... I am A restless brain ...

Monday, May 13, 2013

Dua Kisah Jalanan. Satu ibrah.

Assalamualaikum,


Waktu lapang. Waktu lapang. Hebatnya engkau menguji aku wahai waktu lapang. Mungkin ini sajalah waktu lapang yang aku akan miliki setelah habis medical degree dan sebelum pulang berkhidmat dalam bidang perubatan dan dalam menjayakan - "misi hidup aku yang selama ini tertangguh". Berikan aku sifat istiqamah Ya Allah.



Tapi untuk kali ini, aku ingin bercerita tentang - Dua Kisah Jalanan. Ibrah yang Allah baru sahaja perlihatkan kepadaku, minggu lepas.


Kisah Satu.

Hari itu hari khamis. Aku baru sahaja selesai menjalani final examku, long case. Aku masih ingat sebaik aku pulang dari hospital, aku singgah di malaysian embassy di shelbourne house, ballsbridge yang terletak lebih kurang 5 kilometer dari rumahku. Hati aku cukup senang, sepanjang perjalanan aku tersengih keseorangan. Mungkin gembira bukan kepalang menghayati 'freedom' setelah tamat menghabiskan 5 tahun pengajianku dalam bidang perubatan. Tambahan lagi aku begitu gembira aku menjayakan long case ku dengan lancar serta dipermudahkanNya.


Setelah menyelesaikan urusan di kedutaan, aku bergerak pulang, menunggu bas di stesyen bas paling berdekatan, sambil headphone kesayangan yang menekap ditelinga memainkan lagu-lagu kegemaran. Menyanyi-nyanyi riang perlahan, sambil mata asyik memerhatikan manusia sekeliling yang ramai lalu lalang. Maklumlah ketika itu lunch hour, dan kawasan itu penuh dengan office. Semuanya segak dan nampak berkerjaya.


Sedang aku asyik memerhati, aku tiba-tiba terdengar suara garau seorang lelaki yang bercakap tanpa henti. Kuat. Lantang seolah-olah dia sedang bersyarah kepada seseorang. Aku menoleh ke arah suara itu. Aku lihat seorang lelaki dalam lingkungan 60 an, kelihatan selekeh dan kotor, memakai wintercoat lusuh panjang berwarna hitam, wajahnya berjambang nampak kusut sekali. Ditangan kanannya dia memegang beg bimbit lelaki berwarna hitam lusuh. Ditangan kanannya kelihatan beg tangan wanita berwarna coklat, juga sudah kelihatan lama. Sekali pandang semua orang disekeliling tahu, dia berbeza. Yakni dia sudah tidak waras.




Lelaki tadi masih tidak berhenti dengan 'syarahan'nya, 'syarahan' yang tidak ada siapa sudi mendengar. 'Syarahan' yang penuh intonasi dan facial expression. Beliau berdiri tidak jauh dari aku, mungkin dia juga menunggu bas. Mataku tidak putus memandang gelagat beliau, tapi setiap kali aku cuba menentang matanya, dia tiada reaksi. Seolah hanya butir mata itu melihat, tetapi memberi kosong perception kepada visual centre di occipital cortex. Perlahan aku mengalih headphone dari telingaku, cuba mencuri dengar butir bicaranya. Okeh, tak faham. No connection antara satu ayat ke satu ayat. Bak kata istilah medic dalam Korsakoff enchephalopathy disease, 'Confabulation'.


Lima minit kemudian bas tiba. Semua yang menunggu bas tadi masuk dengan tertib ke perut bas, seorang demi seorang. Begitu juga dengan lelaki tadi, sambil mulutnya masih terus berbicara. Setiap mata di dalam bas tadi jurus menerkam pandang ke arah lelaki itu, dengan pandangan pelik menghakimi, namun masih, dia tiada reaksi. Beliau duduk selang dua seat dihadapan aku, sudah boleh diagak seorang wanita bertubuh gempal yang duduk betul-betul disebelahnya terus bangun dan beralih tempat dari lelaki itu, duduk di seat kosong disebelah aku. Kasihan lelaki itu. Beliau bukan sahaja kini sudah terputus connection dari 'kewarasan' beliau, beliau juga kini sudah terputus kasih, dari masyarakat.


Kali ini butir bicaranya aku dapat dengar lebih jelas. Lebih kurang begini.


"Love and affection is a lie... They come when they need you, and they leave, when u are no longer needed. You trust him? You trust me? I know that I am no longer useful to u, but cant u just love me a bit more?.."


Lebih kurang begitulah 'bunyik'nya. Tiba-tiba aku lihat matanya berkaca-kaca. Genggaman tangannya lebih erat. Ya, aku dapat lihat kekosongan, kekecewaan dan kesengsaraan yang sudah dapat aku mengertikan. Bukan dari 'syarahan'nya yang berapi-api itu, tapi dari mata yang menyimpan derita, dan lenggok tubuh yang haus kasih sayang.



Beliau turun di hentian yang sama denganku. Sewaktu turun aku mencuri lihat beg tangan wanita yang dipegang beliau penuh dengan kain baju yang dironyok. Aku menghentikan langkahku, namun aku biarkan mataku mengekori lelaki itu sehingga lelaki itu berjalan hilang dari pandanganku. Kemana dia ingin tuju? Dimanakah keluarga beliau? Anak-anak beliau? Jikalau nak dikatakan dia tidak pernah bekeluarga, beg tangan wanita yang digenggam erat olehnya dan kata-kata beliau cukup untuk aku meneka kisah hidup beliau.


Apabila aku melihat manusia-manusia seperti beliau, aku teringat sepotong ayat dalam surah kegemaran di dalam alquran, surah Yassin, ayat 68 yang bermaksud;

"Dan barangsiapa Kami panjangkan umurnya niscaya kami akan kembalikan dia ke awal kejadiannya (kembali menjadi lemah dan kurang akal, seperti anak kecil) Maka mengapa mereka tidak mengerti?".


Perihal nyanyuk dan kurang kewarasan telah Allah sebutkan di dalam al quran, untuk kita fikirkan, dan renungkan, bagaimana kita meniti usia tua kita. Tapi aku selalu ingat pesan PUAN, yakni nenek kesayanganku yang sering mendendangkan syair dan nasihat kepadaku setiap kali aku meluangkan masa bersamanya. Katanya, "Satu cara untuk menjauhi sifat nyanyuk dan lemah fikiran apabila tua ialah dengan mmbasahi lidah dengan al-quran, berzikir dan berselawat ke atas Nabi". Dan puan biarpun sudah berumur 83 tahun, beliau masih kuat, tanpa penyakit, berfikiran cerdas dan pantas.






Kisah Dua.


Kisah ini pendek. Ia berlaku dua hari lepas, sewaktu aku dan dua rakan baikku keluar makan-makan di tengah-tengah bandar Dublin. Ketika itu aku ingin pulang dan aku lalu merentas pasar. Sedang aku melangkah laju, tiba-tiba aku terlihat seorang wanita lingkungan 50 an menolak sebuah stroller usang berwarna hitam. Apa yang meng'amazed'kan aku ialah, wanita ini ber'posture' extreme kyphosis, berjalan dengan penuh difficulty. Aku berhenti, memandang semula wanita dan strollernya tadi yang bergerak menjauhiku. Aku amati jari jemarinya yang aku perasan sedikit spastic. Aku dapat rasa wanita itu sedang menolak strollernya dengan sepenuh kudrat, apatah lagi dengan keadaannya yang begitu.





Aku nekad mengekori wanita tadi perlahan, berjalan langsung mendahuluinya ingin melihat isi stroller hitam yang ditolaknya. Kelihatan, seorang budak perempuan kecil berumur dalam 2 atau 3 tahun, berambut blonde dengan dua ponytail kecil. Comel. Anak kecil itu tergelak-gelak kecil sambil bertepuk-tepuk tangan gembira melihat manusia yang bergerak disekelilingnya. Sekilas aku mencuri pandang wajah wanita itu, sekejap wajahnya terkemut-kemit seolah menahan sakit, sekejap bibirnya mengukir senyum sambil melihat keletah riang anak kecil yang dibawanya. Dengan with that kind of posture, dengan beban yang harus ditolaknya sepanjang jalan pasar yang tidak rata itu, as a medic, I know she is in a deep pain. It will be painful for her just to carry herself around, apatah lagi dengan berat stroller itu.


But I know, the healer of her pain. Her daughter's joy and smile.

Buat adik di dalam stroller, "Dik, dah besar nanti, jangan adik abaikan ibu adik yang kurang sempurna ini. Jangan adik malu dengan kekurangannya apabila adik sudah besar cantik dan sempurna. Kalaulah adik boleh lihat wajahnya sewaktu dia sakit untuk membahagiakan adik, adik akan tahu betapa beruntungnya adik memiliki ibu seperti dia".

I just saw a perfection, in imperfection. =')


IBRAH.


Satu perkara yang aku kurang gemar tentang Ireland ialah nilai warga emas dari perspektif masyarakat. Sewaktu aku belajar tentang population health tiga tahun lepas, mereka secara jelas menyatakan bahawa peningkatan golongan warga emas yang semakin tinggi telah memberikan impak kurang baik kepada pembangunan dan ekonomi negara. Malah ada seorang lecturer aku dengan selamba berkata bahawa apabila seseorang telah menginjak umur 60 tahun, mereka secara automatiknya sudah tidak bernilai untuk pembangunan negara malah menjadi beban. Disini, warga emas bukanlah tanggungjawab anak-anak mereka tetapi tanggungjawab kerajaan. Sebab itulah nursing home a.k.a rumah orang-orang tua di Ireland ni terlalu banyak dan semuanya penuh tidak pernah kosong. Sehinggakan kebanyakan patient aku semuanya apabila jatuh sakit sudah dapat mengagak destinasi seterusnya selepas hospital, bukannya menghabiskan sisa-sisa usia dijaga oleh anak yang telah dibesarkan, tetapi tercampak ke dalam nursing home.




Kalau rakan-rakan di malaysia, berpeluang untuk melancong ke tanah-tanah barat, contoh di Ireland, take a look on the streets. Anda akan lihat warga-warga emas begini berjalan sendirian, tanpa keluarga disisi. Ada yang bertongkat, ada yang masih kuat. Shopping sendirian, semuanya sendirian. Aku rasa susah sangat100000x nak tengok warga emas ni berjalan bersama keluarga besar mereka. Dan jangan terkejut jika anda lihat nenek yang sudah setua 80 tahun masih memandu kereta sendirian, perlahan je kereta yang dibawanya. Teringat aku sewaktu aku di luar dublin manjalani GP rotation, seorang nenek tua menangis merayu-rayu kepada doktor minta di'renew'kan driving licensenya sedang dia sudah mengalami masalah penglihatan yang sangat teruk. Plus, sewaktu 'clerking' these elderly in the hospital, semuanya jawapan sama, "I live alone in my house".


Ironi kan? Disini yang cukup menekankan parenting dan nilai-nilai kekeluargaan, tapi ibu bapa yang sudah tua ditinggal sendirian meniti akhir usia mereka. Bagi mereka, melawat sekali, dua kali, tiga kali dalam seminggu sudah lebih dari cukup. Malaysia pun sama juga kadang-kadang tapi alhamdulillah, dalam Islam sudah ditekankan, jangan harap hidup nak berkat dan dapat cium bau syurga sekiranya kita mengabaikan waima melukakan hati kedua orang tua kita. Mereka bukan tanggungjawab kerajaan, totalllllllyyy, mereka adalah tanggungjawab kita. Apabila mereka sudah tua, mereka tidak lagi perlu harta atau kekayaan, mereka hanya perlukan kasih sayang!


Kadang-kadang aku pelik juga, tidakkah mereka sedar yang mereka juga akan tua dimakan usia? Mereka mencebik apabila melihat lelaki dalam kisah satu tadi, sedang mereka tidak sedar, nasib mereka juga akan hampir sama. Karma. What u give, u get back.


Firman Allah bermaksud: Tuhanmu telah memerintahkan, supaya kamu tidak menyembah selain Allah, dan hendaklah berbuat santun terhadap kedua orang tua. Jika salah seorang telah lanjut usianya, atau kedua-duanya telah tua, janganlah sekali-kali engkau berani berkata cis! terhadap mereka dan janganlah engkau suka menggertak mereka. Tetapi berkatalah dengan sopan santun dan lemah lembut. (Surah al-Israk, ayat 23).


Senang cerita beginilah, no matter how successful or rich u are, dan tak kiralah betapa jutaan ringgitnya kita bersedekah dan membuat kebajikan, tapi kita lalai dari tanggungjawab kepada kedua ibu bapa, maka neraka tempat pengakhiran kita. Biar kita miskin atau tidak berpelajaran tinggi, tapi kepada kedua ibu bapa kita kasih dan cinta, Allah akan mengurniakan kurniaan lipat kali ganda pada kita. Ingin bahagia dan berjaya? Redha ibu bapa itulah kuncinya. Kita bukan siapa-siapa tanpa doa dan restu kedua ibu bapa kita.





I am a restless brain, everything around me means something to me, no matter how trivial it might looks like. Bagi aku semua yang bergerak di bumi ini, mempunyai ibrah yang tersendiri, untuk mereka yang suka berfikir. Percayalah, setiap ujian, kejadian dibumi ini tidak pernah sia-sia dari Allah. Kita saja sebagai manusia yang sering gagal mencari maknanya.


" Ya Allah ampunilah dosaku dan dosa kedua ibubapaku, rahmatilah kedua-duanya sebagaimana mereka memeliharaku pada waktu kecil"

amin.

No comments: