... I am A restless brain ...

Thursday, December 8, 2011

DOCTOR.. can never play God~~

Assalamualaikum wbt..

Fosterbrook neighbourhood, 5.05 pm..

Lama rasanya aku tidak menulis. Nak kata sibuk tidaklah juga. Tapi, jari jemari biasanya hanya gatal nak menulis sekiranya ada suatu isu yang berlegar2 dan merunsingkan minda dan hati. Hari ini, terasa pula nak mengisi blog yang sunyi tanpa sebarang entry ni..

Sudah 2 minggu aku sedang buat short module yang diberi nama "Forensic and Law Medicine". Hmmmm pada awalnya aku rasa module ini agak sedikit pening dan complicated, yela mana tidaknya dari 12 minggu hectic hospital dan clinics, kami beralih pula mempelajari law, ethics, constitution, litigation and so on dalam kelas kuliah di universiti. In a way aku rasa bahagia sangat sebenarnye dapat keluar seketika dr hospital dan kembali kekelas-kelas kuliah. Sekurang2nya tak adalah aku kena bangun seawal 630 pagi ke operation theatre dan tekejar2 catch up team untuk ward round...(^_^)




Pada hari pertama module ini, aku memang rasa mengantuk dan tak tahan sangat nak fokus dalam kelas, sebab bahasa2 law ni kadang2 aku memang susah nak faham. Nak2 pulak law negara barat. Kadang2 aku ngan member2 malaysia yang lain memang kena ulang baca satu sentence tu berulang2 kali untuk faham maksud sebenar ayat tu.Ok contoh ayat die kan camni;

Regarding medical negligence..

"The true test for establishing negligence in diagnosis or treatment on the part of a medical practitioner is whether he has been proved to be guilty of such failure as no medical practitioner of equal specialist or general status and skill would be guilty of if acting with ordinary care."

ATAU..ayat ni sampai skrg pun tak faham..(O_o)

"If there is an issue of fact, the determination of which is necessary for the decision as to whether a particular medical practice is or is not general and approved within the meaning of these principles, that issue must in a trial held with a jury be left to the determination of the jury."


Aku ingat lagi time aku study ngan ida, aku baca aku faham lain, ida baca die faham lain. Teringat aku satu babak dalam filem pendekar bujang lapok;



Namun lama kelamaan module ini jadi makin lama jadi makin menarik dan aku mula tidak senang duduk dalam kelas apabila isu-isu kurang sedap di dengar mula makin hebat diutarakan. Terutamanya isu medical negligence dan banyak lagi2 isu2 'kemanusiaan' yang kedengaran 'kejam' di telingaku. Ada satu kelas tu belajar tentang THANATOLOGY, yang bermaksud study of death, maka banyaklah gambar2 mayat disembelih, dirogol, dibakar, putus kepala, berulat dan segala rupa bentuk mayat yang ngeri dan menakutkan ditayang satu persatu didalam kelas. Memang tak sanggup nak tengok pun ada tapi nak buat macammana, itulah gamaknya the patients will present in the A&E. nak2 lagi kalau orang yang mati dalam road traffic accident. Itulah realiti sebenar dunia perubatan yang bakal aku tempuh tidak lama lagi dari sekarang. Suka atau tidak, nak atau tak nak, kena tempuh juga. Kuatkah aku ni? Actually module ini buat aku takut nak jadi doktor!! Tiba2 rasa nak ubah profession jadi cikgu pulak macam ibu, abes keje awal, petang2 bole duk tengok sinetron haha





Tapi minat dan passion yang sudah aku miliki terhadap dunia perubatan memang tak boleh nak dibuang. Aku tahu aku ada tanggungjawab yang sangat besar sebaik aku memilih untuk menceburi dunia perubatan dan sebagai seorang bakal doktor, dan ia bukan untuk diriku semata2. Demi menunaikan hasrat ibu dan ayah, dan azam untuk menjadi seorang doktor muslimah yang dapat menabur bakti kepada agama dan masyarakat. Nak jadi seorang doktor yang baik, bukan setakat kena power ilmu2 medic, khatam oxford handbook tu. Tapi ilmu agama dan fiqh perubatan kena mantap. Seorang doktor yang bagus bukan setakat boleh sembuhkan kesihatan fizikal pesakit saje, tetapi seorang doktor juga perlu merawat dan menyembuhkan rohani pesakit. Sebab suatu jasad tanpa rohani yang cantik dan aqidah yang kukuh selalunya mempunyai banyak attitude yang negatif, dan this negativity ni biasenye bole mengundang banyak penyakit.

And one thing that we should remember is, a doctor can never play God. They are not God that can grant u health. Kesihatan itu Allah yang pegang dan doktor hanyalah perantaraan. Jadi betulkan nawaitu kita setiap kali kita mahu ke klinik berjumpa doktor. Kepercayaan pertama yang perlu dipegang ialah pintalah kesihatan dan kesejahteraan dari Allah. Sebelum makan ubat, niatkan makan ubat kerana Allah, kita sihat bukan kerana ubat tu tapi kerana Allah yang menyembuhkan.

Dalam module ni aku banyak belajar yang dalam dunia kedoktoran, ada banyak isu yang sangat meruntun hati dan mencabar prinsip diri, menguji sifat kemanusiaan yang kita miliki.

Aku bagi contoh satu kes yang aku dengar di dalam kelas tadi yang sangat2 menyentuh hatiku;

Seorang wanita yang menghidapi HIV sejak 5 tahun lalu, dan dia tahu yang dia menghidapi HIV. Dia miliki seorang anak kecil dan nasib baik anak pertamanya tidak dijangkiti HIV. Dan wanita ini sekarang mengandung 35 minggu anak keduanya dengan 'partner' yang berlainan. Yang menjadi masalahnya ialah, walaupun wanita ini tahu yang dia menghidapi HIV, dia tidak mengambil langkah berjaga2 dengan mengambil anti viral seawal dia mengandung walhal dia tahu yang dia seharusnya melakukan sedemikian. Doktor yang bertanggungjawab merawat dan memantau kandungan wanita ini menyarankan dan menasihati wanita ini yang beliau harus melahirkan anak dengan kaedah caesarian section kerana jika dia memilih vaginal delivery, HIV transmission can be as high as 25 %. Dan risiko untuk dia memindahkan jangkitan maut HIV kepada anaknya adalah sangat tinggi!

Namun wanita ini tidak mahu caeserian section dan berkata that the procedure is a violation to her body. Dan as a doctor, menurut apa yang lecturer aku cakaplah, we cant force her to undergo a procedure that she dont want to consent to. Kes ni dibawa ke court, and this woman menang. In addition her partner didnt know that she is having HIV all this while and he was already exposed to it, the evidence is; she was pregnant with his child. Her excuse was, she afraid this guy will leave her. (Is it just me found this statement as kind of selfish?) Dan sebagai seorang doctor yang harus pegang kepada principles of autonomy and confidentiality, doktor tak boleh suke2 je disclose her HIV status. Even mase wanita ni wanted to give birth pun still dia menolak caesarian section dan pada waktu itu her partner tertanya2 kat doktor kenapa she needed to have caeserian section. What should the doctor answer? Explaining the truth?

In the end, her baby was born with HIV positive. Dan akhirnya her partner tahu jugak perkara sebenar dan tinggalkan wanita ini.




If I wanted to put myself in her doctor's shoe, memanglah aku rasa tindakan wanita ni memang tak patut. Ada 2 benda yang aku rasa frust dengan wanita ni. Pertama dia berlaku zalim kepada anak yang dikandungnya. Yang kedua kepada partner dia. Yes as a doctor, memang kena berpegang kepada etika confidentiality that held our patient's full trust. Tapi adakah aku patut membiarkan wanita ini menzalimi anak dan partnernya yang tak berdosa tu dengan menyebarkan virus HIV hanya kerana wanita ini tak mahu ditinggalkan? Itu yang aku katakan kalau nak ikutkan prinsip yang dipegang, memang aku tak boleh bersetuju langsung dengan tindakan wanita ini tapi dalam profesion perubatan, sebagai doktor kita kena berpegang pada prinsip confidentiality. Tapi aku tak sure la bagaiman isu sebegini works in malaysia. Tapi sebagai seorang doktor nanti selagi aku mampu aku akan cuba mempertahankan nasib anak yang dikandung wanita itu. Aku nak je cakap kat wanita ni kenapa kau terlalu selfish? Kau tak sayang ke anak yang kau kandung tu? Apa dosa dia? Hanya kerana kau takut lelaki tu tinggalkan kau, kau sanggup pertaruhkan nyawa dan masa depan zuriat yang bernafas dalam rahim kau? (aku da start emotional). In the end, still, he definitely will leave u..

Entah kenapa bila my lecturer end up the story with the child was born with HIV positive, air mata aku mengalir. Aku teringat PERNIM (pusat perlindungan HIV dicheras) dan adik2 aku disana. Sejak aku pulang ke dublin aku jarang benar dengar khabar adik2. Teringat aku tahun lepas saat aku melawat ke Pernim, Nurin, salah seorang adikku sedang azab meniti saat2 terakhir kehidupannya di mana HIV yang dihidapinya sudah sampai ke end stage. Saat aku tiba, mama (pengasas PERNIM) sedang memangku Nurin yang sudah tenat. Apabila mama melihat kedatanganku, mama menangis sambil memeluk aku, sambil berbisik perlahan ketelingaku, "Nurin sudah mahu pergi.."

Aku masih ingat ketika itu aku dan amir memangku Nurin dan menyuapkan air ke dalam mulut Nurin yang dipenuhi ulcers kerana opportunistic infections due to HIV. Walaupun Nurin tak dapat bercakap, tapi kami tahu azab Nurin yang menanggung kesakitan. Seksa. Sangat seksa meniti saat2 akhir kehidupan kerana virus HIV. Dan keesokan harinya mama menelefon aku dan amir, memberitahu yang Nurin telah kembali kerahmatullah.. Kakak doakan roh Nurin tenang disana..

Kerana itu aku tidak mahu melihat anak wanita dalam kes tadi lahir bersama HIV. Kenapa terlalu kejam wanita itu tidak mahu memikirkan anak2 ini? Apa dosa anak2 ini? Apa dosa mereka? Mengapa mereka harus menderita menanggung natijah kesilapan ibu bapa mereka? Kenapa kita terlalu mahu mementingkan diri? Dahlah anak2 ini lahir bersama HIV lantaran kesilapan ibu bapa mereka, mereka dibuang pula dan disisih masyarakat! Kenapa?

Aku perlu belajar bersungguh2 untuk menjadi seorang doktor perubatan. Aku perlu jadi doktor, perlu ada kepakaran kerana salah satu misi utama aku ialah aku mahu membela adik2 ku di pernim yang memerlukan aku. Kalau boleh aku tak mahu benarkan kes wanita tadi berulang semula. Jikalau pun ia berulang, aku mahu nasib anak2 ini terbela.

Benar, etika dalam perubatan sangat penting. Tapi penyakit masyarakat juga perlu disembuhkan. Ya Allah berikan aku dan rakan2 seperjuanganku kekuatan untuk menjadi doktor muslimin muslimat yang soleh solehah, yang bukan sahaja berupaya mengubati fizikal pesakit, tetapi juga mengubati rohani mereka, dan dapat mendekatkan kami kepadaMu ya Allah..

2 comments:

Nor Hidayah Hamzah said...

syg... walo ape pn brlaku.. ni cbrn hebat bg awk sbg seorg doktor.. jadik r sorg doktor yg baik dan membantu org yg memerlukannya... jdk cikguu pn boleh.. ahaha.. ape2.. sy syg awk.. n doakn awk jdk sorg doktor yg berbudi dan berpekrti mulia.. v(~_<)v

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

even though im in the medical arena, that does not necessarily that i will be only devoted to medicine. There are so many things i wish i can do in the future. nak jugak jadi pendidik yang mengajar bakal2 doktor. and i will need a friend like u to accompany and support. love u<3