... I am A restless brain ...

Saturday, April 28, 2012

...Kasih KITA... sumber kekuatanku, yosh! (^-^)

Assalamualaikum,

Fosterbrook neighourhood, 6.15 pagi.



title yang kontroversi???





.................................



Subhanallah, pagi yang nyaman, angin sepoi2 bahasa di luar jendela. Subhanallah, asyik menyaksikan mentari yang mula malu2 menampakkan diri. Harini aku bangun awal, almaklumlah sebab semalam aku 'syahid' sangat awal dan terus lena tak sedarkan diri hingga pagi tadi. Bahana kepenatan amat menghadiri 8 lectures/tutorial back to back dr awal pagi hingga lewat petang. dan mengayuh basikal pulang sejauh 11 kilometer dari hospital (tetibe aku terasa dah boleh masuk le tour de langkawi sbb skrg mmg da jadi cyclist tegar haha)=p..... tapi balik rumah lembik jadi sayur masak lemak, penat!



sebelum aku terlupa, melakukan perkara wajib yang perlu aku buat setiap kali aku mencelikkan mata di waktu pagi;



"Alhamdulillah..syukur atas nikmat bonus kehidupan sehari lagi yang telah kau berikan buatku, buat kedua ibu bapaku, keluargaku dan seluruh umat Islam. Alhamdulillah atas nikmat nafas, nikmat pancaindera, nikmat rezeki dan nikmat akal fikiran, segala nikmatMu. Alhamdulillah, terima kasih Allah! Sahaja aku memulakan hari ini keranaMu Ya Allah! " (^_^)



Pejam celik pejam celik, dah genap sebulan aku menjalani rotation obs & gynae. Subhanallah, benarlah kata ulama, masa itu ibarat pedang, sekiranya kita tidak pantas dan leka, ia akan memotong kita. Kurang 2 minggu lagi aku akan menghadapi peperiksaan akhir rotation.



Terasa baru semalam aku gementar. Gementar untuk melalui rotation obs & gynae ini. Mengapa? Sebab kini aku harus melaluinya tanpa rakan-rakan seperjuangan (rakan2 malaysian), yang selama ini telah banyak membantu aku menempuh hampir 4 tahun pengajianku disini. Dalam rotation sub specialties ini, kami perlu melalui 4 rotation berlainan iaitu General Practitioner (gp), pschiatry, obs & gynae dan paeds. Sebenarnya aku dan rakan2 semua pakat2 memilih gp dan pscyh, tapi dengan takdir Allah aku tercampak ke rotation obs & gynae dan kebanyakan mereka dapat buat gp & pscyh dahulu...






Pada mulanya aku mengeluh pada ibu.. Terasa tidak yakin. Yelah, ini negara asing. Bukannya aku tidak berkawan dengan orang2 putih, aku okay sahaja. Tapi persahabatan aku dengan orang disini terbatas, atas dasar pergaulan yang harus dijaga. Kalau setakat bersembang itu aku tiada masalah, tapi sorylah, peluk2, pegang2 dan ke kelab bersama memang tidaklah. Aku 'eksklusif' untuk bakal suamiku sahaja okay!! muahahahahaha =p.. Perkara inilah yang mungkin sukar sedikit untuk difahami mereka terutamanya yang lelaki. Lebih2 lagi aku berhijab, mereka sedikit skeptic. Tapi actually aku mudah sahaja untuk berkawan dengan mereka, mmg secara semulajadinya aku peramah (bueekkk =p). Tapi itulah, will meet new friends from different hospitals, cukupkah 6 minggu ini untuk aku membuat rakan2 baru dan menyesuaikan diri seorang diri???



Hujung minggu sebelum rotation bermula, seharian aku bermuhasabah diri. Bangun qiam memohon kekuatan. Aku tahu ketidakyakinan ini bakal menghancurkan. Langkah harus dimulakan dengan teguh. Yakin Allah ada bersama. Lalu sepotong ayat yang sudah lazim didengar memberi impak yang besar kepada diri, buat jutaan kalinya;


“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya..” (2:286)


Allah lebih mengetahui tahap kesediaan hambaNya. Ada kekuatan yang tersembunyi dalam diri kita, tinggal kita sahaja untuk mencari kekuatan itu. Ayat inilah yang kita akan pegang sebagai suatu tolakan dalaman untuk terus bertahan dan tabah dalam menghadapi sebarang situasi. Ya, bagaimana aku boleh terlupa sedangkan sudah jutaan kali diingatkan. Memang manusia bersifat an naasiah, bersifat PELUPA. Maka aku memulakan langkah dengan yakin. Dengan yakin, bersama Allah!



So farah syazana stop complaining and just do it!!






Alhamdulillah, pada mulanya sedikit payah. Bila didalam kelas, perkara normal yang berlaku pada setiap dari kami malaysian esp yang bertudung ialah biasanya, bila kita duduk di satu2 seat, biasanya jarang orang2 putih ni nak duduk sebelah seat yang dekat dengan kita. Melainkan kalau Irish tu mmg jenis yang baik dan tidak awkward dgn rakan berlainan agama. Tulah sebabnya kadang2, kami nampak macam 'lone ranger', sebelah seat takde orang duduk. Ini kisah benar ye, tak tahulah kalau ditempat lain, lain pengalamannya. Sebab tu apa yang aku buat selalu ialah aku selalu masuk time betul2 nak start kelas, time tu seat macam penuh2 gitu, dan aku yang memenuhkan seat yang tinggal. Tak mahulah nampak cam terasing. kih2 kantoi! =p Tapi ini aku namakan skill of survival hahahaha


Rakan2ku dalam rotation kali ini ramai muka2 baru, sebab mereka dari hospital yang satu lagi dalam rotation medicine and surgery yang lepas. Ramai canadians. Tapi canadians ni semua baik2 je. Memang aku ni semua orang kenallah, wakil tunggal yang memiliki pakaian dikepala, yakni bertudung. So semua profs and lecturers akan perasan je keberadaan aku didalam kelas tu. So aku tidoq ka, kalau aku cam mamai2 ka, atau kalau aku cam passive amat dalam kelas, confirm nama kena panggil Mereka ni tahu nama aku kay, sebab dah aku seorang je yang pakai tudung haha =)






Cam yang selalu aku ceritakan dalam status facebook aku, kadang2, ada beberapa doctors yang agak skeptic dengan orang bertudung. Maklumlah, aku akui, lidah belacan tambah gulai masak lemak ni tidak lah sehebat lidah mereka yang dah dari kecil bertutur dalam bahasa inggeris. Mereka jawab soalan lajunya macam bullet train, aku ni bertutur cam lrt sket. Bukanlah macam KTM yang super lembab tu! Fluent je, cume kadang2 bile lost word, tersangkut. haha Aku tidak malupun mengatakan yang aku ni english tidaklah sehebat mana, aku membesar guna bahasa ibunda okay! Dan aku bangga dengannya! Tengok orang2 Jepun, Italy, Spain, mereka semua tak reti cakap english, mereka bangga dengan bahasa mereka, jadi kenapa kita orang melayu ni sibuk2 nak menghapuskan bahasa ibunda sendiri?? Kalau mereka nak pandang rendah pada aku pun, sekurang2nya aku boleh bertutur bahasa mereka dengan baik okay, siap boleh belajar sini lagi! Depa boleh cakap bahasa aku?? hehe



Ada juga doctors yang suka hentam aku. Apa ku buat semua salah. To be honest, walaupun aku ni seorang je malaysian, aku ni memang jenis suka jawab soalan dalam kelas. Active student sket, dah biasa dari sekolah. Rajin bertanya gak. So aku ni bukanlah pendiam dan suka menyepi dalam kelas. Tapi itulah, mereka selalu ingat kami ni pemalu pendiam. Tapi aku ni bukan.



Being discriminated perkara biasa yang dialami oleh setiap pelajar malaysian, again especially yang berhijab. Sometimes bila mereka mengajar, kami ni macam tak ada kat situ. Halimunan. Mereka duk focus dekat pelajar local je. Mungkin sebab kami ni pendek kot haha. Tak semua doctors macam tu, tapi ada sebilangan dari mereka. Ramai je yang baik2, but what to do, these things happen.Tapi i have to say, doctors yang mengajar kat sini ramai sangat yang baik2. Tapi just ada sebilangan dari mereka yang tak suka kot orang luar. Juat a few. So Like i say, tak kiralah how good u are, depa ni memang susah nak akui yang u ni a good student. Kadang2 mereka anggap u ni tak sebagus rakan2 lain, mungkin because of communication barrier. Macam yang aku kena, kalau orang lain jawab soalan, salah pun, mereka cam sangat pat on the back sebab at least u tried to answer questions. Tapi dengan sorang tutor ni, aku jawab soalan dia cam dah betul pun, dia cam pandang aku dengan penuh skeptic. Kalau jawapan aku tak berapa tepat, memang kena slammed. hehe




Memang down, ada sekali tu aku present a case pasal twins. Mak dia ada hypertension and ada placental insufficiency. Actually nak bentang kes ni agak payah, case die complicated. But ive tried my best. Siap aku pergi jumpa consultant yang merawat wanita ni. Bila aku bentang kat tutor ni, memang terus aku kena. Sampai dia kata, "I dont understand anything from ur history"..kui3, semua kawan2 aku yang lain pandang aku penuh simpati. seharian aku moody. Lebih menyakitkan, bila tak ada kawan2 yang u can turn to when u down macam ni dalam rotation. Kena pendam, dan lepas bila skype dengan mak kat rumah.



Tapi itulah, like i said, aku ambil ini sebagai satu cabaran. Aku tak nak rasa down dan nak mengalah. Lagipun aku tahu, aku bukan sendirian. Allah ada bersama 24 jam. Kadang2 bila macam ni, aku tertanya2, boleh kah aku cemerlang dalam peperiksaan. Nak2 lagi, exam aku kali ni ada 15 stations osce, satu long case, yang semuanya ORALLLLLLLLLLL. Aku tak ada masalah nak bertutur dalam english, cuma dalam situasi exam, 4 minit setiap station, dengan seorang pateint yang datang utk counselling setiap station osce, cakap dengan spontan apa je yang terlintas difikiran dan of course berbekal knowledge, memang susah lah untuk bukan native speaker seperti aku. Betul aku cuak sangat. Bolehkah aku??



Namun sekali lagi sifat an naasiah manusia membuatkan aku lupa. Siapa yang memberi kejayaan? ALLAH. Siapa yang memberi ilham? ALLAH. Siapa yang memegang lidah manusia? ALLAH. Siapa yang menentukan aku ni cemerlang atau tak? ALLAH. Siapa yang menentukan aku ni jadi doktor ke tak? ALLAH.







Jadi apa yang aku duk runsing sebenarnya? Sedangkan aku tahu Allah yang memegang tujuh petala langit dan bumi! Sedangkan aku tahu setiap helai daun yang gugur kebumi dalam pengetahuanNya!



Ya Allah, apalah yang aku mampu lakukan tanpaMu...


Mereka boleh pandang rendah pada aku. Mereka rasa aku paling lemah, kerana aku tampak seperti sendirian. Rapuh. Tapi mereka tidak tahu betapa kuatnya aku kerana aku punya Allah, aku punya Islam. Tutor itu mungkin tidak yakin dengan kemampuan aku. Tapi aku ada Allah. Allah yang memegang kejayaan aku. Aku akan buat yang terbaik sambil aku bertawakal kepadaNYA. Memohon tanpa lelah. Allah ada bersama, jadi apa yang harus aku takutkan?? Dengan izinNYA, lidahku akan fasih dan lancar dalam peperiksaan insyaAllah. insyaAllah. Jadi aku tidak harus gentar. Dalam setiap nafas dan langkah, aku bawa Allah bersama. Tiada daya dan kekuatan bagiku melainkan dengan kasih sayang dan rahmat dariNya.



Buat tutor itu, ibu ayah selalu mendidik aku, tidak kiralah betapa tidak adilnya guru kita pada kita, kita harus sentiasa menghormati mereka, kerana berkatnya sesuatu ilmu itu, terletak pada restu seorang guru. Aku menghormati beliau. Its okay to be hard on me, u only making me tougher. Thank u for making me a stronger human being.


Aku akan berusaha yang terbaik, dan aku meletakkan segala nya padaMu. Hidup mati ibadahku segalanya untukMU. Indah hidup dalam tawakal dan cinta ini, segalanya terasa pasti dan tidak bimbang. Maka akhir matlamat kami adalah akhirat, dunia hanyalah satu persinggahan yang sebentar.


Benar, kasih ku padaMu, dan kasihMu padaku, kasih KITA, SUMBER KEKUATANKU! <3<3<3

No comments: