... I am A restless brain ...

Friday, August 10, 2018

Menanti zuriat (SEBELAS) : starting off my beautiful TTC journey

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)


SEBELAS : starting off my beautiful TTC journey

***TTC : trying to conceive



Selesai tamat 2 tahun aku menjalani housemanship di Hospital Melaka, aku dan suami telah di pindahkan ke sebuah negeri di timur Malaysia, hanya lebih kurang 30 minit dari tempat asal kami di Kuala Lumpur.


Suamiku telah di tempatkan di hospital daerah, manakala aku diletakkan di sebuah klinik kesihatan berdekatan.


Alhamdulillah, semuanya berjalan lancar dengan izinNya. Walaupun pada mulanya aku berpindah dari satu ke klinik ke satu klinik kerana masalah logistik, aku dan Amir tidak duduk terpisah. Dan akhirnya aku di tempatkan di sebuah klinik hanya 1 km jaraknya dari tempat suamiku bekerja!


Memang rezeki kami naik kereta dan lunch bersamalah setiap hari! Dream comes true! Alhamdulillah!









Maka nikmat TuhanMu yang manakah yang kamu dustakan?


**********************************************************************


Aku memulakan perjalanan TTC ku setelah perbincangan yang teliti dan panjang dengan Amir. Sudah menjadi satu prinsip untuk kami, setiap langkah dan tindakan di dalam rumahtangga perlulah di lakukan dan difikirkan secara bersama. Komunikasi dalam rumah tangga adalah perkara yang teramat penting bagi kami.


Sebenarnya kalau ikut pada Amir, dia tidak kisah sangat kami sedikit lambat memperoleh zuriat. Kerana baginya, kami tidak perlu terburu-buru dalam hal begini. Sebagai seorang doktor, dia tahu yang apabila memulakan rawatan untuk fertility, banyak kesan dan komplikasi yang akan berlaku, pada tubuh aku khususnya. Dia tidak mahu aku sakit. Dia tidak mahu aku merasa tertekan. Allahu, mulianya hatimu suami!


Lagipun sepanjang perkahwinan aku dan Amir, tidak pernah sekalipun dia membangkitkan soal zuriat. Tidak pernah dia merungut, tidak pernah dia melukakan hatiku dengan soalan-soalan yang aku sendiri tiada jawapannya.

Dialah manusia yang memahami derita aku dalam diam, walau tidak aku tuturkan dengan perkataan. Biarpun rakan rakan rapatnya kini semua telah bergelar seorang ayah, lelaki yang satu ini tidak pernah menyesakkan aku dengan soalan zuriat. Dia tahu, aku sudah cukup terluka.





Allah, beratnya untuk aku memulakan perjalanan TTC ini.


Mengapa ?


Kerana sebagai seorang wanita, aku rasa adalah sangat melukakan apabila rahim ini tidak seperti rahim wanita lain. Bukankah melahirkan zuriat itu sudah menjadi sebahagian dari fitrah seorang wanita?


Sometimes you feel you are less than a woman!

Dan sebagai seorang doktor, entah mengapa diri sendiri terasa malu untuk mendapatkan bantuan.


Bahawa aku lupa bahawa seorang doktor itu hanyalah manusia biasa, punya jutaan kelemahan dan cacat cela. Aku juga bisa sakit seperti manusia lain.


Apatah lagi tugas aku di klinik setiap hari adalah memeriksa dan merawat wanita-wanita yang menampung zuriat di dalam rahim mereka, jadi ia menambah beban rasa yang sudah sedia ada.


Setiap hari aku menasihati ibu ibu mengandung itu dan ini, namun diri sendiri tidak dapat melalui indah pengalamannya.






Kami mula mendapatkan rawatan ketika itu usia perkahwinan kami berusia dua tahun setengah. Yang kelakarnya, suami aku sendiri yang menulis referral letter untuk kami berdua. Nak suruh kawan kawan sekerja menulisnya untuk kami rasa segan pula.


Sebelum bertemu dengan pakar, aku sudah siap sedia mengambil darah hormones LH, FSH, serum prolactine dan day 21 progesterone. Basically ini semua adalah hormon wanita yang terlibat dalam proses kesuburan badan. Hormones yang tidak balance boleh menyebabkan kesukaran untuk meramal hari telur di lepaskan seterusnya untuk disenyawakan oleh benih suami, yakni sperma.




Suami pula mengambil test semen analysis.


Waktu ini follow ups kami buat di tempat suami bekerja Hospital Bentong sahaja. Segan sangat tau bila melangkah masuk ke dalam fertility clinic.

Mana tidaknya, beberapa staff di situ adalah regular patient aku di klinik kesihatan. Boleh faham tak perasaan segan tu? Di klinik masa mereka antenatal follow ups, kau banyak berceloteh tentang pregnancy kepada mereka. Manakala here I am, seeking treatment to get pregnant. LOL sangat.


Kalian boleh faham tak perasaan sukar, berat, malu dan ENTAHLAH. Susah nak describe perasaan tu.

How IRONIC (-_-')


Aku ingat lagi waktu kali pertama aku masuk ke dalam bilik consultation. First time appointment waktu itu aku jumpa dengan Dr A. Beliau ialah salah seorang senior MO di Hospital Temerloh. Dia ambil history aku dan suami. Dr A banyak berceloteh pasal BMI aku dan Amir haha. We expected that actually haha. Lepas kahwin memang berat aku dan Amir banyak naik. BMI dah tak secantik masa zaman kami mula-mula kenal dulu. Bila BMI tak cantik, biasanya hormones perempuan khususnya akan kacau bilau juga.




Banyak benda actually yang boleh mengganggu kesuburan seorang wanita. Tapi perlu diingat ye, masalah kesuburan ni bukanlah termaktub hanya untuk wanita je. Kena check dua dua pihak, lelaki dan perempuan.


Basically bila kita buat fertility treatment, we work as a team. Nawaitu dan expectations suami dan isteri kena betul sejak dari mula, sebab kedua-duanya akan saling menyokong dari segi mental dan emosi along this journey. Fertility investigations bukan untuk mencari salah siapa antara kita. Bukan untuk menuding jari, bukan. Aku biasa tengok ramai dalam masyarakat kita asyik asal sahaja rezeki belum sampai, kaum wanita di label dengan pelbagai tanggapan. Women nowadays has to be educated untuk memahami isu ini, begitu penting juga pemahaman dari kaum lelaki. Kita kan suami isteri, we vowed to be together in ups and downs, through thicks and thins. Remember?


gambar favourite aku dan suami


Fertility treatment adalah suatu IKHTIAR. Yakni - USAHA. Dalam mana-mana agama pun, kita telah dididik sekiranya kita ingin mencapai sesuatu, kita harus berusaha.


Allah SWT telah berfirman dalam Qur’an surat Ar-Ra’d ayat 11;

“Sesungguhnya Allah tidak akan merubah keadaan (nasib) suatu kaum, sehingga mereka mengubah keadaan (nasib) yang ada pada diri mereka sendiri“.


Penting sangat ni untuk semua pasangan yang nak melalui rawatan fertility, sebelum aku terus nak cerita pengalaman aku untuk TTC journey ni. Aku cakap ni memang dari pengalaman. Allahu, this journey really taught me a lot of things I never thought I would encounter in life.



...BERSAMBUNG...

No comments: