... I am A restless brain ...

Saturday, March 10, 2018

Menanti zuriat (SEMBILAN) : Dimana KEADILAN ALLAH, abang?

Assalamualaikum w.b.t.


****this entry is continuation of series of thoughts. better to read it from the first entry so you can understand better =)


SEMBILAN : Dimana KEADILAN ALLAH, abang?


Shift aku tamat pada pukul 10 malam pada malam itu. Aku keletihan. Mentally and physically. EMOTIONALLY juga.


Ayah dan ibu M masih belum tiba dari Johor. Maklumlah Johor jauh, mahu 4 ke 5 jam perjalanan. Aku passover kes M pada rakan shift seterusnya, menerangkan kes tersebut se detail-detail nya.

"Handle this lady with care". Pesan aku sungguh-sungguh kepada rakanku.


Ya, pada mata semua orang tindakan gadis itu nampak zalim dan kurang bijak. Tapi dia hanyalah gadis berusia 16 tahun. Siapa yang harus kita persalahkan? Dia sahajakah? Atau ibu bapa dan keluarganya? Aku tidak ada jawapan. Whatever happens already happened. Bukan tugas kita sebagai manusia biasa untuk mengadili atau menjatuhkan hukum.


Suamiku setia menunggu di parking lot. Hari ini suamiku offday. Aku masuk ke dalam kereta dengan wajah yang lesu. Suamiku mengambil tanganku dan mengucupnya.

"Penat ke hari ni sayang?" Lembut pertanyaan Amir sambil dia mengusap lembut jari jemariku.


" Kenapa Tuhan tak bagi kita anak, abang? Ca rasa Tuhan mungkin rasa ca ni tak layak jadi seorang ibu. Mungkin ca ni jahat kot?" Soal aku sambil pandanganku aku lemparkan jauh-jauh ke luar tingkap. Melihat kerlipan lampu-lampu malam memenuhi bandar Melaka bersejarah ini.


"Siapa yang kata baby abang ni jahat? Ca adalah wanita paling cantik dan paling baik yang pernah abang jumpa. Sebab tu lah abang kahwin dengan ca."


"Tak, ca rasa Allah tak sukakan ca. Ca rasa Allah rasa ca ni takkan jadi ibu yang baik, sebab tu Allah tak nak bagi ca zuriat. Abang tahu, tadi ada budak 16 tahun tak kahwin lagi, beranak dalam toilet kat rumah. Breech. Anak dia HIE. HIE! Kenapa Allah boleh bagi baby kat manusia yang tak tahu nak hargai baby dia, sampai cacat budak tu. Kenapa Allah tak bagi je kita yang dah tentu tentu akan jaga baby tu dengan baik. Kenapa?!" Suaraku meninggi.


"Ini semua tak adil !!!"


Aku marah. Tapi aku tidak tahu aku marah dengan siapa. Aku marah dengan Tuhan kah?



Suami aku diam.

Dia cepat-cepat membelok ke arah simpang lain, jauh meninggalkan kawasan perumahanku. Air mata sudah kuyup membasahi pipi. Suasana dalam kereta sepi seketika, hanya bunyi esakanku terdengar berselang seli.


"Anak itu ujian untuk dia. Dia tak mahukan anak, tapi Allah uji dia dengan anak. Kita tak mungkin akan faham rahsia Allah, tapi Allah lebih tahu. Allah akan beri pada kita pada waktu yang terbaik, we just need to have faith."


Amir tahu aku begitu terluka. Dia tahu aku kecewa. Dia tahu kesabaranku semakin lama semakin pudar.


Amir memandu kereta menuju ke arah Bandar Hilir. Menuju ke arah Dataran Pahlawan. Di situ ada banyak lampu berwarna warni. Juga beca-beca yang di hiasi lampu LED yang cantik. Dia tahu bila aku bersedih, aku suka melihat lampu-lampu di waktu malam. Dia tahu sedikit sebanyak aku akan terhibur. Dia memberhentikan kereta betul-betul di hadapan Menara Tamingsari.




"Abang pernah terbaca suatu artikel yang berbunyi;

Kadang manusia tidak memahami bentuk kasih sayang Allah...

Dibukanya pintu REZEKI dan KESENANGAN dari Allah...
Dianggap PEMULIAAN dirinya dan KASIH SAYANG dari Allah.

Sebaliknya PEMBATASAN REZEKI dan UJIAN dari Allah...
Dianggap PENGHINAAN dirinya dan KEBENCIAN dari Allah.

Allah menyebut sifat manusia ini dalam surah Al Fajr ayat 15- 16 yang berbunyi;

'Adapun manusia apabila Tuhannya mengujinya lalu dimuliakan-Nya dan diberi-Nya kesenangan, maka dia berkata: "Tuhanku telah memuliakanku...
Adapun bila Tuhannya mengujinya lalu membatasi rezekinya maka dia berkata: "Tuhanku menghinakanku.'"


"Abang baca dekat mana?" Aku yang dari tadi membisu asyik memandang lampu- lampu malam, bersuara. Tekun mendengar lunak suara Amir yang mendamaikan fikiran.


"Abang sejak kahwin dengan ca, abang tahu walaupun isteri abang ni kuat, tapi kadang-kadang walaupun ca tak tunjuk, abang tahu ca mudah tertekan. Lagi-lagi bila kita diuji dengan hal anak, abang kena cari jawapan untuk menenangkan ca. Manusia seperti kita mempunyai selemah-lemah iman, kita kena balik kepada al quran dan hadith bila nak mencari jawapan."


Amir berhenti di tepi jalan berdekatan dataran pahlawan sambil membuka handphone nya, membaca artikel yang telah di 'save', lantang.


"Ni ayat yang paling abang suka;

Orang yang memahami dunia adalah arena ujian, mereka akan memahami bahawa kebaikan dan keburukan adalah UJIAN Allah.
Mereka tidak menganggap kebaikan dari Allah sebagai pemuliaan.
Dan Mereka tidak menganggap keburukan dari Allah sebagai penghinaan.

Allah sentiasa sayang pada hamba-hambaNya yang ber amal soleh.

Imam Ja’far al-Shadiq as berkata,

'Jika Allah menyintai seorang hamba, Allah ilhamkan kepadanya ketaatan, Allah biasakan ia dengan qana’ah (menerima apa yang ada), Allah kurniakan baginya pemahaman agama, Allah menguatkannya dengan keyakinan, Allah cukupkan baginya dengan sifat al-kafaf (merasa cukup dengan rezeki yang memadai) , Allah memakaikannya dengan sifat al-‘afaf (kesucian).

...Sebaliknya jika Allah membenci seorang hamba maka Allah jadikan dia menyintai harta dan Allah mudahkan baginya untuk memperolehinya, Allah ilhamkan kepadanya dunianya, Allah serahkan dia pada hawa nafsunya, maka ia mengendarai al-‘inaad (keras kepala), ia mudah berbuat fasad (kerusakan), dan menzalimi hamba-hamba (Tuhan)” (Bihar al-Anwar 103 : 26.)"


"Indah kata-kata dia, tak pernah lagi ca dengar yang ini dalam usrah usrah ca yang dulu." Hati aku sembuh sedikit, di 'rawat' IMAMku.


"Tenang itu ada untuk orang yang mencari. Allah itu Adil. Ca tahu tu. Ca yang selalu beritahu abang, Allah itu sifatnya adil. Ca selalu bagitahu abang ayat ni, Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. Ca yang selalu ingatkan abang ayat ni..” Perlahan-lahan Amir mencium jari aku. Menggengam erat.



Amir usap kepala aku. Itulah yang selalu dia lakukan bila aku tiba-tiba 'breakdown' begini. Akal seorang wanita yang satu itu selalunya pendek, nak dibandingkan dengan nafsunya yang sembilan. Sebab itu wanita itu mudah hilang arah. Sebab itu wanita itu mudah patah.


"Bila masa Allah tak dengar doa ca? Bila masa Allah tak dengar doa kita? Dua puluh lapan tahun, Allah sentiasa dengar doa ca. Ca nak cantik, Allah bagi. Ca nak pandai, Allah bagi. Ca nak keluarga yang penyayang, Allah bagi. Ca nak belajar tinggi-tinggi sampai jadi doktor, Allah bagi. Allah siap bagi ca pergi Dublin, pergi jalan-jalan pusing dunia. Ca nak kahwin dengan abang yang hensem ni, pun Allah bagi." Panjang tutur Amir, sempat pula berlawak di hujungnya.


"Perasan hensem!." Kami sama-sama tergelak.


Apa yang Amir kata semuanya benar. Allah telah beri aku semuanya. Tiada apa pun yang kurang. Allah hanya menguji aku pada ujian yang satu ini. Tanda Dia sayang. Allah sudah katakan Allah akan menguji hambaNya yang paling beriman dengan ujian yang paling berat.


Aku tahu semuanya itu. Cuma aku sentiasa bersifat lemah. Hati yang berbolak balik. Iman serapuh ranting.



Bila aku begini, Amir tidak pernah halang aku menangis. Menangis semahunya. Air mata itu membasuh luka. Air mata itu akan mengeluarkan rasa kecewa. Dan membuatkan kita bangkit semula keesokan harinya.



Amir memasang bacaan Surah Yassin dalam perjalanan pulang ke rumah. Aku sudah lebih bertenang. Aku sudah lebih kuat. Benarlah, dengan mengingati Allah jiwa kan menjadi tenang. Itu kan janji Dia?


Allah SWT berfirman :
“Sesungguhnya Kami telah menjadikan di bumi ini sebagai perhiasan baginya, agar Kami menguji mereka siapakah diantara mereka yang terbaik amalannya” (Q.S Al-Kahfi :7)


Sungguh.

Allah sedang mendidik SABAR.





Peristiwa dengan M tempoh hari telah meninggalkan kesan yang sangat mendalam dalam hidupku. Tahu tahu sahaja keesokan harinya, M telah meminta untuk di discharges keluar mengikuti keluarganya. Dari cerita rakanku, ibu dan bapanya datang dengan hanya membisu dan hanya menyatakan hasrat mereka untuk membawa pulang M. Tiada drama. Aku tidak lagi bertemu dengan M. Tetapi bayinya masih lagi berada di NICU. Bayinya masih belum cukup stabil untuk dipindahkan ke hospital di Johor Bharu.


Aku harap M tidak mensia-siakan anaknya. Walau anaknya kini tidak lagi sempurna.




...BERSAMBUNG...

No comments: