... I am A restless brain ...

Saturday, March 12, 2011

..aku bukan PRADA...aku tak berhak bersama LOUIS VUITTON..

Semua orang dalam dunia ini suka pada kecantikan. Semua orang dalam dunia ini suka pada keanggunan, elegan dan gaya. Semua orang suka kepada status dan kemewahan. Semua orang sukakan jenama. Seperti Prada dan Louis Vuitton. Wanita kini sanggup menghabiskan empat ke lima ribu duit mereka hanya untuk membeli seutas beg tangan buatan Paris dan Italy ini. Its about the brand. Not many people afford to buy one. I bought it. It costs me about 4 thousand ringgit. I bought it for my mom. Just to make her happy. Alhamdulillah, meskipun aku masih belum bergelar doktor,dapat juga aku mengumpul simpananku sedikit-sedikit dapatlah aku memberikan ibu seutas beg tangan yang selama ini diidam-idamkannya. Lagipun bukannya selalu aku berbelanja besar untuk ibu. Menggembirakan hati ibu adalah sesuatu yang memberikan aku kepuasan tahap maksimum. Teringat aku sewaktu aku berkunjung ke Paris sebanyak 2 kali tahun lepas, masih aku ingat betapa orang beratur panjang di luar kedai Louis Vuitton di Paris untuk mendapatkan beg tangan yang sama nilainya dengan sebuah motor kapcai yang boleh dibeli di Malaysia. Seperti yang aku mentioned di awal coretan, its all about the brand. Bila jenama menjadi ukuran setiap perkara, kadang-kadang manusia lupa kepada penilaian sebenar yang lebih cantik pada dasarnya.




Aku bukan PRADA, jadi aku tak berhak bersama LOUIS VUITTON. Maksud statement aku disini ialah sesuatu yang baik dan cantik selalunya hanya boleh dipadankan dengan yang setaraf dengannya. Aku bukan hanya bercakap dalam konteks kekayaaan atau status semata-mata. Malah ia lebih dari itu. Apa kata kita lihat statement ini dari segi keinginan kepada sesuatu kebaikan haruslah didampingi dengan kebaikan juga. Hmmm Ada sesuatu yang bermain-main dikepalaku sewaktu aku ingin menitip entry ini. Apa yang ingin aku coretkan disini bukanlah hanya berkisar kepada ridiculousnya harga kedua-dua beg tangan berjenama ini. Disaat ini, kepalaku selalu berligat perkara berkisar jodoh dan aku ingin melihat isu ini, dalam konteks PRADA dan LOUIS VUITTON juga. Ya, tak dinafikan yang semua orang suka pada kecantikan. Malah Allah juga suka pada sesuatu yang cantik. Namun maksud cantik disini bukanlah sekadar kecantikan lahiriah, tetapi juga pada kecantikan batiniah. Namun malangnya manusia zaman sekrang ramai yang buta hatinya, menilai kecantikan hanyalah pada paras rupa semata-mata, namun kecantikan rohani ditolak tepi.



Semua orang inginkan pasangan hidup yang baik dan soleh. Orang yang baik dan soleh/solehah tinggi akhlaknya, baik budinya, cantik pekertinya. Ibarat barang berjenama yang mahal harganya,tahan lama, disenangi setiap mata yang memandang. Ibarat PRADA dan LOUIS VUIITON. Namun tak semua orang mampu memiliki pasangan yang baik dan soleh/solehah, ibarat tak semua orang mampu memiliki PRADA dan LOUIS VUITTON. Ia hanya mampu dimiliki oleh seseorang yang lebih berharta. Namun dalam soal memiliki pasangan yang baik dan soleh, seseorang juga haruslah mampu untuk menjadi yang baik juga. Apa yang saya ingin tekankan disini ialah, jika kita bercita-cita untuk memiliki pasangan hidup yang baik dan beriman, maka kita juga harus melengkapkan diri kita dengan kebaikan dan keimanan.

Selalu saya berbual-bual dengan rakan-rakan saya. Ada seorang rakan lelaki saya di sekolah lama dulu dan kawan saya ini amat-amat nakal sewaktu di asrama. Bertukar-tukar teman wanita telah menjadi kebiasaannya, malah kadangkala pergaulannya yang terlalu bebas membuatkan saya rasa jelak. Satu hari saya bertanya padanya, jika kau ingin memiliki seorang isteri nanti, apa agaknya ciri-ciri yang perlu ada padanya, dan ringkas dia menjawab, "Mestilah aku inginkan pasangan yang baik dan menutup aurat." Terdiam saya seketika. Dan hati saya berbisik, jika kau tidak semulia Nabi Muhammad, bagaimana engkau hendak memiliki suri sehebat Khadijah. Jika engkau mahukan sesuatu yang baik dan terpelihara, mengapa tidak kau memelihara dirimu terlebih dahulu, kalau tidak, u dont deserve the noble woman at all. Manusia memang suka kepada kebaikan dan itu ialah satu fitrah, namun harus diingat, mengejar sesuatu yang baik itu ada harganya yakni dibeli dengan kebaikan jua..





Kita selalu berdoa pada Tuhan agar diberikan pasangan yang baik, sebagai penyejuk mata, agar kita dapat meniti usia tua bersamanya, dan mati bersamanya. Seperti saya juga, saya selalu memohon pasangan yang baik untuk menjadi walid kepada anak-anak saya. Menjadi anak lelaki kepada ibu bapa saya,menjadi abang kepada adik-adik saya dan menjadi adik kepada abang saya.Saya bukanlah meminta lelaki hebat, kacak ,kaya berharta dan dapat memberikan saya sebiji banglo mewah lengkap dengan kolam renang dan sebuah kereta mercedez mata belalang. Bukan juga saya minta seorang suami seperti albert einstein atau bill gates yang menggoncang dunia dengan idea hebat dan gila lantas menjadi ternama sekelip mata. Bukan juga saya minta seorang lelaki yang menjadi gilaan dan pujaan setiap wanita yang melihatnya mungkin seperti Shah Rukh Khan atau Brad Pitt, atau juga David Beckham. Saya hanya memohon seorang lelaki yang sederhana juga gayanya, bersama seukir senyuman yang bisa mententeramkan setiap mata yang menatapnya, bersama kebijaksanaan yang disalut dengan rasa rendah hati dan kezuhudan. Saya hanya minta seorang lelaki yang teguh hatinya, yang berzikir Allah dalam setiap nafasnya, yang lembut tiap butir bicaranya, namun tegas dalam nadanya. Saya hanya minta seorang lelaki yang menjaga solatnya, yang bersih bibirnya dari kata-kata nista. Seorang lelaki yang taat pada ibu bapanya, yang pengasih pada sekitarnya. Seorang lelaki yang dapat memimpin diri saya yang penuh dosa ini kejalan menuju kesyurga. Lelaki sebegini bagaikan PRADA bagi saya, namun adakah taraf saya sudah seperti LOUIS VUITTON untuk bersamanya?

Ini membuatkan saya muhasabah kembali diri saya. Apabila saya meinginkan kebaikan yang tak berbelah bahagi dalam diri bakal teman hidup saya, tapi apakah saya telah menjalankan tanggungjawab saya untuk memperbaiki diri menjadi seorang isteri yang baik padanya juga? Layakkah saya untuknya? Allah itu Maha Adil, jika kita inginkan kebaikan dan kemuliaan, maka hadiahkanlah pada kebaikan itu dengan kemuliaan jua. Bukannya Allah mendiskriminasi manusia dengan darjat keimanan, menjodohkan yang baik dengan yang baik sahaja, tetapi pilihan untuk menjadi baik itu terletak ditangan kita. Samada kita mahukannya atau tidak.Janji Allah, lelaki yang baik adalah untuk wanita yang baik, dan sesungguhnya janji Allah itu pasti.Jadi, jika kita mahu PRADA,maka kita jadikan diri kita Louis Vuitton, yakni setanding dengannya juga. Renung-renungkan. Wallahualam

No comments: