... I am A restless brain ...

Wednesday, January 30, 2013

please... BE PROUD TO BE MUSLIMS!

Assalamualaikum,

Im back! I have a really interesting story to share. Topic malam ini, be proud to be muslims! (^_^)



Dah sebulan lebih rasanya ruang blog ini sunyi tanpa sebarang 'contengan'. Almaklumlah pemilik blog ni sekarang berada di Malaysia. Anak manja dah pulang ke kampung halaman, memang dah tak pandang langsung laptop usang yang selama ini menjadi teman paling setia di bumi dublin! Buka laptop pun kadang2 hanya seminggu sekali, apatah lagi nak memuntahkan ilham di laman blog ini.


Bukannya apa, setiap kali aku pulang bercuti, keutamaanku tidak lain dan tidak bukan ialah keluarga. Pada aku, pada waktu cutilah satu2nya kelapangan yang Allah berikan pada aku untuk aku mencurahkan sepenuh bakti kepada keluarga yang dari kecil selalu aku tinggal2kan kerana terpaksa merantau jauh menuntut ilmu pengetahuan. Ramai yang mentertawakan aku kerana berulang alik dari dublin ke malaysia 2 kali setahun. Ada juga yang kata aku membazir duit saja. Tetapi, mereka tidak tahu nilai masa dan duit yang aku korbankan sebagai galang ganti sebuah pertemuan dengan keluarga tercinta yang jarang dapat aku bersama. Aku berharap sebelum aku bergelar isteri orang, aku sudah berusaha sedaya upaya menjalankan tanggungjawabku sebagai kakak paling sulung dalam keluarga.

gambar terbaru abg sulung saya kawen!


Alhamdulillah, hari ini, sekali lagi Allah memberi kelapangan kepadaku untuk bertemu rakan2 baikku yang jarang2 dapat aku jumpa. Almaklumlah, aku jauh di bumi dublin, masing2 juga sibuk dengan kerjaya masing2. Tapi alhamdulillah, rasa kasih sayang persahabatan bukan diukur kepada kekerapan pertemuan, tetapi ia diukur atas perasaan cinta kerana Allah. Saling mendoakan menjadi ukuran persahabatan kami.


Pada hari ini juga, saya terdengar sebuah kisah dari sahabat saya, fariza. Kisah betapa 'huduh'nya persepsi dan mentaliti seorang muslimah terhadap muslimah sendiri. Betapa 'tenat'nya kefahaman masyarakat terhadap keindahan Islam. Sedih. Memang sedih. Ini saya ceritakan.


...Fariza mendapat tawaran temuduga untuk menjadi tenaga pengajar di sebuah international school di ibu kota. Nama pun 'international school' kan, ramai dari masyarakat kita yang sangat memandang tinggi institusi sebegini, walhal pada hemat saya, tiada apapun yang nak di agung2kan sangat dengan sistem kebaratan yang dibawa di international school sebegini. Sistem barat yang dibawa bukanlah extremely bagus pun jika nak dibandingkan dengan sistem pembelajaran yang diamalkan di Malaysia.

...Fariza menyambung cerita, dia sedikit kecewa kerana dia tahu yang dia tidak berjaya dalam temuduga tersebut. Yang menyedihkan kami ialah, bukannya fariza tidak mendapat tempat disitu kerana dia tidak cukup bagus untuk kerja tersebut. Not to mention fariza sahabat saya ini sudah memiliki masters. Tapi besar kemungkinan fariza tidak mendapat tempat disitu kerana pemakaiannya yang dikatakan 'tidak menepati standard' international school! (-_-')

mereka my best friends. fariza yang bertudung ungu. sory ye yang kite ter'famous'kan far kat blog ni hehe

...Fariza salah seorang rakan baik saya yang sangat ayu, betudung labuh dan saya amat bangga dengannya. Saya juga berharap suatu hari nanti saya akan diberi kekuatan untuk bertudung labuh sepertinya. I am so proud of your attire my dear fariza! sweet tak? hehe. Okeh, sambung cerita. The ugliest part ever in that interview that she had ialah apabila fariza diajukan soalan begini;

"Do you wear pants ms fariza?"

"Yes, I do. But i prefer baju kurung more because I feel so comfortable in it". jawab fariza.

"But you know, in our school we have a lot of chinese, states and european students. I just think if they see their teacher in baju kurung with this 'tudung', they might think that you are a bit 'selekeh'". The interviewer replied. FYI, she did mentioned that 'selekeh' word.


Im a bit emotional with fariza's story. At first, I felt sorry for her because she didnt get the job. But seconds after that, I felt relieved because my dear friend does not have to work in such that 'annoying' institution. I asked fariza, "Is she a malay?". Fariza mengangguk, "She is a malay with skirts, looked so english-style', fariza membalas tersenyum sinis sambil menyambung dengan gurauan, "Balik pejabat kan sya, far terus tanya kawan2 pejabat far. Selama ni far selekeh ke pergi pejabat tiap-tiap hari pakai baju kurung?". LOL.



Oh please! What make she thinks that when she is wearing skirts and imitating the 'orang puteh-puteh style', she is perfectly well-dressed? Yang menyedihkan, dia menghina hijab kami sebagai 'selekeh'?.
Excuse me? Yang lebih menyakitkan, she is a muslim as well. Kalaulah kata-kata itu dikeluarkan dari mereka yang tidak mengetahui keindahan islam lainlah. Tapi ini dari mulut seorang muslimah kepada muslimah lain. Itu yang amat aku kesalkan.


Kadang-kadang aku tak faham, mengapa sesetengah masyarakat kita terlalu memandang tinggi masyarakat barat sehinggakan hendak meniru semua cara hidup mereka. Baik dari segi cara hidup, pakaian, budaya dan segala-galanya. Bagi mereka, makin kebaratan gaya hidup mereka, makin tinggilah standard mereka dari gaya hidup islam yang mungkin dianggap kuno dan 'menindas' wanita?. Tidak sedarkan kita betapa indahnya islam yang sedang kita anuti ini. Adakah kita ISLAM hanya pada nama tanpa menyedari ISLAM adalah ad-deen yakni cara hidup.


Aku pelik. Fine. Nak bekerja dalam international school yang memanglah kebanyakan studentnya ialah international kids. Orang puteh, orang hitam, dan macam-macam warna lagilah. Tapi, untuk mencabut tudung labuh dan baju kurung hanya semata-mata untuk bekerja di situ adalah ridiculous. Please people, be proud being a muslim! Mentaliti bertudung ialah selekeh dan ketinggalan zaman harus dibuang jauh-jauh dari kotak pemikiran anda.


Kalaulah aku boleh ceritakan betapa izzahnya aku bertudung di luar negara. Dulu, sebelum aku menuntut di dublin, aku juga tidak pernah benar-benar memahami nilai hijab dikepalaku ini. Benar, bila aku berhijab dalam kalangan orang-orang yang tidak mengenali islam, it really does make difference. But, the hijab does not make me lower or any lesser, it makes me stronger. What makes you different, makes you beautiful. Im so proud of it. Indeed.


Yes, wearing tudung di negara barat seperti di dublin contohnya, bukanlah tidak pernah mengundang masalah. Ada antara kami yang pernah dibaling botol, dibaling telur, dibaling batu. Lebih-lebih lagi kalau tinggal dikawasan yang ramai anak-anak dol. (anak dol = gelaran kami untuk orang puteh yang tak suka muslim). Even aku pun pernah dibaling bola ais ketika musim salji tiga tahun lalu. Dalam kelas pun, tak dinafikan kami berkawan baik je dengan rakan-rakan irish. Tapi, hijab yang dipakai secara automatik telah membina suatu batasan antara kami dan mereka. Ramai yang menginterpretasi batasan ini secara negatif. Sebagai contoh; - oh, bila bertudung orang puteh tak mahu kawan rapat dengan kita sebab kita pakai tudung, kita ni konservatif, tak open-minded and bla bla bla.


Tapi lain pula interpretasi aku. Batasan yang terbina secara automatik apabila berhijab ialah terbinanya perasaan RESPECT. Bermakna, oh, muslimah ini berhijab, secara automatik memberi mesej kepada orang sekeliling; 'I am a muslimah, please treat me with respect and dignity'. Dan rakan-rakan irishku akan lebih berhati-hati kala mereka terfikir untuk bertepuk bertampar atau memelukku seperti yang mereka lakukan kepada rakan-rakan perempuan mereka yang lain.




Ya, tak dinafikan juga ada antara mereka yang memandang rendah kepada wanita yang berhijab. Mereka berpendapat wanita berhijab ini lebih terbatas, tersekat, tertindas, terkurung, terkongkong dan segala 'ter' lah. Bagi mereka, apabila berhijab, kebijaksanaan kita terbatas. Tak dinafikan kadangkala perkara yang sama berlaku kepada saya di dublin baik ketika belajar atau ketika bergaul dalam masyarakat mereka. But, please remember, kejayaan, rahmat, kekayaan, kebijaksaan dan segala-galanya datangnya dari pencipta kita yang satu. Ask youselves again, 'Who do you want to pleased?' It's Allah! How can you ask HIM so much things, but you couldnt comply to his hijab rules?


Aku sangat izzah berjalan di bumi asing dengan hijabku. Aku tidak peduli kepada mata yang memandang atau apa juga persepsi mereka pada hijab yang aku pakai. Aku berbangga aku dapat melaksanakan kewajipan berhijab meskipun ada cabarannya. Aku tidak perlu menjadi orang lain atau mengikut cara dan gaya hidup orang lain untuk maju kehadapan, kerana aku yakin yang memegang kejayaan hidup dan matiku adalah Allah swt. Aku juga tak kisah apa juga tanggapan orang yang tak memahami islam terhadap hijabku, yang paling penting, aku memahami mengapa aku berhijab. Keyakinan. Kefahaman. Itu yang perlu kita tanamkan betul2 dalam diri. Hook up with Allah, and Allah will hook you up.


Nikmat terbesar yang kita patut syukuri ialah nikmat Islam dan iman. Rugilah kalau kita terlalu teruja untuk menggembirakan hati manusia sehinggalah kita lupa yang paling layak untuk kita gembirakan adalah Allah swt. Janganlah kita sanggup merubah identiti kita sebagai muslimah hanya untuk mengejar dunia. Apa yang berlaku kepada sahabat saya itu mungkin hanyalah ujian dariNya.


"Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan padanya, maka Allah akan memberikan kefahaman kepada dirinya dalam agama".[Riwayat Bukhari dan Muslim]



Memakai hijab dengan penuh kefahaman memerlukan keyakinan yang tinggi. Kita kena faham mengapa kita berhijab. Apakah ibrah disebalik perintah hijab. Jangan bimbang kecantikan terlindung disebalik hijab itu, tapi bukankah yang cantik itu sentiasa dilindungi dan dipelihara. Jangan mengubah diri menjadi orang lain untuk terus maju. Yakinlah Allah memegang segala isi langit dan bumi.


Be proud to be muslimah, women!

2 comments:

Anonymous said...

Penulisan yg bagus. Keep up the spirit and keep writing!

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

thank you for the support. make dua for me please! =)