... I am A restless brain ...

Friday, June 1, 2012

Kekasih yang tak pernah jauh. Tarbiyah bumi Castlebar.

Assalamualaikum,


Dingin pagi fosterbrook, 6.35 pagi.


Memulakan hari dengan kalimah syukur alhamdulillah, atas segala nikmat yang telah dilimpahkan ke atas diriku, keluargaku dan umat ISLAM seluruh dunia. Nikmat pancaindera, nikmat harta, nikmat ilmu, nikmat keluarga dan semua nikmat yang kami miliki dariMu.


....Dan seuntai doa kukirim buat saudaraku dibumi Syria yang sedang dalam perjuangan syahid menempuh gelojak kekejaman rejim basyir assad yang durjana. Doakan semoga umat Islam memperoleh kemenangan, samada sebagai tegak sebagai mujahid atau gemilang sebagai syuhada. Jangan biar kesenangan kita melupakan mereka, Doakan. Doakan.



Nikmat bangkit di atas katil sendiri semula di dublin, setelah 4 malam aku berada dibumi castlebar, 4 jam dari Dublin untuk attachment peripheral Paediatrics. Bukan tak suka merantau meneroka bumi Ireland, cuma sayu bila terpaksa kesana kemari sendirian. Lebih-lebih pergi ke ceruk yang tidak pernah dijejaki, namun itulah pengalaman, yang mengajar aku untuk lebih mengerti tentang erti kehidupan.



Pagi ini pabila aku bangkit dari tidur, hatiku terasa senang, tenang. Kalau sesiapa yang setia membaca entryku yang lepas2, mereka tentu tahu untuk 3 minggu sebelumnya, tahap semangatku menjunam, aku merungut dan asyik mengeluh. Ditambah dengan kesihatanku yang tidak baik, dan self esteem ku yang agak goyang. Semua jadi celaru, dan aku seakan hilang keyakinan kepada diriku sendiri untuk terus bertahan dalam perjuangan ku ditanah barat ini. Namun alhamdulillah, 4 malam di castlebar merubah segalanya. 'Kekasih awal dan akhirku' mengirim salam cintaNya di bumi Castlebar, mengirim salam rindu kiranya. Seolah menarik semula tanganku supaya aku kembali tegak berdiri, terus melangkah dengan yakin. Detak kasihNya meniup semula kekuatan dalam hati yang penuh calit dosa ini. Ada sesuatu yang telah berlaku Castlebar, yang aku anggap sebagai Tarbiyah dariNYA. Ya, tarbiyah yang kukira sebagai salam cinta dari NYA.







Sebelum itu, ingin aku katakan disini, aku bukanlah sebaik-baik manusia yang layak menerima cinta dariNYA yang tidak berbelah bahagi. Aku hanyalah gadis biasa yang penuh dosa kesilapan dalam menempuh rona kehidupan. Namun tujuan aku mencipta blog daifku ini, tujuan utamanya bukanlah untuk berkongsi gossip artis atau mencoret sok sek sok sek menceritakan meriahnya kehidupan dunia yang ku tempuh ini. Tujuan aku mencipta blog ini adalah untuk berkongsi bagaimana aku menghayati setiap sentuhan cinta dari Nya, dalam setiap tarbiyah yang dikirimNya untukku. Kadangkala kita tidak sedar bahawa setiap yang berlaku itu, adalah kiriman ingatan dari Allah, Kekasih kita yang tak pernah jauh. Dalam setiap langkah kehidupanku, setiap warna perjalananku, ada Allah di sebaliknya. Aku bukanlah alim ulama yang bisa menerima karamah. Namun berbekal ilmu agama yang tidak lah tinggi kelangit, aku tetap sentiasa yakin, bahawa hidup yang kulalui ini, terasa begitu bermakna menhayati bisikan cinta dariNya. InsyaAllah, kita bisa menghayatinya, seperti yang sering Allah peringatkan. Orang yang sentiasa menghayati kebesaranNya adalah orang-orang yang sentiasa berfikir.



Begini, aku ke Castlebar dengan hati yang sangat tidak rela. Menaiki 4 jam tren ke ceruk barat Ireland, sendirian, dengan semangat yang goncang. Entah mengapa kebelakangan ini, aku sedikit tidak yakin dengan diriku sendiri. Biarpun setiap tahun namaku naik di perjumpaan tahunan mara sebagai pelajar paling tinggi markahnya untuk batch universitiku dikalangan pelajar sponsor malaysian, itu semua masih tidak selalu menjanjikan diriku bahawa aku akan terus cemerlang untuk perjuangan seterusnya. Aku masih merasakan akulah yang paling lemah. Secara jujurnya bagiku, aku tetap selalu rasakan bahawa aku yang paling kurang ilmu, aku tetap masih perlu banyak belajar. Malah aku sering rasakan usahaku perlu lebih dari rakan-rakanku yang lain, kerana bagiku mereka semua lebih pandai dariku. Itulah aku, budak nerd UCD yang berusaha keras demi membawa pulang segulung ijazah untuk keluarga, agama dan negara. Sungguh patriotik farah syazana haha (^_^)



Actually semangat ku mula gelojak sejak peristiwa tutorial yang mana aku kelihatan bodoh di hadapan semua orang kerana pada minggu kedua itu, aku masih belum banyak membaca tentang paediatrics. Dengan tutor yang sedikit memandang rendah padaku, yang tidak pernah mahu menyebut namaku, yang sedikit menyisihkan aku walhal itu memang perkara biasalah kan untuk pelajar asing ditambah berhijab sepertiku kan tapi aku sering ambil hati walau dah nak masuk final year dah ni haha. Bukan aku seorang je yang selalu di treat seperti itu, malah semua malaysia berhijab dah biasa dah dengan sesetengah tutor mat saleh yang begini. Aku dah ceritakan apa yang berlaku dalam entry sebelum ini.



Jadi aku ke Castlebar dengan hati yang sedih. Kebimbangan takut tidak pass paeds masih ada di sudut benak, peristiwa tutorial itu memberi kesan kepada self esteemku, apatah untuk budak perisau lebih macam aku ni. Setiba di Castlebar, aku disambut baik oleh pemilik rumah yang aku sewa selama seminggu. Namanya Margaret. Subhanallah, biarpun bukan muslim, beliau sangat baik. Bilikku cantik sekali en suite dengan bayaran 20 euro satu malam, murah sangat. Walhal rakanku yang lain semua memilih untuk menginap di hotel sebelah Mayo genearal hospital. Kami berlima semuanya.



Kami pun menjalani attachment kami dengan baik biarpun to be honest aku memang agak tak selesa dengan 3 rakan groupku yang lain yang berasal dari canada dan america. Salah seorang nya berbangsa yahudi dari New York, dialah orang yang aku rasa aku sangat tidak selesa, kerana mereka bertiga bukanlah jenis yang peramah seperti rakan Irishku yang lain. Dia baik je, cuma mungkin aku yang sedikit skeptic. Dia pun bersifat lain macam denganku. Tapi tak mengapalah, aku biasa je pergi jumpa patient sendirian. Biasa dah jadi lone ranger. Dan dengan nature aku yang terlebih peramah ni, bersembang santai dengan patient tidak pernah menjadi masalah buatku. Lagi2 paeds kan, aku ni peminat kanak2. Seronok bagailah aku. Lagipun dengan apa yang telah berlaku, aku dari minggu lepas lagi dah jadi ulat buku dan berusaha benar mahu menguasai dunia paeds.



Confidence levelku kembali pulih sedikit demi sedikit, banyak yang aku belajar. Dalam setiap tutorial, akulah orang yang paling banyak bertanya dan menjawab soalan. Alhamdulillah. Pertemuan dengan kanak-kanak sakit di Castlebar banyak mengajar aku. I think I like paeds and I want to be a paediatrician!! (^_^)



Pada petang selasa pabila aku pulang ke rumah, Margaret mengetuk pintu bilikku. Pantas aku mencapai tudung dan Margaret terpacak dimuka pintu dengan wajah yang sangat bimbang.

"Farah, I need a help from u..." katanya, penuh gusar.

Lalu, dia pun ceritakanlah yang sebenarnya mereka sekeluarga sangat bimbang tentang cucu bongsu mereka, James yang kini mencecah usia setahun 5 bulan tapi masih belum boleh berjalan dan bercakap. Mereka sangat bimbang dengan kemungkinan James mungkin kanak-kanak Autism. Margaret memeluk aku perlahan, bimbang benar dia agaknya. Aku katakan pada Margaret bahawa aku ni hanyalah medical student, apa yang aku boleh bantu hanyalah memberikan pendapatku yang tak expert ini. Tapi Margaret kata tak apa, dia mahu juga aku bertemu anaknya Mary(ibu kepada James) dan cucunya itu James malam selasa itu. Aku pun bersetuju dan keep on menasihatinya supaya jangan terlalu bimbang kerana dari riak wajah mereka, mereka kelihatan sangat depressed.


Malam itu aku bertemu Mary dan James, setelah membuat sedikit bacaan dan kajian express tentang kanak-kanak Autism. Dengan ilmu dan pengalaman yang terlalu sedikit, aku cuba yang terbaik untuk memenuhi hasrat Margaret. In paediatrics, it is all about observations. Ia sangat berbeza dengan adult medicine sebab orang dewasa boleh beritahu kita sakit tang mana, masalahnya macam mana, they can be very specific about what went wrong. Tapi kanak-kanak dan bayi, mereka tak boleh bagitau kita apa masalah mereka dengan specific, malah kalau mereka sakitpun, mereka hanya mampu menangis. So a good paediatrician, is a very good observer. They can tell what is wrong just by looking at the kids, even without touching them. Look at their behaviour, their genaral look, the skin colour, their temperament, their movements, the way they interact, the way they communicate.



Aku perhatikan James, dan buatlah beberapa interactions dan test2 simple dari apa yang telah diajar sejak 3 minggu lepas aku dalam paeds. Sebagai contoh bila Mary katakan yang James tidak bercakap banyak, aku katakan bahawa aku agak mungkin ada masalah dengan pendengaran James kerana hearing problems can impairs language development in children. Aku terangkan pada Mary, apa pendapat aku berdasarkan pemerhatian aku, dan apa telahan aku. Aku explain juga tentang autism dan aku berpendapat James tidak punya masalah itu kerana James mampu interact denganku apabila aku cuba mendekatinya, James juga tidak punya kriteria autism yang lain. Aku cuba sedaya mungkin untuk reassure dan menasihati Mary jangan terlalu bimbang kerana pada pemerhatian aku, James tidak sakit, dia cuma sedikit lambat dalam milestones nya. Aku selitkan beberapa contoh kanak-kanak lain yang pernah aku lihat termasuk contoh Najmy, adik lelakiku sendiri.



Dalam tempoh sejam setengah aku bersama Mary dan James, aku rasakan seolah Allah mengirim ilham ilmu pengetahuan dan kepetahan lidah untukku, untuk cuba yang terbaik membantu Mary. Dah gaya2 doktor dah gamaknya. Aku berkali-kali berpesan kepada Mary bahawa aku sangat tak expert dalam bidang ini dan menasihati Mary supaya bertemu doktor pakar keesokan harinya.



Keesokan petangnya, Margaret datang mendapatkan aku dengan senyuman yang sangat gembira.


"Farah, Mary called me and really want me to say this to you. She said that she is very impressed with u. She brought James to a paediatrician, Dr fox today. She said that the way u observed James, the way u tried to find out what is wrong, the way u told her what u think about your observations were exactly the same as what Dr Fox did. And almost all of your justifications about what u think, word by word, almost the same like what Dr fox said to her today. She is very happy with u because when she met u yesterday, she became less worried. You will be very good doctor farah.."


Aku tersipu-sipu malu dan berulang kali menyatakan pada Margaret bahawa aku hanya cuba yang terbaik. Aku ni masih terlalu cetek ilmu dan penagalaman, hanya membantu apa yang aku terdaya. Lagipun, ilham, kepetahan aku semalam, semuanya kiriman cinta dari Allah. Mungkin inilah tarbiyah dari Allah buatku, kiriman kasih sayangnya supaya aku kembali bersemangat dan yakin pada diri sendiri semula, dan yang lebih penting, yakin padaNya. Alhamdulillah, aku semakin bersemangat kini, dan aku akan berusaha yang terbaik untuk melepasi 6 minggu paeds ini dengan jayanya. Dengan izinNya.





Aku menceburi dunia perubatan bukanlah kerana aku mahu dipandang tinggi oleh masyarakat. Bukan juga kerana aku mahu jadi kaya raya. Aku jatuh cinta kepada dunia perubatan kerana aku mahu menyentuh kehidupan orang lain. Aku mahu berusaha yang aku mampu untuk memberi pertolongan selagi yang aku mampu. Kepuasan mengukir senyuman dibibir pesakit adalah kepuasan yang sukar dinyatakan. Bahawasanya bukanlah doktor yang menyembuhkan penyakit tetapi ia dari Tuhan. Doktor hanyalah perantara.



Alhamdulillah, untuk infiniti kalinya, Allah menyelamatkan aku dari terus tumbang. Peristiwa di rumah Margaret sangat memberi kesan kepada jiwaku lantas membangkitkan semangatku semula. I think I like paeds! haha Tapi bagiku apa yang telah berlaku adalah kiriman salam cinta dari Allah, teguran dariNya supaya jangan sesekali lupa, kejayaan dan kegagalan aku bukan ditangan aku, bukan ditangan tutorku,bukan ditangan examinerku, bukan di tangan manusia. Ia datang dari Allah. Mintalah dariNya. Pohonlah dariNya.







Pagi ini ada seorang sister juga mengirim surat cintanya setelah dia membaca entryku yang lepas, sebaik aku terjaga dan aku membaca nota pendeknya, sejuta kesyukuran aku panjatkan. Ini kiriman kasih darinya;

assalamualaikum w.b.t.
dear sister,

urmmhh,, how to start eh?
okay, memang betul, kita tak kenal each other.
but, i do read your blog n i love reading it.
saya juga seakan dapat merasai pengalaman akak menerusi cerita itu. its tough to study medic. i agree with that. dan tak semua orang berpeluang merasai pengalaman yang akak ada. beberapa conflict peribadi juga timbul menambahkan kegetiran berada di bumi asing kan. saya percaya akak sangat kuat orang nya. n i dont think that i should give you an advice. tapi, just want u to know that, i will support u. ingatlah kak, di kala kita merasa susah, Allah menguji hambanya yang lain dengan ujian yang lebih getir. teruskan berusaha. semoga nanti, akak pulang ke tanah air menjadi seorang doktor yang berbakti. negara perlukan doktor-doktor yang mahir dan ikhlas berkhidmat.

salam dari malaysia.




Sekali lagi Allah mengirim tarbiyahnya melalui sister ini. Kami tidak pernah bersua muka, malah tidak pernah saling mengenali. Tapi kasih sesama saudara ukhwah fillah tidak memerlukan pertemuan, ia hanya memerlukan hati dan cinta untuk saling mengingatkan. Dik, maaf akak paparkan kiriman awak disini, akak kira ianya terlalu bermakna untuk akak dan akak mahu kongsikan ia untuk semua sahabat akak, kita saling mengingatkan. Dik, terima kasih kerana adik sudi doakan akak dan doakan semoga akak kuat dan berjaya menjadi seorang doktor, seorang manusia yang dapat berbakti pada agama dan masyarakat, dunia dan akhirat.



Dan buatMu Ya Allah, terima kasih untuk kesekian kalinya kerana masih sudi menyayangiku, insan penuh dosa ini. Sesungguhnya, Kaulah KEKASIH yang tak pernah jauh. Sentiasa ADA.




1 comment:

facebook said...

best jgk blog ni...semoga akak dapat jadi doktor yg mukminah satu hari nnti..insyaallah..