... I am A restless brain ...

Thursday, November 24, 2016

why HOMECOOKING is the best! - BAHAGIAN SATU

Assalamualaikum w.b.t.



Hehehe

Actually dah terlalu lama sangat dah aku nak menulis tentang ni. Ada beberapa rakan rakan yang bertanya macam mana nak sempatkan memasak even kau sibuk bekerja. Dulu masa aku belum jadi doktor, ramai yang kata aku tak akan dapat jadi seorang isteri yang sempat uruskan rumah kerana terlalu sibuk. Suami terabai dan cari lainlah dan bla bla bla. Tapi aku tak delah terkesan sangat dengan doktrin yang sebegitu. Sebab aku ni memang jenis yang rajin dalam segala apa yang aku buat sejak aku kecil. Belajar aku rajin, kemas rumah aku rajin, uruskan baju aku rajin, buat apa-apapun aku rajin. Lagi satu aku ni macam ada penyakit mild OCD. Obsessive Compulsive Disorder. Aku tak boleh tengok benda benda bersepah dan tak diuruskan. Nanti aku rasa macam nak mengamuk je. Jadinya sebelum kahwin lagi aku pasti kesibukan seorang doktor itu tak akan mampu merubah aku menjadi insan yang tidak terurus kelak.


Sebelum aku tulis dengan lebih jauh perlu aku tekankan yang aku bukanlah siapa-siapa yang hebat nak bagi anda tips bagai. Ramai lagi manusia hebat di luar sana yang anda harus kagumkan. Ni sekadar perkongsian aku je kalau-kalau bermanfaat untuk sesiapa yang berminat.


Dan ada orang yang akan kata eleh, memanglah senang bagi aku sebab aku belum ada anak. Ada anak confirm kau tak akan ada masak punya! Hmm. Tapi saya melihat ramai juga rakan rakan yang seangkatan yang ramai anak masih mampu memasak even anak berderet dan masih perlu bekerja. Sebab masak ni kalau kita dah biasa dia macam jadi satu rutin yang tak akan memakan masa yang banyak dan tak lah memenatkan pun. Bak kata orang alah bisa tegal biasa. Malah kita akan rasa seronok sebab setiap hari suami dan anak anak makan air tangan kita yang berencahkan kasih sayang dan cinta. Cewaahh. Ia macam jadi satu motivasi untuk kita rasa seronok menguruskan rumah tangga kita sendiri.




Seriusly setiap orang pandangan tak sama dan apa yang aku tulis ni hanyalah perkongsian peribadi. Yang baik ambillah, yang busuk buang jauh-jauh!


Ini antara sebab-sebab dan tips - tips kenapa kita kena menyukai homecooking;


SEBAB PETAMA : JIMAT



Ada orang kata mana ada jimat! Bahan mentah nak beli semua mahal zaman sekarang. Hmm. Statement tu ada betul dan ada salahnya. Tapi kan actually in my oppinion, masak di rumah sangat sangat jimat nak dibandingkan dengan makan di luar.

Boleh dikatakan berjimat ialah one of my biggest motivation to cook our own food. Ada orang kata eleh, suami isteri doktor gaji banyak mana mungkin tak ada duit! Hmm, tak juga tu. Kami ada beberapa commitments and investments, and also building up saving untuk pergi Haji and niat untuk travelling all around the world. Juga saving duit untuk impian yang belum tercapai tu. So sejak kahwin memang aku sangat particular pasal kewangan and how to control them. And then when we have kids kewangan pasti semakin bertambah.

Jangan kata duduk KL je makanan harga mahal. Kat Bentong ni pun dah boleh rasa peningkatan taraf hidup yang tak masuk akal ni.

Contoh harga makanan kalau tak masak langsung - BENTONG PUNYA RATE (kire yang paling basic punya food) :

BREAKFAST : nasi lemak atau roti canai = RM 3.50 (ni paling roughly calculated lah kalau air+nasi lemak berlauk)
LUNCH : nasi + ayam + sayur = RM 6.00
DINNER : nasi gorang kampung + air = RM 6.00


Total sehari untuk seorang = RM 15.50 (tak termasuk jajan atau cikedes untuk munching atau mentos dalam handbag tau)

Kalau aku suami isteri untuk makan sebulan = RM 15.50 X 2 x 30 hari = rm 930.00


Tu pun belum lagi anda makan di luar tambah GST + SERVICE TAX an etc. Gila mahal! (part ni yang menyebabkan sekarang aku dan husband sangat jarang makan di restoran-restoran mahal. sekali makan bayar hampir RM 20 untuk tax je. GILA! )


Dan ini pun tak termasuk lagi kalau tiba-tiba kitorang stress dengan patient kat klinik terus melencong masuk sushi king, hujung minggu terasa nak makan Seoul Garden. Eh rasa macam nak jadi sweet tooth lah, pergi beli kek secret recipe. Jalan jalan shopping mall mesti nak kena minum kopi coffee bean atau san franscisco coffee. WOW sedapnya bau famous amos kau pergi beli sebungkus cookies. Unpredictable okay selera manusia nih! Bila tiba -tiba kau sedarkan diri duit rm 300 yang kau withdraw tadi habis dalam masa sehari sahaja!




So kalau nak kira real figure untuk makan sahaja boleh cecah sampai RM 1500 untuk dua orang sahaja sebulan. Tupun belum kira yang ramai anak -anak. Kadang - kadang fikir kesiannya orang yang kerja seorang dalam keluarga gaji RM1500 anak lima orang. Macam manalah nak makan hari-hari. Tapi rezeki Allah mana kita tahu kan. Firman Allah s.w.t ;


“…… dan tidak satu pun makhluk bergerak di bumi melainkan dijamin Allah rezekinya” (Surah Hud, ayat 6).


Jadi hakikatnya makan di luar bagi aku sangat mahal. Kadang kadang aku sampai boleh pandang besar kecil besar kecil je mak cik restoran tu bila aku ambil seketul ayam dengan sayur and nasi dia boleh charge sampai RM7! Aku memang tak boleh terima. Tapi tak tahulah anda kan. haha. Tapi kite kena faham juga, mak cik tu juga terkena juga kesan tempias kenaikan harga barang. Dia juga mempunyai tanggungan. Hendak salahkan dia sepenuhnya juga tidak adil.


Tapi sekiranya kita berjinak jinak dengan memasak di rumah, believe me, kita boleh mengawal aliran keluar masuk duit kita. Kita boleh set our budget and cook accordingly. Isu ni akan saya jelaskan dalam entry yang seterusnya.



SEBAB KEDUA : FOOD QUALITY CONTROL




Point ni sangat penting. Di sebab kan aku seorang doktor yang bekerja di klinik kesihatan aku rasa point ni amat penting. Kalau anda nak tahu diabetes mellitus (kencing manis), hypertension (tekanan darah tinggi) dan Ischemic heart disease (sakit jantung) bukan lagi penyakit orang tua. Semua penyakit ini telah menjadi sangat berleluasa dari lingkungan umur seawal 30 an. Baru tiga hari lepas suami aku dipanggil untuk post mortem seorang lelaki muda yang berusia muda 40 tahun. It turns out that dia mengalami serangan jantung. Bacaan darah tinggi dan kencing manis are sky-high! Bukan satu dua kes tapi sudah banyak kes!


So sepanjang duduk di klinik aku sendiri yang freaking out bila melihatkan penyakit orang tua yang kronik dah menjadi penyakit orang muda. Disebabkan oleh banyak faktor --- sedentary lifestyles, uncontrolled diet, burnt out, no proper stress management, depression. Yelah dengan taraf hidup yang sangat tinggi dewasa ini, sedikit sebanyak memberi banyak kesan kepada buruk kehidupan masyarakat. Tapi one the biggest reasons caused worsening health nowadays is due to our own DIET!


Kalau anda jenis yang rajin memasak, anda pasti serba serbi tahu tentang rencah perasa rempah ratus yang digunakan dalam masakan untuk menyedapkan makanan. Semua perisa maggi cukup rasa, ajinomoto, secukup rasa semua kadang kadang digunakan secara berlebihan dalam makanan. Yang ajaibnya, memang kalau kita bubuh perisa ni makanan kita kan jadi sedap, tak tahu mengapa haha! So be careful, sesetangah makanan yang dijual sedap sedap di luar itu we really have no idea berapa banyakkah these perencah ajinomoto have been used di dalamnya. Ayam KFC, Marrybrown, mc donalds and even makanan di gerai gerai yang sedap sedap itu kemungkinan mempunyai bahan penyedap yang diletakkan secara berlebihan. Itu belum kita cerita kandungan gula dan garam.


Sejak kenaikan harga barang yang mendadak aku perasan ramai pesakit yang datang dengan symptoms Acute gastroenteritis (cirit-birit). Kebanyakannya berpunca daripada makanan yang dibeli dari luar. Apabila anda ingin membeli makanan dari luar pastikan makanan yang dibeli elok dari segi rupa, bau, tekstur dan rasa. Ada peniaga yang akan keep on panaskan lauk yang sama berhari hari to cut cost. Aku pernah tengok sendiri di sebuah kedai mamak ayam masak merah dia ada selonggok telur lalat, bila aku tegur dia tak buang the whole lauk, dia hanya buang bahagian yang ada telur lalat tu je. Kembang tekak aku aku terus sumpah tak pergi kedai tu lagi. Sangat tak bertanggungjawab!




So bila kita memasak di rumah, perkara pertama yang kita akan fikirkan ialah kesihatan dan kesejahteraan ahli keluarga kita. Proses menyediakan makanan akan kita lakukan dalam keadaan yang bersih dan terbaik. Mengapa? Sebab ada perasaan kasih sayang. Actually kalaulah kita merupakan seorang peniaga dan kita menyediakan makanan dalam keadaan yang bertanggungjawab dan penuh kasih sayang, Allah akan melipat gandakan rezeki kita. Tapi ada peniaga yang hanya berorientasikan keuntungan semata-mata, dan itulah masalah utama yang sebenarnya.



Kebersihan dan kawalan kualiti makanan amat penting. Sebagai seorang isteri dan ibu, kita mesti akan memastikan keluarga kita makanan yang bersih dan berkualiti. Salah satu caranya adalah melalui homecooking. Kita boleh mengawal kandungan garam, gula, perasa dan minyak dalam masakan kita. Homecooking biasanya dilakukan dengan tangan yang bersih perkakas yang dijamin kebersihannya. Yang lebih membuatkan saya seronok ialah, kita boleh memastikan setiap suapan makanan ialah halalan toyyiban.


Surat Al Maidah : 88 yang ertinya:

“dan makanlah makanan yang halal lagi baik (thayib) dari apa yang telah direzekikan kepadamu dan bertaqwalah kepada Allah dan kamu beriman kepada-Nya”


Rezeki yang halal akan menjamin kebersihan hati dan kesucian keturunan. Tambahan pula, kalau anda merancang untuk diet, mengurang kadar cholesterol dalam darah, maka andalah yang berkuasa menentukan setiap sukatan makanan kita sehari-harian.


Rasa marvellous bukan?!





SEBAB KETIGA : MENGHAPUSKAN ANGGAPAN 'CAREER WOMAN IS A LOUSY HOMEMAKER'.


Ini ialah my personal reason. It does not applied to all women haha. Pepatah yang mengatakan bahawa " Perempuan belajar tinggi mana pun habis-habis nanti akan turun ke ceruk dapur juga". Ramai wanita moden yang sama sekali membangkang statement ini. Untuk wanita yang kurang gemar memasak, statement ini memang adalah tidak berasas sama sekali. Tetapi, untuk wanita yang gemar memasak, statement ini memang tepat. Bukanlah hina pun berada diceruk dapur kalaupun kita bergelar doktor pakar atau doktor falsafah. Malah ia adalah suatu perkara yang sangat membanggakan tau sebab walaupun kita berkarier dan belajar setinggi gunung everest, kita masih mampu hebat beraksi di dapur. Ia sekaligus menyangkal dakwaan bahawa jangan berkahiwn dengan perempuan berpelajaran tinggi, semuanya tak pandai jaga suami. haha. Kami boleh berjaya dalam karier, dan kami juga mampu menjadi isteri yang terbaik juga in sha Allah!







SEBAB KEEMPAT : REBUT PAHALA



Point ni pun ialah point personal. Betul ada banyak cara untuk merebut pahala selagi anda bergelar seorang isteri dan seorang ibu. Banyak cara untuk menggembirakan dan meraih redha suami. Dan percayalah, homecooking adalah salah satu cara anda menunjukkan dan memberikan kasih sayang dan cinta kepada yang tersayang. Sometimes masakan kita tak adalah hebat macam chef wan, tapi oleh kerana kita memasak dengan penuh kasih dan sayang dan penuh keikhlasan, masakan ikan goreng pun mampu memberi nikmat kelazatan yang sukar di jelaskan. Allah memasukkan redha Nya wa Rahmah Nya ke dalam setiap hidangan kita. Sebab itulah ada pepatah mengatakan, "cara mengikat suami adalah melalui perutnya". Suami kita akan nampak pengorbanan kita yang setelah seharian membantu mereka mencari rezeki, kita masih mampu menjalankan tanggungjawab sebagai seorang isteri. Dan kita semua tahu setiap kali suami kita redha dan gembira dengan kita, syurgalah tempat kita in sha Allah.


Suatu petang ketika aku menghidangkan dinner selepas pulang kerja my husband kata, "Benda yang paling abang rindu bila kita duduk jauh ialah masakan ca. Abang penat, abang balik kerja, air sejuk dah terhidang makanan dah ready. Sometimes I forgot that U are also a doctor".

Dan segala penat lelah kau bekerja dari pagi sampai ke malam akan lenyap sekelip mata selepas mendengar statement 'rare' dari suami kau hahahaha. Percayalah, kalau niat dan nawaitu kau ikhlas dan benar, Allah akan hadirkan kekuatan maha hebat dan kelapangan masa yang luas walaupun sebenarnya masa kau sangat terhad sehari-harian.





SEBAB KELIMA : SELF LEARNING AND IMPROVEMENT


Masa mula-mula kenal dengan husband, husband pernah keluarkan satu statement.

'Tak kiralah dalam apa bidang pun lelaki tetap akan mengungguli setiap bidang termasuklah bidang masakan. Tengoklah, chef chef terkenal dunia kebanyakannya ialah lelaki seperti Gordon Ramsey, Heuston, Shahnon Bennet, George Columbaris, Chef Wan dan etc'.


Tercabar juga rasa. Tapi ada benarnya kata kata husband. For your information, my husband is my hardest critics. Dia jenis orang yang sangat honest bila mengkritik masakan aku. Kalau tak sedap dia akan cakap tak sedap. Masa mula mula kahwin bila dia being honest aku merajuk lah, yelah penat kot masak dah lah baru balik kerja. Esok oncall lagi. Tapi dia makan je, dia just cakap kurang masin kurang masam in a very good way. Dia sangat sukakan originality of flavours, kalau aku masak dua lauk, dia tak akan campur adukkan dua dua lauk dalam nasi. Dia akan makan separately to really enjoy the intensity of each flavours. Bila dia makan dia akan senyap je, aku yang selalu tanya ok ke tak. Tapi akulah yang selalu sentap kalau dia start kritik padahal aku yang tanya. Typical woman haha. LOL.



But lama lama, I took his comments positively. It is a learning process U know. Dulu aku belajar medicine sampai pandai, sekarang aku berazam nak belajar masak sampai aku expert. Aku memang genetik rajin belajar haha. Aku ambil ini sebagai suatu proses pembelajaran untuk menjadi tukang masak yang lebih hebat. His critics has made me a better cook. Sampaikan nanti bila aku dapat anak tak kiralah lelaki ke perempuan, aku nak ajar pegang sudip dan kuali start dia pandai jalan masuk dapur. Sekarang aku dah boleh buat masak berbagai jenis lauk dan juadah tanpa tengok resipi. Tak adalah hebat mana, cukuplah untuk memenuhi citarasa suami tercinta. Ianya boleh jadi satu kepuasan yang menggembirakan.



Berkata Muaz bin Jabal: “Tuntutlah ilmu, sesungguhnya menuntutnya kerana Allah adalah satu bentuk ketakwaan, mencarinya adalah ibadah, mengulangkajinya adalah tasbih, mengkajinya adalah jihad, mengajarkannya kepada orang yang tidak mengetahuinya adalah sedekah, menyampaikannya kepada ahlinya adalah mendekatkan diri kepada Allah. Dia adalah teman kala keseorangan dan sahabat ketika bersendirian.”



Okay, itulah antara sebab sebab mengapa aku amat menyokong homecooking. Seriusly U do not have to agree with all of them, it is just my pure oppinion. Just sharing the fun of cooking at home. Memasak sangat mudah kalau kita biasa buat dan ada full motivation. Believe it or not, even ada yang mungkin kata aku tak sibuk mana pun sebab tak ada anak lagilah apalah, sebab tu lah boleh masak, tapi hakikatnya, even aku memasak 3 full course meal at home everyday, I just spent about only less than two hours in the kitchen everyday to prepare breakfast, lunch and dinner even on our oncall days. The rest of the time I spend untuk tulis novel, tolong husband oncall, buat locum, kemas rumah, berniaga kecil kecilan dan berehat. Sekarang tengah belajar mengait. LOL. Memang aku spesies orang tak boleh duduk diam. Haha.



Nanti in the next entry aku manusia yang tak berapa nak hebat ni nak share some of the tips untuk maintain kerajinan memasak di dapur and how to memasak dengan laju tanpa memenatkan diri sehari harian di dapur. Aku punya style masak moden punya style, kalau orang tua nampak cara aku memasak di dapur boleh disumpah-sumpahnya aku, tapi that way membolehkan aku memasak dengan lebih laju. Kalau sudi nak bacalah. Okay, sampai jumpa lagi!






No comments: