... I am A restless brain ...

Monday, November 27, 2017

Menanti ZURIAT (TIGA) : UJIAN berupa NIKMAT!

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)



TIGA : UJIAN berupa NIKMAT!


Yes, I know. THE TEST is coming.


But which one? When will it comes?


Im preparing myself now, Ya Tuhan.


Aku pernah mendengar hadith, besarnya ujian seseorang itu adalah tergantung kepada keimanannya.


Dari Mush’ab bin Sa’id -seorang tabi’in- dari ayahnya, ia berkata,


“Wahai Rasulullah, manusia manakah yang paling berat ujiannya?”


Baginda s.a.w menjawab,

“Para Nabi, kemudian yang semisalnya dan semisalnya lagi.
Seseorang akan diuji sesuai dengan kondisi agamanya.
Apabila agamanya begitu kuat (kukuh), maka semakin berat pula ujiannya.
Apabila agamanya lemah, maka ia akan diuji sesuai dengan kualiti agamanya.
Seorang hamba senantiasa akan mendapatkan cubaan sehingga dia berjalan di muka bumi dalam keadaan bersih dari dosa.”


Allahuakbar.




O Allah, I am not tough.




***************************************************************


Zaman kanak-kanak zaman persekolahan, walau ada ranjau dan duri, aku tempuh dengan jayanya.


Nothing was too tough for me.


Aku pula gadis yang penuh semangat dan keazaman. Komited mencapai impian yang telah aku tanamkan sejak mula mengenal dunia.


Tambahan pula aku dikurniakan keluarga yang penyayang yang sentiasa menyokong aku dari belakang.
Ibu dan ayah yang mencinta.
Bukanlah aku dari keluarga yang kaya raya, namun aku cukup segala-gala. Alhamdulillah.




Maka nikmat Tuhanmu yang mana yang kamu dustakan??



Belajar separuh nyawa, menjadikan aku salah seorang insan terpilih yang berjaya melanjutkan pelajaran di tanah impian semua bakal-bakal doktor. Yakni bumi Dublin, Ireland.





Pertama-tamanya aku terfikir.

...Mungkin Allah akan menguji aku pada study ku?


Mungkin 'fail' satu atau dua semester?

Masalah dengan guru yang racist mungkin?


Atau ujian terpengaruh dengan rakan-rakan yang melencongkan aku dari agamaMu?

Duduk di negara barat, you can do whatever you want. Nobody cares.


Lelaki keluar masuk rumah mahupun bilik kau pun, tak ada pencegah maksiat nak tangkap.


Nak pergi kelab, nak minum arak? Buatlah sesuka hati.


Kalau tidak kental keimanan dan jati diri, memang hanyutlah jawabnya.


Maka aku mempersiapkan diri.



Namun sangkaan aku meleset.


My study was a smooth sailing for me!






Malah aku diberi kelapangan dada, keluasan hati untuk menerima dan menceduk segala bentuk ilmu yang tersedia di sana.


Lidah belacan yang dulunya cakap english tergagap-gagap, lancar mudah menutur bahasa mereka.



Aku tidaklah sehebat mana berbahasa Ingeris seperti teman-teman seperjuangan, tapi alhamdulillah syukur kepada Allah aku mampu mendapat A+ pada ujian essay yang di geruni oleh pelajar pelajar Asia sepertiku!



Alhamdulillah juga, gadis biasa seperti aku, tidak pernah terfikir akan berjaya mendapat anugerah pelajar terbaik MARA untuk dua dari lima tahun pengajian ketika di Dublin.



Aku tidaklah sehebat rakan-rakan seperjuangan yang lebih berjaya, namun Allah telah membuka mata aku bahawa tiada apa yang terlalu berat untuk di tempuh, asalkan kita percaya, usaha, yakin dengan rahmatNya.


aku ketika mengambil anugerah pelajar cemerlang MARA


Bukanlah aku bercerita untuk membangga diri atas apa jua. Aku tuliskan telus setiap nikmat dan rahmat yang Allah telah beri pada aku kerana setiap rahmat inilah yang akan aku simpan sebagai 'PERINGATAN', untuk menempuh ujian yang lebih besar nanti.


Maka nikmat TuhanMu yang mana yang engkau dustakan?



Malah..


Allah juga tidak menguji pada rapuhnya keimanan.


Aku tidak 'SESAT' langsung sepanjang lima tahun aku disana. Aku tidak hilang.


Malah aku dibawa mendekati Nya.


Tidak sesekali aku jatuh cinta terhadap kebebasan yang tiada sekatan. Makin aku dibebaskan, makin aku rapat semula dengan Dia!


Sesungguhnya betapa Allah menjaga!


Disana aku duduk serumah dengan teman-teman seperjuangan yang sentiasa mengingatkan aku padaMu Ya Allah.


Aku teringat pada suatu hadith Rasulullah s.a.w.



“Seseorang itu adalah mengikut agama temannya, oleh itu hendaklah seseorang itu meneliti siapa yang menjadi temannya.”
--(Hadis riwayat Abu Daud)


Maka aku berusaha mencari pendamping yang baik-baik di sana.


Alhamdulillah ditemukan aku dengan rakan-rakan rumahku yang amat aku sayangi pada tahun kedua pengajian. Allahuakbar aku telah dikurniakan sahabat dan teman yang baik di sepanjang perjuangan.


Kami bertujuh tinggal di rumah yang kami namakan "Sab'ah Jamilah". Tujuh yang cantik.




Bukan kami mahu cantik hanya pada rupa, tapi dicantikkan pada iman nya.


Berjemaah dan membaca mathurat di setiap Subuh dan Maghrib.


Berjemaah di mana dan dalam apa jua keadaan.




Ber'bulatan' gembira di setiap sudahnya berjemaah, usrah dan tarbiyah yang tidak pernah henti.


Di sana, aku terasa nikmatnya setiap ibadah dan solat. Terasa terisi di setiap pertemuan usrah.


Rohani yang selalunya haus terasa terisi dan begitu melegakan.


Bagai musafir yang haus di sua kan minuman.


Dan akulah musafir dahaga itu yang sedang berjalan di bumi Tuhan!







Perjalanan mengenali zat dan kebesaranNya merupakan nikmat yang terbesar sepanjang 5 tahun aku bermastautin di bumi Ireland. Suatu nikmat yang tiada tolok tandingnya.


Allahukabar!


Maka nikmat TuhanMu yang mana yang mahu Engkau dustakan?



Malah..


Dalam perjuangan menuntut ilmu dan mendekati Tuhan itu, aku diberi kesempatan kesihatan dan kekuatan untuk berjalan mengelilingi dunia!


United Kingdom, Sepanyol, Italy, Austria, Switzerland, Germany, Perancis, bumi Mesir, Czech Republik, Venice, Australia, Jepun semua telah aku jajah.


Keinginan untuk menunaikan umrah telah kutitipkan juga, namun belum juga tercapai juga. Tak apalah, aku pasang angan-angan untuk ke sana bersama suamiku nanti.









Dan aku tamat pengajian dengan jayanya.


Alhamdulillah!





Dan aku berjaya mencapai impianku membuat kedua orang tuaku bangga!




Maka nikmat TuhanMu yang mana yang aku dustakan?!


Alhamdulillah atas limpah kurnia dan kasih sayangNya.


Namun... Semakin banyak nikmat yang diberikan, semakin aku rasa gentar.




Adakah Allah sebenarnya sedang menyediakan aku dengan ujian yang lebih besar??


Dapatkah aku membeli syurga yang dijanjikan dengan this easy peasy life?





Terdetik satu kesedaran bahawa kenikmatan itu juga adalah satu UJIAN! Allah menguji dengan nikmat kekayaan kesejahteraan dan kesenangan untuk melihat adakah kita lupa kepadaNya dan terus hanyut mencintai dunia.


Allah berfirman dalam surah Al anfal ayat 28;

""Dan ketahuilah, bahawa hartamu dan anak-anakmu itu hanyalah sebagai cubaan dan sesungguhnya di sisi Allah-lah pahala yang besar.""


Namun. Aku tahu sesuatu yang besar bakal mendatangiku! Dan aku harus kuat.


Ujian itu masih tertangguh!


Mungkinkah pada jodoh?!!!



BERSAMBUNG..




No comments: