... I am A restless brain ...

Saturday, May 26, 2012

When we have HIM, it makes all the DIFFERENCES =)

Assalamualaikum,


Pagi yang panas, fosterbrook neighbourhood, 11.00 pagi


Jujur aku katakan aku sudah penat. Sejak akhir-akhir ini, semangat aku menjunam turun. Setiap hari yang aku lalui tidak seceria selalu. Mungkin kah sebab aku sakit kebelakangan ini? Atau kerana banyak perkara yang telah membuat aku runsing sejak akhir-akhir ini?



Aku tidak enjoy dalam rotation paediatrics kali ini. Mungkinkah sebab ahli-ahli groupku yang tidak sebaik dulu? Ahli group aku dalam obs & gynae 2 minggu lepas, sangat baik dan best. Aku memang senang amat dengan mereka biarpun aku seorang saja pelajar bertudung dalam seluruh rotation, dan sememangnya aku berharap itu tidak menjadi alasan untuk aku terasa jauh dari mereka yang berlainan agama dan fahaman ini.. Tapi kali ini lain pula ceritanya. Dalam group aku kali ini, setiap dari mereka sedikit mengambil jarak dariku. Susah benar untuk bersembang, tak kurang juga ada antara mereka yang tidak menyenangi sesama mereka sendiri. Bila tutorial bedside, masing2 ligat mempamerkan kebijaksanaan masing2, terasa macam pertandingan pula gayanya.


Mungkin itulah sebabnya, aku sedikit berat setiap kali ingin ke hospital. Suasananya membuat aku terasa asing sekali. Nasiblah kan. Kalau dapat rakan-rakan yang baik dan ramah, kira rezeki. Bila sudah begini, apa lagi yang mampu dilakukan selain bertahan. Teringat kata-kata Nabila ketika dia menjalani rotation general practitioner 2 minggu lepas, katanya, " Seksa gak weyh bila dapat group yang ahlinya tidak friendly dan sedikit mendiskriminasi rakan-rakan berlainan agama dan cara. Aku lebih seronok bila rotation ke luar dublin yang keseorangan daripada dalam group yang ramai tapi terasa amat asing sekali".



Bila aku pulang ke Malaysia, orang selalu berkata padaku, " Wah ni dia orang oversea dah balik! Seronoknya belajar oversea kan!! ". Itulah dialog biasa aku dengar. Responku hanyalah senyuman. Bagiku, melancong ke luar negara itu seronok. Tapi belajar lama-lama di negara orang, seronoknya tidaklah seperti yang disangkakan. Lebih-lebih lagi kalau medicine clinical, bila kami harus terjun ke dalam masyarakat dan komuniti hospital di tanah barat ini. Dalam clinical, kominikasi adalah amaaaaatttt penting. Lebih sukar lagi bagi kami yang sejak kecil bertutur bahasa ibunda yakni bahasa melayu. Communication tentulah menjadi salah satu masalah terbesar bagi kami. Bagi aku. Bukan kami tak pandai bertutur. Dah empat tahun merantau, tentulah kami bisa bertutur dengan baik. Tapi, tidaklah aku bisa bercakap sepetah native speaker disini yang tuturannya selaju bullet train london-paris. Aku tentulah bertutur dengan kelajuan LRT saja.



Kadang-kadang masalah ini menjarakkan sedikit kami dari rakan-rakan disini. Ada antara mereka yang sangat baik, tapi ada juga yang tidak. Tidak kurang ada yang juga yang memperlekehkan potensi sebenar kami. Tidak kurang juga ada juga doktor-doktor yang beranggapan begitu. Mereka memandang rendah kemampuan sebenar kami. Bila ada sesi presentation atau soal jawab, selalu dibanding2kan kepetahan kami berbanding anak-anak tanah barat ini. Bagiku tidak adillah begitu kan, dah memang mereka membesar dengan bahasa Inggeris, memanglah petah dan fasih bila jawab soalan. Sepatah ditanya, sedulang dibalas. Kalau ditanya dalam melayu, jangan kan sedulang, selori pun aku boleh jawab. Sekurang-kurangnya, aku boleh menguasai bahasa mereka, bahasa melayu, bahasa arab pun aku layan. Mereka tak tahu agaknya aku bukan datang sini bodoh-bodoh je, tapi kena melalui proses penapisan yang sangat sukar. Ingat senang-senang kot nak dapat biasiswa sejuta ringgit ini. Tapi nak buat macam mana, kenalah telan. Dah aku menuntut disini kan.



Itulah antara cabaran yang sangat hebat bagi aku untuk terus survive. Sesetengah mindset doktor-doktor disini terhadap kami kadang2 amat memeritkan. Ada juga yang racist. Kadang2 yang paling teruk yang pernah aku jumpa, apabila aku attach dengan satu doktor yang memang tak suka langsung bangsa lain ni, kalau kata aku berdua dengan rakan irishku, alamatnya aku ni jadi halimunan sepanjang minggu. Kalau dia mengajar dia tak sekalipun akan pandang aku, tak sekalipun bertanya aku, as if aku memang tak wujud kat situ. Begitulah kadang2 kalau nasib aku tak berapa baik terpaksa attach dengan doktor yang agak racist dan memandang rendah terutamanya kami yang berhijab ni.



Sebab itulah aku selalu cakap pada ibu. Bukan mudah nak survive. To be honest, aku tak enjoy sangat pun menuntut di sini terutamanya bile clinical, kerana beban stressnya sangat besar. Badan penat dan letih aku tidak kisah, aku sememangnya budak nerd yang suka belajar. Cuma beban emosi, perasaan dan psikologi nya itu yang kadang2 tak tertanggung. Terutamanya bila nak exam practical, cuak sangat okayh! Takut tersasul haha Racist2 dan kena pandang rendah satu hal lah, kadang2 kami ada je tak faham apa yang diterangkan oleh doktor ketika ward round atau di OT, nak2 lagi kalau mereka bercakap laju dan perlahan sangat. Tapi kami dah biasa, balik kena baca sendirilah kan. Mungkin sebab itu jugalah kami nampak cam slow sikit, sebab communication barrier, nak2 kalau accent irish yang pekat dan laju tu. Sebab tulah aku setuju sangat dengan pendapat, sebenarnya, kita boleh memaksimakan potensi anak bangsa kita apabila mereka dididik dalam bahasa ibunda sendiri. Aku setuju sangat2. Tak caya, tengoklah orang Jepun, orang Spain, orang Italy, orang France, kebanyakan mereka mana reti cakap inggeris. Mereka rileks dan pandai je. Kita je yang duk beria2 nak lenyapkan bahasa ibunda. Jangan jadi macam orang Irish ni, bahasa Gaeillege mereka ni macam nak pupus da. Anak-anak muda memang langsung tak reti cakap Gaeillege.



Tapi aku bersyukur je dengan kelebihan yang Allah beri ni. Ini rezeki aku, ni perjalanan yang Allah dah tulis untuk aku. Setiap kali aku rasa down dan patah semangat, aku selalu ingat ayat ni;

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakan, dan juga menanggung dosa kejahatan apa yang diusahakannya." (2:286)


Kalau Allah suruh aku duduk 5 tahun kat sini, bermakna aku mampu. Aku mampu! Sebab itulah walaupun memang aku tak suka duduk jauh2 dari family aku, dan berada dalam environment yang kadang2 buat aku rasa stress amat, aku tetap bertahan. Ibu selalu ingatkan aku supaya bersyukur dengan nikmat dan kelebihan ni. Tak semua orang dapat apa yang aku kecapi sekarang. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Kadang-kadang to be honest, aku cemburu juga dengan budak2 medic malaysia, berada dalam komuniti bangsa sendiri, merawat bangsa sendiri, dan ada kawan2 yang semuanya saling memahami. Penting tau untuk kita enjoy apa yang kita buat. Tak ada risau2 patient tu tak suka bila tengok kita bertudung, tak ada risau2 pasal doktor, patient atau member yang racist atau ada mindset yang tak best terhadap kita. Bila stress, boleh keluar makan2, balik rumah family, jalan2 naik kereta. Tak macam aku, abes hospital balik rumah tido, bangun g hospital balik rumah tido. Tak ada life to be honest, lagi2 bila dah busy amat2 begini. Bila sedih, memang rindu sangat ibu dan keluarga, tapi apa daya, mereka jauh tak tercapai. Harus kuat! Harus kuat!






Medicine sememangnya bidang yang sangat sukar, sukaaaaaaaaaaarrr sangat. Jadi, nak menempuhnya perlukan kekuatan bukan saja dari segi kebijaksanaan, tapi juga dari segi mental dan emosi.Tapi inilah perjalanan aku. Yang Allah dah beri, aku kena tempuh, biar kadangkala hati rasa tak rela. Kadang2 air mata jatuh sendiri, tak tau apa punca. Sebab sedih? atau rindu family? Atau sunyi? Aku sendiri tak tahu apa sebabnya.




Satu lagi perkara buat aku bingung dan runsing. Pasal exam. Dalam rotation kali ini, aku tengok consultantnya semua garang2 sikit, tegas. Mereka jugalah yang akan jadi examiner. Aku harap, mereka tidak ada apa2 sentimen terhadap aku, satu2nya pelajar berhijab rotation kali ini. Ada salah seorang antara mereka yang selalu buat aku rasa terasing, kalau nama semua orang lain dia boleh ingat, nama aku jarang benar disebut. Kadangkala, from the first look dia pada aku, dia macam ada mindset pada aku. Aku boleh baca dari cara dia melayan aku dalam tutorial. Tapi aku tak pernah mengalah bila dilayan begitu, walau jauh disudut hati aku down sangat, tapi aku selalu tunjuk yang aku juga setanding dengan anak-anak bangsa bangsa tanah barat ini. Sebab itu aku masih gah berdiri diantara mereka, walaupun dengan perbezaan agama dan budaya. Dengan hijab yang amat aku izzah tentangnya. You are not dealing with the precious look that is hidden inside my hijab, u are dealing with my real potential. U might think im so down below or being oppressed with the way im covering myself, but u couldnt deny the strength i have inside. I have Allah inside.



Aku bimbang benar, kalau2 aku dapat consultant ni dalam exam nanti, takut dia bagi markah pada aku berdasarkan apa yang dia fikir tentang aku, dan bukan berdasarkan apa yang aku perform dalam exam nanti. But i might be wrong, he might be a very nice examiner. Allah knows. Aku bimbang sangat dengan exam clinical nanti. Bimbang aku tak lepas.



So the i arrived at the most important point yang aku nak sampaikan dalam entry kali ini. Hey farah syazana, apa yang kau nak bimbang sangat ha??!! Kau lupa ke siapa yang pegang kejayaan kau? Allah dan bukan examiner tu! Ya, memang zahirnya nampak cam examiner tu yang bagi markah kat kau atas kertas markah tu, tapi kau lupa siapa yang pegang hati-hati mereka? Allah! Allah! Allah! Jadi apa yang kau nak serabut-serabut bimbang exam nanti???


Astagfirullah.. Inilah akibatnya kalau iman selemah ini. Tersentak aku dalam kelemahan jiwa aku sendiri. Apa yang buat umat Islam kuat? Kerana mereka punya Allah. Subhanallah. Allah yang pegang kejayaan aku. Aku pandai mana pun macam albert einstein, if Allah say no, it means no! Kalau aku terer gila manapun, kalau kata aku tak lulus, tetap tak lulus. Kalau lah orang tu orang paling lemah sekalipun, kalau Allah kata dia cemerlang, dia akan cemerlang. Inilah keyakinan pada Allah. Inilah iman!



Tugas aku ialah, aku usaha yang terbaik. Biar perjalanan kali ini banyak likunya, banyak air mata, aku kena tetap yakin dengan Allah. Aku ada Allah, mereka tak ada Allah. Ya, aku rasa sedikit terasing kali ini, aku terasa macam diperlekehkan. Mereka mungkin anggap aku lemah kerana aku tidak dapat bertutur sefasih mereka, tapi mereka tidak tahu kekuatan yang aku miliki. Dalam perjalanan ini, kekuatan terbesar ialah taqwa ini, keyakinan pada Allah tidak berbelah bahagi. Mereka mungkin rasa simpati pada aku yang sendirian berhijab, ya , mungkin tampak sedikit menyendiri dan asing, tidak kurang juga ada yang mahu sedikit menjauh, tapi aku punya kekuatan tersendiri. Allah. Allah.


“Sesungguhnya Islam datang dalam keadaan asing dan akan kembali pula dalam keadaan asing, maka berbahagialah orang-orang dikatakan asing.” (HR. Muslim dari hadits Abu Hurairah dan Ibnu Umar radhiallahu ‘anhuma)


Ya Allah, Kau sebenarnya mahu menjadikan aku manusia yang lebih kuat kan? Kerana itulah Kau beri aku kesusahan dan kesukaran ini. When the going gets tough, only the tough gets going. Aku tak nak risau pasal exam lagi, aku nak usaha je yang terbaik, tawakal padaMu, aku serahkan seluruh diriku padaMu Ya Allah, Kau tetapkanlah apa yang terbaik untuk diriku. Bukan examiner tu yang tentukan aku lulus atau gagal, tapi Allah jualah datang segalanya. Aku yakin!


Leeegggaa setelah menulis. 4 minggu lagi sebelum menjejaki malaysia kembali. Ya Allah kuatkan hambaMu ini. Semoga kami semua berjaya dunia akhirat!


When we have Allah, it makes all the Differences!!!! (^_^)

No comments: