari, padahal Allah menutupinya, namun kemudian pada pagi harinya ia bercerita kepada orang lain: 'Hai polan, semalam aku melakukan ini dan itu." Sebenarnya ia tidur malam dengan ditutupi aibnya oleh Tuhannya, tetapi pagi harinya ia menyingkap sendiri tabir Allah itu darinya."
(riwayat Al-Bukhari(6069) dan Muslim(6990))


Subhanallah, Ya Allah, ampunilah kami yang lemah ini. Aku menulis, bukanlah sebagai seorang yang maksum. Aku ini, hambaNya bersama dosa sebanyak pepasir di lautan. Aku hanya merasa terpanggil untuk menulisnya, jemariku digerak oleh Allah. Semoga aku dan rakan2 dapat merungkai sebenarnya inti yang aku ingin sampaikan. Sebelum aku undur diri nak ke hospital balik, aku nak bagi sebuah sajak ringkas (mode jiwang). Sudilah membaca.


"Aku tidak menutur pada dunia betapa aku menyintaimu..
Bukanlah bermaksud aku tidak sungguh ingin memilikimu..

Aku tidak mengkhabar pada mereka betapa aku merinduimu..
Bukanlah kerana hati ini tidak sakit berada jauh dari sisimu..

Ingin aku laungkannya pada dunia betapa aku bahagia kau memilih aku..
Ingin aku beritakan pada langit betapa aku senang dengan kasihmu..
Tapi semuanya tidak terluah, terikat dalam kalimah..
Tersimpul tidak mampu digubah oleh bibir yang beku kelu..

Kerana kita, belum halal untuk menyingkapnya..
Belum di akad untuk membanggakannya pada mereka..
Belum berhak untuk menyatakan pada dunia..
Takut mengundang fitnah kepada agama suci yang kita anuti..
Takut mencalar maruah keluarga yang kita sayangi..
Takut mencemar rasa kasih yang tersembunyi dalam hati..
Yang tunjangnya ingin melamar kasih sayang ILAHI..

Biarlah dalamnya cinta ini, aku simpan rapi..
Tiba harinya sekira jodoh kita ada, dan umur masih panjang..
Akan kita di satukan..
Biar tiada siapapun yang tahu betapa dalam cintaku padamu..
Yang penting aku tahu..
Hanya Allah yang mngerti dan memahami bahawa yang kutunggu hanya kamu!


Ya Allah, pandulah kami ke jalan yang Engkau redhai!

No comments: