... I am A restless brain ...

Saturday, September 22, 2018

Menanti zuriat (DUA BELAS) : TTC journey - My HSG procedure 👩

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)


DUA BELAS : TTC journey - My HSG procedure 👩.


**TTC - trying to conceive.


Kadang-kadang apabila difikirkan semula, ada hikmah yang besar di sebalik pengalamanku menempuhi fasa TTC ini berbanding dengan orang lain. Allah mahu aku merasa pengalaman ini. Merasa pahit manis laluannya.


So that I can support and share a lot of knowledge untuk wanita-wanita yang berada di dalam ‘satu kapal’ dengan aku. So that I will inspire a lot women who went through the same path. So that I have a great story to tell.

Aku berharap perkongsian aku akan menjadi bermanfaat kepada semua yang membaca. Ingat lagi pernah aku katakan dalam entry sebelum sebelum ini? Bahawa aku ingin menjadi orang yang bermanfaat walaupun kepada satu manusia lain. Allah sedang memakbulkan doaku.

Moga Allah redha.😊


******************************************************************


Selepas perjumpaan pertama O&G dengan Dr A di visiting klinik di hospital bentong tempoh hari, aku telah dijadualkan untuk membuat pemeriksaan scan HSG (hysterosalpingogram) di Hospital Temerloh. Test ini biasanya akan di jalankan bermula pada hari ke 5 hingga hari ke 10 setiap kitaran haid, untuk memastikan aku tidak mengandung ketika menjalani ujian. Tidak juga di buat terlalu awal dalam hari kitaran kerana pada waktu itu agak susah kerana flow haid kita masih heavy.


Aku terangkan secara ringkas mengenai HSG.


Hysterosalpingogram (HSG) adalah salah satu ujian yang digunakan untuk mengesan kesihatan rahim dan tiub fallopio. HSG adalah ujian X-ray dimana bahagian dalam rahim, tiub fallopio dan kawasan di sekeliling mereka kelihatan dan diperiksa menggunakan sejenis dye. Ia dilakukan untuk wanita yang mempunyai masalah sukar hamil sama ada mereka mempunyai masalah tiub fallopio tersumbat, masalah dalam rahim seperti fibroid, polyps, bentuk atau struktur rahim yang abnormal.


Doktor akan memasukkan instrument (speculum) dari vagina dan akan mencari bukaan serviks untuk menembak dye ke dalam rahim.

HSG kadang-kadang menolong menghilangkan masalah tiub fallopio tersumbat yang tidak serius. Ini boleh meningkatkan kadar kehamilan bagi sesetengah wanita yang mengalami masalah infertili menjadi hamil selepas HSG.


Keadaan rahim dan tiub fallopio yang normal, tiada sumbatan kelihatan, dye keluar dari kedua-dua tiub dan 'spillage' kelihatan dari kedua-dua tiub.


Ini pula apabila berlaku sumbatan, dye tidak keluar dari sebelah tiub. Apabila ini berlaku, pesakit boleh merasa intense pain sebaik dye di inject kedalam serviks.


Aku, berdebar? Tak payah cerita, Tuhan saja yang tahu. Malu? Lagi tak payah cerita. Menyerah diri untuk diuji depan orang yang tak dikenali, how can I describe the emotions?

Pada hari tersebut aku dan Amir ambil cuti. Alhamdulillah bab bab cuti ni kerja aku dan Amir memang tak ada masalah. Ni pun satu nikmat Alhamdulillah. Sampai saja di sana aku terus mendaftar di kaunter pendaftaran dan terus di pimpin ke sebuah bilik di dalam xray department.

“Kenapa perempuan je kena buat semua? This is not fair.” Aku merengus di saat melihat suamiku tersengih-sengih seperti kerang busuk di sebelahku.

“Sebab perempuan ni Allah dah pilih untuk melahirkan baby, baby tu akan membesar dalam perut ni haa haa.” Halus suara suami sambil menekan-nekan perutku.

“I heard it is going to be painful..”

My husband hold my hand tight. "I am sorry I can't help you with that".


Boleh nampak kan muka suspense tu. Takut okay sementara nak tunggu giliran.


While waiting for my turn for HSG. I captured this moment specially for this blog, and for our memory.


Bila nama aku dipanggil, aku masuk dengan seribu debaran. Naik saja di atas katil, aku nampak kelibat doktor o&g perempuan masuk. LEGA... 😜😁 Seriau aku fikir doktor lelaki yang nak buat prosedur ni. Dahlah aku selalu refer kes-kes dari klinik aku kepada mereka. Segan oi! Pada masa inilah aku sedar kasihannya pesakit-pesakit wanita aku yang selalu rasa malu bila terpaksa berurusan dengan doktor-doktor lelaki di hospital kerajaan. Sebagai wanita mestilah kita punyai sifat al-haya' - yakni sifat pemalu.


Tapi nak buat macam mana, doktor o&g perempuan dah semakin tak ramai. Kasihanlah mereka yang juga mempunyai kehidupan sendiri, takkan kena kerja 24 jam di hospital sahaja.


"Okay saya nak tembak masuk dye ye Puan, akan rasa sakit sikit. Tarik nafas dan lepas ya."Lembut suara doktor itu memberi arahan.


Seusai dye siap di inject, maka berjalanlah masuk doktor dari jabatan xray untuk membuat imbasan HSG. Doktor Chinese lelaki. Maka merah padamlah wajahku di sebalik kain menahan malu. Nasib baiklah seorang staff menutup bahagian kakiku dengan kain tersedia, maka terlindunglah auratku. Terima kasih akak staff nurse..😊



Aku terintai-intai paparan skrin xray di sebelah kananku. Aku lihat dye spillage keluar dari kedua-dua belah tiub. Tiada kelihatan suspicious mass di dalam struktur rahim. Hatiku lega. Tapi aku masih kena tunggu official result dari jabatan xray. Aku juga tidak merasai sebarang sakit perut yang teruk, hanya cramping manja-manja saja. Bermakna juga tiada berlaku sumbatan dalam rahim.


Keluar sahaja dari bilik prosedur aku melihat Amir sudah tertidur di bangku menunggu. Kasihan, dia kepenatan semalam dia oncall. Penat-penat dia tidak sekalipun dia bermasam muka denganku. Allahu mulianya hatimu suami. Aku mengucup dahinya dan menggerakkan tubuhnya lembut.

"Abang jom balik.. Dah siap.."


"Macam mana okay ke.." Amir lalok-lalok bertanya.


"Okay je.. Kita kena tunggu keputusan then call balik O&G untuk dapatkan next appointment." Jawabku lembut.

"Okay jom balik abang belanja aiskrim calong".


'All is Well', getus hatiku. In sha Allah.


...BERSAMBUNG...




























No comments: