... I am A restless brain ...

Wednesday, January 31, 2018

Menanti ZURIAT (ENAM) : kesabaran yang terhakis

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)


ENAM : kesabaran yang terhakis.


S.A.B.A.R.


Perkataan yang sangat mudah ditutur. Diucap.


Semua bibir mampu menutur kata-kata SABAR.


Tapi selagi kau belum rasakan seksanya penantian, sakitnya kenyataan hidup. Dan selagi kau belum terkena sebenar-benar UJIAN..

.. kau masih terlalu naif untuk mengenal ERTI sebuah kesabaran yang IKHLAS.


Selagi kau belum di henyak ujian yang benar-benar akan menyesakkan dada dan menggoncang keimanan yang selama ini kau bangga-banggakan..

..kau masih terlalu mentah untuk mengaku engkau telah menemui KESABARAN.




Ya.


Sudah masuk tahun ketiga, zuriat yang dinanti masih belum kunjung tiba.


KESABARAN aku sudah makin terhakis.


Aku mula hilang arah. Im losing my sanity.


For a woman with 'PRIDE', wanita yang tidak pernah membiarkan dirinya terlihat lemah dan gagal.. yet Im starting to lose myself.


Aku mula rasa takut.


I have to get a grip of myself, yet Im really going to lose my mind.


Mungkin iman di dada masih belum cukup kuat untuk menampung rasa kekecewaan yang semakin memakan diri.


ZURIAT ini ialah satu rencana yang akan menggoncang seluruh hidup ku yang 'hampir' sempurna selama ini.



Tahun pertama berlalu, kau redha. "Sabarlah, ini ujian Tuhan, mungkin tahun depan rezekinya."


Tahun kedua berlalu, kau pasrah. "Sabarlah, Allah tidak akan menguji diri kau dengan sesuatu yang tidak sesuai dengan kesanggupan kau."


Kau menanti dengan tekun. Setiap bulan. Namun kau tetap kecewa setiap kali haid menjelang.


Tahun ketiga, kau jadi marah. Kau jadi bingung. Erti sabar itu kau nampak makin samar.

Kenapa aku?
Kenapa melahirkan anak di luar ikatan akad seakan mudah sahaja?
Kenapa wanita yang membenci kandungannya sehingga tergamak mereka membuang anak mereka ke dalam tong sampah yang kau tiupkan nyawa ke dalam rahim mereka?
Kenapa? Kenapa?"


Ya, kau punya iman. Kau percaya akan qada' dan qadar Tuhan.


Namun kau manusia biasa.


Kesabaran kau tergugat apabila kau lihat rakan sekerja kau yang baru sahaja dua bulan mengikat tali pernikahan, memberitahu khabar gembira, "Aku mengandung, aku bunting pelamin!"


Di depan sahabat itu, kau ukir senyuman paling manis meraikan berita nya yang gembira.


Tapi hati kau di dalam sudah remuk redam!


Tak sempat sampai di rumah, di dalam kereta kau sudah basah dengan air mata. Hati kau luluh lagi.



'Malam ini aku akan menangis sepuas-puasnya, supaya pada hari esok aku dapat bangun dan bangkit berjuang lagi!'


See? Bukan susah untuk meremukkan hati kami.


Dan aku juga sudah menjadi wanita lembik. Penangis!




Everytime when I am about to lose my mind, aku akan ber istighfar. Ber selawat panjang ke atas Nabi junjungan.

Menarik nafas panjang dan melepas kan. Allahuakbar, sungguh aku tidak kuat.


Cepat cepat mengambil wudhu', cepat cepat solat.


Ya Allah, aku sudah makin kehilangan kesabaran!



.....BERSAMBUNG

No comments: