... I am A restless brain ...

Thursday, March 8, 2012

...CUBA , ubah cara kita melihat dunia dan kehidupan...

Cara kita memandu arah hidup kita, adalah bergantung kepada bagaimana cara kita melihat dunia dan kehidupan..

Dunia, pada zahirnya memang indah. Penuh dengan keseronokan dan hiburan. Tetapi, hakikatnya, dunia ini penuh muslihat dan tipu daya.

"Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (untuk sementara waktu sahaja) dan sesungguhnya hari akhirat itulah sahaja negeri yang kekal" (al mukmin : 39)



Kita kadangkala tidak sedar bahawa kehidupan di dunia ini hanya sekejap, hanya sekadar mengumpul bekal untuk kampung akhirat. Maka betapa ruginya orang-orang yang terlalu menyintai dunia, sehingga terlupa bekalan untuk akhirat kita masih terlalu sedikit.

Maka ubahlah cara kita melihat dunia dan kehidupan. Terlalu pasti, segala isi dunia ini satu hari nanti akan hancur berkecai dan mati, dan tidak ada yang kekal melainkan Allah Yang Satu. Biarlah kita sengsara di dunia sementara ini, namun kenikmatan menanti kita di akhirat kelak.

Sungguh! Aku cemburu pada rakyat Palestine yang setiap hari, roh-roh syuhada sedang terbang kelangit menemui RabbNya. Hakikatnya kita lihat mereka merana dan terseksa, hidup bagai tidak hidup, dan hati kita berkata, "Aku tidak mahu hidup seperti itu." Namun tahukah kalian, mereka sedang diberi Allah jalan paling mudah untuk ke syurga! Tahukah kalian betapa beruntungnya mereka! Sedangkan kita, sedikit demi sedikit sedang mengheret diri kita sendiri jatuh ke neraka!

Jangan terlalu lama terpana melihat syurga dunia. Ia tidak pernah kekal. Sedarlah, kita punya banyak tanggungjawab. Pada Allah swt, pada agama, dan pada manusia sejagat!

Jangan pernah mengaku kita ini hambaNya yang tahu apa erti SYUKUR, sekiranya kita masih hanyut dalam dunia kebahagiaan sendiri tanpa memikirkan ada insan yang bertarung nyawa setiap hari untuk sesuap nasi, malah bukan untuk diisi kedalam perutnya, tetapi anak cucunya.

We bought all the branded stuffs to make us look elegant and stylish, we only wear GUESS and LV, sedangkan dengan nilai sebuah beg tangan kita itu, kita dapat membantu menampung perbelanjaan tahunan seorang fakir miskin. Cuba. Ubah cara kita melihat dunia dan kehidupan. Ubah perspektif diri untuk mendefinisi apa erti 'elegant' dan 'bergaya' disisi Allah.

Beg tangan dan barang2 branded itu, jika dibeli, makin dipakai akan makin lusuh, satu hari ia tidak berguna lagi. Namun, sedeqah jariah dan infaq, menjadi tuaian kita di akhirat kelak, menyelamatkan kita dari panas api neraka, melindungi dari paluan dasyat di alam kubur.

Cuba. Cuba. Fikirkan dan ubah cara kita melihat dunia dan kehidupan.

Semoga kita tidak sekali-kali lalai dengan dunia ini, serahkanlah hati , diri , cinta dan segalaNya pada Allah. Kerana tanpaNya, kita tidak punya apa-apa. Tidak walau hanya satu cell di badan kita.

p/s : Sedang dalam usaha menjayakan program untuk anak-anak keluarga besar Puan Norlina Alawi (PERNIM) team jelajah di Dublin dan Malaysia. Impian ku hanya ingin melihat anak-anak suci yang kehilangan ibu bapa ini berjaya dan menjadi yang terbaik biarpun mereka di duga Allah ujian yang mungkin aku sendiri tidak mampu menghadapinya. Ya Allah, tolong berikan kami kekuatan!

No comments: