... I am A restless brain ...

Tuesday, February 23, 2016

adik, please change your mind!

Assalamualaikum w.b.t.

It was a one fine day in my klinik kesihatan. This morning was a chaos. It's like so many wanita mengandung menyerang bilik aku dengan beberapa masalah gynaecology yang buat aku rasa pening. Perut terlebih besarlah. Kes blinded ovum. Air ketuban terlebih banyaklah. Rasa macam tengah duduk dalam department O&G sekejap haha. Overwhelmed by it but I admit I am so interested doing O&G as a specialty.


Then later in the afternoon, I met this beautiful young lady. She was 14 years old. Fair skinned with a sweetest smile. Lipstik warna pink gittew. Eyeliner, eyeshadow. Jeles mak. Aku pun tak reti nak calit benda-benda tu kat muka. Dah pernah belajar, tapi still fail. Mungkin make up tak ditakdirkan untuk muka aku haha

She greet me nicely when she came in. Then she sat down.

"Doktor, saya ni batuk. Sekarang dah kahak keluar darah."

Hmmm.. Batuk berdarah can suggests serious diagnosis, then i dig dig dig further her history making me ended up ordering TB work up for her. When I finished consulting her I asked her soalan biasa.

" adik nak time slip bagi kat sekolah kan?" Sambil pantas tangan aku mencapai time slip mula menulis namanya.

" Eh doktor saya dah tak sekolah".

"Kenapa?" Aku macam tak puas hati.

"Tak minat nak belajarlah doktor. Tak tau kenapa." selamba. Tapi aku tengok pakaian dia, makeup dia. Tak ada gaya orang yang terlalu daif dfan fakir sampai tak dapat bayar yuran sekolah.

" Habis tu sekarang buat apa? Kerja? " Sorry, aku ni memang manusia curious. Aku tak segan silu bertanya. Anak bangsa aku ni. Ingat apa yang aku pernah cakap? AMBIL PEDULI.

" Kerja mengasuh anak orang je..Tak lama lagi mungkin dah nak kahwin." Dia tersengih-sengih.

Aku diam sekejap. Pandang anak matanya dalam-dalam. Mencari pengertian. Masa akak umur kau dik, akak ni masih budak hingusan. Menangis-nangis lagi homesick dalam shower kat mrsm kuala klawang nun. meskipun time tu dah start jadi student union. Masa akak umur kau dik, masa tulah semangat belajar aku membuk-membuak macam gunung berapi tu. Pasang angan-angan. Pasang cita-cita.



"Kenapa tak minat sekolah?" Aku tanya lagi. Tengok patient kat luar tinggal sorang dua je lagi, aku luangkan masa berubah dari menjadi seorang doktor kepada seorang kakak untuknya.

"Entahlah kak. Tak minat. Tak seronok baca buku."

"Habis tu nanti kalau dah besar awak nak kerja apa? Macam mana nak cari duit? Sekarang semua benda dah mahal tau. Kita kena cari kerja. Kena baiki taraf hidup kita. Caranya belajar je. Tak bagus sangat pun tak apa, janji ada sijil. Kalau takpun, pergi masuk sekolah kemahiran. Menjahit ke, menenun ke, bertukang ke, apa-apa jelah." Nah. Bertubi-tubi soalan aku tembak. Rasa nak cubit je pipi dia yang tembam tu sebab geram.

"Entahlah doktor. Tak fikir sampai ke situ lagi. Pasni kahwin in sha Allah ok kot."

"Boyfriend awak habis sekolah tak? Sekarang dia kerja kat mana?" curious. Lagi.

"Eh boyfriend saya umur dah 44 tahun. Beza umur kitorang 30 tahun tau kak. Dia dah ada dua isteri, kalau kahwin saya ni nombor tigalah! " muka dia excited tiba-tiba. Aku pulak rasa macam dihempap konkrit. Tak sanggup lagi nak dengar. The bitter side of reality.

" Dia pernah sentuh awak dik? Buat benda-benda tak elok dekat awak?" tiba-tiba muka aku berubah menjadi lebih serius dan menakutkan. haha.

" Eh tak pernah kak. Sebab tulah mak saya suruh kahwin, sebab takut kitorang buat benda-benda tak elok." Muka dia pun dah start malu-malu. Kesian dia. Macam soal siasat polis pulak.

"Dik, umur boyfriend awak dah 44, awak baru 15 tau. Kalau tiba-tiba dia mati dulu, anak awak pulak ramai, awak nak bagi anak-anak awak makan apa kalau awak tak ada ilmu, tak ada kerja.." Satu lagi soalan berapi aku lontarkan. Saja nak bagi adik ni berfikir. Dia muda. Pemikiran cetek lagi. Semua tindakan dan keputusan tak ada rasional dan pandangan jauh. Semua pendek-pendek takat nak seronok-seronok saja.




" Dik, awak ni muda sangat lagi. Bersih lagi. Otak pun cekap lagi. Nasihat akak, belajarlah balik. Masuk sekolah. Belajar dengan kawan-kawan. Ilmu ni penting dik. Allah suka orang yang berilmu. Sebab tu darjat orang yang berilmu ni tinggi disisi agama. Perkahwinan ni pun satu ibadah, tapi nak membina rumah tangga ni pun bukan setakat cukup cinta dan nafsu je. Nak memelihara rumahtangga ni memerlukan ilmu, kebijaksaan, sifat rasional, tanggungjawab, kasih sayang untuk memastikan keharmonian, kestabilan kewangan dan perhubungan. Awak kena fikir semua tu.." Nah, panjang ceramah ustazah farah dah bagi.

Adik diam je, terkebil-kebil. Mungkin cuba nak hadam 'tazkirah' aku tadi.

"Adik tahu tak, orang wanita ni bila kahwin dia bukan setakat nak kena pandai cuci baju, cuci pinggan sapu rumah je. Nanti awak dah ada anak, awak kena didik anak awak. Jadi contoh yang baik. Semua tu perlukan ilmu. Dengan ilmu, orang tak akan pandang rendah kat kita. Perempuan ni kalau takat cantik muka je tak cukup, bila dia cantik, pastu pandai pulak tu, baik pulak tu, lagilah seksi hot dan meletup!" Bersemangat ucapan aku macam ucapan Presiden Obama. Maklumlah, bekas ahli forum negeri time sekolah dulu haha.



Adik tu terdiam. Lama. Kesian dia. Akak tegur sebab akak sayang. Kalau akak tak sayang anak bangsa akak, tolong anak bangsa akak, siapa lagi yang nak tolong. Kalau akak tak sayang, akak tak kan pedulikan awak. Takkan bazirkan masa untuk awak. Itu matlamat kita, menyumbang, mendidik tidak kira walau dengan seorang manusia.



Perbualan kami tamat lebih kurang 40 minit. Usai dia keluar, aku mengintai ke luar bilik melihat kellibat lelaki a.k.a boyfriend yang datang bersama gadis itu. Dalam hati aku terus menitip doa gar dibukakan pintu hati adik itu untuk menjaga maruah dan dirinya. Aku berdoa agar ibu bapanya melindungi anak gadis mereka yang masih polos dan mentah itu. Aku berdoa agar semangat menuntut ilmu itu masih membakar tidak banyak pun sedikit dalam jiwa anak muda itu.



Pernah aku bertanya kepada Amir suamiku, "Abang, sekiranya abang diberi pilihan abang mahu wanita yang bagaimana, yang cantik atau yang bijak? Pilih salah satu sahaja."

Lama suami aku diam. " Hmm.. Cantik tu penting. Tapi bagi abang cantik tu bonus. Abang lebih suka perempuan yang bijak so that she can helps me untuk uruskan rumah tangga. Perempuan yang kuat dan berdikari supaya bila abang kena kerja jauh-jauh, dia boleh jaga nak-anak abang dan harta abang. Bila abang boros tak tentu arah, dia akan tegur dan manage financial diam2, sampailah poket abang kering terduduk, dia saving kat belakang. Behind every succesful man there is a woman."

So kawan-kawan, ilmu itu penting. P.E.N.T.I.N.G.



No comments: