... I am A restless brain ...

Tuesday, February 23, 2016

the road bully! hmmph

Nak dijadikan cerita harini member aku yang oncall, aku tak oncall. Tapi staff asyik call aku sbb x dpt hubungi member aku ni. Padahal aku sedang bersenang lenang dirumah setelah 4 hari straight oncall di hari raya cina ini 😑

Kasihan pada staff yang meracau2 cari doktor utk merefer, aku pun mengvolunteerkan diri aku utk tlg. Jadi terjebaklah aku dalam jem bentong yang sangat menyeksakan dan macam siput. Yelah, harini kan cuti abes. 🚗🚕🚖🚘🚑🚒🚓🚔🚍🚌🚋🚈🚊

Sebab kasihan pada patient aku baby yg berusia 7 hari, dan ibunya yg dlm pantang, aku pun cuba sedaya upaya utk dtg cepat ke klinik. Yelah, mak die pun dlm pantang. So adelah aku potong2 sikit dlm trafik ni. Kereta aku xde siren ambulans utk mengatakan aku ada kecemasan. Dah sejam aku terperangkap dalam jem bentong.

Dari dua line bercantum menjadi satu line, aku cuba menyelit di antara kereta yg ada. Nak dijadikan cerita, kereta sebelah aku ni marah sgt aku nak masuk depan kereta dia. Aku nampak dah dia separuh mati menghimpit kereta depan aku x bagi masuk. So aku bawa jelah macam biase utk masuk line, agaknya die marah sgt tiba2 die hentak cermin tingkap aku dan side mirror aku. Aku pandang dia, buat muka biasa. Takut, tapi aku cuba jadi cool. Yelah samseng tu. Boleh pulak bukak tingkap hentak kereta orang tgh2 jem.

Aku bagi isyarat tangan, “kalau u pukul lagi, i call polis”. Pastu aku tunjuk tangan ‘jalanlah’ sambil stop kereta bg dia jalan Aku still berlagak cool. Tak guna aku pun jadi samseng macam dia. Yelah, semua org stress. Mentang2 aku perempua .Kereta2 lain lg banyak yg potong line, xkan kau nak hentak semua kereta? Mungkin salah aku nak ambil jalan dia, tapi kalau aku cakap aku doktor dan ada kecemasan, rasa2 dia ada rasional ke nak percaya? Belum apa2, dah hentak cermin kereta org sebelah. Kau lelaki kan pandai memandu, himpit jelah. Aku takkan langgar kereta kau pun. Entah apa2. 😑😑

Hati aku takut jugak, yelah org perempuan kan.. shaking jugak bertembung dgn org berlagak samseng macam tu. Teruslah aku call husband and cerita apa yg berlaku. Nak hilangkan trauma ngeh3 😏Sambil tu aku nampak dia tertinjau2 aku dari side mirror depan. Dah macamtu, aku pun berlagaklah seolah2 aku sedang mereport polis tentang apa yg berlaku td. Siap jeling2 nombor plat die konon2 report nombor plat kereta dia. Haa… padahal aku pun x lah semborono begitu. Kecil punya hal, xpayah besar2kan. Semua org tgh stress tu aku faham. Aku as a doctor nak attend emergency lglah rasa stress. Tapi kenalah keep the composure kan 🙌

Tiba2 dia bagi signal and patah balik. Lah, kan rugi tu. Dah stuck sejam dalam jem siap ko hentak kereta org lain demi sampai ke destinasi, ni kau pusing balik pulak. Aku rasa mgkn dia takut and ingat aku report polis kot, ramai saksi nampak kot die hantak kereta aku. Sebab tu die pusing balik, takut kot. Hmmm. Aku pulak yg rasa rugi sgt untuk dia.. 😣

So pengajaran dari cerita aku ni ialah ;

1) kena kawal rasa marah. Pesanan utk aku jugak sbb aku ni pun cepat marah. Rasulullah pun kata sekuat2 iman seseorg ialah org yg boleh kawal sifat marah. Kalau tak nanti tindakan ketika marah tu boleh merugikan diri sendiri mcm kereta yg pusing balik td. 😊

2) bila jumpa org tak rasional, jgn kita sekali go down to his level. Mengalah je. Yang penting safety. Ikut hati nak je buka tingkap marah balik, tapi my inner self said, stay away from harm. Fikir kena panjang baik buruk, bukan fikir takat baran time tu je. I feel sorry for that driver for the fact that die pusing balik setelah lama stuck dlm jem, tp nak buat macammana kan. It was his call 😌

3) mungkin ini dugaan dalam beribadah. Dahlah aku x oncall, stuck dlm jem nak attend kes yg patut nya bukan kes aku, siap kereta kena hentak lagi. Tapi nawaitu tu nak tlg org. Kalau hati dah ikhlas sejak keluar rumah td, semua dugaan tu berlipat kali ganda ganjarannya. Allahu.

Akhir cerita, baby dan mak tu selamat aku admitkan even lambat sgt aku sampai. Patient pun sabar menunggu. Alhamdulillah. ☺

Terima kasih sbb baca bebelan aku. Harap ambil pengajaran. 😁😁

No comments: