... I am A restless brain ...

Sunday, June 3, 2012

mereka mencari. tapi kita lupa diri.

Assalamualaikum,

mahu menaip entry ringkas. sekadar berkongsi renungan di hari yang tenang ini.


Madah ini tidak aku tujukan khusus buat sesiapa, malah mungkin orang paling utama yang harus menerima entry ini adalah diri aku sendiri..


Alhamdulillah bangun dalam nikmat paling besar dalam hidup ini yakni nikmat Islam dan Iman. Bersyukur kerana mencelikkan mata dan menjalani hari dengan Allah dalam setiap nafas dan denyutan nadi.


Sebelum aku meneruskan, mohon tonton video ini. Cuba buka hati, like we always said, be open minded.







Ya Allah, seronok aku tengok betapa excitednya wanita ini apabila beliau mendapat nikmat Islam. Terasa bagai beliau dilahirkan semua. Suci dan bersih. Like she said, when she embraces Islam, everything in her life makes sense. Beliau menemui pengertian. Beliau menemui kebenaran. Malah pada hari pertama beliau memeluk Islam, beliau terus menyarung hijab di kepalanya, mahu melaung pada dunia, bahawa beliau seorang muslim! Terasa sangat izzah, sangat bahagia. Kata-katanya pada minit 7.08 hingga 7.53, "If I can help a single person to feel what I feel inside..My life will be complete..", buat aku menitiskan air mata. Indahnya nikmat hidayah yang telah di sinarkan pada jiwanya. Tak sampai sebulan beliau memeluk Islam, beliau sudah punya azam untuk berkongsi keindahan ini dengan manusia suluruhnya..Subhanallah, insyaAllah my sister ..=)




Tapi lain pula kisahnya dengan kita, yang 'congenitally' MUSLIM. Di saat yang di luar sana, yang lahir tanpa cahaya Islam, berada dalam kegelapan untuk berpuluh tahun lamanya, tercari-cari ketenangan, cukup payah menggapai sinar iman, hilang dalam kesesatan, tidak merasa kasih sayang Allah sebagai Tuhan yang satu. Mereka tidak mengecap nikmatnya tawakal, rasa kebergantungan kepadaNya, dalam waktu sukar dan senang. Disaat mereka dengan perit jerih mencari kebenaran Islam, kita pula yang sudah sedia lahir di sambut kalimah azan dan iqamah sibuk memilih jalan kegelapan, sibuk mahu keluar dari kepompong 'kongkongan' yang menyekat kebebasan memilih gaya hidup sendiri. Hijab itu satu penindasan katanya. Aurat itu satu sekatan yang menghalang muslimah menyerlah kejelitaan dan potensi diri. Disaat wanita ini sebaik mengucap kalimah syahadah, terus memandu kereta ke kedai yang menjual hijab dan terus menyarungnya, kita pula yang sudah lama solat dan mengaji sibuk berfikir2 untuk berubah fesyen, kepada yang lebih sendat, lebih pendek, lebih mendedah.



Wanita ini baru seminggu lebih memeluk Islam sudah jatuh cinta kepada naskhah al quran yang menjadi petunjuk sepanjang zaman. Malah beliau telah mampu membacanya, walaupun bagai kanak-kanak yang baru belajar membaca. Tapi kita, yang sudah bertahun-tahun mengenal kalimah Allah cukup malas dan cukup jarang menyentuh dan membacanya, apatah lagi memahaminya.. Bodohkah kita? Mengapa kita terlalu cepat lupa diri... Confirmkah mati kita nanti adalah mati sebagai seorang muslim? Confirmkah kita ini ahli syurga?



Dan disaat yang diluar sana, mencari cahaya iman, mencari pengertian hidup dalam jalan Islam, kita pula sibuk berkira-kira bagaimana untuk melepaskan diri dari syariat Allah.. Adakah kita terlalu buta untuk melihat kebenaran? Atau kita sudah lupa diri atas nikmat yang telah diberi?




Kadangkala manusia bersifat sangat pelik sekali. Manusia selalu memohon kebaikan dalam setiap sujud, setiap doa, memohon kebaikan, keselamatan dan kesejahteraan dunia dan akhirat. Kita tidak putus-putus meminta semua yang baik-baik belaka. Kita mahukan syurga. Kita mahukan ketenangan. Tetapi, kita memilih jalan yang menghala kepada kehancuran. Mengapa kita butakan mata kita sedangkan kita tahu yang dunia fana ini bersifat sementara, tiada apa yang kekal. Mengapa kita asyik memilih yang sementara ini sedangkan Allah telah menjanjikan syurga yang kekal buat selama-lamanya.




Mengapa kita tulikan telinga kita dari mendengar kebenaran, mengapa kita tutup hati kita dari melihat keindahan Islam. Aurat itu bukan penindasan! Aurat itu adalah tanda Allah mengangkat darjat kita sebagai seorang muslimah. Siapa kata kita tidak cantik apabila kita berhijab? Siapa kata maruah kita boleh dipijak apabila kita menyembunyikan sesuatu yang berharga. Fikirlah, kita punya akal, barang yang cantik dan sangat bernilai tidak dijaja terdedah ditepi jalan, sebaliknya disimpan kemas didalam peti besi yang terjaga. Makanan yang baik, tidak dibiar terbuka, tapi ditutup supaya tiada lalat atau langau yang mendekatinya. Fikirkanlah, kita punya akal, Islam terlalu indah, malah mudah. Mengapa kita masih tidak faham-faham. Mengapa terlalu degil, sedangkan kita sedar tanpa Allah kita langsung tidak punya apa-apa. Jangan berlagak sombong berjalan bongkak di atas muka bumi, sedangkan kita muflis tanpa belas kasih dariNya!



"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk isi neraka Jahannam kebanyakan dari jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami [ayat-ayat Allah] dan mereka mempunyai mata [tetapi] tidak dipergunakan untuk melihat [tanda-tanda kekuasaan Allah] dan mereka mempunyai telinga [tetapi] tidak dipergunakan untuk mendengar [ayat-ayat Allah]. Mereka itu seperti binatang ternakan, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang-orang yang lalai." ~ Al-A'raaf : 179.




Sayang sekiranya kita terus biarkan diri kita tidak menikmati keindahan iman dan tawakal, tidak menghayati indahnya Islam. Jangan tunggu, jangan tunggu bila tua sahaja baru hendak bertaubat. Jangan tunggu tua sahaja baru hendak berhijab. Sesungguhnya kematian terlalu dekat. Confirmkah kita ini masih bernyawa pada esok hari?



Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya :
"Bahawa malaikat maut memerhati wajah manusia di muka bumi ini 70 kali dalam sehari. Ketika Izrail datang merenung wajah seseorang, didapati orang itu ada yang gelak-ketawa. Maka berkata Izrail : Alangkah hairannya aku melihat orang ini, sedangkan aku diutus oleh Allah Taala untuk mencabut nyawanya, tetapi dia masih berseronok-seronok dan bergelak ketawa."



Mati itu dekat. Peluang untuk hidup hanya sekali. Masa itu ibarat pedang, sekiranya kita tidak menghargainya, nescaya ia akan memotong kita. Jangan kata, " Oh, nak tunggu terbuka hati dulu, baru nak tutup aurat, baru nak ikut syariat." Siapa tahu, sekejap saja lagi malaikat maut datang menjemput dan disaat itu, taubat sudah tiada lagi, hanya neraka jahannam menanti. Kita bukan tak pernah diperingatkan, cuma kita yang degil. Tak mahu buka hati untuk berubah. Jangan beri alasan, kerana kita sudah dewasa untuk memahami, apatah lagi kita lahir dalam cahaya Islam. Jangan tunggu, mungkin masa kita didunia sudah tidak lama.




Dalam hidup, kita cari kebaikan, maka pilihlah kebaikan. Keberadaan Allah dalam hati dan jiwa menjadikan hidup lebih bermakna. Minggu lepas aku berborak dengan seorang rakan mat saleh. Dia sibuk bercerita tentang seorang rakan perempuan malaysianku sangat hot, paling cantik diantara semua malaysian kerana dia seksi dan pandai bergaya. Rakanku bertanya, adakah rakanku yang dipuji2 hot ini seorang muslim. Aku katakan, ya, dia seorang muslim. Maka rakan ku ini puji melambung2 rakan perempuanku yang dikatakan hot ini. Katanya, dialah yang attractive, paling cantik, 10/10, semua lelaki mat saleh dalam kelas aku panggil rakan perempuanku ini 'hot malaysian'. Aku tersenyum tenang. Aku tahu, mungkin di sudut hatinya, dia mahu menyatakan hijabku ini menjadikan aku tidak attractive, tidak cantik, tidak mendapat perhatian mana-mana lelaki. Mungkin juga menjadikan aku wanita paling outdated dan ketinggalan fesyen. Tenang aku menjawab.




"Yes u can say she is so beautiful, because God created all women to be beautiful in man's eyes. I didnt deny, yes, she is beautiful. But for me, I think there are a lot of other muslim women whom are much more beautiful than her. The difference is, we did not show our beauty to those who has no right to see it. We keep it, so that only those who has right to see it, can have it, that are our husbands. You only can appreciate her beauty because she show it the world. Her hair, the colour of her skin, because she is not wearing hijab, she is wearing all those short skirts, u can see every curves on her body. Thats what man likes so much isnt it?. But im sorry, for me, in Islam, real beauty is not just what u can see from our face or our body, beauty comes from the soul. Beauty comes from our belief. Beauty comes from our devotion to Allah. I believe that beautiful faces and model-like body does not lasts, its only good soul will be forever beautiful. Im sorry, the title 'hot malaysian' does not gives any meaning to me, neither i never want to be one".




Biar kita tidak cantik dimata manusia, tapi cantik di mata Allah. Cinta manusia tidak kekal, cinta Allah tiada sempadan, tidak pernah mati. Lagipun, hanya lelaki yang baik dapat menilai kecantikan yang tidak dilihat oleh mata kasar itu. Sebelum terlambat, kita pulanglah kepada yang memiliki kita, ALLAH.



Sebelum aku berundur, aku ingin berkongsi sebuah video yang tidak pernah buat aku tidak menitiskan air mata setiap kali menontonnya. Terasa aku sekali turut merasa indahnya mendapat Islam untuk pertama kali. Ya, mungkin aku sudah lahir dalam Islam, tapi aku mahu setiap kali merasa betapa indahnya nikmat itu dan aku tidak mahu kehilangannya. Kalau mahu lajukan dari 1.30 minit hingga ke 4.30 minit. Bagaimana Allah menyentuh hati brother Abu Bakr untuk menerima cahaya Islam.







Aku bukanlah muslimah yang baik dan mulia, namun aku sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri. insyaAllah. Let us refresh our iman.

1 comment:

weschairs said...

Says sgt2 bersetuju dgn apa yang anda nukilankan dlm entry ini