... I am A restless brain ...

Friday, March 2, 2012

....ipad2 dan AYAH....

Assalamualaikum...

1020 pagi, fosterbrook neighbourhood.

Di tengah-tengah kekalutan dan kecuakan aku study untuk menghadapi exam yang kurang dari sebulan dari sekarang, aku tersengih2 sendirian. Malah tiba-tiba perlahan-lahan air mataku gugur sembunyi-sembunyi menuruni pipi. Dan aku tersenyum semula apabila aku teringat kisah ayah, ya kisah IPAD 2 dan ayah.




*******3 bulan sebelumnya (akhir november 2011)************

Aku mendail nombor-nombor Malaysia kepunyaan adik beradikku, along, anis dan wawa. Tersenyum sendirian sementara menunggu panggilanku dijawab.

"Assalamualaikum, hehehe along buat apa tuh?"

"Waalaikumussalam. Hehe aku kat atas kapal ni. Tengah duty. Ha, kenapa call?" garau suara along, kedengaran sedikit keletihan.

"HEHEHEHEHEHE, along, adik ade projek baek punya adik balik bulan 12 ni. Kan birthday ayah nanti, mau join sekaki..Joinla..joinla...tengah kontang ni.." Pujuk aku. Rindu juga sebenarnya dengan abang sulungku yang jarang sekali dapat aku jumpa sejak kami dewasa. Maklumlah dua2 sibuk.

"Banyakla projek ko. haaa ceciter cepat! " balas along. Seakan akan tau fiil pelik aku yang satu ni.

"Camni..adik ingat nak belikan ayah ipad2..Ibu kan dah pakai tablet, ayah je tak beli2 lagi.. jom ar..kite tong2 la..adik bayar 900, along 500, anis 50, wawa 50. okeh? Nanti adik bayar dulu pun takpe, bila along da dapat gaji along bayar ar.." suaraku excited.

"Hmmmm ok2 on2..Nanti papehal ko update along ar k..Aku pun nak ipad 2 gak.. Dah lama mengidam ni.." gurau along.

"Loh, ko kan baru beli iphone4, lek2 dulu. nanti tahun depan along nak beli adik tong2 la sket..takde hal.."

"ok2, papehal update k! jaga diri. belajar elok2." pesan along...sementara aku ligat mendail nombor anis dan wawa pula.

Yes!! Terbayang-bayang wajah ayah didepan mata kala keexcited-an aku dengan planku itu. Nak beli sendiri memang susah juga, handbag ibu aku kena beli hehe. Begitulah hobiku setiap kali cuti makin menghampiri. Kepalaku ligat memikirkan buah tangan apa yang ingin aku bawa pulang untuk keluarga tercinta. Aku tak pernah lokek untuk mereka,katakan apa saja, aku akan usahakan. Asalkan mereka sentiasa gembira. Bagi aku duit boleh dicari, tetapi kasih sayang dan kebahagiaan tidak terbanding dengan wang ringgit. Biar aku tidak membeli apa2 untuk diriku sendiri tak mengapa, asalkan ibu mesti merasa handbag baru lagi kali ini. Dan ayah dengan ipad 2!





*************januari 2012**********************

Tung..tung...teng..teng..tung tung..teng..teng...

Skype di laptopku berbunyi nyaring. Kucelikkan mataku yang tadinya tertutup rapat. Mencapai handphone mengerling melihat jam, pukul 4 pagi. Siapa pula yang call aku di awal pagi begini.. Aku mengangkat muka sepenuh tenaga, menatap papan skrin laptop miniku. Nama 'HJ ZAKARIA ABU' terpapar di skype. Ayah call. Nape ek.. Aku menekan butang answer. Pantas aku terdengar suara ayah dan suara beberapa orang lelaki yang lain rancak bersembang.

"Assalamualaikum ayah.. Kenapa ayah.." Aku menyapa ayah. Namun ayah masih rancak bersembang. Antara butir2 bicaranya, seperti tengah berbincang tentang ipadnya...perisian dan sewaktu dengannya..

" Ayah?.." Soal aku kepelikan lagi. Haih, ayah ni tahu ke, atau ayah tertekan butang call? Blur aku sebentar.

" Ya pah! Buat apa tu? Tidur ke? Bukak la video.." Tegur ayah.

" Ok2...ni pukul 4 pagi kat sini ni yah... muka tengah selebet..Nak buka video juga ke.." Tanya aku pantas mencapai tudung menyelibung kepala.

" Oh pukul 4 pagi ye..Ni ayah kat pejabat ni..saja call..Ni ada kawan2 ayah ni.." Jawab ayah, tersenyum dalam segak uniform tenteranya. Kemudian ayah kembali bersembang dengan rakan2nya. Aku blur sebentar. Tersenyum. Ayah2... Rindu aku agaknya! (^_^)

Tiba2 aku terdengar antara bicara ayah pada rakan2nya, 'This is my daughter.. Dia ada kat Ireland sekarang ni tengah buat medic..' Riang benar riak suara ayah. 'Yeke, ooo bagus tu medic di Ireland!' Sambut suara yang satu lagi..

"Ayah.." perlahan aku mengingatkan ayah yang ayah masih on call. hihi blur juga aku sebentar..

"Ok2 pah..dah gi sambung tidur..belajar elok2 ye..ayah nak bersembang dengan kawan2 ayah.."

" OK ayah, minta maaf banyak2, doakan adik ye..sayang ayah..assalamualaikum.." Call diletak. Aku bingkas bangun, alang2 dan bangun pagi, boleh juga kalau dirikan solat sunat dan belajar. Tersengih2 aku teringat gelagat ayah tadi.




********************************************************************

Itu bukanlah kali terakhir ayah membuat panggilan pelik pada pukul 4 pagiku begitu, yang mana di malaysia pukul 12 tengahari, waktu lunch ayah. Minggu lepas ayah call lagi, perkara yang sama, dan dialog yang sama, 'She is my daughter, kat ireland tu tengah buat medic'. Ayah keep on cakap begitu kerana kawan2 ayah bertanya pada ayah tentang aku. Lama2 aku dah tak kisah dan aku sangat suka bila ayah menutur dialog itu.

Ada dua perkara yang aku sangat treasure dan betul2 bahagia tentang panggilan skype yang pelik dari ayah;

Yang pertama, aku tahu yang ayah sangat gembira dengan ipad 2 pemberian kami adik beradik pada hari jadi ayah. Ayah sangat sukakannya. Ayah beli casing yang mahal untuknya, ayah pasang 3G, ayah bawa kemana ayah pergi. Kami sangat gembira bila ayah sukakannya. Terasa sangat berbaloi menghabiskan sejumlah wang untuk ipad2 itu. Biarpun terpaksa mengikat perut sedikit. Teringat aku kata-kata ayah sewaktu dia menerima ipad2 itu, ketika itu kami makan seafood di restoran kegemaran kami di kampung baru,

" Ayah sebenarnya dah lama dah nak beli ipad 2 ni. Kawan2 ayah semua dah pakai, semua suruh ayah beli. Bising2 kat ayah suruh pakai satu. Tapi ayah bukan tak nak beli, ayah boleh je beli..tapi ayah tahu dah ayah mesti akan dapat dari anak2 ayah..Ayah cakap dengan kawan2 ayah, aku nak tunggu birthday aku tahun ini. InysaAllah aku akan dapat ipad2 tu ni dari anak-anak aku!"

Agaknya kan ayah, kata - kata ayah itu memang satu doa yang telah menggerakkan hati adik untuk membelinya untuk hari jadi ayah. Walaupun adik masih belajar, taklah banyak duit pun, tapi Allah murahkan rezeki kami adik-beradik, untuk memampukan kami beli ipad2 ini untuk ayah. Dan kami rasa sangat bahagia, bila ayah dan ibu bahagia. Kami sangat puas, bila kami dapat tunaikan impian ibu dan ayah. Biarpun ipad kepunyaan adik yang baru beli sama2 ngan ayah aritu hilang di kota london bulan lepas, tapi, hati ini rasa terubat bila adik tengok ayah sangat seronok dengan ipad2 ayah itu..

Yang keduanya, aku sangat suka pada dialog ayah, 'she is my daughter, belajar medic kat ireland'. Ayah, ayah tahu tak, whenever u repeat that dialogue, semua kekusutan, stress, tekanan, kesunyian, tunjuk perasaan, rasa homesick, rasa tak happy adik sepanjang menuntut ilmu dibumi dublin ini hilang sekelip mata. Terasa macam disuntik semangat dan diberikan kekuatan baru dalam diri. Because i know how proud u are when i study my medicine here. I know how proud u are of myself. Adik tahu kawan2 ayah selalu bertanya pada ayah tentang anak2 ayah, sebab ayah lelaki yang sangat baik. Ayah mungkin tak pernah cakap pada adik, but i know it.Sebab tu adik tak boleh main-main, adik kena berusaha sedaya yang adik mampu for this study, supaya adik tidak akan berhenti membuat ibu dan ayah gembira dan bahagia. Adik tak boleh gagal sebab itu akan menyebabkan ibu dan ayah bersedih. This is my promise. Ill do whatever it takes so that i can make u both happy for the rest of my life!




Duit, harta, kebendaan tak kan dapat membeli nilai kasih sayang. Aku selalu berkata kepada diriku, adik2 ku dan bakal teman hidupku, kita mesti berbuat baik kepada kedua ibu bapa kita sehingga ke akhir hayat mereka, kerana, sekiranya kita menjadi yang soleh solehah buat mereka, kelak apabila kita mempunyai zuriat sendiri, anak-anak kita akan berbuat perkara yang sama. Lagipun, redha Allah itu terletak pada redha mereka. Sekiranya kita ditakdirkan mati pada esok hari, sekurang2nya perkara terakhir yang kita tinggalkan buat ibu dan ayah kita adalah SENYUMAN dan KEBAHAGIAAN.

p/s : Aku tahu ayah nak sangat memiliki sebuah kereta BMW. Ibu pula nak beg LV banyak2. InsyaAllah kalau Allah masih memberikan aku kekuatan dan rezeki, pasti akan akan usahakan agar impian ibu dan ayah jadi kenyataan. Dan impian untuk menghantar ibu dan ayah menunaikan HAJI di kota Mekah menggunakan duitku sendiri. insyaAllah!!

1 comment:

i'tsOurlife said...

tercuri masa 10 minit untuk baca coretan ni masa cari bahan untuk assignment. tapi takpa, sekurang2 nya lepas bace ni, teringat family. i like "duit boleh dicari,tetapi keluarga...." n i want do what u do to your family. insyaAllah :)