... I am A restless brain ...

Friday, February 4, 2011

Namun Tanpa Lidah..Cinta Ternyata Lebih Terang..

Cinta adalah kekuatan,
yang mampu mengubah duri jadi mawar,
mengubah cuka jadi anggur,
mengubah sedih jadi riang,
mengubah amarah jadi ramah,
mengubah musibah jadi muhibbah,
itulah cinta..

Dideklamasikan oleh Ayyatul Husna

Sekalipun cinta telah ku uraikan,
dan ku jelaskan panjang lebar,
namun jika cinta kudatangi,
aku jadi malu pada keteranganku sendiri…
meskipun lidahku telah mampu menguraikan,
namun tanpa lidah, cinta ternyata lebih terang..
sementara pena begitu tergesa-gesa menuliskannya..
kata-kata pecah berkeping-keping,
begitu sampai kepada cinta..
dalam menguraikan cinta,
akal terbaring tak berdaya,
bagaikan keldai terbaring dalam lumpur..
cinta sendirilah yang menerangkan cinta dan percintaan..

Dideklamasikan oleh Anna AlthaFunnisa

Bila hati seolah-olah lesu mengenangkan kekecewaan dan mungkin masalah yang tidak putus datang..Tiba-tiba jari -jemariku terasa untuk bersuara..Mungkin kerana seketul daging bernama hati yang bersembunyi dalam jiwa ini seolah-olah meronta ingin menyuarakan sesuatu.. Lesu aku memandang ke luar jendela..Ya..Hati ini merintih kecewa..Kecewa dengn kebodohan dan kealpaan aku dalam mengejar dunia yang serba sementara ini..Kebodohan aku dalam mengharapkan cinta manusia yang sesungguhnya tidak kekal abadi.Aku terlupa seketika akan cinta Yang Esa yang jauh lebih membahagiakan aku sebenarnya..

..

Setiap kali aku duduk termenung melayani rasa kecewa yang kosong ini..Aku suka untuk mendengar puisi yang telah dideklamasikan oleh watak anna dan ayatul Husna dalam filem ketika cinta bertasbih.. Bait-bait ayat yang dikarang oleh penyajak Persia ini,Sheikh Jalaluddin al-Rumi, membuatkan hati bagai direntap. Aku kesal kerana aku masih belum mampu menjadi pencinta Allah yang setia. Aku kesal kerana jauh tersesat dijalan yang gelap dan banyak memberi kebahagiaan palsu.Aku ingin buang jauh-jauh segala rasa kecewa ini. Dan seharusnya cinta yang aku miliki ini harus aku hadiahi buat insan yang bergelar suami. Dan dimanakah engkau berada ketika ini wahai bakal suamiku. Bilakah engkau hendak datang muncul dan melenyapkan segala resah ku dalam kesesatan ini. Sesat dalam cinta pura-pura dan tipu daya dunia..

Betul kata ayatul Husna.. Cinta adalah kekuatan..yang mampu merubah segala racun berbisa menjadi penawar paling mujarab.. Dengan cinta kedamaian bisa diwujudkan, namun dengan cinta juga, banyak kerosakan telah berlaku. Cinta didasari hanya kerana Allah menjanjikan kemanisan dalam setiap jiwa yang menikmatinya, dan cinta berlandaskan nafsu menjanjikan keenakan sementara, namun kekecewaan yang menanti bukan kepalang sakitnya..

Air mataku menitis perlahan bila aku mendengar bait-bait madah anna..sekalipun sebanyak mana madah yang kita utarakan tentang cinta..biar berjuta sajak cinta dikarang sang teruna, demi menambat hati sang dara..biar betapa banyak kata-kata manis yang ditutur jejaka demi memenangi hati sang jelita.. Namun tanpa lidah..cinta ternyata lebih terang..Cinta di bibir semanis madu, namun meracun hati dan akal. Namun cinta tanpa suara, terus menusuk kehati dan lebih besar dan hebat kuasanya.Ya Allah, temukan aku dengan cinta tanpa suara, kerana aku ingin menikmati rasa cinta itu dan tanpa sebarang dusta dan kecurangan yang bisa ditutur dengan kata-kata..

Aku letih..Terlalu letih dengan perjalanan cinta palsu sebelum berkahwin..Aku bencikannya..Ia begitu mengganggu jiwa dan merentap ketenangan dan jiwaku.. Ya Allah..Ampunkan aku atas kelemahanku..Aku mahu menghadiahkan cinta ini hanya buat insan bergelar suami..Namun dimanakah dia..Aku menantinya..Aku benci akan segala kemesraan yang wujud sebelum akad dilafaz..Namun aku bersifat lemah..Kadangkala akal dan nafsu mengatasi segala..Lalu kadangkala perlakuanku yang alpa membuatkan aku terasa jauh darimu.. Ya Allah, telah kupinta dariMu siang dan malam agar Engkau menghadiahkan aku seorang lelaki soleh yang bisa membimbing aku menjadi hambaMu yang solehah.. Namun dia masih belum kunjung tiba..Alhamdulillah selama hari ini aku masih mampu mempertahankan diri dari disentuh dan didakap sang adam yang hanya ingin mengambil kesempatan ke atas diriku..Namun aku bukan Nabi.. Kadangkala aku masih belum mampu menundukkan pandangan dan menghindar diri dari menghindari segala laranganMu baik yang kecil mahupun yang besar..



Ya Allah..aku sedar bahawa perhubungan sebelum berkahwin itu adalah ditegah..Cinta seorang wanita hanyalah untuk lelaki yang bergelar suami..Segala kecantikan dan kasih sayang seorang wanita hanya untuk lelaki yang berhak atas dirinya sahaja..Ya Allah.. ampunkan hambaMu ini andai aku seringkali menyimpang jauh dari apa yang sepatutnya..Aku masih menanti lelaki itu untuk memurnikan aku dengan mengambil aku sebagai isterinya. Namun terlalu banyak ujian dan cabaran dan sehingga kini tetap gagal..Mungkin bukan dia yang terbaik untukku. Namun aku redha Ya ALLAH kerana sesungguhnya aku amat menyedari bahawa Engkau lebih tahu apa yang terbaik buatku. Dan aku sandarkan segalanya hanya kepada Mu. Dan ingin aku nikmati keindahan tawakal itu..Ya Allah.. Jika dia bukan yang terbaik untukku, maka Engkau pisahkan kami dalam keadaan redha dan tenang. Kuatkan hati kami. Dan jika dialah yang telah Engkau takdirkan buatku..Maka satukanlah kami dalam keadaan yang halal, yang suci, dalam keadaan yang diredhaiMu...

Ya Allah..sesungguhnya kami sering terlupa bahawa cinta sesama manusia ini selalu mendatangkan kepahitan dan sengsara.. Lebih2 lagi cinta yang tidak halal.. Dan kami terlupa bahawa cintaMU tidak pernah menyakitkan. MenyintaiMu membuatkan hati terasa tenang dan aman.. Membuatkan hati terasa dilindungi. Mengapa seringkali manusia lupa dan tetap melebihi cinta lain melebihi cinta mereka kepadaMu..Semuanya seolah hanyut dan terlupa bahwa tanpa ALLAH kami tidak punya apa-apa. Dan tiada siapa yang lebih layak dicintai selain dari ALLAH..

Namun kami semua lupa..ada yang sudah ternoda dan hilang mahkota sebelum akad dilafaz..ada yang masih belum bernikah namun berpelukan dan berkucupan seolah suami isteri..sang wanita lupa bahawa semakin dia disentuh dibelai sang adam yang bukan suami, semakin turunlah harga dan nilai maruah dirinya..Dia bukan lagi wanita yang tinggi darjatnya sebagaimana dulu Rasulullah berusaha menaikkan darjat wanita yang sering ditindas ketika gelap Jahiliyah..Dan sang adam yang seharusnya menjadi pelindung kepada wanita, dengan ghairah mengambil peluang dan kesempatan menikmati dan meratah tubuh2 lembut wanita yang men'cintai'nya..Itukah cinta. Adakah sebuah cinta itu suci jika seseorang lelaki sanggup memijak maruah wanita yang seharusnya dijulang. Bukankah seorang lelaki itu dicipta untuk melindungi sang hawa.. Melindungi isterinya, ibunya, adik2 perempuannya, anak2 perempuannya...Namun mengapa tergamak mereka berkelakuan sedemikian rupa. Dan tak cukup dengan itu.. Bila sang hawa berbadan dua..mereka sanggup menjadi pembunuh..Membunuh suatu nyawa yang meminta untuk melihat dunia..Membunuh sekujur tubuh kecil yang suci dari dosa..Atas dosa dan kezaliman 'cinta', nyawa kecil itu dicampak kelongkang bagai sampah tidak bernilai..Inikah cinta yang sering kita agung2kan? Inikah cinta wahai manusia? Allah mencipta kita sebagai manusia, makhluk Tuhan paling istimewa, namun kita samakan darjat kita seperti binatang!Itukah yang dikatakan cinta suci dan beria sehidup semati.. Cinta suci seharusnya diakhiri di syurga.. Namun manusia zaman kini berluma-lumba sehidup semati hingga keneraka...


Ya Rabb..kami ini lemah ya Allah..Kami lupa bahawa setiap detik dan saat Engkau melihat kami.. Engkau mendengar bisikan hati kami..Engkau mengetahui setiap denyut nadi,setiap keinginan kami..Ya Allah kami lupa segala kecantikan, kebijaksanaan, harata dan segala nya adalah milikMU, tiada satu pun kami punya. Jika Engkau ingin menarik semuanya, sekelip mata juga bisa. Sering Engkau katakan dalam kitab sucimu, bahawa orang yang memahami Islam adalah org yang berfikir dan mengambil pelajaran dari sesuatu kejadian. Namun ramai antara kami terlalu asyik menikmati keindahan dunia yang penuh tipu daya ini Ya Allah.. Ampunkan dosa kami ini Ya Allah...


Ya Allah..soal jodoh pertemuan, aku serahkan padaMu..Engkaulah yang merencanakan semuanya ya Allah..Kami bertawakkal hanya kepadaMu..Jangan Engkau jadikan kami ini hamba yang lupa..

No comments: