... I am A restless brain ...

Sunday, October 3, 2010

Kenapa lelaki terlalu memandang paras rupa? **criteria calon isteri=slim tinggi ala2 model, putih gebu, berdahi licin**=p

Assalamualaikum...

Lama rasanya jari jemari ini tidak melakar coretan rasa hati.. Mungkinkah kerana saye sibuk dengan akademik..atau urusan sehari harian..Aaahh itu semua alasan..Sebenarnya Allah masih memberikan saye banyak kelapangan masa yang telah banyak saye sia-siakan... Ampuni hambaMu ini Ya Allah..

Hari ini sebenarnya saye sedang bermurung.. Ada sedikit perselisihan faham antara saye dan kedua ibu bapa saye.. Lantas saye mengambil keputusan untuk memencilkan diri didalam bilik sepnajang hari..Tak makan..Hanya menghadap teman setia laptop miniku ini..Sebab itulah saye tergerak untuk mencoret sesuatu di laman blog yang telah lama saye abaikan ini..

Hmmm Topik yang ingin saye ulas harini ialah berkenaan dengan fenomena luar biasa yang terlalu norma yang saye perhatikan saban kini.mmm satu perkara yang agak kelakar dan terlalu over bagi saye adalah isu produk kecantikan wanita yang terlalu exaggerating.. Oleh kerana saye tak duduk malaysia sangat in these past two years so saye tak begitu pasti bila agaknya fenomena ini bermula..Ape yang dapat saye lihat ialah banyak sgt produk kecantikan yang telah dipasarkan secara hebat bagaikan cendawan yang tumbuh selepas hujan.. Terutama sekali firma-firma melangsingkan badan..Like london weight management, Body slim, Marie france bodyline and bla bla bla and i can say that there are more than ten big firms offer reducing weight facilities and liposuction and promising tubuh ala2 sandra bullock and angelina jolie.

At first i dont really see any problems with that. Tapi bila da dekat sebulan melekat kat rumah, i can smell something which is not right. Memang dalam islam tak dinafikan kecantikan adalah sesuatu yang amat disukai oleh manusia, dan salah satu ciptaan terindah yang telah diciptakan Allah adalah wanita. Dan kecantikan wanita inilah kecantikan utama yang amat2 mempesonakan dan menggoncang iman seorang lelaki. Siapa yang tak nak cantik? Saya sendiri sangat suka juga dapat kelihatan cantik sepanjang masa. Siapa yang tak mahu tubuh ala model slim dan tinggi. Semua org pasti inginkan yang sedemikian. Di puja, disanjung..Disebut-sebut namenye..apatah lagi menjadi igauan dan gilaan lelaki..

Namun sebenarnye disinilah terletaknya UJIAN ALLAH. Ujian yang bernama kecantikan. Disinilah Allah menguji keimanan manusia baik lelaki mahupun wanita. Jika Allah memberikan kecantikan kepada insan bernama wanita, Allah menguji sejauh mana dalamnya keimanan wanita tersebut dalam memelihara kesempurnaan paras rupa yang dimilkinya. Bagaimana dia menutup auratnya. Bagaimana dia menepis pandangan lelaki yang cuba menodai pandangan mata. Dan bagaimana wanita tersebut cuba menjauhkan diri dari lelaki2 yang cuba mendekatinya..

Dan ujian bagi lelaki.. Apabila mereka berdepan dengan wanita cantik yang bisa menggoncang keimanannya, bisakah dia menundukkan pandangan..Menahan syaitan yang sedaya upaya menjurumuskan manusia kelembah neraka.. Ingatkah kita kisah seorang sahabat Nabi yang mulia.. Pada suatu hari, dia ternampak dengan seorang perempuan jelita di pasar.. Sahabat ini begitu terpesona dengan keindahan sepasang mata yang dimiliki oleh wanita ini. Lalu sahabat ini mengekorinya sampai kerumahnya. Wanita cantik ini menyedari kelakuan sahabat ini lantas menghantar seorang pembantunya untuk bertanya tujuan sahabat ini mengekorinya..Lantas menjawab sahabat ini, " Subhanallah, aku begitu terpesona dengan kecantikan sepasang mata yang dimilikinya". Pembantu itu masuk dan memberitahu perihal itu kepada wanita cantik itu. Tidak lama kemudian, pembantu wanita itu keluar berjumpa dengan sahabat tersebut dan membawa sebuah kotak kecil. " Hadiah ini buat Tuan daripada Tuan saya". Lantas sahabat ini dengan rasa yang sangat ingin tahu membuka kotak itu dan begitu terkejut apabila melihat didalam kotak itu ada sepasang mata. "Tuan saya berkata, jika mata inilah yang dapat mendorong kemaksiatan, maka dia rela kehilangannya dari membiarkan mata ini menjadi punca dia diheret keneraka".

Subhanallah! Betapa hebatnya keimanan wanita ini dalam mempertahankan kecantikan yang dimilikinya. Mampukah kita menandingi kehebatan wanita ini? Kecantikan yang dimilkinya tidak sesekali membuatkan dirnya alpa dan bongkak, tetapi kecantikan yang diberi sebagai ujian telah berjaya membuktikan betapa teguhnya keimanannya.

Kecantikan. Bagaimana kita mentafsirkannya? Kita semua sedar bahawa kecantikan yang lebih kekal adalah kecantikan hati budi. Kecantikan yang lebih hebat ialah kecantikan iman dan taqwa. Kita sedar bahawa cantiknya paras rupa, apabila ia dimakan usia, ia akan pudar. Kulit akan berkedut. Tubuh akan membongkok. Mata akan kabur. Telinga kurang peka. Semua insan akan dimakan usia. Jika hanya kecantikan paras rupalah yang menjadi ukuran cinta, maka sampai mana cinta akan bertahan? Kita semua telah mula dibelenggu jajahan mentaliti barat yang meletakkan kecantikan sebagai penentu dan pengukur kebahagiaan.Menjadi sebab untk wanita tidak cantik disisihkan, dihina dan dikeji. Jika wanita ini berbadan besar, maka dia menjadi bahan ejekan. Maka berlumba-lumbalah wanita bernasib 'malang' ini berusaha menguruskan badan. Tak makn, liposuction sampai ada diantara mereka yang jatuh sakit, malah ada juga yang melayang nayawanya. Hanya kerana satu mentaliti ngeri yang menyebabkan ramai wanita hari ini 'trauma'.

Tak salah jika kita ingin kelihatan cantik, kerana Islam suka pada kecantikan. Namun kecantikan jangan disalah erti, bukan cantik itu hanya pada definisi berkulit licin, slim, tinggi, berparas menarik.Jika ujian kita dari Allah adalah kita tidak memiliki kecantikan zahiriah, kita cantikkan iman dan batin. kita cantikkan budi pekerti. Lupakah kita pada janji Tuhan, lelaki beriman hanya untuk wanita beriman.Jangan takut atau gentar pada mentaliti barat yang gila itu. Allah tidak pernah memungkiri janji. Hidup adalah UJIAN. Jika kita cantik, satu ujian. Jika kita kurang cantik, juga UJIAN. Hanya jauhari mengenal manikam. Jika perkahwinan yang dibina hanyalah atas dasar kecantikan paras rupa, maka apabila kita meniti usia tua, kecantikan pudar, cinta pudar, maka runtuhlah rumahtangga. Perkahwinan yang dibina atas dasar iman dan taqwa, menuju redhaNya, itulah perkahwinan yang menjadi impian.


p/s : sungguh bagi saya, semua wanita didunia adalah cantik. Cantik itu abstrak. Cantik!=)

Kemboja putih,
3 oktober 10
9.23 am

1 comment:

ROSNAJIHAH said...

sorry for dissapear from blog for a while..i've change my blog's url...u r welcome to view my new url :)

http://www.sick-of-being-sad.blogspot.com/