... I am A restless brain ...

Tuesday, September 13, 2011

BODOH kah aku..'LOSER' kah aku..

13 september 2011, 10.11 pagi, dlm library Vincents hospital, Dublin

Assalamualaikum,

Hari yang buruk. Hari yang kuharapkan semoga ia takkan berulang lagi. Seawal pagi aku sudah terasa begitu demotivated. Untuk pertama kalinya aku rasakan bahawa aku seorang LOSER.

Pagi ini sepatutnya aku harus tiba di wad orthopaedic seawal 6.30 pagi. Tapi dek kepenatan yang teramat sangat semalam, aku mengambil keputusan untuk datang selepas wad roundku tamat dan terus menghala ke Operating Theatre yang akan bermula seawal 8.30 pagi. Pagi yang cerah tapi entah mengapa hatiku berasa tidak enak. Seolah-olah sesuatu yang buruk akan berlaku hari ini. Tiba saja di Resroom pelajar, aku menyarung whitecoat putihku dan menyusun langkah laju ke dewan bedah. Tambah memburukkan keadaan, setelah puas aku cuba menghubungi rakan-rakan teamku yang lain, tiada satupun balasan dari mereka aku terima. Aahhh sudah.. Entah ada tutorialkah pagi ini dan aku tidak tahu? Mana pula mereka pergi. Seperti biasa menjadi satu-satunya pelajar asing didalam kumpulan bukan perkara mudah. Selalu sahaja ketinggalan. Hati kena selalu kuat dan kental.

Laju aku menukar kepada pakaian scrub biru dan menyarung surgical cap dikepala. Hatiku bergetar lagi, tidak enak. Kelibat rakan-rakanku yang lain masih tidak kelihatan. Mana pula mereka pergi ni. Keseorangan aku melangkah pantas ke bilik bedah 6. Menolak perlahan pintu scrub area, aku lihat consultantku sedang bersedia untuk scrubbing in (membasuh tangan dan memakai pakaian sterile). Perlahan aku bertanya, "Is this Orthopaedic Surgery?". Beliau mengangguk, "Come in!"

Aku masih tidak nampak kelibat teamku yang lain. Mana pula mereka pergi? Tiba-tiba seorang pakar bius menyapa aku, " Do you want to scrub in today?" Aaaahhhh sudah! Scrub in ini bermaksud beliau mahu aku membantu surgeonku dalam pembedahan hari ini. Bermaksud aku akan join la mengorek kaki patientku yang sudah terlantar tidak sedarkan diri di meja bedah, aku akan potong bersama beliau, aku akan menjahit kaki pesakit bersama beliau. Aaaaaahhhh...padan muka aku. Siapa suruh masuk seorang diri. Bukan aku tidak mahu. Siapa yang tak mahu pengalaman sebegini kan. Cuma aku sedikit bimbang aku gagal memahami arahan surgeonku dengan baik. Maklumlah ketika pembedahan, surgeon akan pakai mask, so suara beliau akan sedikit perlahan dan kurang jelas untuk orang melayu asli seperti aku. Contohnya macam aku dengar orang kecek kelantan pun aku kurang pick up haha. Lagipun accent orang Irish ni, mereka suka bercakap laju. Karang lain dia suruh aku buat, lain pula yang aku buat. Bimbang.. Bimbang.. Tapi aku tersenyum dan mengangguk tanda setuju dengan hati penuh debaran.

Teknik nak masuk scrub in ni bukan mudah. Leceh amat amat (lainlah kalau dah biasa kan). Kena korek kuku, berus tangan, pastu kena basuh tangan dengan iodine 3 4 kali juga sampai kesiku. Pastu lepas basuh tangan tak boleh sentuh benda lain walau hidung sendiri. Baju sendiri pun tak boleh sentuh. Nak dijadikan cerita, hari ni aku terasa aku ni tak layak jadi doktor. Aku tak tahulah pakar bius ni yang cerewet ke, atau aku memang tak ada bakat jadi pakar bedah (memang aku tak minat sangat huhu). Beberapa kali aku basuh tangan dan nak pakai scrub, aku asyik salah buat. Agaknya dah dekat sepuluh kali dia kata aku 'contaminated'. Dan aku kena buat benda yang sama dekat 4 5 kali, dan banyaklah baju scrub yang terbazir kerana aku. Aku dah start rasa demotivated. Ada nursing student kat dalam bilik bedah dah tengok-tengok semacam kat aku. Muka aku dah terasa tebal 10 inci. Segan semua orang duk tengok aku terkial-kial nak scrub in, dekat setengah jam masih 'contaminated'. Aku rasa pakar bedah tupun tak nak aku tolong dia dah. Last2, pakar bius ni kata kat aku, " Its ok, you dont have to scrub in, you can just go and watch the surgery".

Masa tu aku rasa nak nangis time2 tu jugak. Aku mula berkira-kira samada aku nak masuk ke tak dalam bilik bedah tu setelah aku tahu semua orang dalam bilik tu macam nak gelakkan tengok kebodohan aku yang tak pandai nak scrub in. Aku tak pernah scrub in pun. Maka dengan losernya aku keluar dari bilik bedah tu, menuju ke bilik locker, mencapai handphone ku dan mendail nombor rumahku di Malaysia. Duduk terperuk di satu sudut di locker room, aku menangis teresak-esak bercerita pada ibu apa yang telah berlaku. Aku terasa begitu down dan terasa diri begitu bodoh. Aku rasa demotivated. Aku terasa macam aku tersingkir dari medan perang sebelum peperangan bermula. Aku menangis dan bertutur dalam bahasa melayu, dan Irish yang keluar masuk nak tukar baju scrub dalam bilik locker semua pandang pelik kepada aku.Aku tak peduli, aku just rasa nak menangis, terasa betul2 tak layak jadi doktor. Puas ibu nasihati aku supaya masuk semula kedalam dewan bedah tadi tapi aku betul2 tak ada rasa nak kembali semula kesitu. Selepas ibu, aku dail nombor Amir, penasihat keduaku selepas ibu dan ayah. Puas juga Amir menasihati aku, namun gagal juga. Kaki ini rasa sekrang juga nak lari balik Malaysia, air mata masih menitis laju, teresak-esak.

Kata ibu, biasalah kalau dimarahi atau ditegur. Lumrah belajar. Namun mungkin aku terlalu manja. Tapi to be honest aku tak kisah kalau dimarahi, tapi aku terasa diriku seperti seorang loser yang akhirnya disingkirkan kerana tak layak. Loserkah aku? Jika aku seorang loser aku tidak mungkin masih berjuang dibumi Dublin ini. Aku lantas menukar bajuku semula dan bergerak turun mencari rakan teamku yang lain. Rupa-rupanya mereka ada surgery tutorial bersama Prof Duignan. Hati masih sakit. Terasa mahu pulang kerumah tetapi hati tidak mahu.

Akhirnya disinilah aku, di komputer hujung di dalam libarary menaip entry ini. Sekadar meringankan perasaan yang berat tertanggung di dalam. Tiba-tiba timbul rasa kesal kerana tidak menguatkan hati untuk masuk kembali kedewan bedah tersebut. Sepatutnya aku lebih tabah dan cekal. Sepatutnya aku tidak mengaku kalah. Benar kata ibu, jatuh bangun itu lumrah. Langit takkan selalu cerah. Aku takkan selalu 'pandai'. Kadangkala kita perlu jadi bodoh untuk belajar bangun dan berlari kelangit. Betul kata Amir, angap ini satu pengalaman. Pengalaman adalah guru terbaik. Jangan melarikan diri dari masalah, melarikan diri tidak akan menyelesaikan masalah. Lagipun aku bukan seorang pengecut. Aku harus salah sebelum aku tahu apa yang betul. Aku seharusnya tetap berdiri dan melangkah maju biar taufan menolak aku kebelakang atau membuat aku tersungkur. Itulah kekuatan yang ibu dan ayah telah tanam kedalam diriku sejak kecil. Jika ujian sebegini pun aku sudah mengaku kalah, bagaimana nanti sekiranya datang badai yang lebih besar menduga diri?

Hari ini aku belajar sesuatu. Mungkin aku nampak seperti seorang loser yang lari dari bilik bedah tapi at least hari ini aku ingin mendidik hati. Wahai hati, jadilah hati paling cekal dan tabah menempuh kehidupan. Mungkin hari ini aku tak berjaya scrub in dalam pembedahan, mungkin esok aku akan jadi Pakar bedah paling berjaya. Yang penting kita tahu selagi Allah ada disisi, apa yang harus kita bimbangkan. Belajar dari kesilapan, jangan lari apabila masalah datang menjengah. Jadilah seperti Nabi Ayub yang mana kebergantungannya hanya pada Yang Esa. Mulai saat ini aku berjanji aku akan jadi lebih tabah, aku akan jadi lebih cekal. InsyaAllah, dengan segala cabran ini, aku akan menjadi seorang manusia yang bukan sahaja cemerlang akademik, malah cemerlang dalam ilmu kehidupan. Aku bukan bodoh, dan aku bukan Loser. Hari ini, Allah telah mendidik aku lagi, menegur aku terus ke hati. Didiklah aku Ya Allah, pimpinlah aku. Terima kasih atas sokonganmu ibu ayah dan amir serta keluarga yang tercinta.

Ok, nak berlari balik ke Luke's ward untuk tutorial hehe

Ganbate ne!!

Wallahualam

4 comments:

farizamm said...

Sya.. jangan cakap macam tu. You're not loser my dear. Adat belajar. Kalau kita dah tau, bukanlah namanya belajarkan. Tabahkan hatimu! :)

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

tq far...entahlah sejak akhir2 ni rasa goyah sikit...rasa cam tak kuat sgt...mgkn cabaran skrg da lain kot..far doakan ye..mis u dear=)

nina syazwani said...

urmhhh,, entry ni menarik... keep on learning sis.. life is a journey not a destination kan??? all the best..

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

thanks nina..doakan!=)