... I am A restless brain ...

Saturday, June 16, 2012

bara perjuangan 'al kahf' ku.... =p

Assalamualaikum,



...."barangsiapa mengharap pertemuan dengan Tuhannya maka hendaklah dia mengerjakan kebajikan dan janganlah dia mempersekutukan dengan sesuatu pun dalam beribadah kepada Tuhannya"....(surah al Kahf : ayat akhir 110)...


tercungap- cungap aku menghabiskan ayat-ayat akhir surah al kahf di pagi sabtu yang tenang.. hai, kalau semangat tak kuat, memang dah lama aku tangguh lagi habiskan surah ni dan pergi korek isi dapur nak isi perut yang lapar sangat2 ni.. aku menarik nafas panjang. wooooaahhhhh! panjang surah ni!



aku dengar banyak kelebihan baca surah al kahf hari jumaat;
Rasulullah bersabda: "Barang siapa yang membaca Surah Al-Kahfi pada hari Jum`at, Mkan Allah akan meneranginya dengan cahaya dari jum`at yang dia baca kepada jum`at yang brikutnya". ( H.R Baihaqi)


dulu aku tak cuba nak amal, tp bila tengok sahabat2 semua amalkan, rasa mcm ketinggalan pula ( sebab tu penting bersahabat dengan kalangan orang soleh, mereka menarik kita untuk berbuat kebaikan (^_^)). So aku pun trylah nak amal baca al kahf, setiap jumaat. Masa mula-mula nak amalkan, selalu memang baca tak habis, separuh jalan je aku baca surah al kahf ni. ALASAN : busylah, balik hospital lewat petang, mengantuk nak tidur, surah ni panjang sangat, tak cukup masa dan bla..bla..bla.. Biasalah manusia kan cukup suka bagi alasan..


Then I tried harder, aku try baca al kahf setiap jumaat, then kalau tak dapat nak habiskan, aku sambung habiskan hari sabtu macam yang aku buat sekarang ni. wuuu wuuu tp still, tidak mencapai matlamat, al kahf harus dibaca setiap hari jumaat. Alasan akulah kata surah ni panjang, padahal ok je, 110 ayat je. so aku ni memang teruk, full of excuses! Lagipun sahabat2 aku semua boleh buat, kenapa aku tak boleh..kenapa aku rasa berat sangat nih... adakah aku ni seorang muslimah yang memang teruk...=(







Dulu masa mula2 nak amalkan yaseen setiap pagi pun aku rasa macam ni, nak memulakannya memang susah. banyak betul alasannya. yasin ada 83 ayat. Tapi disebabkan yaseen tu memang da kena dihafal sejak dulu, so boleh baca dengan lancar dan laju je. So setiap pagi aku just amek masa 10 minit je untuk habiskan surah yaseen setiap pagi. nak istiqamah, nak pergi berjuang, nak pergi belajar, berbekal yaseen setiap pagi, dengan harapan semoga diterangkan hati dan mudah ilmu nak masuk. sekarang kalau tak baca yaseen pagi2, hari aku akan rasa janggal, macam tak complete. satu hari serba rasa tak kena, ada je benda yang akan aku buat salah. macam tulah penangan surah yaseen yang telah jadi teman akrabku. alhamdulillah.



aku akui, mula-mula memang akan rasa berat, tp kena paksa diri. kalau kita boleh luang kan 2 jam masa kat panggung wayang, boleh tunggu 4 - 5 jam nak tonton perlawanan bola sepak kegemaran, boleh bertahan sakit kaki shopping seharian, takkan nak baca yaseen yang ambil masa lebih kurang 10 minit tu pun kita rasa payah sangat. takkan nak baca al quran kita rasa tak boleh buat. adakah kita manusia ini memang keras hati, keras kepala dan suka mencipta beribu alasan?


we always wanted Allah to pleased us dengan berbagai nikmat dan rezeki, but kenapa kite susah sangat nak pleased Allah then? What is our problems actually? what is my your problem farah?! ='(


SIGH.....................................................






selalunya orang suka cakap statement 'bila bersedia baru nak buat'. hakikatnya kita manusia memang tak pernah nak bersedia. sedia sampai bila? sampai malaikat maut panggil nak cabut nyawa? hakikatnya, nak buat kebaikan, nak perkuat amalan, kita kena paksa diri kita.



Aku tulis entry ni bukan nak hebah pada satu dunia yang aku baca al kahf hari jumaat, baca yaseen setiap pagi. bukan. nak ikutkan, aku ni memang serba compang camping, bukan muslimah yang sempurna adanya..tapi aku just nak share betapa lemahnya aku ni sebagai manusia, yang suka cipta alasan padahal Allah dah kurniakan aku banyak kebaikan. kita semua ni lemah, kalau lagu2 cinta kita boleh duk sibuk menghadap youtube menghafal lirik, apa yang duk susah sangat nak buka al quran. Padahal baca dan amalkan al quran tu lebih banyak kebaikan. contoh al mulk setiap malam, sebagai pendinding dan pagar untuk aku yang sering kena tinggal sorang2 kat rumah dublin ni. cuak juga tau macam sekarang ni housemates emua pergi bercuti, seminggu aku akan tidur keseorangan. tapi alhamdulillah, al mulk itu akan dikumandangkan setiap malam. aku rasa lebih selamat, terasa dilindungi. kan Allah itu tak pernah memungkiri janji. itu yang beri kekuatan, yang beri perlindungan. bukan lagu2 yang kita duduk menghafal siang malam tu.



Lagipun, al quran itu yang beri cahaya pada wajah, pada hati, pada seluruh hidup. seriusly, tenang baca al quran tak boleh dapat di mana-mana, takkan sama dengan tenang kita dengar lagu2 yiruma contohnya, takkan tenang dengar lagu2 cinta. lain, sangat lain.







Ya ALLAH, aku ni lemah.. teruk.. lemah sangat.. bantu aku.. bantu kami...


Ya Allah tunjukkan kami apa yang kami lupa, ajari kami apa yang kami tidak tahu. Beri kami kekuatan agar jumaat2 kami seterusnya akan diterangi surah al kahf, hingga ke akhir hayat kami. Beri kami kekuatan ya Allah! (^_^)

2 comments:

areen said...

suke entry ni subhanaAllah..kite mmg kena dekatkan diri dgn orang2 yg baik supaya kite pn dapatcontohi dorg kan..

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

alhamdulillah. betu. berkawan dengan org soleh adalah salah satu ubat hati=)