... I am A restless brain ...

Saturday, October 15, 2011

Ayah..Bersediakah aku...

Assalamualaikum..

Jumaat, 11.22 malam, kota dublin.

Lenguh seluruh badan sejak pulang dari hospital pukul 8 malam tadi. Penat terasa disegenap sendi tubuh, rasa mahu lerai saja badan ini berbasikal meredah malam yang diiringi hujan renyai-renyai. Kuyup pakaianku namun di hati terasa riang kerana weekend yang selalu dinantikan akhirnya tiba jua..

Namun kepenatan itu tidak menghalang jari jemariku untuk ligat mencoret entry baru ini. Sudah tidak tahan untuk meluahkan apa yang berserabut dan berselirat difikiranku sejak akhir-akhir ini. Tiba-tiba satu perasaan kurang enak menjengah lantas menganggu emosi dan perasaan. Mengusik sejuta rasa yang tersimpan. Kadang-kadang aku gementar memikirkannya..Dan tertanya-tanya, apakah apa yang aku inginkan ini adalah yang terbaik buatku..

Malam ini akan aku coret..Tentang AYAH ku yang kucintai..Tentang aku..dan tentang...Dia...bakal sang suami yang akan tiba suatu hari nanti..berjuta persoalan timbul..namun hanya satu persoalan yang aku mahu jawapan darinya.."Mahukah ayah menjagaku sehingga tua sekiranya aku ditakdir tidak mengecap bahagia dalam rumahtangga yang bakal kubina kelak??....".."Mahukah ayah??"..Sebuah dendangan nasyid kegemaranku yang ingin aku kongsi dengan kalian semua..Selalu aku mainkan saat benak ini dilanda badai keresahan..



Tajuknya saat lafaz sakinah, dinyanyikan oleh kumpulan far east..Aku telah lama jatuh cinta dengan alunan lagu nasyid ini.. Setiap kali aku mendengar merdu alunan suara penyanyinya, jiwaku pasti terusik dengan bait liriknya yang begitu menyentuh perasaan..dan menusuk ke dalam. Terlalu dalam..Rasa rindu pada ayahanda kesayanganku yang kini jauh berada di Malaysia membuat mataku berkaca lantas mutiara jernih itu tidak jemu membasahi pipi..

"Heningnya..sepi suasana..lafaz sakinah bermula..
apa rasa diterjemah hanya.. sebak abah tangis ibunda.."

Sebaik bait-bait lagu ini bermula..Aku terasa sayu..Menyedari suatu ketika nanti insyaAllah..ketaatanku akan kuberi sepenuhnya kepada seorang lelaki bergelar suami.. Lelaki yang begitu asing, lelaki yang bakal menjadi nakhoda kepada bahtera kehidupanku ini. Sedar tidak sedar, aku sudah semakin meningkat dewasa..Aku bukan lagi budak perempuan comot yang menanti ibu mengambil aku dari sekolah.. Aku bukan lagi gadis remaja yang hanya ingin berseronok, ingin tampil cantik disekolah, menarik perhatian pelajar lelaki mungkin..Bukan.. Kini aku telah menjadi seorang wanita dewasa, yang matang dan telus. Yang dimindanya bukan lagi hanya ingin bersuka ria.. Namun sedar akan tanggungjawab yang harus dipikul, dan menghargai akan mahalnya nilai harga diri yang harus kupelihara sehingga aku melangkah ke suatu alam baru bernama alam perkahwinan..Dimana ketika itu, syurgaku bukan lagi di rumah tempat aku dilahirkan dan membesar..Tempat aku bermain dan tertawa..Tapi syurgaku dibawah telapak kaki seorang lelaki..Bernama suami..

"Adalah aku wali puteriku..serah kini amanahku ini padamu..
Nafkahilah dia..Curah kasih dan cinta..lebih dari yang kuberikan kepadanya..."

Dapatkah lelaki itu mengasihiku lebih darimu ayah...Sebak rasanya pabila ayah seolah memberi aku kepada yang lain.. Apa ayah tidak mahukah lagi menjaga anak perempuanmu ini..Apa ayah tidak mahukah lagi bertahan dengan kerenahku yang menyakitkan hati..Apa ayah tidak sayang lagikah kepada anak perempuanmu yang telah ayah jaga dari aku ini hanya sebesar telapak tanganmu..Ayah ingin serahkan aku kepada lelaki bernama suami..Lelaki yang masih asing lagi buatku.. Ayah ingin serahkan aku kepada lelaki yang mengganti tempatnya, untuk dicurahkan segala kasih dan cinta.. Tapi ayah, setandingkah cinta suamiku yang baru kukenali ini dengan cinta yang pernah ayah curah padaku sejak aku dilahirkan? Setandingkah sayangnya padaku nanti sebagaimana sayang ayah yang mencari rezeki buatku siang dan malam..Hebatkah kasih suami ku ini, seperti hebat kasih ayah yang mendidik aku penuh cinta dari aku tidak tahu apa-apa sehingga aku memegang segulung ijazah doktor perubatan..Yakinkah ayah bahawa cintanya akan setanding cinta dan kasih ayah pada anakmu ini.. Aku takut dia tidak seperti ayah..Aku takut dia mensia-siakan amanahmu pada dirinya..Dia akan mensia-siakan aku..Adakah kasihnya padaku nanti akan mampu melebihi kasih sayang yang telah ayah beri padaku..

"Dulu esakannya..sandar dibahuku..
Tangisan nya kini..kuserah padamu..
Bukan bermakna...Dia bukan milikku..
Fitrahnya perlukanmu.."

Seorang suami..Adalah segala-galanya bagi seorang isteri..kerana ditelapak kaki seorang suami itu, terletaknya syurga si isteri..Dialah pemimpin..Dialah sahabat setia..Jika dulu ayahlah tempat bermanja..Ayahlah tempat di adu semua rasa.. Kini sang suamilah segala-galanya..Benar kata ayah..sampai suatu masa dan ketika, aku akan ayah serah kepada seorang lelaki yang ayah percaya, untuk membimbing anak gadisnya yang telah dibesarkannya sepenuh raga..Bukan bermakna ayah tidak mahu lagi menjagaku..Namun fitrahku memerlukan sang suami ini..Aku memerlukannya..Tapi ayah..apa sekiranya dia tidak memerlukanku lagi..Ayah menunduk kepala..Kata ayah..Ayah hanya akan menyerahkanmu kepada lelaki yang ayah percaya boleh membawamu ke syurga..Namun sekiranya penilaian ayah silap, ayah menyerah tawakal ini dan segalanya pd Yang Esa..Ayah..Hanya mahu lihat kamu bahagia! Itulah kata-kata ayah..Janji ayah..

"Jadikanlah dia..wanita syurga..
mengerti benar..akan maharnya..
taat itu bukan..hanya pada nama...
indah ia pada maksudnya.."

Pesan ayah lagi..'Ini, anak gadis telah ayah besarkan..Yang telah ayah tatang bagai minyak yang penuh.. Yang telah ayah pelihara maruah dirinya.. Yang telah ayah isi dadanya dengan ilmu agama.. Yang telah ayah basahkan lidahnya dengan kalimah-kalimah suci al quran.. Yang telah ayah biasakan telapak tangan, dahi dan lututnya untuk sujud solat lima waktu, yang telah ayah latih tubuhnya untuk menunaikan puasa, yang telah ayah pastikan dia menutup auratnya dan menjaga batasannya.Inilah anak gadis yang telah ayah besarkan dengan sepenuh jiwa, menjadi bunga harum mekar..Maka jadikanlah dia..wanita yang bakal menghuni taman-taman syurga..'

Namun ayah..sang suami ini.. dapatkah dia melindungi aku dari azab api neraka..Dapatkah
sang suami yang telah ayah pilih untukku ini memandu aku menuju ke syurga..Mampukah dia ayah.. atau dialah punca yang bakal mengheret aku keneraka.. Aku takut ayah! Aku takut dia tidak mebimbing akhlakku..Aku takut dia tidak menegur kesalahanku..Aku takut dia lalai akan amanahnya ini padamu ayah.. Aku takut ketaatan yang dia mahu dariku tidak memandu ke arah keredhaan Yang Esa..

"Ku akur.. dengan pesanmu..
puterimu kini amanahku..
iringlah dengan doamu..
bahagia kami dari redha Mu.."

Namun ayah...sekiranya telah ditakdirkan bahawa lelaki ini ialah orang yang telah ditakdirkan buatku..Maka aku redha ayah...Apapun yang bakal berlaku..Aku akan berserah sepenuhnya padaNya...Hatiku gementar ayah..Bahawasanya aku sedar betapa aku tidak sempurna..Aku tidak selembut Khadijah teman setia Rasulullah yang sehingga setelah pemergiannya jua, beliau tetap masih dirindui dan menjadi igauan tidur Rasullullah sehingga dicemburui Siti Aisyah.. Aku sedar cintaku tidak seteguh Zulaikha kepada Nabi Yusuf..Yang rela menanti dan berkorban segalanya demi cintanya pada Nabi Yusuf..Aku sedar aku tidak seanggun hebat Ratu Balqis, yang menjadi suri peneman setia buat Raja hebat Nabi Sulaiman..

Aku..hanyalah wanita biasa..Penuh cacat cela dalam sifatku..Mudah menangis atas sesuatu yang mengganggu..Namun bisa tertawa walau hanya dengan secebis jenaka.. Kadang aku merajuk untuk menuntut perhatian..Dan rajukku mahu dipujuk penuh sabar..Dan kadang aku berkecil hati hanya kerana sesuatu yang tidak sepatutnya..

Ingatkah ayah dulu..sewaktu aku masih dibangku sekolah..ayah mendidik penuh tegas..dan sekiranya kita berselisih faham..aku akan sering dengan rajukku..aku tidak mahu bercakap dengan ayah..aku tidak senyum pada ayah..Rajukku buruk sekali kan ayah...Ibu selalu berpesan padaku..Aku sebagai anak, dan ayah itu sebagai orang tuaku..dan aku seharusnya beralah! Tapi ayah..buruk sekalikan rajukku..rajukku tetap aku bawa kadang2 sehingga seminggu lamanya..Bodohnya aku...

Dan ayah dirimu biarpun tegas namun penuh kasih sayang..ayah lah biasanya akan beralah..ayah akan buat aku tertawa semula..ayah akan bawa aku makan sedap2 diluar supaya rajukku reda semula..Ayah tahu bahawa anak gadisnya ini cepat benar terasa hati.. Cepat benar membawa diri..Selalu mogok lapar tidak mahu makan..Dan mengunci diri sepanjang hari..Dia hanya mahu dipujuk!.. Anak gadisnya ini manja!

Dan semakin aku meningkat dewasa meniti usia.. Terbit suatu kebimbangan dibenak ayah.. Dapatkah bakal suamiku kelak memahami jiwa anak gadisnya ini..Dapatkah sang suami ini nanti mengerti akan kepelikan fiil anak gadisnya yang paling tua ini..Anak gadisnya yang sukar benar untuk difahami..Yang mana bibirnya mengukir senyum sewaktu hatinya menangis.. Dan dia bisa menangis tiba-tiba tanpa sebarang alasan..Dapatkah sang suami ini mengerti biar bagaimanapun anak gadisnya ini memeningkan kepala, tetapi anak gadisnya ini layak dicintai sepenuh raga..

Aku gementar..seburuk manapun aku ...ayah tidak pernah kurang kasihnya buatku..namun sang suami ini nanti..apabila aku tidak lagi diperlukan..adakah aku masih dicintainya sepertimana ayah..aku gementar..gementar..

Pesan ayah.. "Puteriku ini amanahku..Kasih dan cintailah dia lebih dari aku menyintainya..dan sekiranya suatu hari nanti puteriku ini tidak lagi engkau cinta..maka pulangkan dia padaku dengan sempurna sepertimana saat aku serahkan dirinya padamu.."

Ayah..Tahukah ayah..Bahawa di dalam dunia ini..dihatiku kini hanya ada lima tempat untuk insan bergelar lelaki..Yakni Rasulullah kekasih Allah..Ayah yang telah membesarkan aku..abang sulungku..adik lelakiku najmi..dan..bakal suami ini yang masih aku ragu tentang dirinya..Namun, tak ada siapa mungkin tahu betapa istimewanya tempat ayah dihatiku...

Serahkanlah aku padanya ayah sekiranya itu yang ayah fikir terbaik buat diriku..Semoga dia mampu menjaga amanahmu ini ayah.. Hanya satu yang mahu aku pinta darimu ayah..sekiranya suatu hari nanti..sang suami ini tidak lagi menerima aku seadanya..dan tidak lagi aku ini dicintainya..sudikah ayah mengambil aku semula..mengasihiku semula sepertimana dahulu..kerana hubungan suami isteri itu bisa dipisah dengan sebuah talak..namun hubungan anak dan ayah tidak akan putus walau dicincang lumat..aku..takut benar sekiranya aku tidak mampu menjadi sang isteri yang terbaik untuk dirinya..kerana aku sedar betapa peliknya fiilku..yang mana hanya ibu dan ayah memahaminya..

"Ya Allah...Kau panjangkanlah umur ibu dan ayahku...Kau berikanlah separuh dari umur ku buat mereka..supaya disaat aku menghembus hela nafas2 terakhir kehidupanku, aku bisa berada di pangkuan ayah bondaku.."


Dari benak rasaku..terima kasih ayah kerana telah mendidik aku menjadi wanita yang sempurna........

5 comments:

nina syazwani said...

sis, belajarlah untuk menerima bakal suamimu seadanya. cubalah untuk menerimanya seadanya. dan insyaallah, dia juga begitu. janganlah dibandingkan, kerana mereka dua insan berbeza. miliki sifat yang berbeza. berdoalah, mohon petunjuk-Nya.

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

tq nina..

mungkin terlalu gementar utk menempuh alam baru..bimbang diri terlalu tidak sempurna..insyaAllah akan mencuba sepenuh daya..mohon doakan=)

nina syazwani said...

sis, dulu ex-tgb eh??? urmmmhh, bila akan menempuhn alam baru ini???

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

time akak masih jasin, so ex-jasin=) belum konfem biarlah rahsia dulu insyaAllah.=)

nina syazwani said...

oh.. haha.. haritu ada berkunjung ke facebook akak, tengok tengok ada 3 mutual friend. insyaallah, all the best.