... I am A restless brain ...

Saturday, September 10, 2011

ANGKUH?? ..ikutlah resmi padi..makin berisi makin tunduk..

10 september 2011, 10.37 pagi

Assalamualaikum..

Huaaarrrggghhh dr pukul 6 pagi tadi aku mengumpul semangat untuk menyelak helaian2 buku medicku, namun ternyata hingga detik ini ia tetap belum berhasil. Entah mengapa aku tidak rasa untuk belajar seawal pagi sabtu ini. Mohon sebentar untuk aku melarikan sejenak fikiranku dari dunia perubatan dan berlari jauh kedunia khayalanku...

Pagi ini dingin, namun nyaman. Jiwa sainsku ingin sejenak berubah menjadi jiwa sang pujangga yang menyusun bait-bait indah kata-kata. Alangkah bagusnya jika aku dapat duduk di hulu sungai sambil menghayati keindahan air terjun di dalam hutan. Disitulah tempat yang sangat aku cintai,namun hingga kini ternyata sukar sekali untuk aku meluangkan masa dan memasang khayalan ditempat sebegitu. Sambil memerhati manik-manik air terjun yang pecah terhempas ke batu,lantas memercik kepipi. Segar dan menghidupkan jiwa. Aaaahhh jauh sungguh jiwaku pergi, namun disinilah aku dikamar ku di Dublin, memerhatikan luar jendela yang hanyalah rumah2 batu yang bersusun. Aku harap satu hari nanti, aku dapat melarikan diri dari kesibukan ini, dan duduk tenang di pinggir sungai sambil mendengar desir air yang berzikir nama Rabbnya..Akan kutunggu saat itu.

Masih..masih mengumpul rasa untuk belajar hari ini, namun masih belum berhasil. Lantas jari jemari ini laju menekan punat-punat kecil laptopku sambil sekali lagi memuntahkan perasaan..Maka ikutlah resmi padi..makin berisi makin tunduk..

Entah mengapa aku begitu suka kepada kata-kata ini. Cukup mapan sekali sekiranya aku letakkan dalam konteks kita dewasa ini. Manusia zaman kini kebanyakan sudah lupa kepada nilai yang diutarakan dalam peribahasa ini, maka setinggi manapun kita sudah mendaki, namun masih kita hanyalah hambaNya yang lemah lagi hina. Lihat kita sekarang, dimanakah kita. Aku lihat diriku, dimanakah aku? Ya, aku sudah berlari jauh, dan mendaki tinggi. Belum sampai diperingkat paling tinggi, namun untuk wanita seumpama aku, sudah cukup untuk timbul rasa sombong dan bongkak. Bakal bergelar doktor, menuntut di tanah barat, sudah merantau hampir seluruh Eropah. Maka layakkah aku untuk bersikap angkuh? Bukan sahaja angkuh kepada manusiua, malah angkuh kepada Allah...

Tapi bagi diri ini, aku tidak punya apa-apa sebenarnya. Semua yang aku miliki hari ini, tiada satu pun, tidak walau sebesar zarahpun adalah milik aku. Baik paras rupa,baik pakaian, harta, malah keluarga, semuanya bukanlah hakku yang mutlak. Semuanya milik Allah, semuanya milik Allah yang mutlak. Semua ini hanyalah pinjaman. Maka apa yang dapat aku banggakan? Mana satu dari kepunyaanku yang aku mahu angkuhkan?

Namun ada antara kita yang lupa. Lupa diri. Lupa keluarga dan lupa segalanya apabila sudah menjejak ke langit. Apabila kita mula kaya, kita lupa kepada yang miskin. Apabila kita memegang PHD kita lupa kepada siapa kita yang sebelumnya. Kita lupa kepada guru-guru sekolah rendah kita yang mengajar kita menulis baca. Malah apabila kita sudah bergelar doktor pakar, kita pandang rendah kepada guru-guru tadika kita. Kita katakan, " Aaaahh, kerja guru tadika, orang tak sekolah pun boleh kerja guru tadika.." Angkuh, begitu angkuh. Malah kita lupa sewaktu kita masih bodoh dan masih belum pandai memegang pensel, guru tadika itulah yang memegang lembut jemari kita dan menghayun pensel menggarap A B dan C..Kita terlalu angkuh dengan pencapaian kita sehingga kita tiba-tiba buta hati.Mengapa kita terlalu mudah lupa bagaimana kita bermula?

Dan apabila kita kaya, kita berharta.. Pengemis bukan lagi saudara seislam kita. Duit kita berjuta, harga sehelai baju kita dapat membeli juadah untuk 300 fakir miskin. Namun kita angkuh, terlalu angkuh. " Aaaaahhh apa standard beli baju kat sini, baju murahan!" kata kita. Maka kita pergilah membeli sehelai baju nipis yang mungkin kainnya hanya 1 meter sahaja, tapi bernilai hampir 1000 ringgit. Sedangkan kita tahu, dengan duit sebanyak itu kita mampu membiayai persekolahan seorang anak fakir miskin, yang mana dengan seribu itu mungkin dapat menerangi kehidupan anak miskin itu dek kerana buta huruf dan tidak mampu kesekolah. Angkuhkah kita..angkuhkah aku..Sekiranya esok hari malaikat Izrail memanggil aku pergi, dapat aku bawa semua hartaku yang berjuta itu masuk kelianglahat bersama dan menjadi penebus dosa-dosaku yang menggunung tinggi? Maka sekiranya aku seorang doktor pakar yang dihormati disegani, mana sahaja aku pergi karpet merah dibentang untukku, namun setelah aku kembali ke hadrat Ilahi maka di manakah sebenarnya terletaknya darjatku?

Kita angkuh, begitu angkuh dengan pencapaian kita. Kita berpangkat tinggi, berkahwin dengan keluarga yang terkenal dan disegani. Tiba-tiba kita lupa kepada ibu tua dan ayah yang sudah berambut putih di pondok kecil tempat kita dibesarkan. Kita lupa kepada keringat ayah yang membanting tulang empat kerat memberi kita sesuap makanan. Kita lupa kepada air mata ibu yang menitis dek kerana kita terlantar dihospital dek demam panas. Kita lupa kepada setiap detik yang telah mereka korbankan untuk menjadikan kita seorang manusia. Tiba-tiba kita menjadi lupa, lupa pada segalanya. Malah kita berasa malu, malu sekali untuk mengakui asal usul kita. Kita angkuh. angkuh sekali.. Maka ibu dan ayah tua itu pergi menghadap Ilahi dalam air mata kerinduan kepada anak yang telah mereka tatang hingga dewasa..Kita lupa..Sekali lagi kita lupa dari mana kita bermula..

Ikutlah resmi padi..makin berisi makin tunduk.. Maka semakin jauh kita melangkah, semakin kita menginsafi bagaimana semua nya bermula. Satu perkara yang kita harus selalu ingat. Benamkan dan lekatkan kuat-kuat dalam ingatan. Bahawasanya tidak ada satupun harta yang miliki hari ini adalah milik kita. Tidak walau sebesar zarah. Semuanya milik Allah, subhanallah, Allah yang telah menciptakan kita. TanpaNya kita muflis, kita tidak punya apa-apa. Malah jari jemari yang sedang ligat menaip ini adalah milikNya jua. Semua nya pinjaman untuk kita didunia. Anytime..Anytime Allah boleh ambil kembali dari kita. Ingat, kesenangan adalah ujian, maka kesusahan juga adalah ujian dariNya. Hari ini kita orang paling kaya dalam dunia, esok KUN FAYAKUN, kita muflis. Hari ini kita gadis paling cantik, menjadi idaman tiap jejaka, esok KUN FAYAKUN kita cacat sebelah muka. Tidak ada yang kekal selain Allah..

Apa yang membezakan antara kita adalah keimanan dan ketaqwaan kita disisi Allah. Itulah satu-satunya bekal yang akan kita bawa menghadapNya. Itulah saja yang dapat menyelamatkan kita dari disentuh api neraka. Kita pandang jijik pengemis yang menadah tangan pada kita, mana kita tahu pengemis itu jauh lebih mulia dari kita. Tiada siapa yang boleh menilai kita selain Allah. Kita pandang jijik kepada pelacur yang melacur di jalanan, namun siapa kita untuk menghakimi mereka? Apa kita tahu tentang apa yang telah mereka lalui sehingga mereka terjebak dalam neraka dunia seperti itu? Kita tidak tahu, maka jangan kita berlagak Tuhan untuk memandang hina kepada sesama kita. Itu dosanya dengan Tuhan, janganlah kita menghukum perkara yang kita tidak jelas. Fikirlah mungkin dosa kita jauyh menggunung tinggi dari pelacur itu.

Maka indahnya jika kita dapat mengikut resmi padi, makin berisi makin tunduk. Makin kita merendah diri, makin kita dihormati. Semakin kita mendalami ilmuNya, semakin terasa oooooohhh betapa kerdilNya aku disisiMu Tuhan. Aku yang belajar ilmu perubatan, malah apa jua ilmu sekalipun, semakin tinggi pelajaran kita, semakin kita menghayati kebesaran Tuhan. Betapa menakjubnya setiap kejadian, menyebabkan kita berasa betapa rendahnya diri ini.Sesuai dengan sifat kehambaan yang seharusnya ada dalam setiap diri. Apa nak dikejarkan dengan dunia, entah esok lusa kita mungkin dipanggil pulang oleh Allah. Hidup ini pendek. Singkat perjalanan maka yang kita kejar adalah kehidupan selepasnya, kehidupan disisi Allah.

Makin rendah hati kita, makin kita akan mendekatiNya. Biar siapapun kita, yang membezakan kita disisi Allah hanyalah iman dan ketaqwaan. Jangan kita malu dengan ibu bapa kita yang mungkin satu hari nanti tidak lagi sekuat ketika mereka muda. Satu hari nanti mereka akan terkencing dalam seluar, mereka mungkin perlu dipapah kesana kemari. Ingatlah, sekiranya kita menjaga mereka dengan penuh keikhlasan, darjat kita jauh lebih tinggi, terlalu tinggi disisiNya. Ingat kisah jiran Nabi Musa di syurga? Yang jiran Nabi Musa di syurga ialah seorang lelaki yang menjaga rapi dua ekor khinzir yang besar, yang mana khinzir tersebut adalah ibu bapa lelaki tersebut yang dilaknat Allah. Subhanallah, maka kita manusia dikurniakan akal dan hati untuk memahami, fikirkanlah..

Aku, kamu dan dia semua bersaudara. Kita semua sama.Maka dari Allah kita datang, padaNya kita akan kembali. Subhanallah..

Jangan lupa, tuturlah alhamdulillah selalu. Makin kita mensyukuri nikmatNya , makin berlipat gandalah nikmat yang akan Allah berikan..

Maaf mengomel dihari minggu..hehe

wallahualam

2 comments:

amy search said...

Kata2 yang indah. Moga dirahmati Allah.

FArAh sYaZaNa zAkAriA said...

moga amy search diberkati Allah juge=)