... I am A restless brain ...

Saturday, June 16, 2012

tanggungjawab ini bukan pilihan, ia kewajipan!

sejak 2 mggu lalu, aku jadi sgt rapat dgn seorg american, she is lovely, kami jumpa patient sama2 di hospital, makan sama2, balik rumah pun sama2, sampaikan tiba2 dia nak dtg rumah study sama2 dgn aku utk exam next week. tak tau camne boleh rapat, entah bila bermula.

as expected, bila dah banyak luang masa bersama, dia mula tanya banyak benda tentang islam. tentang solat, tentang aurat, tentang hubungan lelaki dan perempuan, tentang kiamat, tentang kematian, syurga dan neraka. maka aku pun dengan sedaya upaya menerangkan semuanya, dengan harapan supaya dia faham konsep islam yang sebenar, walaupun aku ni tidaklah terer bebenar vocab2 dakwah dalam bahasa inggeris. aku kesal bnyk perkara y ingin aku sampaikan tak sampai sbb tak jumpa vocab yang cantik2 utk gambarkan islam yang sangat cantik ni! (so aku bnyk kali ketuk kepala dan tampar pipi sndr supaya lebih rajin baca buku2 dakwah bahasa inggeris!) ='(.

aku kesian tengok dia, sbb kesimpulan aku bila bercakap dgn dia, dia sbnrnya bnyk keliru dan salah faham dengan islam. kerana dia hakikatnya dia tersilap menilai islam melalui umatnya, dan bukan melihat islam pd intinya, pengisiannya. dia tahu islam itu identitinya akidah, hijab, solat dan akhlak, tp dia pelik melihat kebanyakan muslim kini tidak lagi punyai identiti itu. dia mahu mengenali islam, tp umat islam sendiri membuat mereka semakin asing dari konsep islam yang sebenar.





besar sebenarnya impak pembawaan diri kita, setiap unit individu muslim. kerana hakikatnya, kita boleh menjadi fitnah kepada islam, agama kita sendiri. kita boleh menjadi punca yang mahu mendekati islam ini menjadi semakin jauh. jgn biarkan diri kita menjadi fitnah kepada agama kita yang tercinta ini. kasihan mereka yang tidak menemui cahaya islam, mengapa kita selalu lupa untuk bersyukur?

dan aku kesal dgn diri aku sendiri juga, ini bukan kali pertama mereka mahu mengenali islam melaluiku, tp dek kerana so called 'sibuk' belajar medic, aku lupa mengapa Allah menghantar aku belajar di tanah asing ini, untuk menjadi duta2 kecil ISLAM. seharusnya aku bawa tggjwb dakwah itu lebih berat dr tggjwb belajar medic itu sendiri. aku gilakan buku medic lebih dr buku2 dakwah. aku tidak perasan hikmah Allah selalu meletakkan aku keseorangan dikalangan mereka, supaya aku lebih mudah didekati. diakhirat nanti apabila ditanya, mampukah aku memberi alasan atas kelalaianku dr tggjwb dakwahku ini..

ya Allah, ampuni kami yang lemah ini. berikan kekuatan pada kami. bantu kami ya Allah. sesungguhnya kami sering terlupa dan terleka. jgn jadikan kami fitnah kepada agama kami sendiri yaAllah. peganglah hati kami, tunjukkan kami jalan yang ENGKAU redhai (T_T)

No comments: