... I am A restless brain ...

Tuesday, November 21, 2017

Menanti ZURIAT (DUA) : hidup yang EXTRAORDINARY!

Assalamualaikum w.b.t.



****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)


DUA : hidup yang EXTRAORDINARY!


Aku harus bercerita tentang di mana peganganku dan sedalam mana aku memahami tentang UJIAN ALLAH.


Kerana inilah kefahaman yang membuatkan aku tabah dan lebih memahami tentang erti SABAR.


Tanpa tunjang kefahaman, hati manusia tidak mungkin mampu memahami rahsia ketentuan yang telah Allah aturkan untuk setiap dari kita.


Kefahaman ini akan membunuh persoalan,

"Why me, Allah?"
"Why it should be me, Ya Allah?"




Semasa aku remaja, aku selalu berdoa kepada Allah agar memberikan aku perjalanan hidup yang EXTRAORDINARY.


Aku kononnya tak mahu hidup dengan timeline biasa; lahir >> graduasi >> kahwin >> ada anak >> ada cucu >> ada cicit >> meninggal dunia.


Aku mahu menjadi SOMEBODY. Seseorang yang dapat menjadi inspirasi. Melakukan sesuatu untuk agama dan ummah keseluruhannya.



Aku ingin menjadi BERGUNA, walau kepada hanya seorang manusia yang lain.


Cita-cita aku yang paling besar sekali ialah aku sangat bercita-cita pada suatu hari nanti aku ingin membuka sebuah pusat pendidikan.


Bukan seperti sekolah biasa- biasa, tapi sebuah institusi yang dapat memberikan pendidikan dan ilmu kepada insan yang mencarinya. Dimana disini ilmu dapat ditimba secara percuma.


Untuk menjadi extraordinary dan mencapai cita cita ini, aku perlu jadi kaya!


Dan untuk jadi kaya, masih panjang perjalanannya!




Dan aku sedar untuk menjadi orang yang hebat bukannya mudah.


Ranjau perjalanan hidup yang aku telah lalui, walaupun kadangkala payah..

Masih belum cukup menguji iman dan takwa yang selama ini aku bangga banggakan.


Dari kecil aku seolah-olah memiliki segala-galanya.


Rupa paras, kebijaksanaan, keluarga yang mencinta. Aku belum pernah hidup susah dan daif.


Bagaimana untuk menjadi EXTRAORDINARY sekiranya keimanan belum di uji?


Sedangkan Rasulullah kecintaan umat manusia juga diuji dengan ujian yang maha dasyat.


Bilal Bin Rabah, di hempap batu besar di padang pasir di saat melaungkan kalimah AHAD.


Siti Khadijah isteri Rasulullah, dari kaya raya menjadi miskin harta dunia lantaran membelanjakan seluruh harta benda bahkan sanggup memberikan tulang belulangnya demi menaikkan Islam di muka bumi.


Sumayyah di rejam dengan tombak demi keimanan.


Umat manusia di Syria dan Palestin bergadai nyawa setiap hari untuk bergelar syuhada.


Umat Islam Rohingya di seksa dan dibunuh dalam usaha mempertahankan akidah.




Dan aku fikir untuk menjadi HEBAT adalah semudah itu?

Dan kita lupa bahawa syurga itu MAHAL.



Dan tanda-tanda Allah menyayangi seseorang hambaNya, mereka akan diuji, dilatih, menuju negeri akhirat yang pasti.







Ya kita tahu dan sedar.


Bahawa SYURGA Allah itu mahal.


Dan menjejaki syurga bukan percuma.



Surah Al-Ankabut ayat 2-3

"Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:
"Kami telah beriman”, sedang mereka tidak diuji lagi?
Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,
maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta."



Aku sebenarnya,
............. belum benar-benar diuji lagi.






Untuk menjadi manusia hebat.


Maka mereka tahu ujian itu pasti akan datang!



Allah!

Ujian yang dijanjikan sudah datang.
Ujian aku pedih sekali, menggoncang segenap iman dan kesabaran.



Kuatkan aku!



BERSAMBUNG...

No comments: