... I am A restless brain ...

Tuesday, December 4, 2018

Menanti zuriat (EMPAT BELAS) : When woman hurts another woman 💋👸

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is a continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)

EMPAT BELAS : When woman hurts another woman 💋👸


Yes, TTC journey is not easy, it is no JOKE guys. The tears, the heartache, the waiting. Macam mana nak gambarkan? Tak boleh nak gambarkan, melainkan kalian merasakannya sendiri. Somehow it can make or break you.



I ensure that this test that I have to endure will 'make' me.




I believe those woman who are in my shoes dont ask much from families and societies, except; 'Dont say that you understand how we felt. Whats more hurting us.'


I just wanted to share some experiences of how 'woman hurts another woman' that somehow made a 'tiny' impact in my life. Yup. just TINY. Because I dont allow strangers, haters or anybody hurts my feelings without my permission.


Sebagai seorang wanita, kita seharusnya memahami dengan lebih arif soal hati wanita lain. Apapun hakikat kehidupan yang dilalui oleh setiap seorang wanita, naluri kewanitaan, naluri keibuan kita adalah sama.


Dalam kehidupan seharian aku, rakan-rakan aku terutamanya wanita alhamdulillah semuanya baik-baik belaka. But I have encountered some woman friends yang somehow tak ada sensitivity terutamanya dalam isu anak ni.


When I was working in one of Klinik Kesihatan sebelum klinik yang sekarang, ada seorang teman sekerja yang cukup tidak sensitif terhadap perasaan terhadap wanita yang berTTC ni. Kadang kadang dia menjadikan isu TTc ni modal untuk menyakiti hati orang lain samada dia sedar ataupun tidak. I called her Yaya (bukan nama sebenar).


Biasalah bila bekerja isu cuti, MC,EL ni selalu juga jadi bahan bertelagah. Dan juga - isu oncall days during weekend. Semua orang tak suka weekend oncall ni. Yelah, weekend kan waktu kita berehat, siapa yang suka oncall kan? So biasanya kami akan bergilir. At that time Medical Officer kat klinik tu ada dalam 6 orang. 2 orang dah berkahwin dan mempunyai anak, dua lagi dah berkahwin belum ada anak macam aku, dan 2 lagi masih single.


Selalunya, aku kesian sangat yang menjadi mangsa untuk buat weekend oncall ni adalah MO 2 orang yang masih single ni. Kenapa? Sebab Yaya selalu cakap 'they dont have commitments' macam orang lain yang dah ada keluarga dan anak.


Yaya ni dia boleh je oncall, tapi kalau dia tak nak oncall, dia selalu guna alasan anak untuk mengelak oncall weekend. Dialog yang dia selalu guna. "Penat tau jaga anak, bukan senang. Korang tak kahwin, tak ada anak lagi mana korang tahu!"




Tak ke panas hati ni mendengar?

Eh habis tu kau ingat yang single atau yang tak ada anak macam aku ni tak ada komitmen lain ke? Tak ada mak bapa? Tak ada adik beradik? Tak ada boyfriend atau girlfriend nak jumpa? Takkan sebab semata mata mereka tu single diorang kena mereput setiap weekend oncall untuk bagi orang yang dah beranak pinak macam kau enjoy your weekend?


Lain kali kalau rasa susah sangat ada anak, jangan beranak. -- Boleh je kan aku cakap macam tu, tapi no. I dont want to stoop to her level by arguing with her. Please mind your words, jangan cakap ikut suka dan langsung tak ada sensitivity.


There was another time, at this time I already transferred to KK currently I am working in, Yaya is still there. She gave birth to her second daughter. Masa tu one of my bestie still working there with Yaya. My bestie just miscarried and took a long MC. And Yaya also was supposed to finish her maternity leave, but guess what, she keen to extend her leave a little bit. Jadinya, klinik jadi tak cukup MO bekerja.



And guess what she said?

"Salah ke aku nak sambung cuti? Kau tahu tak beranak ni sakit, penat, tak cukup tidur jaga baby lagi. Korang tak tahu sebab korang tak pernah rasa, sebab tu korang tak faham!"


Ok, siapa setuju aku pergi cilikan je mulut dia? 🤣


Yaya ni bercakap ikut sedap mulut. Did she know that she hurts my bestie's feeling yang baru je miscarriage tu? Kau sakit pun dapat pegang baby yang sihat kan? My bestie tu sakit siap cuci rahim dia dapat apa? Dia dapat air mata je, faham? Please mind your words, woman!




Jangan ingat orang lain tak ada masalah, and jangan fikir the world only revolves around you. Setiap manusia ada ujian dan bahagian masing-masing. If you cannot console or having nice thing to say to womam who has been trying for so long for kids, or just went through miscarriage - you better keep your mouth shut. Jangan bawa main isu-isu sensitif macam ni, jangan cakap ikut sedap mulut.


Cara awak bercakap tu ada unsur riak. Allah beri nikmat dengan mudah, Allah juga boleh tarik nikmat awak dengan mudah. Alhamdulillah untuk rezeki yang Allah berikan pada kamu, dan alhamdulillah untuk rezeki yang diberikan kepada kami. Just, jangan lukakan hati wanita lain dengan menjadikan rezeki anak itu satu jenaka atau sindiran.


Remember, woman should never hurts another woman.


Hmm dan pada golongan wanita tak kira tua atau muda yang suka memerli seperti;

"Hei kau bila nak berisi, kahwin dah bertahun -tahun."
"Kau ni bila nak mengandung, anak aku dah dua."
"Apa yang tunggu lama sangat ni, makin lama makin tua nanti langsung tak boleh beranak."


Kalau jumpa lah orang yang sebegini, aku memang takkan buang masa, perasaan dan air mata aku untuk mereka. Sakit, memang hati ada rasa pedih. Allahuakbar, tak boleh nak cerita. Sensitif sangat hati hati kami ni. Macam kapas. Tapi kalau dah laser sangat, aku laserkan balik. Tapi kebanyakan masa aku tak layan orang-orang macam ni. Biasanya orang macam ni ada 2 je kemungkinan;


Satu, dia sendiri tak bahagia so dia seronok melukakan hati orang lain.
Dua, dia memang tak ada nilai sensitiviti dan percaya pada Tuhan. Suka menghakimi orang lain.


Ingat, jangan riak. Semua yang ada dalam tangan kita adalah pinjaman semata-mata. Allah bisa memberi, Allah bisa mengambilnya kembali.


Kadang-kadang ada juga mak cik mak cik yang sekadar mahu bertanya, atau ada yang terlepas cakap. Aku faham. Cuma itulah, hati ini tidak sekental gunung yang tegak berdiri. Aku hanya manusia biasa.



Aku selalu cakap pada Amir, tiada hati pun yang mampu memahami, betapa sakitnya penantian ini. Naluri keibuan yang membuak buak namun tidak dapat dicurahkan. Kasih sayang yang melimpah ruah namun rahim kosong tak berisi. Rasa tidak berdaya -- Ya Allah, mengajar aku tentang kerendahan hati, betapa manusia ini tidak punya apa-apa melainkan dengan rahmat dan kasih sayang Allah.



“Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah niscaya Allah akan mencukupkan (keperluan)nya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (yang dikehendaki)-Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.“ (QS. Ath-Thalaq: 3).



...BERSAMBUNG...

3 comments:

n_suhaili said...

Dah tak ada entry baru ke?

CuteJah said...

Assalamualaikum kak, kalau akak x keberatan, boleh ke saya nk contact akak utk bertanya ttg steps utk further study in Ireland. Saya merupakan SPM 2019 leaver. Harap akak dpt tolong saya .Jazakillahu khairal jaza' syukran

Rdsouza43 said...


Such a nice blog ,Thank you for sharing.-

It will may help you :-
psychologist services near me